Recenze: F.E.A.R. 2: Project Origin - neděste se

Alma se vrací a s ní i F.E.A.R. neboli strach. Pokračování oblíbené střílečky mělo problematičtější porod, ale je tu. V jaké formě? Dozvíte se.
Seznam kapitol
  1. Prásk, prásk…baf!
  2. Almu čeká stopka

Občas mám pocit, že herní vývojáři propadají iluzi, kterak se celý svět točí jenom kolem právě toho jejich opečovávaného dílka. Jinak si nedokážu představit, co zatraceně vedlo Monolith k myšlence, že si někdo bude pamatovat podrobnosti děje z jejich tři roky staré hry! Vždyť i seriálům nechybí obligátní „v minulém díle jste viděli“ a to vycházejí v daleko vyšší frekvenci.

 

Project Origin


FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou, prezidentkou společnosti Armacham. Takže na to budu kašlat i já, vynechám úvodní vatu na téma jak moc byl původní FEAR dobrý/ špatný a jak moc problematický byl vývoj pokračování. Radši si rovnou řekneme něco o samotné hře.

Prásk, prásk…baf!

Project Origin, stejně jako jeho předchůdce, přináší mix těžkotonážní střílečky s lekací hororovou vsuvkou beroucí si vzor z kultovního japonského dílka Kruh (hlavní antagonistka Alma je až brutální kopií Sadako).

FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou

Kde poměr mrazivé/ krvavé pasáže byl v předchůdci zhruba vyrovnaný, jasně dominuje akce u dílu druhého. Není to na škodu věci, i když hororem bych jako hráč odkojený hrami typu Forbidden Siren, Silent Hill či řekněme Project Zero, FEAR 2 zrovna nenazval.

Může za to právě přemíra akce, která váš adrenalin vybudí natolik, že pár prakticky neškodných duchů a rozmazaný HUD dokáže vyděsit jen extrémně lekavé typy. Navíc od začátku víte, že Alma vám také nemůže vlastně ublížit, takže se při každém setkání s ní můžete vesele zubit do jejího úsměvu.

fear25.jpg fear26.jpg

Vizuálně podobné scény fungují dobře, s uznalým pokývnutím přivítáte kvalitní práci s barvami, filtry a světelnými efekty, když se budete například procházet opuštěnou školní chodbou, zatímco podivná síla začne mlátit dvířky od skříněk a vystřelovat nábytek ze strany na stranu. I korzování mezi duchy lidí zabitých masivním výbuchem na konci prvního dílu vyvolá jemné mražení v zádech, ale nikdy nenarazíte na pasáž, která by vás donutila poděšeně vyjeknout, v sebeobraně mrštit myš vstříc monitoru a jít radši spát, protože tohle přeci nemáte zapotřebí, že?

fear05.jpg fear06.jpg 

I když to může znít jako oxymóron, FEAR prostě strach neznamená, maximálně znechucení. S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem. Nejen, že rudý aerosol cáká v hustých mračnech z každého zabitého vojáka, ale co chvíli narazíte stěny poplácané krví, krvavé nápisy či rovnou kaluže krve, které doplňují brutálně zmasakrovaná těla a legrace jako useknuté hlavy laškovně poskakující v bubnu pračky.  Moralizovat rozhodně nehodlám, za a) to tu už bylo v prvním díle, za b) je hra od 18 let a za c)se mi to líbilo. FEAR je prostě syrově brutální hra, kam podobné scény patří.

Mapu netřeba

FEAR je i těžce lineární koridorová střílečka, kde zabloudit prakticky nelze. První díl díky svému nepřehlednému a nudnému level designu plnému šedivých chodeb kancelářských komplexů sice orientačně slabším hráčům pár vrásek udělal, u jeho následovníka to už rozhodně neplatí.  To navzdory tomu, že se pestrost lokací znásobila a tentokrát ve větší míře zabloudíte i na čerstvý vzduch. I když ovzduší plnému poletujícího popílku z jaderného výbuchu se čerstvý dá říkat jen obtížně.

fear11.jpg fear12.jpg

V průběhu čtrnácti příběhových misí postupně proběhnete hned celou řádkou různých prostředí od ikonických kancelářských komplexů v úvodu, přes nemocnici, metro, školu či už zmiňované ulice jaderným výbuchem zplundrovaného města. Jendo klišé vedle druhého, ale to rozhodně nevadí tolik jako to, že stále v některých pasážích jsou úrovně nelogickou změtí chodeb, které svojí repetetivností začnou frustrovat.

S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem

Zábavné proházení už několikrát zmiňovanými ulicemi čas od času lemovanými mrtvými těly, jež se po doteku rozpadnou v oblak prachu, střídá otravné probíhání snad nekonečnými tunely metra a tak dále. Vrcholem všeho je prakticky finální pasáž a ďábelská změť různých podchodů, nadchodů, můstků a žebříků vedoucích odnikud nikam.

fear21.jpg fear22.jpg

Srovnávat by se dalo s nedávným Killzone 2, který do určité míry nabízí podobné prostředí, ale v jeho podání vše působí organicky, logicky a přirozeně. Level design Project Origin rozhodně není propadák, naopak, po jedničce jde o slušný kvalitativní nárůst, ovšem prostor pro zlepšení tu rozhodně je. A ne přímo malý.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Monolith | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. února 2009
  • Solidní přestřelky
  • Atmosféra
  • Hudební podkres
  • Nenáročná grafika
  • Příliš jednoduché
  • Dost krátké
  • Nudný level design
Související články
  1. Galerie: F.E.A.R. 2: Project Origin
  2. Project Origin – dáma v krvavě rudé
  3. První dojmy: F.E.A.R. Extraction Point – hororová vřava
  4. Recenze: F.E.A.R. Combat - hromadný strach
  5. Recenze: Condemned: Criminal Origins - děsivější než FEAR
  6. Recenze: F.E.A.R. – budete se bát

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A