Recenze: Fallout 3: Operation Anchorage – ledově akční izotop

První přídavek přináší do spáleného světa legendy Fallout svěží vítr ze zasněžené Aljašky. Co objevila redakční rolba pod vrstvou sněhu?

Jak rozšířit již od narození rozsáhlou hru jako Fallout 3? Vždyť všechna zákoutí, úkoly a skryté lokace měli šanci objevit jen zapálení hráči, kteří u postapokalyptického dobrodružství strávili přes třicet hodin. Ovšem tvůrčí tým Bethesda má s produkcí přídavků pro hry, jež je nepotřebují, zkušenosti. Před takřka třemi lety nabídla za cenu 2,5 dolaru stažení nového brnění pro koně v mohutném RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion, což bylo jako hodit poloprázdný zapalovač doprostřed rozvášněného lesního požáru.

Operation Anchorage představuje další pokus o stažitelný obsah – nelze jej koupit v obchodě, nemá krabici, se kterou by se dal podpálit jakýkoliv les, a jediná cesta k jeho vlastnictví vede přes službu Xbox Live, respektive Games for Windows Live, kde ukousne z hráčova konta 800 bodů (ekvivalent cca 10 dolarů / euro). Nabídne po vzoru Oblivionu novou metalízu Enegrozbroje, značkového brnění ze světa Fallout, nebo dosud nevyzkoušenou, extra pálivou příchuť iguany na špejli? Nikoliv, Bethesda přichází s několika hodinami válečného tažení, které dělají z původní poctivé hry na hrdiny krvavou akční řež.

Virtuální realita neřekla poslední slovo

I přes oficiální nutnost být při hraní Anchorage připojen k microsoftímu Live lze přídavek provozovat i v offline režimu. Stačí nakopírovat stažené soubory do adresáře s původním titulem, na startovací obrazovce v menu „Data Files“ zaškrtnout název expanze a pustit se do hry. Ať již je nahrána dříve uložená pozice nebo hráč začne od píky s novou postavou, po několika prvních krocích americkou pustinou zachytí dobrodruhovo virtuální rádio nouzové vysílání Bratrsva oceli, přesněji jeho jednotky vyhnanců.

Odpadlíci se oddělili od hlavní skupiny, aby hledali nové technologie a bořili hranice lidských schopností. Nyní volají o pomoc – stojí před vraty mohutné instalace, na jejímž dně se skrývají mocné zbraně, ale k jejich získání potřebují kód ukrytý v důmyslném simulačním programu, jenž je součástí bezpečnostního systému báze. Do simulace se dostane pouze majitel loketního počítače Pip-Boy, a to je mezera v soukolí, do které zapadá právě hráč.

Další Fallout již v březnu

Příští měsíc zatíží datové linky další stažitelný přídavek k Fallout 3 s označením The Pitt. Jeho dění se odehraje v troskách Pittsburgu, který obsadili nájezdníci, přičemž podle prvních zkazek by se měl hráč zúčastnit jakési místní rozepře. The Pitt slibuje více morálních voleb a vývoje hráčovy karmy než akční Operation Anchorage, a tak se má šanci stát jejím protipólem.

Dosud poslední známý přídavek Broken Steel vyjde v dubnu a jako jediný přímo naváže na konec hry. Přinejmenším na jeho dobrou variantu, kdy se hráč přidá k Bratrstvu oceli a pokusí se smazat ze spáleného povrchu Země zbytky ďábelské Enklávy.

Operation Anchorage se celá odehrává uvnitř simulátoru a konceptem do jisté míry připomíná syntetickou lokaci Tranquility Lane z Fallout 3. K psychedeličnosti původní černobílé uličky má však daleko. Tvůrci již nevyužívají výpravy, zajímavých postav a dějových zvratů, prakticky jde pouze o historickou dokumentaci vojenské operace, jež proběhla za úsvitu třetí světové války.Hráč se vydává na zamrzlou Aljašku, kde v prvních verzích Energozbroje čelí čínské invazi a snaží se dobýt zpět zamrzlé město Anchorage ležící na strategické pozici transaljašského ropovodu.

