Recenze: Fallout 3 – první dávka gama záření

Diskuze čtenářů k článku

formulka  |  10. 11. 2008 03:13

chtělo by to upozornit na spoilery, hru jsem dohrál a pár dost slušných v textu recenze vidím ... můžou pokazit pěkných pár "ty vole to sem nečekal" momentů

 |   |  Odpovědět
Crazy Ivan  |  10. 11. 2008 07:33

Nainstaloval jsem, hodinu jsem hral, odinstaloval jsem, smazal jsem - nikdy vice nechci videt.
Dokonala hra pohrbena honbou za penezi komernich spolecnost :(

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 09:25

Možná bys to měl znovu nainstalovat a hrát trochu déle, protože to, co jsi napsal, je naprostý blábol... Přiznávám, že je to věc, které jsem se taky bál, bál jsem se příliš velké podobnosti s Oblivionem, který mě neoslovil (ten svět je strašně prázdný). Po první odpoledni jsem měl pocit, jako bych hrál spíš třetí pokračování Half-Life - samý střílení, žádná města, málo nábojů, spousta nepřátel... Ale začal jsem znovu, na začátku jsem se vydal jiným směrem a můžu říct, že jako moderní pokračování Falloutu se hra povedla na jedničku. Samozřejmě, je tam spousta ústupků a zjednodušení (chybí mi ustřelování zámků, lékařské kufříky apod.), ale dnešní doba si to žádá a není jich zase tolik, aby se to nedalo přežít.
Celkově mi to připomíná geniální Vampire: The Masquerade: Bloodlines
Akorát bych uvítal trochu méně násilných výjevů - ne že by mi násilí nějak výrazně vadilo, ale čeho je moc, toho je příliš. Rozprskávající se nepřátelé ano, avšak mrtvoly bez končetin a hlav rozvěšené po stropech, stromech, traverzách... To už je trochu moc... Vadilo mi to i ve zmíněných Vampires a tam toho bylo myslím podstatně méně...

 |   |  Odpovědět
Crazy Ivan  |  10. 11. 2008 11:04

Nejde o pribeh, zpracovani ci hratelnost, ale o uplnou zmenu ZANRU hry.
Fallout jsem miloval protoze to byla skvela tahovka z 3rd pohledu. Spise mozna adventura nez cokoliv jineho.
Trojka je zprominutim ubohou strileckou ktera ma rysy predchozich falloutu z hlediska pribehu.
Sileny brahmin by zaplakal

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 12:36

A jak můžeš po hodině hraní vědět, že změna žánru hře neprospěla? Osobně mám radši ten moderní tahový systém - všechno probíhá realtime, ale hráč má možnost hru pauznout a rozhodnout se, co dál dělat. Ve Falloutu tohle funguje dobře (a fungovalo to i v Tactics). Proč by se měla hra přepínat do tahového režimu kvůli jednomu výstřelu? Za prvé to zdržuje a za druhé je to zbytečné. Ostatně, hrál jsi někdy Deus Ex nebo ty Vampires, o kterých jsem psal? To je stejný systém a přitom jsou to hry hodnocené jako jedny z nejlepších RPG...
A hrál jsi někdy třeba Neverwinter Nights? Taky stejný systém, možná ještě bližší, akorát z isometrického pohledu... Strašně mě tam štvala neustálá nutnost natáčet kameru. Pro 3D je zdaleka nejlepší 1st person pohled - a 2D hru dneska už nikdo dělat nebude...
Byl jsi v Megatonu, Rivet City, Bigtownu, Citadele? Mě by ani tak nevadilo, že se ti Fallout 3 nelíbí, ale zavrhnout po hodině hraní tak komplexní hru, jako jsou hry od Bethesdy, může s prominutím jen ignorant... A navíc jen proto, že se hraje z 1st person a trochu víc se tam střílí... Žánr se nezměnil, změnila se jen doba... Dneska existují živá akčnější RPG a mrtvé adventury. Když chtěj lidi akci, proč ne? Pokud se zachová RPG základ - zajímavý příběh, prostředí, vývoj postavy, hratelnost a atmosféra... Provedení soubojů je pak už docela vedlejší.

 |   |  Odpovědět
Colombo  |  10. 11. 2008 13:10

Ty jsi nám panečku tlama. Víš co to znamená, že Deus-ex není Fallout?(mimo to, Deus-ex nebyl ceněn proto, že je 3D, ale pro stealth akci a variabilní plnění úkolů v závislosti na skillech). Si představ, že by někdo z Need for speed udělal střílečku. Hé? Chápeme?
Ty živá, akčnější RPG existují kvůli tlam, jako jsi ty, která nedokážou ocenit krásu adventur z klasickéh pohledu a chtejí všechno pif paf akční. O tom, že jsou adventury mrtvé se mluvilo i těsně před jejich zlatou érou. A žánr se opravdu změnil.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 13:29

Já nepsal nic o tom, že byl Deus Ex ceněn pro 3D. Deus Ex byl ceněn, jak jsi napsal, pro výborný poměr RPG a FPS prvků - tedy pro variabilitu řešení jednotlivých úkolů.
Z Falloutu ale nikdo střílečku neudělal... Další, kdo ho ani pořádně nehrál a už ho soudí... Z Falloutu udělali takové Deus Ex - některé situace se dají řešit více způsoby, některé ne, je to víc akční, nebo to tak aspoň vypadá. I to stealth si tam člověk užije, pokud chce.
Co je klasický pohled? Proti pohledu přeci nic nemám, jen říkám, že ke 3D se nejvíc hodí 1st person pohled (iso pohled je poněkud mimo a 3rd person má taky dost často problémy s kamerou) - že to pak na první pohled připomíná FPS je jiná věc.
Máš pravdu, adventury jsem nikdy moc rád neměl, ale RPG jsou můj nejoblíbenější žánr a vzhledem k jeho upadajícím tendencím (shodou okolností na úkor akčnosti - viz Oblivion, Gothic 3, NWN) jsem vděčný za jakýkoliv titul podobný Falloutu 3.

Možná bys mohl, když jsi tak chytrý, napsat, co konrétně se podle tebe změnilo k horšímu oproti třeba Fallout 2, kromě technologie zpracování a převedení do realtime...

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  11. 11. 2008 10:04

Tak já to doplní za tebe. Postavy (aspoň ty klíčové) byly dřív zdaleka propracovanější (tohle Bethesda neumí). Medicína a řeč se stala jen okrajovou záležitostí. Věda a opravování se naopak dostaly do popředí zájmu, stejně jako plížení. Nedají se ustřelit zámky. Nastavení pevných hranic obtížnosti pro odemykání, léčení i hackování se mi moc nelíbí. Ani s tím spojené ostranění různých bonusových sad paklíčů apod. Cestování na větší vzdálenosti bylo řešeno lépe, ale taky na mnohem větší ploše. Lokace se mi zdávaly nápaditější, jenže zase musím přihlédnout k prostředí, do kterého je děj zasazen. Samotné prostředí zase moc nepasuje na časovou osu - takhle bych si ho představoval před začátkem jedničky nebo maximálně paralelně, ne za 100 let.
Jenže většinou to jsou změny, které se daly čekat... Bethesda hned na začátku říkala, že bude dělat, co umí, ale že nemáme počítat s pouhým převedením Falloutů do 3D. Je to evoluce, revoluci snad nikdo z nás nečekal a možná naštěstí k ní ani nedošlo...

