Recenze: Fallout 3 – první dávka gama záření

Pondělí 10. 11.První část recenze
Úterý 11. 11.Druhá část recenze
Středa 12. 11.Muzeum: Fallout
Čtvrtek 13. 11.Top 10 katastrofických her
Pátek 14. 11.Technická zpráva
Sobota 15. 11.Nová hra ze starého světa

Výběr správného prostředí patří k zásadním prvkům při tvorbě příběhu v jakékoliv formě, ať již herní, filmové či knižní. Když Tolkien budoval svou Středozemi, nedal elfům do rukou rotační kulomety, ale vycházel ze středověkých reálií s klasickými meči, brněními a obléhacími stroji. Stvořil tak svět, kterému bylo možné uvěřit. Co na tom, že jej okořenil trochou fantastické magie a škaredými skřety?

Stvořitelé příběhu herní legendy Fallout (tehdy ještě z týmu Black Isle) byli tak trochu Tolkieny s úchylkou na cokoliv radioaktivního. Podařilo se jim zachytit Ameriku, jak by skutečně mohla vypadat přibližně dvě století po nukleární válce.

Kde si dříve bylo možné jen představovat tvář postavy, lze prozkoumat, jakou značku erotických časopisů má pod postelí

Magií byla návrhářům radioaktivita, skřety zastoupili mutanti a celý svět byl propracován do takové hloubky, že i dvanáctikilometrový ruský vrt SG3 by si připadal jako důlek na kuličky. Minimálně po stránce tvůrčího zasazení je tento svět bez kompromisů zpět.

Apokalypsa od morku atomovky

Fallout 3 je jiný než jeho dvourozměrní předchůdci, kterým se nemůže rovnat z hlediska pozitiv ani negativ. 3D pohled usazuje hráče mnohem blíže hernímu dění, čímž se mění celé jeho chápání. Mizí imaginace pramenící ze schematického ptačího nadhledu z minula. Tam, kde si dříve bylo možné jen představovat tvář postavy zabírané z padesáti metrů, dnes je patrný každý pohyb jejích mimických svalů, lze prozkoumat, jakou značku erotických časopisů má pod postelí apod.

To klade daleko větší nároky na vybudování všech lokací i zpracování NPC, důsledkem čehož je nový díl menší co do počtu všech entit, ale na druhou stranu se musí rozlézt do digitálního objemu z hlediska propracovanosti a vzhledem k dnešním hrám neobvyklým možnostem.

Jak museli lidé při soubojích se supermutanty strádat, že je situace donutila opevnit se v rezavějící ocelové skořápce?

Fallout 3 razantně vybočuje z vlastní série. Noví tvůrci z marylandského studia Bethesda nicméně pochopili duši původních dílů, kterou je silné postnukleární zasazení, volnost v řešení herních situací a vývoj postavy. To vše co nejšetrněji navěsili na kostru svého minulého RPG dítka The Elder Scrolls: Oblivion. S ním Fallout sdílí engine Gamebryo, přepínání pohledu mezi první a třetí osobou i desítky zajímavých úkolů. Jinak je ovšem značka radioaktivity vytetovaná na všem od jednomužných protiatomových krytů na ulicích dezolátních měst až po levou hýždi supermutanta. Vlastně je zde ještě jeden spojující prvek – obrovská pustina.

Svět, kterému lze věřit

Tam, kde ve středověkém Oblivionu působily kilometry neosídlené krajiny zvláštně, zde dokonale zapadají do rozvrácené skládačky zničeného světa. Fallout 3 se odehrává roku 2277 na východním pobřeží Ameriky v bezprostřední blízkosti Washingtonu D.C. Polámané mosty a spálené vesnice jsou odrazem zničující atomové války, která se zemí přehnala. Co se ve skutečnosti stalo, lidstvo, respektive jeho zbytek, který se schoval do protiatomových krytů (Vaultů), zapomnělo.

Pouze kronikáři Bratrstva oceli, jež se snaží udržet základy civilizace, uchovávají zkazky o čínské invazi na Aljašku a o tom, že pak se něco zvrtlo a na obloze začaly růst hřiby. Zubožení přeživší, kteří začínají pomalu vylézat z Vaultů, mají co dělat s vlastním přežitím, a tak se ani nezajímají o propagandu technokratické Enklávy představující zbytky původní vlády USA, nebezpečným supermutantům se vyhýbají, než aby pátrali po příčině jejich vzniku, a tak je na hráči, aby přišel všem záhadám na kloub.

Pokud nový grafický styl nedává prostor představivosti, příběh si stále drží svou porci mystiky. Spousta věcí je načrtnuta jen v náznacích a nutí hráče k zamyšlení. Například při zmínce o masivních operacích Bratrstva oceli na celém území USA (ve hře je přítomna pouze relativně malá washingtonská osádka) nebo při pohledu na pseudoměsto Rivet City, jež vyrostlo na palubách staré letadlové lodi. Jak museli lidé při soubojích se supermutanty strádat, že je neúnosná situace donutila opevnit se v rezavějící ocelové skořápce?

A jak do ozářeného dění zapadá zdánlivě nezúčastněná Enkláva, která tu a tam proletí kolem ve staré známém letadleVetrtibird nebo vyšle do pustiny roboty hlásající totální očištění krajiny od radiace? V celé své pustosti působí Fallout 3 živě, byť ve své zvrhlé, bezútěšné formě. Každý zde kope za sebe proti druhým, a pokud se nebude hráč ohánět, zkopou také jeho.

Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. října 2008