PC | Recenze | RPG

Recenze: Fallout Tactics CZ - znovuzrození klasiky

Počeštění všech textů, nadabování videí, bonusové CD plné užitečných materiálů a v neposlední řadě také skvělá cena. To vše jsou trumfy, kterými se pyšní nové vydání hry Fallout Tactics, jejíž prodej u nás v brzké době zahájí firma CD Projekt. Projevil se na tomto skvostu pomalu se usazující prach doby takřka dvou let? Stojí i dnes za investici?

Typ hry: taktická týmová akční hra s prvky RPG
Minimální konfigurace: Procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 750 MB na HDD, 4 MB grafická karta, DirectX 7.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 1,6 GB na HDD, 8 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano
Domovská stránka: (
Výrobce hry: Micro Forté (
Distributor hry: Interplay (
Distribuce v České republice: CD Projekt (
Cena hry: 599,- Kč, počeštění všech textů + herních videí

První i druhý díl titulu Fallout je dodnes vnímán jako nezapomenutelná legenda. Něco podobného se dá bez špetky nadsázky říci také o hře Fallout Tactics, která se do jisté míry vymyká standardům této herní série. Klasické RPG přerostlo v "cosi víc" díky mnoha taktickým prvkům, kterými se tento titul chlubil a zároveň lišil od starších bratříčků. Je velmi zajímavé, že v mnoha případech je právě Fallout Tactics u nás i ve světě nejoblíbenější z celé řady "falloutích" her. To vše i přesto, že se jeho vývoje nezhostili RPG specialisté ze společnosti Black Isle, ale poměrně neznámý vývojářský tým Micro Forté.

Nepochybuji o tom, že všechny, kdož holdují sérii Fallout, potěší rozhodnutí české distribuční společnosti CD Projekt znovu uvést tuto hru na český trh, tentokráte však v počeštěné verzi, s několika bonusy a za velmi zajímavou cenu. Jak je na tom však tento titul po takřka dvou letech od svého vzniku? Patří stále mezi špičku svého žánru? A jak kvalitní je slibované počeštění hry? Odpovědi na tyto otázky najdete v naší dnešní recenzi!

Vzpomínka a trocha nostalgie

Na začátek tedy několik prostých faktů - hra samotná zabírá úctyhodná 3 CD a na vašem disku si v lepším případě vyžádá 750 MB prostoru. Chcete-li však převést na svůj HDD veškeré potřebné soubory, budete muset obětovat ještě dalších 850 MB. V dnešní době to není hodnota nijak přehnaná, vždyť vzpomeňme třeba na českou Mafii, která vyžaduje takřka 2 GB cenného místa.

Jak jsem již v některém z předchozích odstavců letmo naznačil, přestože je hra Fallout Tactics pokračováním stejnojmenné herní série, v mnoha ohledech se od svých předcházejících kolegů liší. Hlavní rozdíl plyne již z proklamovaného zakomponování taktických prvků - hlavní hrdina hry tak není osamoceným bojovníkem, ale velitelem celé skupinky vycvičených a po zuby ozbrojených vojáků. Přestože však ovládáte komando nelítostných zabijáků, vaše hlavní postava nesmí nikdy zemřít. To naštěstí neplatí o ostatních mužích a ženách vašeho sboru, jejichž počet můžete hravě rozšířit nebo případně zacelit novými rekruty. Samotná hra je rozdělena na jednotlivé mise (těch je zde na 20), čas mezi nimi můžete trávit na základně Bratrstva, například nákupem nových zásob a výbavy. Jak už to tak bývá, postupem času se stupňuje náročnost vašeho úkolu, s tím související obtížnost a také čas, který budete potřebovat na dokončení dané mise - na tom se však částečně projevuje také nutnost ovládat celé komando a tak tedy více postav naráz.

Zmínit se musím také o třech režimech, ve kterých můžete Fallout Tactics hrát - jednotlivé akce lze řešit stylem klasických kolových strategii, týmových kolových strategii nebo v reálném časem. Stejně jako v klasických RPG hrách, i ve Fallout Tactics se navíc dočkáte postupného vývoje postav. K dispozici je několik základních atributů a skillů (např. schopnost ovládat lehké a těžké zbraně, paklíč, první pomoc a mnohé další), díky nimž můžete s postupujícím časem ze svého týmu vytvořit skupinku unikátních postav. Vždy se vyplatí myslet na zadní vrátka a díky tomu je zejména medik nenahraditelným charakterem.

