PC | Recenze | RPG

Recenze: Fable - pohádka pro všechny

Fable (n): 1 - bajka, pohádka s morálním ponaučením 2 - Hra z dílen Lionhead Studios, která si zaslouží pozornost
Kapitoly článku

Recenzentovy zápisky - záznam pátý
Mohl bych konečně zmínit i boj a zkušenosti, aby bylo vidět, že to není jen roleplay bez statistik. A hlavně neprozradit ono číslo, kterého se váš hrdina dočká na konci …

No dobře, dobře, už jdu na to. Chápu, že si pod pojmem RPG představíte hlavně spoustu soubojů a hromady číslíček za vaší postavou. Chtěl jsem jen nastínit, že ve Fable nejsou tyto věci to nejdůležitější. Koho zajímá nějaké číslíčko, když před sebou vidí hrdinu z masa a kostí, od pohledu pozná, že s mečem asi už někdy něco dělal a dostat se na špatnou stranu jeho švihu by znamenalo rychlý konec nadějí na další generace.

   
Whisper se nám začíná vybarvovat * Z Oakwale se stala chemická zóna * Prastará knihovna za démonickými dveřmi

Střelba

Střílení ve Fable je jednoduchost sama. Buď si cíl označíte a zacílíte automaticky, pak už jen stačí natáhnout tětivu a podle doby natažení sledovat sílu zásahu. Nebo přepnete do pohledu první osoby a zásah je plně na vás. Více už jedno video ze hry (1,5 MB).

Možná vás zarazí tvrzení, že se souboje v podstatě ovládají samy. Ono spíš ovládání je tak jednouché, že vám rychle přejde do krve. Základem je poměrně rychlá akce, takže na komplikované ovládání není čas. Tři myšítka a směrové šipky bohatě stačí. Nezdá se to, ale i s takovýmto omezeným prostorem se dá manévrovat. Vše vypadá naprosto úžasně, jednotlivé údery na sebe navazují, combat multiplier roste a nepřátelé padají k zemi.

Nemusíte se však ohánět jen zbraněmi na blízko, často je lepší nepustit si protivníka vůbec k tělu. Luky a kuše je možno používat buď od boku, nebo přesně zamířit a na velkou vzdálenost udělat protivníkovi nový otvor na dešťovou vodu. Většinu zbraní lze navíc vylepšovat, přidávat jim ohnivé zranění, ostřejší hrany, regeneraci životů a jiné vymoženosti. Nesmíme zapomenout ani na mocná kouzla, která stojí za použití, nejen díky efektivitě, ale i skvělým efektům.

   
Ani se moc nedivím, že kluk utekl do jeskyní * Ale proč zrovna do těchto? * Povšimněte si velikosti meče. A pak že na velikosti nezáleží

Zatímco zbraně si normálně koupíte, nebo získáte, za kouzla musíte platit zkušenostmi. Ty se dělí do čtyř oblastí - obecné, silové, obratnostní a vědomostní. Trojice silových a obratnostních vlastností doplňuje jedna vědomostní a spousta kouzel. Jakmile chcete některou z nich vylepšit, použijí se nejprve zkušenosti z dané části a pak až obecné. V důsledku toho nebudete při boji mečem získávat vědomostní zkušenosti, takže vylepšovat budete spíše silové, což je logické. Sekáním se moc lidí kouzlit nenaučí.

Recenzentovy zápisky - záznam šestý
Statistiky, A.T.M.O.S.F.É.R.A., city, emoce a také herní nemoce. A hlavně neprozradit ono číslo, kterého se váš hrdina dočká na konci v kolonce …

Když jsem říkal, že nejde ani tak o číslíčka, možná jste se zalekli. To nebudeme mít naše oblíbené statistiky? Ano i ne. Sice si u hrdinových vlastností vystačíte s prsty nešikovného dřevorubce, ale naleznete ve hře i poměrně rozsáhlé záznamy o všem možném. Kolonkou věk počínaje (málem jsem to prokecl), přes počet zabití jednotlivých nepřátel, oblíbenou zbraň, počet dekapitací, nejvyšší combat multiplier, až po počet manželství, kolikrát váš hrdina zvracel a jak moc se opil. Naleznete také vzdálenost do které dokopnul slepici, stejně tak i údaje o největší ulovené rybě. Jen to, že má váš avatar modré spodní prádlo, se ve statistikách nedočtete.

   
Dřevorubec stromy kácel, seknul se a vykrvácel. Marně svíral pěstičky, neměl krevní destičky * "SKRYTÁ" nápověda * Elegantní převlek za banditu

Stejně tak se o ně ale nemusíte vůbec zajímat a jen si užívat skvělých pocitů z hraní. Právě na cítění hra útočí nejvíce. Kombinace hudby a pohádkové grafiky dělá často svoje. Po necelé hodině bojů v aréně jsem cítil adrenalin i v konečcích vlasů, stejně tak jsem opatrně a bojácně nakračoval v domě Grayovic rodiny. Strach z nevyřčeného, netušeného, očekávaného, to vše řezalo do morku kostí a člověk jen doufal, že se konečně nějaká ta příšera objeví, ať už mají nervy klid.

Problémem však může být délka hry. Ne, že by byla zrovna krátká, ale při všech těch skvělých momentech se do ní člověk tak zažere, že uplyne, ani nevíte jak. Naštěstí jsou dvě důležité záchranné výhody. I když hru dohrajete, stále můžete pokračovat v životě, vybírat nájemné, obchodovat, užívat si s ženou, zkoušet najít všechny poklady a otevřít každé dveře. Ale ještě lákavější je rozjet hru za jinou postavu a místo dobra si zvolit zlo, nebo naopak. Hlavní body sice zůstávají, ale narazíte na spoustu skrytých vychytávek, které dříve snad ani nebyly možné. A pokud si říkáte, že dvacet odehraných hodin u pozice na konci hry je málo, ujistím vás, že hra počítá jen hraní, nikoliv jakýkoliv vstup do menu a nahrávání. A že i vyzbrojování a obchodování se počítá jako pobyt v menu je snad jasné.

Recenzentovy zápisky - záznam sedmý
Broučci a chybky, technická stránka a rozuzlení. A hlavně neprozradit ono číslo, kterého se váš hrdina dočká na konci v kolonce věk.

   
A teďka mi zrovna hrdina mrkl * Bych se prý měl bát * Uááá! On má tetování na zádech větší než celý já!

I mistr tesař se někdy utne

Lionhead se snažili zabudovat do hry reálnou ekonomiku, kdy váš prodej snižuje ceny a naopak. I přes správné akce, jako když prodáte příliš mnoho jablek, tak s příštím prodejem musíte počkat, se objevila velká chyba. Pokud si totiž koupíte dostatečný objem levného zboží, jeho cena vzroste a vy jej rovnou můžete prodat se ziskem. Nakoupíte si jej tak ještě více a máte automatický stroj na peníze.

Avšak ani této skvělé pohádce se nevyhnuly zlé síly a lehce kazí dojem z procházky růžovou zahradou. Jedna výrazná chyba se válí někde kolem, jistě jste si jí všimnuli. Záleží jen na vás, zda jí zneužijete, nebo ne. Dříve jsem si také myslel, že je výrazně zvýhodněn bojovník před ostatními zaměřeními, ale při hraní za druhou postavu jsem se vyvedl z omylu. Co je však horší, tak hra končí uprostřed. Je sice pravda, že děj pak ještě smysluplně pokračuje, ale souboj úplně na konci je oproti tomu ve středu hry směšný.

Odstaveček, který být musí. I když jsem to už říkal v průběhu, ještě jednou připomenu, že grafika je pohádková, dokonce i na mém stroji stačilo dát veškerá nastavení na maximum a ničím se nezalamovat, vše jelo pohodlně a bez cukání. Kam se hrabe s optimalizací Half-Life 2? Stejně tak zvuky sedí přesně do těch míst, kde se ozývají. Pokud běžíte přes dřevěný most, kroky sedí s dopady nohou a znějí jinak, než na kamenech. A o hudbě jsem se snad zmiňoval dost nedávno na to, aby všichni věděli, jak krásně doplňuje atmosféru.

Světlé stránky hry
  • Pohádková grafika
  • Pohádková hudba
  • Pohádkové zvyky
  • Pohádková atmosféra
  • Pohádková volnost
  • Pohádkový příběh
  • Pohádkové souboje
  • Pohádková morálka
Temné stránky hry
  • Ekonomická chyba ve hře
  • "Jen" dvacet hodin čisté hry
  • Pro někoho příliš akční souboje

Fable není hra pro každého. Je nutno se u ní oprostit všech všedních starostí a ponořit se do pohádkového světa. Pokud ji člověk chce přechytračit, tak se mu to nejspíš povede, ale nebude z ní mít takový zážitek. Ochudí se o to nejlepší, co mu může hra přinést a to jen v honbě za nějakými číslíčky v imaginárním světě. Fable vám nabízí možnost se odpoutat, zda ji přijmete je zase jen na vás. Nakonec za odměnu buď uvidíte celou hru jako skládačku, nebo outro prostě přeskočíte, pokud vás hra nebavila. A že jste to vy, tak šedesát pět.

Grafika: 9/10
Hudba: 10/10
Zvuky: 9/10
Hratelnost: 10/10

Pohádka. Pohádka, co nemá daleko k dokonalosti, ale stále se v ní objevuje pár mušek. Pohádka, která ukazuje směr dalším, snaží se bavit a dodává skvělé zážitky.

Celkové hodnocení: 9/10

Ke stažení a posouzení (trailer, 15 MB): Doupě

V další kapitole naleznete ještě rozsáhlou herní galerii

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | opravdová hra na hrdiny
Výrobce: Lionhead | Webové stránky hry
  • Pohádková grafika
  • Pohádková hudba
  • Pohádkové zvyky
  • Pohádková atmosféra
  • Pohádková volnost
  • Pohádkový příběh
  • Pohádkové souboje
  • Pohádková morálka
  • Ekonomická chyba ve hře
  • "Jen" dvacet hodin čisté hry
  • Pro někoho příliš akční souboje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,