PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Far Cry 2 - krvavé pozdravy z Afriky

Změnilo se prostředí, změnili se vývojáři. Dokázalo si i přes to udržet pokračování Far Cry vysokou kvalitu? Musíme říct, není to tak jednoduché.
Kapitoly článku

Na cestách

Stereotypní náplň misí stahuje k zemi další neduh, kterým je naprosto nedomyšlený systém cestování a hlavně neskutečně protivný respawn nepřátel. Mimo těch několika ojedinělých oáz klidu totiž po vás jde na celé mapě doslova každý. Systém dvou frakcí je zde naprosto k ničemu, protože každý je nepřítel navzdory tomu, pro kterou stranu zrovna pracujete. Což si tvůrci „mazaně“ pojistili při získávání misí drobnou zmínkou, že o tomhle úkolu vlastní vojáci neví, tak se nedivte, když po vás půjdou. Trapné.

fc01.jpgfc02.jpg

Cesty po celé mapě navíc chrání hustě rozmístěná hlídková stanoviště, která se po vybití osazenstva do pár minut zase naplní novou krví. A to samé platí vlastně pro všechny lokace. Vaše cestování je tak co pár minut porcováno přestávkami na rozsekaní dotírajících protivníků, kteří jinak dokáží být velmi, velmi nepříjemní. Na první mapě se dá ještě mazanou oklikou některá stanoviště objet, v druhé je to už problém.

art02.jpg

Umělá inteligence se snaží být hodně agresivní, ale v některých okamžicích hrubě selhává. Pochvalu si zaslouží v bojích po svých. To se dokáží virtuální protivníci mazaně krýt, obkličovat vás, přečíslovat a obecně zle tísnit. I v tváří tvář odstřelovačské pušce obstojí, obzvlášť pokud budete déle na jednom místě, to vás nemile překvapí dávka z nečekaného směru raz dva. Někdy je to ovšem za cenu podvodu, to když po vašem prvním výstřelu všichni v okolí ví, kde jste a začnou vás koupat až v nelidsky přesných sprškách olova.

Umělá inteligence se snaží být hodně agresivní, ale v některých okamžicích hrubě selhává


Horší je to s AI ve vozidlech, kdy se chová jako naprosté kamikaze. Základní taktikou hlídky v džípu je do vás napálit a následně vás zahrnout pozorností z palubního kulometu. Problém představuje i podivná nehlučnost motorů, kdy nejednou se mi objevilo za zády vozidlo, ani jsem nevěděl jak.
Mimochodem, vozový park nabízí několik druhů přemísťovadel, jediný rozumně použitelný je ale džíp s kulometem na korbě. Zábavu si užijete i s říčním člunem, jenž opět nabízí kulomet, ale cokoliv jiného neozbrojeného je při střetu s protivníky velmi nepraktické.

Krásy Afriky

Za co si ale Far Cry 2 zaslouží bezprecedentní pochvalu je vizuální stránka hry. Design prostředí i úžasnou atmosféru už jsem vychválil dost, ale jsou tu i další záležitosti. Třeba jako fascinující zpracování ohně a hoření. Prakticky kdykoliv můžete cokoliv zapálit a kochat se, jak se oheň realisticky šíří.

fc19.jpgfc20.jpg

Hoří stromy, hoří domy, hoří tráva…hoří takřka všechno. Vyschlá savana je rájem pro pyromany, jedinou chybkou je však poměrně malý rádius hoření ve volné přírodě. Přeci jen tvůrci nechtěli, aby jim celá mapa shořela jako vích. Fascinující je ovšem i vliv foukání větru na hoření.

VIDEO: 309 'Far Cry 2 - ukázka tvorby mapy'

Celkově Dunia, jak se jmenuje engine pohánějící hru, obstála na jedničku. Framerate plynulý, dohled daleký a i když tu a tam najdete nějakou drobnost, která nevypadá přímo skvěle, je celá vizuální stránka nadprůměrná. Součástí Far Cry 2 je zatraceně mocný editor misí, který nadchne všechny tvořivé jedince.

Assassin’s Cry?

Při hraní Far Cry 2 jsem si často vzpomněl na předchozí dílo Ubisoft Montreal – Assassin’s Creed. Nemyslím tím pochopitelně žánrem, ale celkovou rozkolísaností. Stejně jako AC je i FC 2 vizuálně naprosto omračující hrou. Nabízí spoustu nesmírně vydařených nápadů a doslova tepou atmosférou. Stejně jako souboje v AC, i přestřelky ve Far Cry 2 jsou velmi chytlavé a zábavné.

Prakticky kdykoliv můžete cokoliv zapálit a kochat se, jak se oheň realisticky šíří

Design prostředí špičkový, ale náplň misí otřesná. Stereotyp je tím katem, jež z mého pohledu stínají hlavy vyšším známkám v hodnocení. Repetetivní náplň misí a hlavně stupidní respawn protivníků bouří žlučí a ze špičkové střílečky dělají „jen“ nadprůměrnou akci v pro mě neskonale atraktivním prostředí. Věčná škoda, potenciál byl v mých očích vyšší.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. října 2008
  • Atmosféra Afriky
  • Dlouhá herní doba
  • Výborná grafika
  • Skvělý editor
  • Slušná AI
  • Otravný stereotyp
  • Respawn nepřátel
  • Zdlouhavé cestování
  • Neprovázanost s dějovou linkou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,