Recenze: Fahrenheit - Spielbergova hra

Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta, 4,0 GB HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 512 GB RAM, 64 MB grafická karta, 4,0 GB HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 1 GB RAM, Radeon9600PRO 128 MB, 4,0 GB HDD
Výrobce: Quantic Dream (
Vydavatel: Atari (
Distributor: SeVeN (

New York, 28.1. 2009 - Vánice je silnější než kdy předtím. Sníh zahalil i místa, kam se normálně nikdy nedostal. Pravé utrpení pro bezdomovce. Někteří z nich se na kraji Brooklynu krčí v papírových krabicích, jiní postávají okolo starého ropného barelu, ze kterého plápolají červené plamínky poslední naděje. Teplo je to první, na co muži bez domova myslí a zároveň to poslední, na co myslí Lucas Kane. Sled večerních událostí totiž zchladil jeho mysl o tolik stupňů Fahrnheita, že pro něj duševní teplo muselo přestat existovat.

Film, který do kin nepůjde

Budu k vám upřímný. Fahrenheit není adventura, není to akce a není to vlastně ani hra v pravém slova smyslu. Tvůrci Fahrenheita sebrali Bibli tvorby počítačových her, spálili ji, a napsali vlastní svatou knihu o tom, jak se programují hry. Jakmile se Fahrenheitem necháte pohltit, pochopíte o čem mluvím. Zjistíte, že veškeré zažité koncepce herního průmyslu jsou zčistajasna fuč a vy hledíte na odvážné dílo výjimečných kvalit, které se bezpochyby zapíše do herní historie.

Carla a její rozprava * Tady pro změnu s pistolí u ucha - to dokáže pokazit den * Lucas je v depresi, protože si jej Regina vybrala do duelu

Fahrenheit není tak docela hrou z jednoho prostého důvodu. V průběhu hraní zjistíte, že spíš než v roli hráče se nacházíte v kůži filmového diváka, který rozhoduje o tom, jakým směrem se bude snímek vyvíjet. Nesčetněkrát natáhnete svou "boží" ruku, abyste jedním kliknutím myši změnili průběh hry a utvořili vlastní dějovou linii. Čert vem, co si vymysleli tvůrci - vše podstatné bude ve vaší režii. V tom tkví hlavní zdroj poutavosti a zábavnosti Fahrenheita - nekonečná možnost ovlivňování herního děje a síla požitku z vlastního filmového díla. Ale co tomu předchází?

Jedna vražda stačí, drahoušku

Hlavní hrdina Lucas Kane je technikem u velké počítačové firmy. Žije sám, manželku ani přítelkyni nemá a jedinou oporou je mu jeho bratr Markus, místní farář. Ani s ním ale Lucas od smrti rodičů nepromluvil. Uzavřel se do sebe a vstřebával utrpení na vlastní pěst. Obklopen prostředím krásného bytu, televize a elektrické kytary (věrná kopie Fender Stratocaster), ventiloval svoje nálady skrze brnkání do strun. Život se zdál být normálnější než prodej prošlých uzenin v hypermarketech.

Pomoc, úchylové! * Drsní hoši - nosí trička i v zimě a ani jim netvrdnou bradavky * Prohlížení mailu a evidence důkazů

Osudová noc dvacátého osmého ledna ale vše změnila. Lucas si v zapadlé newyorské restauraci pohodlně vychutnával večeři, když na něj přišel známý tlak v oblasti močového měchýře. Neznámo proč se však Lucas zavřel v záchodové kabince, kde se mu zamotala hlava a přišly halucinace. Obraz zkrvavené holčičky se zdál být čím dál živější. Náhle Lucas vyšel z kabinky a muži, který s ním byl na záchodcích, uštědřil několik ran nožem do srdce. Neznámý muž na místě zemřel a Lucas Kane si teprve v tu chvíli uvědomil, že je vrah.