Co se týče herního prostředí, vše se odehrává v post-apokalyptickém světě. Čekají tak na vás ruiny, polorozpadlá města a jejich zdecimovaní obyvatelé. Použitý svět a každý jeho centimetr naštěstí dýchá duchem původních dvou her série Fallout. Dokonce nechybí ani pověstný černý humor, který si nyní ještě více užijete díky české lokalizaci. A právě o ní si teď povíme více.

Povedený dabing

Když ke mně poprvé dorazily informace o plánovaném "znovuoživení" hry Fallout Tactics distribuční společnosti CD Projekt, mezi prvními mi na mysli vyvstala právě otázka počeštění. Firma CD Projekt je u nás známa snahou o lokalizace všech svých her a je-li to možné, nezůstává pouze u překladu všech textů, ale také nadabování videí a postav. Dovedete si představit původní titul Fallout Tactics kompletně namluvený českými herci a dabéry? Byť si nedovolím kritizovat práci těchto nesporných odborníků ve své branži, do jisté míry se mi podobný scénář zdál nepředstavitelný. Stejně to naštěstí vnímali také zástupci firmy CD Projekt a tak tedy klasické původní a nezaměnitelné hlášky zůstaly zachovány.

A jak tedy svou práci odvedli lidé, kterým byl svěřen nelehký to úkol nadabovat herní videa, která pečlivě doplňují skládanky příběhové linie? Hned úvodní intro, které šikovným způsobem zobrazuje osud lidstva nedlouho před vaším památným příchodem do Bratrstva oceli, je opravdu povedené. Sám jsem tyto scenérie testoval na lidech majících i nemajících s původním Fallou Tactics zkušenost a v obou případech zapůsobil hlas herce na všechny dotyčné dobře. Tento holý fakt by se tak dal s přehledem aplikovat i na ostatní z celkového počtu 11 videí. Samozřejmě je to dáno zejména faktem, že ve své podstatě všechny namluvil jeden člověk. Výjimkou je druhé video, ve kterém paladin hovoří před nastoupenou jednotkou nových rekrutů - právě zde nepůsobí dabing v porovnání s originálním zněním dostatečně působivě, což je dáno zejména snahou dabéra o zachování drsného stylu projevu, který však v některých okamžicích působí neautenticky až směšně. Jako vždy je to ale věcí osobního dojmu. Význam nadabování in-game videí však nelze opomenout a ocení ho zejména ti z vás, kteří si s anglickým jazykem příliš nerozumějí.

Počeštění všech textů

Poprat se se změtí textu, který číhá na odvážného hráče v průběhu celé hry, to bylo pro mnohé stejně jako v případě desítek dalších RPG nepřekonatelným problémem. Vše sice vyřešila volně šiřitelná čeština, ta se však stejně jako její mnohé kolegyně chlubila spoustou chyb, což však jejímu autorovi s čistým svědomím nelze vyčítat.

Lokalizační tým společnosti CD Projekt se kupodivu nerozhodl postupovat od základů a odstartovat tedy kompletně nový překlad všech herních textů. Použita tak byla původní čeština od Raptora (o které jsem se zmiňoval již výše), následovala nutná korektura všech chyb a otestování výsledků. Z mého pohledu mohou být tvůrci po této stránce se svou prací spokojeni - za celou dobu hraní jsem se nesetkal prakticky s žádnou gramatickou chybičkou, zachován byl navíc i původní slovník všech herních postav.

Bonus CD

Společnost CD Projekt se rozhodla potěšit všechny fanoušky hry Fallou Tactics a případné potencionální kupující také vytvořením speciálního bonusového disku. Ten, jak již velí jeho název, přináší několik příjemných doplňků, které ocení především fanoušci celé série. Co konkrétně lze na tomto disku najít?

• Český manuál do Fallout Tactics ve formátu pdf
  • Českou referenční kartu s přehledem ovládání a tlačítek klávesnice v češtině ve formátu pdf.
  • Původní obrázky z bonusového CD z Fallout Tactics Collector`s Edition (koncepty, rendery, sketche, ilustrace, animované gify, loga, počáteční návrhy atd.)
  • Anglická videa do hry
  • Stolní hru Fallout: Warfare založenou na principech Fallout Tactics, zasazenou do světa Falloutu. Nechybí ani česká pravidla.
  • Dvě flashové hry FT: Concentration Game a  FT: Simon Says
  • Informace a seznam tvůrců české verze Fallout Tactics a bonus CD

Celkově na vás tedy čeká přes 600 MB vážící zákusek. Ti z vás, kterým se snad nebude zdát dabing herních videí dostatečně kvalitní a raději by tak dali přednost originálnímu znění, je připraven patch, který vám do hry opět navrátí původní anglická videa. Pro opravdové znalce a milovníky série Fallout srdcem i duší je pak určena sbírka zajímavých ilustrací či artworků, které na CD zabírají více než 400 MB. Nutno podotknout, že většina obrázků je k dispozici ve velmi vysokém rozlišení a z tohoto pohledu tedy jsou všechny "dobře použitelné". O užitečnosti české referenční karty s přehledem ovládání a tlačítek klávesnice v češtině jistě netřeba pochybovat, stejně jako o faktu, že by snad znalci série opomněli vyzkoušet stolní hru Fallout: Warfare. Hodnota zbytku "cédéčka" je značně sporná. Flashové hry svou kvalitou nevynikají, informace a seznam tvůrců české verze Fallout Tactics a bonus CD si zřejmě pozornost průměrného českého hráče vyslouží jen ztěží. Přesto je jako celek bonus CD velmi příjemným zpestřením hry, které se nijak negativně neprojevilo na její ceně, která je na poměry naší zemičky v srdci Evropy opravdu vynikající.

• Hratelnost + prostředí post-apokalyptického světa
  • Atmosféra a délka hry
  • V u nás nově prodávané verzi je implementován opravný patch 1.27
  • Multiplayer
  • Cena a česká lokalizace
  • Bonus CD
  • Umělá inteligence
  • Minimum RPG prvků (vyjma vylepšování postav)

Brát či nebrat?

Přinést na český trh starší hru je vždy velkou loterií a to i přes její nepochybné kvality. Nutno však podotknout, že se titul Fallou Tactics jako podobný risk ani zdaleka nejeví. I dnes se totiž jedná o výbornou hru, která si nezadá s kterýmkoli konkurentem, samozřejmě bereme-li v potaz zejména stránku hratelnosti, kterou snad negativně ovlivňuje pouze slabá umělá inteligence postav. Velký vliv na současnou situaci a fakt, že se Fallout Tactics řadí na samý vrchol svého žánru, má také minimální počet nově vydaných či vyvíjených her této kategorie. Ale takový už je osud, který na příznivém hodnocení hry nemůže nic změnit.

Při závěrečném hodnocení nesmím opomenout ani skvělou přídavnou hodnotou u nás znovu prodávané verze hry - tu zastupuje na české poměry velmi slušná cena, počeštění, kterého jsme se dočkali u herních videí, a v neposlední řadě také bonusové CD. Jste-li však již nyní majiteli originálního balení hry Fallout Tactics, pečlivě zvažte, zda-li vám právě tyto drobné doplňky stojí za investici.

Ani po takřka dvou letech od svého zrození neztrácí hra Fallout Tactics nic ze svých předností - stále se tak jedná o zábavný, vysoce hratelný akční titul, doplněný dávkou taktických a RPG prvků. Co více, dočkali jsme se ho tentokráte v počeštěné verzi za výbornou cenu 599,- Kč, navíc s řádkou bonusů na čtvrtém CD. Pokud tedy doposud nejste majiteli této výborné hry, máte jedinečnou příležitost svou chybu napravit!

Žánr: RPG | taktická týmová akce s prvky RPG
Výrobce: Micro Forté | Webové stránky hry
  • Atmosféra a délka hry