Recenze: F.E.A.R. 2: Project Origin - neděste se

Alma se vrací a s ní i F.E.A.R. neboli strach. Pokračování oblíbené střílečky mělo problematičtější porod, ale je tu. V jaké formě? Dozvíte se.
Seznam kapitol
  1. Prásk, prásk…baf!
  2. Almu čeká stopka

Občas mám pocit, že herní vývojáři propadají iluzi, kterak se celý svět točí jenom kolem právě toho jejich opečovávaného dílka. Jinak si nedokážu představit, co zatraceně vedlo Monolith k myšlence, že si někdo bude pamatovat podrobnosti děje z jejich tři roky staré hry! Vždyť i seriálům nechybí obligátní „v minulém díle jste viděli“ a to vycházejí v daleko vyšší frekvenci.

 

Project Origin


FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou, prezidentkou společnosti Armacham. Takže na to budu kašlat i já, vynechám úvodní vatu na téma jak moc byl původní FEAR dobrý/ špatný a jak moc problematický byl vývoj pokračování. Radši si rovnou řekneme něco o samotné hře.

Prásk, prásk…baf!

Project Origin, stejně jako jeho předchůdce, přináší mix těžkotonážní střílečky s lekací hororovou vsuvkou beroucí si vzor z kultovního japonského dílka Kruh (hlavní antagonistka Alma je až brutální kopií Sadako).

FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou

Kde poměr mrazivé/ krvavé pasáže byl v předchůdci zhruba vyrovnaný, jasně dominuje akce u dílu druhého. Není to na škodu věci, i když hororem bych jako hráč odkojený hrami typu Forbidden Siren, Silent Hill či řekněme Project Zero, FEAR 2 zrovna nenazval.

Může za to právě přemíra akce, která váš adrenalin vybudí natolik, že pár prakticky neškodných duchů a rozmazaný HUD dokáže vyděsit jen extrémně lekavé typy. Navíc od začátku víte, že Alma vám také nemůže vlastně ublížit, takže se při každém setkání s ní můžete vesele zubit do jejího úsměvu.

fear25.jpg fear26.jpg

Vizuálně podobné scény fungují dobře, s uznalým pokývnutím přivítáte kvalitní práci s barvami, filtry a světelnými efekty, když se budete například procházet opuštěnou školní chodbou, zatímco podivná síla začne mlátit dvířky od skříněk a vystřelovat nábytek ze strany na stranu. I korzování mezi duchy lidí zabitých masivním výbuchem na konci prvního dílu vyvolá jemné mražení v zádech, ale nikdy nenarazíte na pasáž, která by vás donutila poděšeně vyjeknout, v sebeobraně mrštit myš vstříc monitoru a jít radši spát, protože tohle přeci nemáte zapotřebí, že?

fear05.jpg fear06.jpg 

I když to může znít jako oxymóron, FEAR prostě strach neznamená, maximálně znechucení. S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem. Nejen, že rudý aerosol cáká v hustých mračnech z každého zabitého vojáka, ale co chvíli narazíte stěny poplácané krví, krvavé nápisy či rovnou kaluže krve, které doplňují brutálně zmasakrovaná těla a legrace jako useknuté hlavy laškovně poskakující v bubnu pračky.  Moralizovat rozhodně nehodlám, za a) to tu už bylo v prvním díle, za b) je hra od 18 let a za c)se mi to líbilo. FEAR je prostě syrově brutální hra, kam podobné scény patří.

Mapu netřeba

FEAR je i těžce lineární koridorová střílečka, kde zabloudit prakticky nelze. První díl díky svému nepřehlednému a nudnému level designu plnému šedivých chodeb kancelářských komplexů sice orientačně slabším hráčům pár vrásek udělal, u jeho následovníka to už rozhodně neplatí.  To navzdory tomu, že se pestrost lokací znásobila a tentokrát ve větší míře zabloudíte i na čerstvý vzduch. I když ovzduší plnému poletujícího popílku z jaderného výbuchu se čerstvý dá říkat jen obtížně.

fear11.jpg fear12.jpg

V průběhu čtrnácti příběhových misí postupně proběhnete hned celou řádkou různých prostředí od ikonických kancelářských komplexů v úvodu, přes nemocnici, metro, školu či už zmiňované ulice jaderným výbuchem zplundrovaného města. Jendo klišé vedle druhého, ale to rozhodně nevadí tolik jako to, že stále v některých pasážích jsou úrovně nelogickou změtí chodeb, které svojí repetetivností začnou frustrovat.

S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem

Zábavné proházení už několikrát zmiňovanými ulicemi čas od času lemovanými mrtvými těly, jež se po doteku rozpadnou v oblak prachu, střídá otravné probíhání snad nekonečnými tunely metra a tak dále. Vrcholem všeho je prakticky finální pasáž a ďábelská změť různých podchodů, nadchodů, můstků a žebříků vedoucích odnikud nikam.

fear21.jpg fear22.jpg

Srovnávat by se dalo s nedávným Killzone 2, který do určité míry nabízí podobné prostředí, ale v jeho podání vše působí organicky, logicky a přirozeně. Level design Project Origin rozhodně není propadák, naopak, po jedničce jde o slušný kvalitativní nárůst, ovšem prostor pro zlepšení tu rozhodně je. A ne přímo malý.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Monolith | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. února 2009
  • Solidní přestřelky
  • Atmosféra
  • Hudební podkres
  • Nenáročná grafika
  • Příliš jednoduché
  • Dost krátké
  • Nudný level design
Související články
  1. Galerie: F.E.A.R. 2: Project Origin
  2. Project Origin – dáma v krvavě rudé
  3. První dojmy: F.E.A.R. Extraction Point – hororová vřava
  4. Recenze: F.E.A.R. Combat - hromadný strach
  5. Recenze: Condemned: Criminal Origins - děsivější než FEAR
  6. Recenze: F.E.A.R. – budete se bát

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

24.  4.  2018 | | 215 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A