Recenze: Fallout BOS – tentokrát je to válka

Fanoušci postapokalyptické herní série Fallout mohou slavit – na pulty obchodů se dostal další díl série, který jim umožní vrátit se do milovaného světa atomových krytů, dvouhlavých krav a zmutovaných štírů. Jenže Fallout pro konzole se od toho počítačového docela liší – tentokrát je to opravdu řežba.

Multiplayer: ano, 2 hráči
Analog: pouze páčky
Paměťová karta: minimálně 757 kB
Výrobce: Interplay
Distributor v ČR: Cenega (

Pokud znáte Baldurs Gate: Dark Alliance nebo alespoň Diablo, nemusím vám dlouze vysvětlovat, jakou podobu Fallout ve své konzolové reinkarnaci získal. Série propracovaných (chtělo by se napsat „složitých“:-)) klasických RPG s tahovými souboji tak opustila řadu svých typických hratelnostních prvků, díky čemuž nad Fallout: Brotherhood Of Steel možná někteří fanoušci ohrnou nos. A bude to chyba! F:BOS totiž nabízí vynikající grafiku, stylovou hudbu s mnoho licencovanými skladbami (např. Lipknot), nevšední příběh, všechny rekvizity k Falloutu náležící (plus nějaké nové, domyšlené součásti) a hlavně: návykovou hratelnost, která se ve hře dvou hráčů stává neodolatelnou.

Nádherné artworky jsou předlohou vynikajícího designu hry Fallout: BOS

O tom, že některé žánry zkrátka nejsou pro konzole vhodné z hlediska ovládání i preferencí hráčské obce, zde nemá smysl diskutovat. Další věc, která jistě nemá smysl, je snaha o přesvědčení ortodoxních PC hráčů, kteří si PlayStation nikdy nekoupí, že F:BOS je výborná hra, která by velmi pravděpodobně bavila i je, kdyby dokázali překonat své předsudky. Pojďme se tedy v recenzi místo podobných témat věnovat pouze hře samotné.

Svět na houby aneb sklizeň (atomových) hřibů

Věřím, že pro mnoho z vás nebudou základní kameny příběhu Falloutu neznámé. Atomová válka byla přesně tou noční můrou, které se všichni báli a které se bojíme i dnes. Smetla z povrchu Země téměř veškerou zeleň a pokryla jej nekonečnými pláněmi pustin či pouští. Skupina bohatých a vlivných lidí (aneb střední a vyšší sociální třída) se uchýlila do solidně vybudovaných krytů nadnárodní společnosti Vault Tec, kde bez problémů přežila... problémy začaly, když tito lidé po letech dekontaminace a opadávání radioaktivity na povrchu planety vystoupili ze svých podzemních krytů: byli okamžitě povražděni mutanty – tedy lidmi a zvířaty, kteří jako zázrakem přežili na povrchu.

V některých lokacích je nepříjemná tma * Radioaktivní materiál najdete na každém rohu * Pomatení strážní roboti dokáží zavařit

V chaosu všeobecného vraždění a jakési „absolutní občanské války všech prosti všemu a všem“ se vynořila skupina, která sama sebe nazvala Bratrstvo oceli. Tito muži a ženy na sebe vzali nelehkou a nevděčnou roli novodobých rytířů, strážců pořádku a spravedlnosti. Svoji sílu čerpají ve sbírání vědomostí a techniky, pro kterou sestupují do útrob krytů – více či méně zamořených nevýslovnými bytostmi, které se tam množí neobtěžovány všudypřítomným slunečním žárem (atmosféra během války utrpěla své).

K mnoha troskám vozidel na povrchu patří i vlak * Energetické zbraně jsou na roboty ideální * Lepší střelné zbraně seberete pirátům a záškodníkům v Pustinách

V poslední době se ale členové Bratrstva začali ztrácet, nebo přesněji, začali se ztrácet mnohem víc, než je obvyklé. A všechny stopy vedou stejným směrem. Jako jeden z posledních členů Bratrstva se tak vydáváte do záhadného malého městečka, abyste nejprve objevili zapomenuté město nemrtvých s poetickým jménem The Los a posléze také nejtajemnější místo na celé planetě: největší a nejhlubší kryt společnosti Vault Tec, kam se stáhli její vedoucí pracovníci. Tajemství, které se skrývá v jeho útrobách, může zničit vše, co ze Země zbylo. A ne, není to nic tak triviálního jako další atomové zbraně.

Atmosféra

Můžete prohlásit, že příběh Falloutu: BOS není ničím výjimečným, ale potom se neshodneme. Jak svým prostředím, tak vývojem zápletky jde o značně originální story, která mne udržela u hry stejně spolehlivě, jako její bezprostřední a návyková hratelnost. Procházení originálně zpracované postapokalyptické krajiny, sestupování do útrob největšího krytu, to byly momenty, kdy jsem užasle sledoval změny prostředí a upřímně se těšil na to, co bude dál.

Přesila nepřátel = poznávací znamení akčních RPG * Menu s nabídkou vybavení je přehledné, nicméně má mnoho stránek * Nabídka různorodých hratelných postav

Kromě nápaditého designu budov, strojů, zbraní, nestvůr a postav nabízí hra také nevšední dialogy: po všeničící nukleární válce lidé ztratili zájem o společenské návyky a všechny dialogy ve hře jsou díky tomu nabité vulgární bezprostředností, která působí jako příjemné osvěžení typicky nekonečných RPG rozhovorů. Až uslyšíte tvrďácké hlášky vašich postav, nepřátel i neutrálních NPC, pochopíte, jak jsem to myslel. Celková atmosféra hry je díky všem výše jmenovaným vlastnostem svěží, zajímavá a nezapomenutelná, v čemž se jistě shodneme se všemi fanoušky fenoménu Fallout.

A konečně: hratelnost

Jak jsem psal na začátku, Baldurs Gate Dark Alliance nebo Diablo jsou jasnými předky této hry. V praxi tedy budete v tématických kapitolách procházet několika velkými lokacemi s mnoha patry či sekcemi, v rámci nichž budete moci vedle hlavního úkolu řešit desítky úkolů vedlejších, zadávaných většinou neutrálními nebo přátelskými NPC.

Zmutovaní štíři jsou mí oblíbení nepřátelé, krásně křupou * Pro rozhovory kamera plynule slétne z ptačího nadhledu dolů * Ještě jeden pěkný artwork

Hratelnost začíná a končí s akcí. 80% hrací doby tvoří procházení území, zamořeného houfy nepřátel (někdy se kolem vás hemží desítky zmutovaných štírů či podobné havěti a každé mávnutí vašeho kladiva rozstříkne po obrazovce vlnu slizu z jejich těl, takže skoro není nic vidět) a prosekávání si cesty dál. Svěžím prvkem je velice pestrá nabídka střelných zbraní, od pistolí a pušek přes kulomety a brokovnice po paprskové zbraně či výbušniny. Zbývajících 20% hry tvoří klasický RPG management: budete rozdělovat body za získané zkušenosti do jednotlivých vlastností a schopností vaší postavy (v původní nabídce jsou postavy tři, postupným hraním odemknete další trojici odlišných postav s odlišnými schopnostmi či bojovým stylem) a hlavně budete trávit spoustu času s obchodníky, handlujíce se zbraněmi, brněním, vybavením a municí.

• Originalita prostředí
  • Slušný příběh
  • Návyková bezprostřední hratelnost, akce
  • Zábavný systém vývoje postavy
  • Bohaté možnosti managementu vybavení
  • Solidní délka, šest odlišných hratelných postav
  • Vtahující kooperativní multiplayer
  • Detailní a rychlá grafika
  • Soundtrack: ambientní melodie i rokový nářez
  • Chybí možnost "teleportu" do města
  • Místy vysoká obtížnost
  • Pro fanoušky Falloutu: zjednodušení hry
  • Hodně*moc*drsně zdlouhavý poslední souboj

Akční RPG daného stylu jsou svébytným žánrem, který logicky nebaví všechny, stejně jako tahová RPG. Pro ty z vás, komu daný žánr k srdci přirostl, jde ale v případě F:BOS o požehnání. Nádherně detailní a rychlá 3D grafika nabízí příjemnou změnu prostředí oproti BG:DA nebo Champions Of Norrath, přičemž hra dvou hráčů, kteří postupují obrazovkou vzájemně si kryjíce záda, patří k nefalšovaným herním senzacím. Nepochybuji, že nyní máte v případě F:BOS jasno a víte, zda za něj své peníze utratíte.

Zvuk: 6/10
Multiplayer: 9/10
Atmosféra: 9/10

Podobně propracovaná akční RPG jsou vzácností nejen ve světě konzolí, ale také ve světě her obecně. Desítky hodin zábavy s každou z hratelných postav, tuny nepřátel, zbraní, lokací či schopností postavy k odemknutí, to vše zde naleznete, stejně jako originalitu, hutnou atmosféru, výbornou grafiku, stylovou hudbu a vynikající zábavu, především ve hře dvou hráčů.