PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Fallout 3 – první dávka gama záření

Vydejte se s námi na průzkum bezútěšného světa plného trosek lidské společnosti v první části recenze. Jak se podařilo zachytit radioaktivní svět?

Personalizace herní postavy začíná výběrem jména, ovšem ne fádně v menu, ale na porodním sále. Celou dobu k hráči promlouvá jeho otec, kolem něhož se dále roztočí většina příběhových vrtulí, jenž na přístroji mapujícím genetické informace zobrazí, jak budeme vypadat až vyrosteme. Zde hráč nenásilně utvoří vzhled svého avatara. Nejen úvod, ale i celá hra vypadá z hlediska prezentace jako efektní sci-fi film.

Ve své hratelnostní rovině skýtá Fallout 3 tolik voleb jako závěrečný test autoškoly

Ještě jako kojenec hráč přerozdělí body k základním charakteristikám (síla, obratnost, vnímavost, štěstí, výdrž, inteligence, charisma), v dospělosti projde testem pro výběr budoucího zaměstnání (rozdělení bodů k dalším dovednostem), a to vše doprovázeno prvními úkoly, zkoumáním domovského Vaultu 101 a především komentáři okolních postav, které dávají dění život. Výpravnosti napomáhají i detaily, jako když se na obrazovce za výrazného hudebního motivu zobrazí název nového úkolu ve formě filmových titulků.

Kam vane kontaminovaný vítr?

Proč vlastně opouštět teplo, filtrovaný vzduch a dívky v těsných kombinézách z Vaultu? V prvním dílu bylo důvodem hledání vodního čipu, ve druhém pátrání po zařízení G.E.C.K. Nyní se bude hráč pídit po svém otci a důvodu jeho náhlého zmizení. Fallout 3 boduje vynikající hratelností ve dvou rovinách. V jedné se může hráč ihned po opuštění Vaultu nakolejit na příběhovou linku, která je dostatečně atraktivní a souvislá, že dokáže na jeden zátah protáhnout většinou signifikantních lokací.

Zápletka se z hledání otce transformuje v mnohem důležitější poslání. Fallout 3 v ní recykluje mnoho prvků z dřívějších sci-fi filmů i her, naštěstí se ale nesnaží tvářit originálně a jen je vkusně skládá za sebe, aby v přibližně dvaceti hodinách vygradovaly ke svižnému a efektnímu finále. Slibovaná nelinearita a svoboda voleb zde je, příběh může skončit několika diametrálně odlišnými rozuzleními, ovšem nejde o nic již v minulosti nepoužitého.

Komu je volnost málo, může jít třeba okrást vlastního taťku

Zato ve své druhé hratelnostní rovině skýtá Fallout 3 tolik voleb jako závěrečný test autoškoly. Příběh lze kdykoliv opustit, navštívit nejbližší lokaci, nabrat nezávislé úkoly a vstříc pustině obklopující Washington D.C. Její trosky se stávají pískovištěm, na kterém lze tu a tam narazit na klubko radioaktivních krys bojujících proti brahmínám (pro sérii značková dvouhlavá kráva) nebo se pod nohy připlete podzemní skrýš drogových překupníků. Smění s nimi hráč nějaké zboží? Postřílí je a vykrade zásoby nebo s nimi hodí kus řeči a přijde na nová fakta či misi?

Ukázková benevolence

Premisou úkolů je absolutní svoboda v jejich řešení. Násilný a mírový způsob zde doplňuje vždy hned několik dalších variant specifických pro danou situaci, přičemž i její samotné vyústění je vždy různé. Příklad mluví nejsrozumitelněji (což je zároveň varování pro ty, kteří si nechtějí nechat zkazit překvapení – přeskočte na další odstavec): V Rivet City žije kněz, do nějž je zamilovaná dívka z tržiště. Sám je oddán bohu a nechce o ženách ani slyšet, otec dívky je rovněž proti. Buď hráč kněze coby duchovního zdiskredituje, takže si bude muset hledat novou zálibu v ženách, nebo pomůže dívce, aby jej svedla, či jí všechno mentorsky rozmluví.

Každá volba má jiný výsledek, přičemž toto je pouze ukázka z počátku hry. Kupříkladu příběhový úkol ve vesnici otrokářů se větví ve spleť všemožných situací. Osadu lze primitivně vystřílet, sám se stát otrokářem, stát se otrokářem spekulantem, vězně na konci osvobodit a těžit ze všech stran, proplížit se bez jakéhokoliv kontaktu s NPC nebo vejít coby řadový obchodník se zájmem o pracovní sílu. Komu je i taková volnost málo, může jít třeba okrást vlastního taťku.

Plnění úkolů není výrazně závislé ani tak na hráčově důvtipu (k většině cílů dovede ukazatel směru a mozek se pořádně zapojí jen několikrát a při hackování), ale na statistikách. Vedle základních atributů charakterizují každou postavu dovednosti, mezi kterými stojí vedle schopností ovládat různé druhy zbraní, rovněž výřečnost, věda nebo znalost medicíny. S vysokou výřečností lze většině postav vymluvit díru do hlavy, což bývá pohodlnější než díra v hrudníku, ovšem i věda dokáže v rozhovorech otevřít nové možnosti, jako když hráč ukecá počítač, že je šílený a musí se sám v rámci záchrany světa vypnout.

Samotné úkoly jsou nápadité, zhruba po polovině hry začnou po trochu uzívaném rozjezdu pořádně přibývat, ovšem nejsou bez chyby. Ty budou tématem druhé části recenze.

Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry