Recenze: Far Cry – akční peklo v tropickém ráji

Letošní jarní menu skýtá neskutečné skvosty. UT2004, Hitman 3, SC: Pandora Tomorrow, Knights Of The Temple i hvězdičku v mých očích nejzářivější - hýčkanou německou akci Far Cry. Symbol moderních technologií je konečně zde a vy máte příležitost seznámit se s hrou, která vás pohltí jako drogová závislost. Víte už, že skvěle vypadá, naše recenze doplní, jak se hraje.

koupit
Pořiďte si jednu z nejočekávanějších her tohoto roku stejně jako další hity až s 20% slevou. Nabídku dalších titulů naleznete na adrese vltava.doupe.cz.

Typ hry: FPS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor o frekvenci 1 GHz, 256 MB RAM, 4 GB na HDD, 64 MB grafická 3D karta
Doporučená konfigurace: Procesor o frekvenci 2 GHz - 512 MB RAM, 4 GB na HDD, 128 MB grafická 3D karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce: Crytek (
Vydavatel: Ubi Soft (
Distributor v ČR: Playman (
Homepage hry:

Demoverze (465 MB) – Zde
Bonusový level pro demoverzi (39 MB) – Zde

Recenze je věc tuze zábavná. Hrát nejlepší hry, psát o nich, brát za to peníze. Sen pro mnohé čtenáře, noční můra přepracovaných autorů. Recenzovat hru kvalit Far Cry není nepříjemnou pracovní povinností - byla to radost, intenzivní prožitek, který se dá jen těžko srovnávat s čímkoliv ostatním. Proč je tomu právě tak? O kvalitách akce Far Cry jste slýchávali mnohé. Tvůrci vás navnadili chutnými ukázkami, novináři bombastickými titulky a oslavnými texty. A skutečnost? Skutečnost je mnohem prostší a efektnější, než jsme se mohli zprvu domnívat.

Výlet, na který nikdy nezapomenete

Wow, wow, wow! Tři slova (vlastně spíše pouhé citoslovce), která zdánlivě nedávají smysl - byla však těmi prvními, jež mé slabé hlasivky po spuštění hry vydaly. O Far Cry jsme si zvykli povídat jako o nadupané akční záležitosti s parádní grafikou a na pohled poněkud slabším příběhem. A měli jsme pravdu. Far Cry nenabízí scénář, který by se mohl pyšnit propracovaností jiných (typicky japonských) her, ba ani prezentaci, kterou by předčil filmový Metal Gear Solid. I tak mě však úvodní intro, nabité akcí v mysteriózním podání, dokázalo na moment ohromit. Něco tak dobrého jsem vskutku nečekal a nebylo to jediné překvapení, které si němečtí tvůrci ponechali v zásobě.

Interaktivní menu hry s pohyblivým podkladem * Po ránu se rád osvěžím ve vodě, zvlášť když je teplá jako kafíčko * Zavoláš posily a zabiju tě!

Intro je opět jednoduchým nástinem příběhu. Po chtěné-nechtěné nehodě vaší lodi a únosu fotografky, která si našeho hrdinu najala, se tak ocitáte na ostrově plném ozbrojených vojáků. Vaší jedinou stopou je záhadný spojenec na druhé straně telefonní linky a chabé informace o probíhajícím výzkumu, vaší jedinou motivací záchrana unesené dívky, která je do celého dění zapletena. Co má s tím vším společného? A co se vlastně na ostrovech děje? To jsou otázky, jenž tvoří základní motto hry a jejichž odpovědi vám budou postupně odhaleny. Samozřejmě jen za předpokladu, že se dokážete postavit hordám lidských, ale i nelidských příšer!

Knížka s textem, který napíšete vy sami

Hrát Far Cry je jako číst knížku bez řádků, bez slov a bez jediného písmene. Jste to vy, kdo vytváří každičký moment hry, kdo svým osobitým způsobem ovlivňuje její průběh. Nechci tím ani zdaleka říct, že by nám tvůrci nabídli čistě nelineární zábavu. Naopak! Far Cry vás vede pevně za ručičku k vytýčenému cíli a přestože to zní jako paradox, stále vám nechává dostatek svobody. Ty obvyklé sliby o "volnosti" pro hráče se totiž tentokráte přerodily v realitu a okusíte to v každém momentu hry. Hned úvodní únik z ostrova do vraku ztroskotané lodi může být dobrodružstvím plným improvizace. Obejdete první vesnici nebo se postavíte tváří v tvář nepřátelům? Využijete pojízdný džíp nebo se budete několik minut prodírat pralesem, možná však nezpozorováni hlídkami? Tyto a podobné otázky vás budou provázet hrou od jejích počátku až do konce, to vám mohu čestně slíbit.

Menší výsadek, který však skončí masakrem * Krásná krajina z paluby zrezavělého vraku * V přestřelkách musíte být právě vy tím, kdo udává tón

Opravdová síla hry totiž netkví v uzavřených lokalitách (jak tomu v případě FPS povětšinou bývá), ale v rozsáhlých prostranstvích plných fauny a desítek překážek. I když vždy musíte dosáhnout určitého cíle, tvůrci nám sami nabízí hned několik vyšlapaných cestiček k jejich dokončení. Konečná realizace však závisí na vás samotných. A proč právě exteriéry? Snad je to dáno hustotou rostlinstva i odlišným stylem boje, kdy vás vychytralí protivníci nutí být neustále v pohybu, krýt se za překážkami (typicky kameny, bedny jako takové postrádají účinek) a využívat nejrůznější taktiky boje. A to je kombinace, které jsme se nedočkali u žádné z loňských akčních pecek (ano, narážím především na hry Max Payne 2 a Call of Duty).

O čem že to k sakru mluví?

Je to prosté. Typická akční hra zná jednoduchou rovnici - poslat vás na přesně určené místo, obklíčit vás nepřáteli a teď si milý hráči poraď sám. Far Cry se v tomto ohledu podobá skutečnosti jako málokterý jiný akční výtvor. Úkoly jsou vždy pevně dané, ale jen na vás je rozhodnutí, jakým způsobem je splníte. Tvůrci tuhle na pohled sympatickou cestu dovedli v mnoha ohledech k dokonalosti a asi nejzářivějším příkladem je umělá inteligence postav. Ve Far Cry jsou vojáci nejen oddaní a vždy poslušní, ale také dostatečně vychytralí. Využívají překážek, dobře se kryjí, jejich útoky jsou smrtící. I jediný hlasitý výstřel dokáže mobilizovat jednotku nepřátel, která k vám přistupuje ze všech stran, snaží se vás obklíčit a využít výhod prostředí. Náš hlavní hrdina navíc není ze železa a pokud se dostanete do křížové palby, pravděpodobně bude mít celá přestřelka prostou dohru - vaši smrt.

Jak asi tenhle souboj skončí? * Pitvání mutantů je na exotických ostrůvcích každodenní zábavou pro volný čas * Herní videa jsou působivá, noční mise dvojnásob

Nepřátelé navíc vždy reagují obezřetně. Jeden příklad za všechny - zastřelení osamoceného strážného neznamená (typicky) problém, pouze však v situaci, kdy si vašeho počínání nevšimne hlídač z věže či hlídkující vrtulník. V těchto případech celá situace vyústí ve zburcování půlky ostrova a okamžitý přesun vojenských jednotek vaším směrem. Může to znamenat příjezd půltuctu, ale také dvou desítek nepřátel. A to už je panečku pořádný problém.

Nejsou to jen planá slova, věřte mi, hra těchto principů skutečně využívá. Proti vám však navíc nebudou stát pouze po zuby ozbrojení vojáci (mimochodem, střílejte vždy do hlavy, jejich neprůstřelné vesty jsou malý zázrak), ale také mutanti a příšery, jejichž pravý význam vám vzhledem k příběhu neprozradím. Narozdíl od vojáků reagují spontánně a v boji je ženou pouze vlastní pudy a instinkt. Pokud se obě sorty nepřátel smíchají v jeden celek na jednom místě, znamená to pro vás veliké, převeliké obtíže.

Žádná procházka růžovým sadem

Musím tedy všechny akce-chtivé hráče upozornit na prostou skutečnost. I na nejjednodušší obtížnost není Far Cry hrou pro ty, kteří nejsou ochotni taktizovat a pečlivěji přemýšlet nad každým dalším krokem. Hrát Far Cry stylem Dooma či Call of Duty = smrt. A když k tomu všemu přičteme ukládání pouze na vybraných checkpointech, dojdeme k přesvědčení, že Far Cry je náročnější výtvor, než by se mohlo zprvu zdát. Kdo by se však bál, že vyšší obtížnost kazí hratelnost i prožitek ze hry, rád ho nyní potěším a vše uvedu na pravou míru - Far Cry je neskutečně zábavnou hrou a to z mnoha různých důvodů.

Zatímco na začátku hry vám dělají společnost najmutí žoldáci, postupně je nahrazují zmutované bestie * Tak kdopak nám tu řádil, přiznejte se! * Některé zbraně lze efektivně používat i na delší vzdálenost

Tím nejzářivějším (alespoň v mém případě) byly pojízdné prostředky. Zdánlivě obyčejné věcičky, při jejichž používání však budete schopni se až neuvěřitelně "vyřádit". Džípy, čluny, rogalo a další, tyhle drobnůstky zpříjemňují váš pobyt v exotických končinách hry. Můžete jich využívat pro cesty na dlouhé vzdálenosti - nikdo vás však k tomu nenutí a rozhodnutí je povětšinou pouze na vás. Far Cry se dá navíc hrát jako Carmageddon či GTA (jezdíte si po ostrově a přejíždíte nepřátele), vlastníte-li slečnu sniperku, můžete využívat všech výhod prostředí a útočit ze zálohy. To o čem mluvím není jen obrovská variabilita prostředí, ale především hratelnosti. Právě ta činí z Far Cry neuvěřitelně zábavný akční kousek.

Atmosféra, která by se dala krájet nožem

Svůj díl zásluh na tom nesou samozřejmě také další detaily. Příkladem za všechny můžou být finální velkolepé přestřelky, kterými vrcholí některé mise. Ty se pyšní zažitým scénářem, který vám hra odhalí hned v první misi. Na horní palubě vraku ztroskotané lodi tak budete čelit nejen nepřátelům, kteří jsou roztroušeni okolo vás, ale také nepříjemnému vrtulníku, který v přestřelkách vítězí pouze stylem KO! I to je však jen malý předkrm před vším tím, co vás v celkem 21 misích čeká. Zkrátka a dobře, po boku hry Far Cry si užijete chutné akční hody. A to není ani zdaleka vše.

Taky je vám při pohledu na podobnou mrtvolu nevolno? * Pevně zabudované kulomety vynikají svou účinností * Rakety jsou věc tuze užitečná, pouze však do momentu, kdy se dostanou do rukou vašich nepřátel

Alespoň v krátkosti bych se měl zmínit také o bohatém arzenálu zbraní. Ani on se nevyhnul jisté nevyváženosti a zatímco některý typ zbraní bude vaším společníkem ve dne i v noci, po jiných sáhnete jen ve výjimečných případech. To je případ brokovnice, která zkrátka postrádá efektivnost ručních samopalů, jen minimálně využijete základních zbraní ala nůž či pistole. Já osobně se na první pohled zamiloval do obřího raketometu, který je především v boji s vrtulníky nepostradatelnou hračkou. Problém s nepřátelskou přesilou pak často řeší také pevně zabudované kulomety a granátomety.

Nejsou to ovšem přestřelky a zabíjení, co vás na dlouhé hodiny pevně přibije do křesla. A že páni tvůrci ví, jak hráče postrašit i navnadit, vám dokáží v mnoha případech. Zatímco exteriéry jsou prostředím pro vaše velkolepé bojové kreace, interiéry jsou světem, který vám nažene strach! Úzké tmavé chodby, skřípající zvuky i předskriptované šokující momenty. Však to dobře znáte - počátek mise, první dveře a záběr na mrtvolu vojáka, kterou jedna ze zmutovaných bestií odtáhne pryč. Přes polootevřená vrátka budete sledovat smrt vojáků, poslouchat smrtelné výkřiky a sledovat další hrůzy, kvůli nimž se budete sami bát vkročit do dalších dveří. Neznám příliš her, které by nabízely v uzavřených a otevřených prostranstvích tak rozdílný zážitek jako právě Far Cry.

Ranní vystřízlivění

Akce Far Cry je však jako letitý vztah. Zprvu nás okouzluje srdceryvný pocit zamilovanosti, toužíme druhého poznat a otevřít mu své srdce. Pak však přichází období vychladnutí, kdy nad srdcem a pocity vítězí jedovatý had každého vztahu – rozum. Stejné fáze jsem prožíval také při procházení hrou. Neuvěřitelné nadšení a odhodlaní vystřídaly okamžiky vystřízlivění. Momenty, které mě přesvědčily o jediném – Far Cry je nadprůměrným a v některých ohledech výjimečným titulem, nikoliv však přelomovým či revolučním, jak mnozí z nás tajně doufali.

Dalekohled využijete častěji, než je pro žánr FPS typické * Nabít a nebo zemřít aneb kdo s koho * Čas od času vám vaše snažení zpříjemní i malý ohňostroj, zde v podání drobného výbuchu

Mám-li se pokusit hledat konkrétní chyby, nenaleznu však žádné větší problémy. V jistých detailech by přesto hře slušelo ještě několik měsíců betatestu (obtížnost levelů je kupříkladu opravdu nevyvážená) a pár slušivých úprav, nicméně žádné zásadní chyby či nedostatky se tentokráte nekonají. Berme to jako znak nadprůměrnosti hry, o které tentokráte prostě nemůže být pochyb.

Tou nádherou oslepnete!

Asi byste mi neodpustili, pokud bych v recenzi vypustil také hodnocení grafiky. Skromně bych si totiž dovolil tvrdit, že je právě ona v případě akce Far Cry alfou a omegou úspěchu. O kvalitách vizuálního zpracování nemohl pochybovat nikdo, kdo si v minulých měsících vychutnával precizní obrázky i akcí nadupaná videa. Jenže jak to tak bývá, obrázky jsou obrázky - ve skutečnosti a v běhu je grafika ještě o třídu lepší! Efekty, prostředí, animace postav, to vše dosahuje výjimečných kvalit a minimálně po vizuální stránce se hraní Far Cry rovná sledování výjimečného filmu. Nepochybuji, že pro mnohé bude grafika tím hlavním lákadlem a mnozí budou Far Cry odsuzovat coby stupidní a stereotypní střílečku, která těží z dnešní hráčské závislosti na parádní prezentaci i výjimečného grafického zpracování. Důvod, proč tu o Far Cry mluvím v superlativech, není moje okouzlení grafikou - můj chvalozpěv si německý výtvor vysloužil jen proto, že se báječně hraje. Tak dobře, jako žádná jiná hra minulých měsíců. Zdá se vám to málo?

Překrásné katakomby, které však projdou pečlivou demolicí * Náš hlavní hrdina a neznámá dívčina po jeho boku * Řekněte sami - není to nádhera?

Far Cry samozřejmě nenechá na pokoji ani vaše další smysly, které si užijí vjemových skvostů - zvuky počínaje a hudbou konče. Profesionalita vývojářského týmu je i v těchto oblastech patrná, kvalita střídá kvalitu a nezklamal ani tak trochu obávaný dabing. Postavy jsou namluveny výborně a je zábava poslouchat některé sálodlouhé rozpravy nepřátelských vojáků. Občas se i zasmějete a to je rozhodně velké plus.

• Variabilita herních postupů
  • Rozdílný zážitek z hry v exteriérech a interiérech
  • Pojízdné prostředky
  • Vybroušená AI
  • Atmosféra
  • Multiplayer
  • Nevyvážená obtížnost některých misí
  • Přehnané hardwarové nároky

Proč jen se Far Cry tak dobře hraje?

Než přejdeme k poslední hodnotící fázi, zastavím se u překážky, kterou si Far Cry znepřátelí milióny hráčů. Řeč je samozřejmě o hardwarových nárocích, které v plné verzi hry zůstávají na úrovni předešlých hratelných ukázek. Na mém domácím plechovém miláčkovi (specifikace na začátku recenze) se hra pochybovala plynule v rozlišení 1024x768 a nastavených středních detailech. Jako obecné minimum pro její spuštění uvádějí tvůrci PC s procesorem o frekvenci 1 GHz, 256 MB RAM a grafickou kartou osazenou 64 MB paměťmi (minimálně GeForce 2, lépe však GeForce 3). Pro rozumné a plynulé hraní bych však v případě těchto specifikací poněkud "přitlačil," pro inspiraci by vám měla postačit již dříve zveřejněná demoverze (nároky jsou stejné jako u plné verze). Za kvalitu se platí a je jen na škodu, že daň je v případě Far Cry až přehnaně vysoká.

Když se mě při psaní recenze okolí ptalo, proč se Far Cry tak báječně hraje, nedokázal jsem jim rozumně odpovědět. Snad je to ona volnost, snad prosté a jednoduché ovládání v kombinaci s nabitou akcí, která vás nenechá chladnými, snad výtečná AI. Fakt je, že všechny prvky ovlivňující hratelnost dokázali tvůrci povýšit na úroveň, které žádná akční hra posledních měsíců nedosáhla. Přesto Far Cry není hrou, která by nabízela revoluční myšlenky či koncept. Německé studio Crytek tak pouze (myšleno velmi relativně) přidalo k zažitým "standardům" několik úžasných nápadů, vybroušenou AI i okouzlující grafiku a to vše zesumírovalo do neuvěřitelně hratelného kousku. Far Cry se tak stává oprávněně králem letošních singleplayerových stříleček (a jeho ambice v oblasti multiplayeru nejsou o nic menší). Bude tak jistě zábavné sledovat, jak na útok německého konkurenta odpoví další očekávané výtvory. Do jejich příchodu neváhejte a vydejte se společně s hlavním hrdinou Jackem na exotický výlet jménem Far Cry. Litovat rozhodně nebudete.

Grafika: 9,5/10
Zvuky: 9/10

Hra, která vás okouzlí svou grafikou, ale nadobro uzemní teprve božskou hratelností. Smrtící kombinace, nemyslíte?