Počínaje aktem samotné vraždy rozjíždí Fahrenheit nezastavitelný kolotoč detektivního napětí, které by se dalo krájet nůžkami na plech. Jelikož v té samé restauraci sedí policista, kterému se náhodou těsně po vaší vraždě zachtělo, budete mít již od začátku o zábavu postaráno. Rychle sklidit mrtvolu, umýt si ruce, zkontrolovat východy a "nenápadně" se vytratit. Platit či neplatit? Když nezaplatím, půjdou po mně hned. Když zaplatím, policajt mezitím může najít mrtvolu. Zdánlivě neřešitelné dilema prvních vteřin není nic proti tomu, kolika možností výběru se vám během hry dostane.

Za vše mluví ranní scéna s policistou, který klepe na dveře vašeho privátu s tím, že vám chce zkontrolovat byt. Těžko byste mu však vysvětlovali zakrvácenou postel a nápadně načervenalé tričko, které jste potřísnili rozřezaným zápěstím. Máte tedy minutu na to, abyste zakamuflovali možné stopy a vpustili zvědavého otravu dovnitř. Policistovi z neustálého bušení na dveře dochází trpělivost a vaše nervy jsou na roztrhání, neboť časový limit, ve kterém mu musíte otevřít, je skoro u konce. Konečně jste připraveni a otevíráte dveře. Pro snížení podezření dovolujete policistovi malou obhlídku bytu. A tu přichází první zkouška hráčovy flexibility a schopnosti reagovat.

Tyler na rande s přítelkyní * jedna z Lucasových vzpomínek (mimochodem výborná pasáž) * Souboj a la Matrix

Zapomněli jste zakrýt zakrvácené prostěradlo? Pak se Lucas vrhne před dveře ložnice a vlastním tělem brání policistovi ve vstupu do místnosti. Ve směšném časovém limitu pak musíte vybrat vhodnou výmluvu, aby pochůzkář odešel a ještě se vám omluvil. Hra se vás bude snažit nachytat na každičkém detailu, na sebemenší chybě, které se dopustíte. Rychlost uvažování je jakousi vodou v korytu Fahrnheitově.

Zbytek bandy

New York, 28.1.2009, 23:30 - Detektiv Carla Valentiová a poručík Tyler Miles znechuceně projíždí lednovou nocí k místu činu. Byli povoláni k případu vraždy v místní restauraci. "Ňákej chlápek voddělal hosta přímo na záchodku, nebo co," vykašle ze sebe nachlazený Tyler. Jeho parťačka Carla ani nereaguje. Chce mít tu náročnou šichtu na za sebou. Je jí zima, je nevyspaná a dělá se jí mdlo, neboť ví, že se bude muset maximálně soustředit na sběr důkazů a výslech svědků. "Tak ať to máme rychle za sebou…," vydechne.

Jestliže jste doposud žili v dojmu, že ve Fahrenheitu budete předně vystupovat v roli nepochopeného vraha Lucase, následující zjištění vás rychle vyvede z omylu. Autoři na hráče přichystali geniální překvapení v podobě dalších dvou charakterů. Konkrétně lidí z opačné strany hřiště - lidí, kteří vyšetřují zločin Lucase Kanea. Carla Valentiová a Tyler Miles jsou zkušenými detektivy a případ se jim hned od začátku nezdál. Na vás je, abyste využili jejich schopností a postavy dokonale procítili. Bez samotného vžití se do role hrané postavy je zážitek poloviční!

Chůze po kluzkém zábradlí v mínus padesáti stupních * Opět Lucasovo dovádění * Procházka po hřbitově - to mě vždycky příjemně naladí

Krom klasické investigativní práce policisty, budete prožívat i soukromý život všech charakterů. Tylerovy neshody s přítelkyní, Lucasova hra na kytaru, Carla a její deprese, parťácké cvičení v tělocvičně, denní hygiena. Výborně na mě působil kamarádský zápas v boxu mezi Tylerem a Carlou. Po službě se společně odebrali do tělocvičny na policejní stanici, aby si zlepšili náladu přátelským vyrážením zubů a mlácením se (mají to ale někteří lidé podivné způsoby pro zlepšení nálady, viďte?). Pro podkreslení atmosféry Carla pustila rádio, kde hrálo Tylerovo oblíbené funky a pak hurá do ringu.

Podobných situací z denního života najdete ve hře tucty. Od čištění zubů, přes hru s jojem, až po turka z kávomatu. Dokonalý herní scénář je tedy vypilovaný do jemných detailů, neboť možná hluchá místa v rámci herního děje dokonale maskují oddychové činnosti z běžného života hlavních postav. Lidově řečeno - pokud nejste zrovna u vytržení, tak si čistíte zuby, nebo pijete colu, což dozajista pobaví.

Athens 2004, Torino 2006

Při hraní Fahrenheita nebude v žádném případě hráč veden za ručičku. Rozhodně ne co se týče vývoje herního děje. Ten je plně ve vašich rukou. Jistý druh neokoukané herní linearity je však obsažen v ovládacích sekvencích téměř všech herních činností. Od hry na kytaru po karate souboj na střeše mrakodrapu. Autoři se s podobnými situacemi vypořádali vskutku bravurně a přichystali nám porci zábavy a utrpení v jednom. Dojde-li totiž na jakoukoli činnost, ke které je potřeba hráčovy zručnosti, na obrazovce se objeví nápis "Get ready" a na pokyn blikajících barev budete nuceni mačkat kurzorové šipky v pořadí, v jakém se zobrazují na monitoru. Pokud se jen blaženě usmíváte a vzpomínáte na staré časy konzolového ovládání her Summer Games a Winter Games, musím vás varovat.

Tak toho chlapa alespoň odklidím, když už jsem ho zabil * Ranní deprese z vykonané vraždy (malichernost vraha začátečníka) * Není nad to zpříjemnit si den alespoň jednou pitvou

Je pravda, že se hráč vrátí do lůna herního ovládání sportovních lahůdek z devadesátých let. Všechno má ale své "ale". Zběsilé mačkání kurzorových šipek sem a tam, a ještě k tomu ve správném pořadí, není věru legrace. Z bláhovosti mě vyvedla pasáž, při níž se Lucas snaží vysvobodit ze spárů svých halucinací uprostřed haly firmy, ve které pracuje. Je pronásledován  gigantickými vražednými brouky. Aby se jim vyhnul a přežil, na obrazovce v rychlém sledu blikají příslušné kurzorové šipky, které jste nuceni mačkat, aby Lucas vše ve zdraví ustál. Nejednomu hráči dělala tato pasáž vyložené "dusno".

Přesto je základní koncepce a celkové pojetí herního ovládání geniálním nápadem tvůrců a je jen otázkou několika prvních minut hry, kdy hráč přestane chrlit ohnivé plivance na účet ovládání a nový systém si osvojí. Ovládání Fahrenheita je něčím novým, neotřelým, zajímavým, zábavným a především geniálním.

Ortel

Krom toho, že máme tu čest s hrou, která prozkoumává oblast nového herního žánru, Fahrnheit exceluje i v mnoha jiných ohledech. Hře vládne geniální soundtrack plný neuvěřitelně chytlavých melodií, který vám učaruje ať už jste fanoušky jakéhokoli hudebního žánru. Za bonus pak považuji Tylerovu slabost pro funky muziku. Pokud hře vyjde oficiální soundtrack, nemohu jinak než jej doporučit!

• zápletka
  • originální námět
  • oddychové činnosti každodenního života
  • úžasná filmová atmosféra
  • bojové sekvence
  • neotřelé ovládání
  • hra za více postav
  • propracovanost herních situací
  • nepřekonatelná hudba
  • pohledná grafika
  • možnost volby napříč celou hrou
  • parádní hratelnost
  • kamera
  • hardwarové nároky
  • místy slabší scénář
  • vysoká obtížnost ovládání mačkacích sekvencí
  • místy stereotypní

Fahrenheit je něčím novým. Není ani tak hrou jako strhujícím dramatem tří propletených osudů hlavních charakterů hry. Jedná se o dvanáctihodinovou filmovou podívanou, která je opepřena geniálním ovládáním a autorským smyslem pro detail a zvraty v herním scénáři. Propracovanost a originalita dělá Fahrenheit výjimečným dílem, na které se můžete jen a jen těšit. Pohodlně se usaďte a nachystejte si půldenní porci popcornu a coly - začíná "celovečerní" film!

Hudba: 10/10
Zvuky: 9/10
Ovládání: 9/10