Recenze: F.E.A.R. 2: Project Origin - neděste se

Alma se vrací a s ní i F.E.A.R. neboli strach. Pokračování oblíbené střílečky mělo problematičtější porod, ale je tu. V jaké formě? Dozvíte se.
Seznam kapitol
  1. Prásk, prásk…baf!
  2. Almu čeká stopka

Občas mám pocit, že herní vývojáři propadají iluzi, kterak se celý svět točí jenom kolem právě toho jejich opečovávaného dílka. Jinak si nedokážu představit, co zatraceně vedlo Monolith k myšlence, že si někdo bude pamatovat podrobnosti děje z jejich tři roky staré hry! Vždyť i seriálům nechybí obligátní „v minulém díle jste viděli“ a to vycházejí v daleko vyšší frekvenci.

 

Project Origin


FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou, prezidentkou společnosti Armacham. Takže na to budu kašlat i já, vynechám úvodní vatu na téma jak moc byl původní FEAR dobrý/ špatný a jak moc problematický byl vývoj pokračování. Radši si rovnou řekneme něco o samotné hře.

Prásk, prásk…baf!

Project Origin, stejně jako jeho předchůdce, přináší mix těžkotonážní střílečky s lekací hororovou vsuvkou beroucí si vzor z kultovního japonského dílka Kruh (hlavní antagonistka Alma je až brutální kopií Sadako).

FEAR 2: Project Origin na podobné berličky kašle. Rovnou váš virtuální zadek posadí do roztřeseného obrněného transportéru a vzhůru za Genevieve Aristidovou

Kde poměr mrazivé/ krvavé pasáže byl v předchůdci zhruba vyrovnaný, jasně dominuje akce u dílu druhého. Není to na škodu věci, i když hororem bych jako hráč odkojený hrami typu Forbidden Siren, Silent Hill či řekněme Project Zero, FEAR 2 zrovna nenazval.

Může za to právě přemíra akce, která váš adrenalin vybudí natolik, že pár prakticky neškodných duchů a rozmazaný HUD dokáže vyděsit jen extrémně lekavé typy. Navíc od začátku víte, že Alma vám také nemůže vlastně ublížit, takže se při každém setkání s ní můžete vesele zubit do jejího úsměvu.

fear25.jpg fear26.jpg

Vizuálně podobné scény fungují dobře, s uznalým pokývnutím přivítáte kvalitní práci s barvami, filtry a světelnými efekty, když se budete například procházet opuštěnou školní chodbou, zatímco podivná síla začne mlátit dvířky od skříněk a vystřelovat nábytek ze strany na stranu. I korzování mezi duchy lidí zabitých masivním výbuchem na konci prvního dílu vyvolá jemné mražení v zádech, ale nikdy nenarazíte na pasáž, která by vás donutila poděšeně vyjeknout, v sebeobraně mrštit myš vstříc monitoru a jít radši spát, protože tohle přeci nemáte zapotřebí, že?

fear05.jpg fear06.jpg 

I když to může znít jako oxymóron, FEAR prostě strach neznamená, maximálně znechucení. S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem. Nejen, že rudý aerosol cáká v hustých mračnech z každého zabitého vojáka, ale co chvíli narazíte stěny poplácané krví, krvavé nápisy či rovnou kaluže krve, které doplňují brutálně zmasakrovaná těla a legrace jako useknuté hlavy laškovně poskakující v bubnu pračky.  Moralizovat rozhodně nehodlám, za a) to tu už bylo v prvním díle, za b) je hra od 18 let a za c)se mi to líbilo. FEAR je prostě syrově brutální hra, kam podobné scény patří.

Mapu netřeba

FEAR je i těžce lineární koridorová střílečka, kde zabloudit prakticky nelze. První díl díky svému nepřehlednému a nudnému level designu plnému šedivých chodeb kancelářských komplexů sice orientačně slabším hráčům pár vrásek udělal, u jeho následovníka to už rozhodně neplatí.  To navzdory tomu, že se pestrost lokací znásobila a tentokrát ve větší míře zabloudíte i na čerstvý vzduch. I když ovzduší plnému poletujícího popílku z jaderného výbuchu se čerstvý dá říkat jen obtížně.

fear11.jpg fear12.jpg

V průběhu čtrnácti příběhových misí postupně proběhnete hned celou řádkou různých prostředí od ikonických kancelářských komplexů v úvodu, přes nemocnici, metro, školu či už zmiňované ulice jaderným výbuchem zplundrovaného města. Jendo klišé vedle druhého, ale to rozhodně nevadí tolik jako to, že stále v některých pasážích jsou úrovně nelogickou změtí chodeb, které svojí repetetivností začnou frustrovat.

S krví totiž tvůrci pracují s daleko větším fortelem

Zábavné proházení už několikrát zmiňovanými ulicemi čas od času lemovanými mrtvými těly, jež se po doteku rozpadnou v oblak prachu, střídá otravné probíhání snad nekonečnými tunely metra a tak dále. Vrcholem všeho je prakticky finální pasáž a ďábelská změť různých podchodů, nadchodů, můstků a žebříků vedoucích odnikud nikam.

fear21.jpg fear22.jpg

Srovnávat by se dalo s nedávným Killzone 2, který do určité míry nabízí podobné prostředí, ale v jeho podání vše působí organicky, logicky a přirozeně. Level design Project Origin rozhodně není propadák, naopak, po jedničce jde o slušný kvalitativní nárůst, ovšem prostor pro zlepšení tu rozhodně je. A ne přímo malý.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Monolith | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. února 2009
  • Solidní přestřelky
  • Atmosféra
  • Hudební podkres
  • Nenáročná grafika
  • Příliš jednoduché
  • Dost krátké
  • Nudný level design
Související články
  1. Galerie: F.E.A.R. 2: Project Origin
  2. Project Origin – dáma v krvavě rudé
  3. První dojmy: F.E.A.R. Extraction Point – hororová vřava
  4. Recenze: F.E.A.R. Combat - hromadný strach
  5. Recenze: Condemned: Criminal Origins - děsivější než FEAR
  6. Recenze: F.E.A.R. – budete se bát

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Unikly slevové akce Steamu, Halloween a Černý pátek vám vysají peněženku

Unikly slevové akce Steamu, Halloween …

Již tradičně předčasně unikají informace o připravovaných slevových tornádech na Steamu, které začnou už během následujících dní.

21.  10.  2017 | | 3 N/A
Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou zábava, i když ještě nejsou dodělané

Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou záb…

Nová hra vám umožní stavět tratě a posílat po nich mašinky. Budete budovat a vydělávat. Herní model je zábavný a grafika líbivá. Hra má ještě dost nedostatků a není divu, zatím se totiž jedná o vývojovou verzi dostupnou v rámci předběžného přístupu. I přesto už ale poskytne docela dost zábavy.

20.  10.  2017 | | 16 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 4 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A
Vychází ELEX od tvůrců Gothicu za doprovodu startovního traileru

Vychází ELEX od tvůrců Gothicu za dopr…

Duchovní nástupce Gothicu měl dlouhou cestu, sci-fi RPG ELEX ale míří do obchodů a doprovází jej startovní trailer. Kupujete?

17.  10.  2017 | | 4 N/A