Recenze: FIFA 06 – zelená míle

V rámci sportovních žní letošního podzimu jsme vám nabídli recenzi na NHL 06. Jak si ale vede její fotbalová sestra? A jak se srovnává s dlouholetou královnou fotbalové simulace Pro Evolution Soccer? Stojí FIFA 06 za hřích?
Recenze: FIFA 06 – zelená míle

Typ hry: sportovní
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 1,3 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 1,2 GB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 1 GB RAM, Radeon 9600PRO 128 MB, 3,5 GB na HDD
Výrobce: EA Sports
www.easports.com
Distributor: EA Czech http://czech.ea.com
Homepage: http://www.fifa06.ea.com

Dějiny psané Francií ´98

Poslední čtyři roky je vtipné sledovat vývoj herní série FIFA. Hra, jejíž pravidelných pokračování se dočkáváme každý podzim, neslavila od roku 1999 významnějšího úspěchu jak na poli prodejnosti, tak mezi hráčskou veřejností. Rok co rok jí japonská firma Konami stále víc dýchá za krk. Byť Japonci nejsou zdatnými fotbalisty a jen těžko bychom v historii hledali nějaký úspěšný japonský fotbalový tým, herní simulace jim rozhodně nejsou cizí. Živoucím důkazem budiž dosud nepřekonaná série Pro Evolution Soccer, která se v těchto dnech dožívá pátého jubilea. Pro Evolution Soccer 5 by měl FIFU převyšovat především v hratelnosti, fotbalovějším pojetí a v neposlední řadě ve sportovní věrohodnosti.

  

Nebezpečných závarů před brankou je FIFA 06 plná * Z ptačí perspektivy * Tohle je o hubu!

Jedním z mála úspěšných dílů zapadlé herní série byla FIFA 98. Na svou dobu přinesla revoluční prvky ovládání, překrásnou grafiku, geniální fotbalový koncept a především neskutečně chytlavou hratelnost. Každému pak utkvěla v paměti pověstná halová kopaná, kdy jste mohli s českou reprezentací vyběhnout na parket v sestavě čtyři proti čtyřem. Podpořena chytlavým soundtrackem a možností odehrát kvalifikační boje na World Cup 98, FIFA 98 v rámci fotbalových her dodnes vévodí nejednomu počítači. Proč však mluvím o FIFA 98? Důvod je prostý. Jestliže má být FIFA 06 úspěšná coby regulérní členka rodu EA Sports, musí hledat inspiraci u osm let staré kolegyně či u konkurenčního Pro Evolution Soccer. A nebudu se mýlit když řeknu, že FIFA 06 je v jistém smyslu stejně převratná jako FIFA 98. Autoři se zřejmě již nemohli dál dívat na skomírající sérii a bídná čísla prodejnosti, a přichází na trh s fotbalem, jenž se – jak sami poznáte – snaží napodobit úspěšného pradědečka a japonského velmistra.

Blíž přenosům komentovaných Bosákem

Jestliže nová FIFA šokuje něčím z čeho byste měli zůstat u vytržení, jedná se bez debat o nové intro. Pryč jsou doby hloupého zaříkávání mantry Electronic Arts, kdy se na monitorech zjevovaly tváře populárních fotbalistů vykřikujících „It´s in a game“. Intro nabízí slastný pohled na povedené góly z uplynulého ročníku prestižních lig, přičemž je vše doprovázeno geniálním filozofickým komentářem s hloubavou intonací. Můžeme jen doufat, že si kolegové pracující na sérii NHL vezmou z podobně svědomitého přístupu příklad, neboť v hokejové simulaci již několik let chybí kvalitně zpracovaná animace.

Úvodní video hry ale není aspektem, který by vás měl navnadit na horkou novinku z dílny vývojářů „sportu“. Již po prvním odehraném utkání vám do oka padne naprosto pozměněný systém pohybu po hřišti. I ti nejzkušenější hráči dělají občas školácké chyby v obyčejné rozehrávce balónu. První rande s hrou v podobě spuštěného přátelského zápasu na vás tedy může působit jako příchod na schůzku naslepo. Nový ročník FIFA vesměs upouští od zažitých arkádových manýrů a konečně získává odvahu obrátit svou zbabělou tvář na skutečný fotbal. A věřte nebo ne – první krůčky FIFA vstříc fotbalové simulaci se místy mění v chůzi a troufalost kráčet v jedné rovině s vyspělou PES.

  

To bude „Angličan“ * „Revize jízdenek, připravte si průkazky“ * To máš za ty čuňárny na spoluhráčích!

Krom kompletně změněného systému přihrávek doznalo jistých změn i chování míče za různých herních situací. Kulatý nesmysl již nedrží na nohou útočníků jako by byl součástí samotné nohy a jednalo se o hráčovu vrozenou vadu. Míč jednoduše odskakuje od kopaček a je třeba jej s velkou opatrností dobíhat, což ve výsledku značně zklidňuje charakter všech zápasů. Hráči se zbytečně nepouštějí do bezúčelných sól, přehnaně nesprintují a citlivě kooperují s obranou. Nosným pilířem herního systému nového fotbalu je autorský důraz na kvalitu defenzivy, kde již není možné s útočníkem jen tak lehce vyhrát souboj jeden na jednoho. Ani počítač se nevyžívá v úprcích podél postranní čáry a míče rozvážně rozehrává ve spolupráci s brankářem, popřípadě krátkými přihrávkami středem hřiště či centrováním do šestnácty soupeře. FIFA 06  tak v rámci pocitové stránky působí jako nejvyváženější ročník od pověstné „devadesát osmičky“.

FIFA na cvičáku se PSEM

Japonští Konami naučili svého PSA nevídaným kouskům. Dokonalá fotbalová simulace s přijatelnou grafickou stránkou se až letos stala inspirací ve stínu stojící sérii od EA Sports. Zatímco Pro Evolution Soccer již léta úspěšně kopíruje model skutečného fotbalu, FIFA si pro letošní rok zvolila cíl mnohem složitější. V rámci vlastních možností se chce přiblížit fotbalové simulaci PES. A že se jí to místy skutečně daří! Krom zmíněného množství nepřesných přihrávek FIFA značně zpomalila tempo a konečně se alespoň na oko stává fotbalem, na který by se dalo dívat v televizi. Pro pocit uspokojení náročného fanouška se některé pasáže zápasů odehrávají v oblasti středového kruhu, kde se hra značně zpomalí. Nic na světě však není bez much.

Zbrkle naplněný úmysl tvůrců přiblížit se konkurenční PES je bohužel znatelný. Zatímco pánové z Konami již léta budují osvědčenou strukturu hry a tu a tam svůj skvost vylepšují, v Electronic Arts chtěli zjevně všechno nebo nic. Realisticky vyhlížející zpomalení fotbalu se místy zvrhne v tupé postávání hráčů na jednom místě a fotbalisté se tak pohupují sem a tam jako děti ze stanice Zoo při čekání na německé turisty. Dalším tradičně nestravitelným nedostatkem série FIFA je automatické přeblikávání na nejbližšího hráče. V praxi to znamená, že nemáte-li míč zrovna na svých kopačkách, hra vás vždy uvězní do spárů tvůrčí krátkozrakosti. V podstatě je nemožné snažit se hlídat soupeře, který si nabíhá do strategických pozic a sám nemá balón v držení. Stisknutím klávesy pro změnu hráče vás počítač automaticky nasměruje na spoluhráče, jenž je nejblíž míči, tudíž s ostatními nabíhajícími protihráči nic nenaděláte.

  

Nádherná hra barev a stínů * Zkusím to trefit do šiběnice přímo z rohu… * Model v dresu?

Navíc až nezdravě často nabudete dojmu, že je nepříznivý vývoj skóre vaší vinou. Jakožto otrok nedomyšleného ovládání jste v neustálém a bezprostředním kontaktu s míčem. Projde-li okolo vás  soupeřův útočník, vina za inkasovaný gól leží na vašich bedrech. Naopak potěšující je jednoduché zahrávání standardních situací a rohů. Konečně se nabízí směrová volba umístění míče při rohové rozehrávce. Není tedy složité vytvořit pohlednou akci prostřednictvím přetaženého centru na vzdálenější tyč, kde obvykle číhá náš „Dino“.

Voní hezky

Jestliže existuje odvětví v němž dokáží hry od EA Sports suverénně pokořit své konkurenty, pak je jím audio-vizuální zpracování her. EA letos dlouho slibovala uvedení nového grafického designu, který měl přímo demonstrovat kvality FIFA 06. Co čert nechtěl, velké změny se nekonají, neboť k premiérovému odhalení enginu dojde až příští rok – konkrétně v dalším pokračování série FIFA.

  

Ukázkové vymetení rohu a nádherná momentka * Nestrkej do mě, vždyť spadnul sám. Že, pane rozhodčí? * Fuj, to luplo…

Podstatně závažnější je však druhá část hodnocené složky – komentář, hudba a zvuky. FIFA se poprvé po dlouhé době dočkala nového komentátora a vida – atraktivita zápasů z pohledu hráče vzrostla víc než o polovinu. Vkusně a profesionálně komentované herní dění je okořeněno množstvím rozličných pojmenování pro identické herní situace a brilantní oxfordská angličtina nasazuje komentátorovi korunu za dobře odvedenou práci. Samostatnou kapitolou je hudební stránka a jukebox v hlavním menu. Sice se dá jen těžko trefit do hudebního vkusu daného jedince, avšak výběr skladeb laděných do funky, rocku a new age zde vyhrává na plné čáře! Všemu vévodí british rock a etnické kapely fotbalových velmocí. Soundtrack patří nepochybně k nejméně rozporuplným součástem hry a na žebříčku plusů si vysloužil jasnou pole position.

Světlé stránky hry
  • posun hratelnosti blíže směrem k fotbalu
  • poklidnější zápasy a fotbalovější dění
  • množství spalovaných šancí
  • fantastický komentář a hudba
  • nejlepší FIFA od ročníku 98
Temné stránky hry
  • chyby v AI
  • nesvoboda ovládání v podobě autom. přepnutí na hráče, který je nejblíž míči
  • časem stereotypní

FIFA 06 tentokráte nezklamala. Jako první od roku 1997 se svým pojetím přibližuje převratnosti nádherné FIFA 98, kterou zatím žádný díl série nepřekonal. To ale neznamená, že by se hráč měl u nového počinu Electronic Arts nudit. V podobných stavech mu zabrání vkusně zpracované osobní souboje, vylepšená hratelnost, více fotbalového pojetí a především množství spálených šancí, které dělá z FIFA 06 o něco věrohodnější fotbalovou simulaci. Netřeba však zbytečně předbíhat! Počkejme si společně na vyjádření Pro Evolution Soccer 5 (recenzi na nové dílo Konami vám nabídneme v pondělí).

                Grafika: 7/10
                Zvuky a komentář zápasů: 9/10
                Hudba: 10/10
                Hratelnost: 8/10

Čerstvě ukuchtěné pokračování z dílny EA Sports nezklamalo. FIFA 06 je od dob své kolegyně FIFA 98 nejfotbalovějším dílem série. V mnohém se snaží přiblížit konkurenčnímu Pro Evolution Soccer a je třeba říct, že urazila míli vstříc realistické kopané.            

                    Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Sportovní | Fotbal
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry
  • posun hratelnosti blíže směrem k fotbalu
  • poklidnější zápasy a fotbalovější dění
  • množství spalovaných šancí
  • fantastický komentář a hudba
  • nejlepší FIFA od ročníku 98
  • chyby v AI
  • nesvoboda ovládání v podobě autom. přepnutí na hráče, který je nejblíž míči
  • časem stereotypní

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 1 N/A