Recenze: F.E.A.R. Combat - hromadný strach

Typ hry: FPS
Minimální konfigurace: procesor 1700 MHz, 500 MB RAM, 64MB grafická karta, 3,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: AMD Athlon 3000 MHz, 1024 MB RAM, GeForce GT 6600 256 MB, 3,5 GB na HDD
Výrobce: Monolith Productions (
Vydavatel: Sierra (
Distributor v ČR: zdarma

Milovníci hororových akcí si jistě vzpomínají na den, kdy naše monitory poprvé spatřily akční záležitost F.E.A.R. Pro mnoho hráčů tento titul představoval výzvu, neboť něco tak adrenalinově napchaného se nevidí každý den. Sólo hraní bylo základem hry a multiplayer se zařadil až na druhé místo. Ovšem teď je již situace jiná, protože vývojáři z Monolith Software zapracovali na opomíjené hře více hráčů a před nedávnem vypustili balíček F.E.A.R. Combat. Combat je volně šířitelná záležitost, a tak neodradí ani váhavější hráče.

Vzájemné poznání * Srdceryvný pohled, a to si chtěl jen pokecat * Hasící přístroj, alá bordel nadevše

Pokud o balíčku F.E.A.R. Combat nevíte, je nutné zmínit několik základních faktů. Pokud vlastníte opatchovanou originální hru F.E.A.R., tak si se stahováním addonu nemusíte lámat hlavu, protože Combat obsahuje stejné věci. Combat je záležitost čistě multiplayerová, tudíž příběh není jeho parketa.

Hlava mapa

Hlavní novinkou je 19 nových map, které se od sebe bohužel příliš neliší. Převážně se budete pohybovat v budovách – hotely, sklepy, kanceláře, a po několikahodinovém hraní na vás dolehne stereotyp. Jisté oživení přijde ve chvíli, kdy se načte „venkovní“ mapa, která je plná zeleně, stromů a skalnatých pahorků. Mapy ovšem skvostně vytvořeny a hráčům stále nabízejí velkou porci rychlých akcí. Tomu přispívá interaktivnost, čemuž jsou důkazem okolní screenshoty. Po grafické stránce nejsou v Combatu žádné novinky.

„Počkej, nabíjím“ * „Počkej, mířím“ * „Sory, ale nemohl jsem odolat. Mám někoho zavolat?“

Přídavek dále nabízí dvanáct nových zbraní a myslím si, že každý hráč si přijde na své. Krom střelných zbraní, jako jsou pistole a samopaly, je k odzkoušení novinka, která chrlí ocelové kolíky. Průraznost je obrovská, tudíž není problém nepřítele přišpendlit k nejbližší zdi. Pokud si vaše srdce nezíská standardní výbava, můžete zkusit například granátomet, laserovou pušku nebo kanón, který dokáže vystřelit několik raket najednou.

Ka-boom!

Berme také v úvahu, že postava u sebe nosit může maximálně tři zbraně, nicméně vše záleží na konkrétním serveru. Nesmím zapomenout ani na různé specialitky. Dobrým příkladem je nášlapná mina. Běžící voják dokáže jen stěží včas zaregistrovat smrtelnou výbušninu, a do pasti se chytí. V Combatu mina představuje velkou taktickou oporu, neboť její využití je rozmanité a aplikace výbušného drobečka se často vyplatí.

Přesná střelba nadevše * Soupeřovo umění boje v akci * „Nenakukuj“

Mimo nášlapných bomb si můžete připomenout sílu dálkově ovládaných granátů. Jakmile výbušninu hodíte, přijde na její místo přepínač, který odhozený granát odpálí. Po krátkém tréninku budete schopni časované překvapení využívat v pravé chvíli a nepřátelskou stranu tak ochromit, zejména v případech hromadného útoku. Není také problém dát soupeři pořádný úder. Hráč se totiž nachází v kůži elitního vojáka, který umí nejen skvěle střílet, ale i slušně bojovat. Mimo pěstních soubojů je k vidění kop, který je nebezpečný a v bližším kontaktu efektivně nahradí střelivo.

Dáte-li přednost bojovému umění, získáte na rychlosti. Tu lze využít například pro odcizení nepřátelské vlajky. Bohužel je však vaše postava neohrabaná. Postava nedokáže dělat úkony, jež jsou v přestřelkách důležité. Krom skákání, skrčení a nahlížení neumi nic. Tento fakt je v bojích až příliš zřejmý a ubírá na akčních zážitcích.

„Granát v akci * Klasický obrázek rychlosti Deathmatche * Jeden z místních ožralců, který nedokáže vyjít schody

Terminátor, Predátor, Eliminátor

Krom nových zbraní a map obsahuje F.E.A.R. Combat desítku zajímavých herních módů. K vidění jsou varianty jako Deathmatch, Team Deathmatch, avšak mě nejvíc zaujal Team Elimination. Ten má jasná pravidla. Nejprve se musí všichni hráči rozdělit do dvou týmů, přičemž hlavním úkolem každé skupiny je odstranit ten druhý. Je-li jeden ze soupeřova týmu usmrcen, dané kolo pro něj končí a musí jako divák počkat, jak celá věc dopadne. Při hraní si přijde na své velká porce adrenalinu a vzájemná spolupráce mezi jednotlivými členy komanda.

• Cena
  • Velká akčnost
  • Nekonečná zábava
  • Kompatibilita
  • Stereotypní mapy
  • Žádné překvapení

F.E.A.R. Combat je výtečná zábava, kterou mimořádně zkvalitňuje cena. Na druhou stranu chybí zvukový doprovod a pokud nebereme v potaz nové mapy a herní módy, tak jsme se vlastně nedočkali výrazného oživení. Nicméně musíme chápat autory, kteří si novinky nejspíš schovávají do připravovaného datadisku, a zároveň nesmíme opomíjet ochotu týmu Monolith Software, který nám umožnil zahrát si skvělou hru na oficiálních serverech.

Hudba: 2/10

Odzkoušet si sílu své herní sestavy zadarmo a ještě se přitom skvěle bavit s kamarády? No neberte to.

Žánr: Akce | Multiplayerová akce