 |   |  Odpovědět
asdf  |  12. 06. 2010 12:41

Je mi jasné, že tato diskuze už je delší dobu u ledu, ale:
Osobně mě F3 taky úplně neoslovil. Určitě to není špatná hra, pěkných pár hodin jsem jí dal, ale trochu mě taky zklamala hlavně odklonem od žánru. (u mě, když se snažím hodnotit objektivně, tak 75-80%, ale určité zklamání k tomu prostě připočíst musím).
Můžeme se hádat o čemkoliv, ale odklon od F1 a 2 je naprosto zřejmý. Původní fallouty měly opravdu blíž k adventuře než akci, stály mnohem více na příběhu, který se často posouval pouhými (a celkem zábavnými) dialogy, byla docela pěkná variabilita v řešení úkolů. Navíc (to už je subjektivní záležitost) jsem měl pocit, že si s tím někdo vyhrál - skvělý komiksový artwork, humor v dialozích, skvělá symbolická grafika (když si člověk uvědomí, že to je 2D, 256barev, tak je to až úžasné). Boj byl přirozenou součástí, ale až tak moc to na něm nestálo.
Oproti tomu F3 je velký posun k akci. Většina úkolů (přines něco, promluv s člověkem, ...) se zvrhává v pěší tůru pustinou (metrem) za zelenou šipečkou a následné vyčištění cílové lokace. Samotný příběh mi tak přijde trochu upozaděn, v podstatě je to akorát taková rezerva "zelených šipeček" pro případ, že člověk vyčerpá všechny side questy dané lokace. To je ostatně můj pocit z většiny nových her. Vývojáři se prostě moc soustředí na ohromující grafiku, a hře samotné a jejím mechanismům je věnována daleko menší pozornost. Když se to povede, tak si i já takovou hru rád zahraju, ale prostě to není nic, o čem by se mluvilo ještě za pár let.

 |   |  Odpovědět
Ravenhorn  |  10. 11. 2008 13:17

No já už jsem to hrál tak 20-25 hodin čistého herního času a to jsem tak prošel asi 40%-50% světa.Takže ještě plno zábavy mě čeká.

Po asi 2-3 hodinách seznamování jsem tomu propadl a nechce se mi hrát nic dalšího. Jo a bratr hodinu hrál a vypnul to a řekl, že neví jak dál, že to je divné. Tak jsem mu to vysvětlil co a jak, zapnul to a teď tomu taky propadl. Takže tvoje 1 hodina hraní je fakt joke.

Jo a sám považuji jedničku a hlavně dvojku za geniální hry, ale doba pokročil a ten novej rozměr se mi líbí a jinak nemám rád tahy. Takže jsem rád, že to není tahové a že si pauzování a určení kam strílet můžu dát, jen když to já uznám za vhodné.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 13:38

Vítej mezi tlamami

 |   |  Odpovědět
zbyna  |  10. 11. 2008 09:06

Doufám, že v 2. části recenze nezapomenou zmínit, že 90 procentům hráčů hra VELMI často padá a obsahuje i další bugy, což z ní činí věc do vydání prvních pár desítek patchů nehratelnou.

 |   |  Odpovědět
JaF  |  10. 11. 2008 09:57

Ehh... 90ti procen lidi co to maji na PC? Na PS3 tam sice pry je chyb dost, ale do ted jsem zadny zadrhele neshledal...

 |   |  Odpovědět
Rav  |  10. 11. 2008 10:03

zas tak VELMI casto nepada a urcite ne 90% hracu.. me padala tak jednou dvakrat denne a to vetsinou po sejvnuti, ktery ale pak normalne fungovalo. Ostatni pripady jistil autosave. Bez problemu jsem to dohral. Bratrovi ani kamosum to nepadalo vubec

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 10:08

Mě to spadlo za tři dny jednou... Tomu neříkám dost často, pokud uvážím, že tu stejně pravděpodobně mluvíme o Reloaded verzi :D
Chyby tam jsou, ale nenarazil jsem na žádnou závažnou (Radroach se promenádoval pod hromadou suti a nemohl ven apod.)
Takže jsem asi těch 10 %...

 |   |  Odpovědět
Sibep  |  10. 11. 2008 11:20

Prý nehratelnou

Hra opravdu obsahuje bugy ale ne tak velké, aby se to nedalo hrát.
Je pravda, že mi hra také občas havaruje ale zas tak velký problém v tom nevidím. Atmosféra hry je pro mne vynikající a díky ní některé nedostatky odpustím.

Když si jen vzpomenu jak padal fallout 1a2, tak občasnému kolizi F3 se jen mohu pousmát.

 |   |  Odpovědět
Well  |  10. 11. 2008 13:11

jj F2 bral sebou i savy. Pamatuju si ze jsem rotoval minimalne 5 pozic a casto se musel vracet o dve az tri zpatky... F3 je oproti tomu zlaticko.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 13:31

Nic takového se mi nikdy nestalo. No, možná jednou... Padal mi maximálně jednou dvakrát za den na XPčkách (tam se to dalo celkem chápat - 8 hodin hraní (tenkrát jsem na to měl víc času).

 |   |  Odpovědět
Michael Stern  |  10. 11. 2008 13:51

Na savech bylo taky genialni, ze nefungovaly po nainstalovani prvniho (a dost masivniho) patche :).

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 14:00

Akorátže tenkrát ještě nebyla otrava rozehrávat hru třeba po desáté, přestože jsem byl skoro na konci. Aspoň u Falloutů jsem s tím problém neměl. Falloutu 3 už bohužel něco takového chybí - rozehrával jsem ho podruhé po asi 8 hodinách a moc se mi do toho nechtělo.

 |   |  Odpovědět
zbyna  |  10. 11. 2008 13:24

Tak to mám asi blbou sestavu, mě to padá s nutností restartovat každých 1 až 15 minut, občas mi to zamrzne. Podle diskusí na jiným webu nejsem sám.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  10. 11. 2008 13:33

Možná má hra problémy s kompatibilitou - jak se systémem, tak s hardwarem (ovladači). Ale neřekl bych, že je to 90 %, protože ti, kteří problémy nemají, o tom nikam psát nebudou

 |   |  Odpovědět
Sibep  |  10. 11. 2008 14:43

A máš legal verzi? kamoš ji má z nějakého torentu a taky mu to dělá.

 |   |  Odpovědět
sten  |  10. 11. 2008 14:58

Doporučuju patchnout, mně to taky padalo a po installu patche uz to běhá jedna radost...

 |   |  Odpovědět
Flash  |  10. 11. 2008 16:36

Hra mi nespadla ani jednou.Bezi stabilne a plynule.Mam original a vsechno funguje jak ma.Nekolika lidem to pada,taky jsem cetl ale spis bych videl vinu u nich v pocitaci nez ve hre.A take je k zamysleni ze vetsina lidi kterejm to pada maji grafiku od ATI.Jejich vecne nekompaktibilni ovladace by mohl byt onen problem.

 |   |  Odpovědět
_ef_  |  18. 11. 2008 08:26

Ceskou verzi...? Cenega uz se dokopala a udelala patch?

 |   |  Odpovědět
Zopper  |  11. 11. 2008 19:16

Mam hru bez patche, nespadla mi ani jednou, bezi krasne plynule na plne detaily (a nemyslim si ze 1.8GHz core2duo a GeForce 8800GTS je nejaka super silna konfigurace)

 |   |  Odpovědět
gruph  |  01. 02. 2009 01:28

by me zajimalo co to jako meles?jak nehratelne?mam odehranych asi 40h a nespadlo mi to ani jednou!!..takze to asi nebude hrou..nejspis si uplny ocas kdyz tohle napises....

 |   |  Odpovědět
zbyna  |  01. 02. 2009 21:17

Ahoj, mám aktuálně všechny patche, XP a grafiku od Ati. Hra je originál a padá furt, o něco méně, ale je pořád pro mě nehratelná. Kvůli gamesce jsem zformátoval disk a nainstaloval vše aktuální. Přesto hra dělá problémy. Jen mi gamesa potvrzuje, že příští mé PC bude konzole. P.S. Ocas jseš ty a je ti nejspíš pod 15 let a navštěvuješ základní školu, možná 1. ročník SŠ, jinak by jsi mě tak neurážel, přeji vše nejlepší do pracovního života, ať ti to vyjde, jak F3 na tvém PC.