Rádio na začátku zachytí nouzové vysílání Bratrsva oceli

Konečně se tak dozvídáme, co předcházelo nukleárnímu konfliktu, z něhož těží celá série. Nicméně pouze v záblescích, expanze rezignuje na veškerý RPG obsah. Dialogů je poskrovnu, rozhodování se scvrkává na dilema, zda zastřelit Číňana nalevo či napravo, a v rámci morálních voleb je pouze otázkou, zda ty samé východňany hráč upižlá střevo po střevu nožem nebo pseudohumánně odpraví Gaussovou puškou.

Ty střílíš, ty kryješ a ty uděláš palačinky!

První z celkem čtyř nových misí začíná na úbočí zasněžené hory, kde se pod palbou čínských děl krčí zbytky američanů. „Prostřílet se k dělům, vyhodit je do vzduchu a pokračovat dál přes nepřátelskou základnu až k finálnímu osvobození Anchorage,“ zní náplň přídavku. Celá válečná operace má spád, z obrazovky neustále mrkají explozivní záblesky války, nepřátel je dvakrát víc než kdykoliv předtím a vše lze přirovnat například ke zběsilému běhu po boku robota Liberty Prime v posledních minutách původní hry.

Tvůrci válčení zpestřili pomocníky, které si může hráč přibližně v polovině sám zvolit (na výběr jsou i roboti) a přidělit jim zbraně. Udílení rozkazů probíhá tradičně falloutovsky – hráč naznačí veliteli týmu, zda se mají spolubojovníci držet vzadu nebo naopak agresivně útočit, a o zbytek se stará umělá inteligence.

Prostřílet se k dělům, vyhodit je do vzduchu a pokračovat k osvobození Anchorage

Aby se alespoň částečně srovnal rozdíl mezi ostřílenými harcovníky z uložené pozice a novými postavami, po vstupu do virtuality jsou hráči odebrány všechny zbraně a vybavení. Inventář lze nicméně naplnit hned u prvního replikátoru zbraní, což je vedle nově dostupných zdravotnických stanic další element, jenž posunuje Fallout 3 k akční střílečce.

Municí skutečně šetřit netřeba, čínských útočných pušek je jako kalorií v hamburgeru, přičemž za okamžik se hráč dostane ke zcela novému kousku. Již zmíněná Gaussova puška se odemkne po splnění úkolů Anchorage i pro původní titul a vytvoří silnou konkurenci klasické odstřelovačce.

Pro akční sjezdaře nebo RPG běžkaře?

Během líté akce zbude dost času k obdivování nového zasněženého prostředí se všemi jeho kopci a zákopy, v němž si tvůrci neodpustili ani vtípky typu sněhuláků s americkými nebo čínskými čepicemi, z nichž po zásahu stříká krev. Čas ke koukání kolem je zde zejména díky značné jednoduchosti. Anchorage nepředstavuje výzvu ani pro postavy, které zrovna vylezly z Vaultu 101 a hned skočily do simulátoru.

Takoví nováčci dokončí přídavek za pár hodin, nicméně pro vycvičené zabijáky to může být otázka necelé čtyřicetiminutovky. Pokud navíc hráč dokončí Operation Anchorage hned na počátku příběhu, zjednodušení se táhne dále. V simulátoru se lze totiž naučit používat Energozbroj a jednu pro vlastní potřebu také získat, takže se lze v brnění promenádovat pustinou, ještě než vůbec dobrodruh dorazí k citadele Bratrsva oceli.

Anchorage nepředstavuje výzvu ani pro postavy, které zrovna vylezly z Vaultu 101

Přídavek uvedl do světa Fallout 3 kus klasické, syrové střílečky. RPG statistiky nehrají roli, například nahackovat se lze pouze do střeleckých věží. Ovšem proč to, kdy je lze díky kvantům munice pohodlně ustřílet ručně? Přestože tvůrci dokonale nevyužili proporcí příběhu a zasazení, zůstává Anchorage dobrou zábavou na pár hodin s nesnadným doporučením. Hráči, kteří probádali pustinu skrz naskrz a jsou lační po rozšíření, původní hru dohráli kvůli její volnosti a možnostem. Nic z toho zde nenaleznou, zatímco nováčci mají spoustu obsahu k osahávání již v prvotním balení. Fallout a jeho svět není o akci, i když je provedena technicky na úrovni. Snad si to Bethesda v dalších přídavcích The Pitt a Broken Steel (viz infoblok) uvědomí.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | postapokalyptické RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry