Recenze: F.E.A.R. 2: Project Origin - neděste se

vytisknout velikost písma
Alma se vrací a s ní i F.E.A.R. neboli strach. Pokračování oblíbené střílečky mělo problematičtější porod, ale je tu. V jaké formě? Dozvíte se.
Seznam kapitol
  1. Prásk, prásk…baf!
  2. Almu čeká stopka

Občas mám pocit, že herní vývojáři propadají iluzi, kterak se celý svět točí jenom kolem právě toho jejich opečovávaného dílka. Jinak si nedokážu představit, co zatraceně vedlo Monolith k myšlence, že si někdo bude pamatovat podrobnosti děje z jejich tři roky staré hry! Vždyť i seriálům nechybí obligátní „v minulém díle jste viděli“ a to vycházejí v daleko vyšší frekvenci.

 

Project Origin


FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou, prezidentkou společnosti Armacham. Takže na to budu kašlat i já, vynechám úvodní vatu na téma jak moc byl původní FEAR dobrý/ špatný a jak moc problematický byl vývoj pokračování. Radši si rovnou řekneme něco o samotné hře.

Prásk, prásk…baf!

Project Origin, stejně jako jeho předchůdce, přináší mix těžkotonážní střílečky s lekací hororovou vsuvkou beroucí si vzor z kultovního japonského dílka Kruh (hlavní antagonistka Alma je až brutální kopií Sadako).

FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou

Kde poměr mrazivé/ krvavé pasáže byl v předchůdci zhruba vyrovnaný, jasně dominuje akce u dílu druhého. Není to na škodu věci, i když hororem bych jako hráč odkojený hrami typu Forbidden Siren, Silent Hill či řekněme Project Zero, FEAR 2 zrovna nenazval.

Může za to právě přemíra akce, která váš adrenalin vybudí natolik, že pár prakticky neškodných duchů a rozmazaný HUD dokáže vyděsit jen extrémně lekavé typy. Navíc od začátku víte, že Alma vám také nemůže vlastně ublížit, takže se při každém setkání s ní můžete vesele zubit do jejího úsměvu.

fear25.jpg fear26.jpg

Vizuálně podobné scény fungují dobře, s uznalým pokývnutím přivítáte kvalitní práci s barvami, filtry a světelnými efekty, když se budete například procházet opuštěnou školní chodbou, zatímco podivná síla začne mlátit dvířky od skříněk a vystřelovat nábytek ze strany na stranu. I korzování mezi duchy lidí zabitých masivním výbuchem na konci prvního dílu vyvolá jemné mražení v zádech, ale nikdy nenarazíte na pasáž, která by vás donutila poděšeně vyjeknout, v sebeobraně mrštit myš vstříc monitoru a jít radši spát, protože tohle přeci nemáte zapotřebí, že?

fear05.jpg fear06.jpg 

I když to může znít jako oxymóron, FEAR prostě strach neznamená, maximálně znechucení. S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem. Nejen, že rudý aerosol cáká v hustých mračnech z každého zabitého vojáka, ale co chvíli narazíte stěny poplácané krví, krvavé nápisy či rovnou kaluže krve, které doplňují brutálně zmasakrovaná těla a legrace jako useknuté hlavy laškovně poskakující v bubnu pračky.  Moralizovat rozhodně nehodlám, za a) to tu už bylo v prvním díle, za b) je hra od 18 let a za c)se mi to líbilo. FEAR je prostě syrově brutální hra, kam podobné scény patří.

Mapu netřeba

FEAR je i těžce lineární koridorová střílečka, kde zabloudit prakticky nelze. První díl díky svému nepřehlednému a nudnému level designu plnému šedivých chodeb kancelářských komplexů sice orientačně slabším hráčům pár vrásek udělal, u jeho následovníka to už rozhodně neplatí.  To navzdory tomu, že se pestrost lokací znásobila a tentokrát ve větší míře zabloudíte i na čerstvý vzduch. I když ovzduší plnému poletujícího popílku z jaderného výbuchu se čerstvý dá říkat jen obtížně.

fear11.jpg fear12.jpg

V průběhu čtrnácti příběhových misí postupně proběhnete hned celou řádkou různých prostředí od ikonických kancelářských komplexů v úvodu, přes nemocnici, metro, školu či už zmiňované ulice jaderným výbuchem zplundrovaného města. Jendo klišé vedle druhého, ale to rozhodně nevadí tolik jako to, že stále v některých pasážích jsou úrovně nelogickou změtí chodeb, které svojí repetetivností začnou frustrovat.

S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem

Zábavné proházení už několikrát zmiňovanými ulicemi čas od času lemovanými mrtvými těly, jež se po doteku rozpadnou v oblak prachu, střídá otravné probíhání snad nekonečnými tunely metra a tak dále. Vrcholem všeho je prakticky finální pasáž a ďábelská změť různých podchodů, nadchodů, můstků a žebříků vedoucích odnikud nikam.

fear21.jpg fear22.jpg

Srovnávat by se dalo s nedávným Killzone 2, který do určité míry nabízí podobné prostředí, ale v jeho podání vše působí organicky, logicky a přirozeně. Level design Project Origin rozhodně není propadák, naopak, po jedničce jde o slušný kvalitativní nárůst, ovšem prostor pro zlepšení tu rozhodně je. A ne přímo malý.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Monolith | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. února 2009
  • Solidní přestřelky
  • Atmosféra
  • Hudební podkres
  • Nenáročná grafika
  • Příliš jednoduché
  • Dost krátké
  • Nudný level design
Související články
  1. Galerie: F.E.A.R. 2: Project Origin
  2. Project Origin – dáma v krvavě rudé
  3. První dojmy: F.E.A.R. Extraction Point – hororová vřava
  4. Recenze: F.E.A.R. Combat - hromadný strach
  5. Recenze: Condemned: Criminal Origins - děsivější než FEAR
  6. Recenze: F.E.A.R. – budete se bát

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A