 |   |  Odpovědět
Anti-Mage  |  10. 11. 2008 18:33

Zdravim, hrál jsem F3 celkově asi tak 4-5 hodin (1 hodinu na dvou veletrzích a u kámoše a dneska konečně u dalšího kámoše skoro 4 další hodiny nerušeného souvislého hraní). I po takovém čase u mě ale nenastal pocit pohlcenosti, jako tomu bylo u jedničky i dvojky... Pro mě to zatím není Fallout. Je to víceméně 3D akce se stejným alternativně-historickým pozadím. Přijde mi, že ta hra nemá původní duši. Sedí na to označení, které jsem četl v jedné diskuzi - "moderní Fallout"; autor tím asi chtěl říct, že stejný systém starého Fallouta by se dneska neuchytil. Já bych ho však viděl radši. F3 se mi zatím zdá jenom jako efektně zpracovaná hra, která se sice sympaticky snaží navázat na staré díly, ale nejde jí to... A nejde mi ani tak o 3D. Atmosféra ani příběh (ten jsem ale asi ještě moc neodkryl do hloubky po 4 hodinách hraní) nic moc. Dialogy nezajímavé a vtipy jsou podle mě jen kopírka na bázi starých dílů... Furt ale váhám, jestli si F3 přesto nekoupit...Doufám totiž, že hra nabere grády. Jsou pozdější fáze zajímavější pro zarytého příznivce jedničky a dvojky???

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  11. 11. 2008 09:49

Včera jsem psal recenzi a procházel jsem při tom spousty konkurenčních recenzí... A celkem to rozhodilo můj jednoznačně kladný postoj... Hra mě pořád baví, což je poměrně důležité zjištění, vzhledem k tomu, že mě většina her přestane bavit už po prvních 10 hodinách. Tomu v recenzích vždycky přikládám největší důraz, atmosféra je taky fajn, přijde mi ten svět takový přirozený, ne přeplácaný ani ne úplně prázdný (jako třeba Oblivion). Ano, postavy se dají hodnotit jako ploché, teda většina, nicméně třeba Moira, otec a pár dalších mi úplně ploché nepřijdou (uznávám, bývalo to lepší).
Pro zaryté příznivce jedničky a dvojky tahle hra nemá co nabídnout, snad je kromě té atmosféry. Není to to samé a nevím, proč to někteří nedokážou pochopit. Ani to nemůže být to samé, žánr RPG se vyvíjí a ne vždy tak, jak bychom si přáli, ale nemyslím, že je to na škodu. Ve hře je co zlepšovat, jenže to je v každé - i v jedničce a dvojce toho bylo na zlepšování požehnaně (dohrál jsem je obě minimálně třikrát). Jako zarytému příznivci jedničky a dvojky bych ti doporučil, aby sis to zahrál trochu víc, zjistil, jestli ti to bude vyhovovat a pak si to kdyžtak koupil. Kupovat to na slepo nemá cenu, protože se ti to nejspíš nebude líbit. Už jsem toho nahrál moc, Fallouty (včetně Tactics) patří k tomu nejlepšímu ve svých žánrech a ve své době, Fallout 3 u mě bude taky už na vždycky podvedené pokračování a možná nejlepší RPG ve své době. Co na tom, že s těmi staršími se to nedá srovnat? A co se s nimi dneska srovnat dá? A proč by to mělo být nutně nejlepší RPG všech dob?

 |   |  Odpovědět
JaF  |  12. 11. 2008 09:04

A nakonec je to tak dulezite co rika nejaka recenze? Pokud uz hru hrajes a libi se ti, tak to je o co jde ne? To je mi pak jedno jestli nejaka recenze nekde dala jednicku nebo desitku. Recenze si ctu spis pro zabavu a nebo kdyz nevim zda ma smysl si hru poridit...

Ale celkove vzato.. mozna to neni nejlepsi hra vsech dob, ale urcite je to velmi povedene dilo!

 |   |  Odpovědět
Mali  |  25. 11. 2008 13:37

Zdravim.
Prikladam male shrnuti. Mam original sberatelskou serii.

Hra mi padala tak 1,2 krat za den. V naproste vetsine pri prechodu mezi lokacema. Ale vzhledem k tomu ze me to uplne totalne pohltilo a paril jsem i 10 hodin denne ty pady jsou minimalni. Nemyslim si ze by to bylo kvuli grafice. Jak rikam, pady byli skoro vyhradne pri rychlem premistovani mezi lokacema.

Jinak na sestave s Athlonem X2 BE@3,2Ghz, ATI HD3870, 2GB RAM 1900x1200 max detaily. Hra vypada uzasne. Charaktery jsou vizualne lepsi nez v Crysis, okoli o neco horsi, interiery taky. Efekty jsou ale mnohem lepe propracovane. Vybuch atomovky je na videu, ale to je jen spicka ledovce. Bombasticky vypada prakticky jakykoli vybuch auta nebo miny. Hlavne v noci.

Co se tyce zpracovani, tak 3D tomu dost prospelo. Hezke osvezeni. Hry z Black Isle jsem mel vzdycky rad a BG jsem paril hodne ale tohle me vzalo jeste vic. Venoval jsem se i postranim ukolum, i kdyz ne moc. Hlavne jsem si ale uzival ( na 3D ) hodne velkeho prostoru. Konec hlavni linie jsem uvidel cca po 50hodin cisteho hrani, coz je az neuveritelne moc na dnesni hry ( prakticky cokoliv mimo MMO se zastavuje na 20h ). Kdybych prochazes ciste jenom hlavni linii, tak bych to asi stahl, ale zase bych prisel o spoustu srandy kolem.

Trochu me zarazil pribeh, ktery konci trosku divne. Respektive cekal bych neco, kde bych se mohl vice angazovat. Precejenom po tom celem chainquestu mi konec prisel jako koukat se na film v letnim kine. Jinak po celou dobu jsem se skvele bavil.

System RPG i VATS jsou dost dobre promakane. Zminene ustrelovani zamku mi teda absolutne nechybi. Navic, daji se manualne vypacit, coz je v zasade nahrada ustreleni.

Rozlehlost F3 je skvela. V prnich dilech byla sice vetsi, jenze kdo hral trojku musi mi dat za pravdu, ze 3D vyzni mnohem rozsireneji. I ten blbej Megaton je pomerne velikej kdyz hledate naky NPC co si to straduje vsude kolem. Co se tyce postav, tak je pravda ze nejsou tak "hluboce" propracovany, ale nevadi to. Nemusim si hrat zrovna na psychologa a znat zivotni pribehy vsech lidi co potkam na ceste ( asi holt nejsem na vesnicky zivot zvykli ;D ).

Jeden mensi zadrhel. Bugu ve hre jako takove jsem zaznamena malo. Tosku provokuje ne uplne dobre vyreseny system strileni. Dost casto se mi totiz stavalo ze ackoliv jsem graficky evidentne stal tak, ze na spojnici hlavne pusky a hlavy mutanta se nenachazela zadna prekazka, strilel jsem do zdi pul metru nalevo ode me a spalil veskere AP :(

Jo a cestina je implementovana docela dost divne. Po nainstalovani mate moznost zapnout si "doplnujici balicek" s cestinou. I kdyz jsem ho mel vypnuty ( proste pro me je original original ) jsou ve hre jiste veci "hardcoded" prelozene. Pravdepodobne diky prelozenym texturam. Napriklad muj PimpBoy, ackoliv plne anglicky mel dole modu "Věci".

Rozhodne doporucuju, hodne promakana hra, ktera hodne pobavi. Moznosti hry jsou relativne nevycerpatelne.

 |   |  Odpovědět
dayw  |  30. 11. 2008 20:50

Charaktery jsou vizualne lepsi nez v Crysis --- to si delas predel ne?? Omg srovnavas Oblivion engine s Crytekem ... to je kravina co pises.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor