Recenze: FIFA 2003 – vytoužená revoluce?

Každý rok je tu zas a zas s námi, o rok zelenější, fotbalovější a starší. Ano, mluvím o fotbalové sérii FIFA, která pravidelně na podzim zavítá do domovů stovek nadšených fanoušků kulatého nesmyslu. Právě oni se mohou těšit ze zatím posledního ročníku s pořadovým číslem 2003. Položme si nyní onu zásadní otázku - je konečně očekávanou revolucí?

Typ hry: Fotbalová simulace
Minimální konfigurace: Procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 400 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano - Internet, LAN
Výrobce hry: EA Sports (http://www.easports.com/)
Distributor hry: Electronic Arts (http://www.ea.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Vytvořit každý rok dostatečně svébytné a originální pokračování jakékoliv sportovní série není zrovna jednoduchým úkolem. I to je jeden ze zřejmých důvodů, proč může nový díl zklamat naše představy, třeba tak, jak tomu bylo u nepříliš povedeného počinu NHL 2003. Válku fanoušků obou herních sérií FIFA a NHL rozhoduje každoročně jediná otázka - která hra přinesla více inovací? Byť se poslední léta nenesla ve znamení úspěchu fotbalového hráče, tentokrát je to on, kdo se může pyšnit pomyslnou korunou - ano, FIFA 2003 je tím vítězem. A proč je tomu tak, to vám prozradí následující řádky, věty a odstavce.

První spuštění, první šok?

Nevím, kdo z pánů vývojářů měl letos největší podíl na návrhu a posléze i vytvoření menu, potažmo intra hry, ale stejně jako v případě série NHL, i u zatím posledního ročníku fotbalové simulace FIFA je obojí (alespoň z mého pohledu) nepovedené. Intru vévodí bílý podklad a několik střídajících se skutečných hráčů, kteří předvádějí své kousky s míčem. Toť vše. Menu je pro změnu vytvořeno pouze v rozlišení 640x480, vévodí mu velké a nepřehledné ikony, které symbolizují několik herních podmenu.

Špatně byl také vyřešen výběr z většího počtu týmů, kdy se jejich změtí musíte proklikávat přes červené šipky. Klasický seznam obsahující názvy všech týmů (popřípadě dalších položek) by rozhodně nebyl od věci a každému hráči by ušetřil trochu toho nevyčíslitelně cenného času.

Nedejte na první dojem

S ujištěním, že menu a intro ještě netvoří jádro hry, jsem se jal nahlédnout na výběr módů. Žádné významné novinky pro nás autoři neukuchtili, nově můžete najít několik turnajů, které však vaše srdíčko neobměkčí. Trochu mě zklamal fakt, že i přes četné prosby hráčů nebyl navrácen klasický trénink, který byl jediným prostředkem, jak nacvičit standardní situace, pokutové kopy či sladit taktiku mužstva. Kde nic, tu nic - a je to rozhodně škoda, zvláště z důvodu, že pro nás letos autoři připravili zbrusu nový systém zahrávání přímých volných kopů. Pokud vás zajímá, zda-li jsme se konečně dočkali české ligy, která by se tak zařadila po bok evropských kolegů, pak vás musím zklamat - přesto však můžete vyzkoušet jednu ze sedmnácti evropských ligových soutěží, mezi nimi například španělskou Primera Division či italskou Serii A.

Ať tak či onak, moje první krůčky směrovaly k výběru vhodného týmu a evropské fotbalové ligy, o jejímž reálném vytvoření se stále a hojně uvažuje, žádných konkrétních výsledků však prozatím nejsme svědky. Právě u výběru týmu se dostáváme k další pikantní záležitosti - jsou jí statistiky. Stejně jako v každém předchozím ročníku, ani letos se autoři a lidé zodpovědní za tuto stránku hry příliš nevytáhli. Díky klasickému ohodnocení jednotlivých dovedností (kontrola míče, rychlost, střelba atd.) a poněkud nepochopitelnému systému "co dobrý tým, to dobrý hráč", se bohužel setkáte s nadměrným množstvím kvalitních fotbalistů. I přesto lze mezi nimi najít několik individualit, byť ne tak zářících, jako ve skutečnosti - osobně mohu do obrany doporučit skvělého Rio Ferdinanda, který se vám v soubojích jeden na jednoho zcela jistě vyplatí. Výběr útočníků i záložníků není příliš podstatný, slavná jména se prakticky nemohou chlubit ničím výjimečným a jen omezeně vynikají nad ostatními hráči, což je rozhodně škoda.

Každý rok si pokládáme stejnou otázku - jak se autoři v případě FIFY 2003 vypořádali s českými týmy? A stejně jako každý podzim, i letos je odpověď jasná - špatně. Ve zbytku světa, kam už naše mančafty neodmyslitelně patří, najdete pouhé dva zástupce. Jak je konec konců zvykem, jedním z nich je pražská Sparta, tím druhým však trochu neočekávaně Sigma Olomouc. Myslím, že větší pozornost by si od autorů hry zasloužil například Slovan Liberec, který loni dosáhl nesporných pohárových úspěchů.

90 minut zážitku

Zatím se nám celá dnešní recenze nese v duchu zbytečných chybiček a než se přesuneme do pozitivních vod změn a inovací, nezbývá mi než se nezmínit o dalším pochybném rozhodnutí tvůrců. To se týká především možnosti navolit si taktiku svého týmu - zatímco v předchozím ročnících jste mohli kromě rozmístění svých hráčů využít také několik dalších voleb, letos jste omezeni právě pouhou volbou formace, což je zatraceně málo. Tento nedostatek nemůže vyvážit ani větší rozmanitost nabízeného rozestavení hráčů. Fotbal není jen o velkých individualitách, které vedou celý tým, ale o hře všech jedenácti fotbalistů jako celku. A právě proto je taktika velmi důležitá.

Konečně se však přesuňme na zelený trávník a na hru samotnou - právě ona by měla nad osudem FIFY 2003 vyřknout jasný ortel. Co si tedy pro nás autoři letos připravili? Už nástup hráčů na plochu je značně odlišný od předchozích ročníků série, autoři si tentokráte dali více práce a připravili pro nás hned několik animací - ty krom jiného berou ohled také na místo, odkud fotbalisté kráčejí na hřiště. Jistě si všimnete také dalšího pozitivního faktu - hra obsahuje kolem 25 do detailů propracovaných stadionů, samozřejmě skutečně existujících.

První plnohodnotnou změnou je takřka zcela obměněný systém hry. Zatímco v předchozích ročnících většina hráčů sázela na rychlé pronikání jednotlivců a úspěšnou hru jeden na jednoho, letos budou donuceni svou strategii přepracovat. Tím se tedy nepřímo dostáváme k první inovaci. Zatímco v předchozích letech seděl míč na kopačkách hráčů jako přibitý, nyní je tomu právě naopak - míč se chová reálněji, fotbalisté jsou nuceni předkopávat si jej, co více, v případě sprintu odkopávají míč na delší vzdálenost, stejně jako ve skutečnosti. Díky tomu je mnohem snadnější než kdy dříve vystihnout soupeřovu přihrávku, stejně tak je však mnohem složitější uspět v souboji jeden na jednoho. Přejít přes protihráče bez použití kličky do strany je tedy takřka nemožné a byť to může být frustrující, posouvá to sérii FIFA a zážitek ze hry jako takový blíže k reálné kopané. Nevěřili byste totiž, jak tato na první pohled nevýznamná "inovace" mění celý obraz hry a změna je to více než pozitivní. Konečně totiž získává na významu kombinační hra.

Ano, právě vytříbená kombinace hráčů je jedním z mála prostředků, jak prorazit zformovanou obranu soupeře a uspět v celém zápase. Je jen na vás, jaký systém kombinační hry zvolíte, já vás mohu pouze ujistit o faktu, že celá hra vypadá nyní mnohem zajímavěji. Rozebrat obranu soupeře přesně mířenými přihrávkami na jeden dotek, to jsou nejnádhernější okamžiky, které dokáže skutečný fotbal, a od letošního podzimu také série FIFA, nabídnout.

Nové ovládání a systém standardních situací

V prvních dojmech psaných po zahrání demoverze hry FIFA 2003 jsem se zmiňoval o přepracovaném ovládání a bohužel nepříliš povedenému rozmístění klíčových kláves. To zůstalo i přes výtky hráčů zachováno a byť je vám v menu umožněno vše předefinovat a zvolit si tak pro sebe co nejpřijatelnější rozložení tlačítek, hra samotná jakoukoliv změnu ignoruje. Doufejme, že stejně jako v případě dalších chyb, i tuto opraví některý patch.

Již minulý ročník ukázal, že se autoři více zaměřili také na systém střelby. Zatímco dříve byl každý hráč po pěti minutách strávených u hry schopen trefit přesně vybrané místo branky, nyní střelbu jako takovou ovlivňuje hned několik faktorů. Mimo jiné pak holý fakt, zda-li hráč sprintuje či pouze vyklusává, kolik času na přípravu střely má a tak podobně. Díky tomu jste svědky nejen nádherných střel do odkrytých částí brankářovy svatyně, ale také zásahů konstrukce či střel mimo tři tyče.

Významnější novinkou je však především zahrávání standardních situací - nyní je vám tak dovoleno přesně vybrat místo v brance či mimo ni, které chcete zasáhnout. Poté musíte zmáčknutím klávesy trefit malé zelené políčko na pohybujícím se indikátoru. Pokud se vám to podaří, je pravděpodobné, že se dočkáte povedené střely a potažmo gólu. Je ovšem trochu škoda, že brankáři nejsou při chytání přímých volných kopů dvakrát úspěšní.

A jaký je tedy celkový obraz hry? Narozdíl od minulých ročníků celé série je hra sama o sobě mnohem pomalejší, promyšlenější a také zajímavější. Dočkáte se mnoha skvostných gólů, stejně jako nepovedených střel. Nebude chybět ani rychlá kombinace na jeden dotek či nepovedený průnik. K fotbalu stejně jako ke kterémukoli jinému sportu patří vítězství i prohra a právě na hře FIFA 2003 je poprvé patrná krása tohoto sportu. Trochu zamrzí snad pouze fakt, že dlouhé nakopávané centry stále nejsou tak účinné, jako v mnoha skutečných případech a sázet na hlavičkové souboje se nevyplácí.

Lepší brankáři a chybami prošpikovaná AI

Po stovkách zoufalých proseb a výhrůžných dopisů se mezi členy vývojářského firmu EA Sports konečně našel odvážlivec pevně rozhodnutý přepracovat také brankáře, ochránce to vaší svatyně. Gólmani se tak pokoušejí vyběhnout a zamezit útočníkovi ve střelbě, stejně jako skuteční lidé, i oni jsou schopni vyprodukovat naivní dětinskou chybu. Přesto jsem se setkal v souvislosti s brankáři s několika zbytečnými chybami - čas od času tak můžete zahlédnout svého gólmana na výletu z branky až za hranici velkého vápna a to v ne zrovna vhodné době. Stejně tak kuriózní se mi zdála být situace při hře s českým národním týmem - nechtěný to okamžik zásahu mé jedničky, Pavla Srníčka, kdy se tento človíček po chycení balónu ladně přesunul za brankovou čáru. Zatímco komentátoři připisovali příčinu této neomluvitelné chyby ztrátě koncentrace, já bych výtku směroval spíše na oblast umělé inteligence.

A právě na velkou kapitolu tvořenou umělou inteligencí vašich i soupeřových hráčů se teď podíváme blíže. Jak jsem již zmínil, vaši protihráči jsou mnohem aktivnější než kdy jindy a tak udržet míč na svých kopačkách není zrovna jednoduché. Útoky soupeře jsou v mnoha případech nápadité a zdrcující a ani dobře zformovaná obrana nemusí mít proti skvěle kombinující záloze šanci. Na druhou stranu vyniká FIFA jako každý rok několika zbytečnými chybami - v mnoha případech tak zůstávají protihráči jen tupě stát a zírají na šourající se balón. Ani vaši obránci nejsou bez chyby a na rozdíl od těch soupeřových nechávají útočníky procházet s míčem v mnoha případech až nebezpečně lacino. Drobných chyb v AI všech hráčů v poli bychom zřejmě našli více, nutno však podotknout, že ani ony vám nezkazí skvělý zážitek ze hry.

Nebývá zvykem, abych se právě u recenze sportovní hry zabýval její obtížností, ale v případě nové FIFY musím chtě nechtě udělat výjimku. Byť jsem byl zvyklý hrát předchozí ročník této fotbalové simulace na obtížnost World Class (čili tu zhola nejvyšší), v případě nejnovějšího dílu jsem musel opět zavzpomínat na učňovská léta. Změna herního stylu totiž s sebou nese určitou povinnost vžít se do hry a tak je tedy FIFA 2003 z počátku oříškem i pro ty nejlepší hráče celé série. Osobně to považuji za zřejmou výhodu a také malou výzvu. I to je možná jeden z důvodů, proč mě hra baví stále, i po desítkách odehraných zápasů.

Grafika

Stejně jako kdykoliv jindy, i letošní díl se pyšní zbrusu novým grafickým kabátem. Jak se můžete přesvědčit z okolních obrázků, je velmi slušivý, tvůrcům se nedá upřít především smysl pro detail - těm všímavějším z vás jistě neujdou do detailů propracované dresy a také stadióny, které jsou přeplněny množstvím reklamních bannerů, fotografů a samozřejmě také pokřikujících diváků.

Byť je tedy FIFA 2003 detailnější než její předchůdci, nijak negativně se to nedotknulo její hardwarové náročnosti. Hru jsem testoval na obstarším Duronu 600 MHz s grafickou kartou GF2 MX, při plných detailech a rozlišení 1024x768 běhala velmi obstojně.

Atmosféra jako ve skutečnosti

Stejně jako u takřka kteréhokoliv jiného sportu, pravý fotbalový zážitek vám neposkytne pouze vynikající klání světových týmů, ale také nefalšovaná atmosféra. To je jeden z důvodů, proč dávají mnozí přednost živému zážitku na zašpiněné sedačce místního maloměstského týmů a odmítají se smířit s pouhým sledováním televizních přenosů. Stejné nepsané pravidlo se však netýká jen fotbalu skutečného, ale také jeho herních zpracování.

A jak vidno, právě letošní rok byl pro série FIFA a atmosféru zápasu vůbec, tím přelomovým. Diváci nejen nadšeně skandují, pískají, ale řev, který vychází z úst desetitisíců návštěvníků vašeho fotbalového stánku při vstřelené brance zní nepopsatelně. Malý šok jsem pak zažil při jednom z mnoha zápasů našeho národního týmu na domácí půdě - po vstřelené brance Tomáše Rosického začalo z ochozů vycházet skandovanéí jméno tohoto hráče, nutno podotknout, že výslovnost fanoušků byla velmi dobrá a žádného zkomolení jména jednoho z našich nejlepších současných fotbalistů jsme se tak nedočkali.

Co více, nejen ozvučení se podílí na atmosféře - kus zásluh patří také grafice. Diváci v barvách mateřského klubu, desítky vlajících praporů a také dýmovnice, to vše snad nepotřebuje delšího komentáře.

• Nový systém hry
  • Zahrávání standardních situací
  • Hra jako celek působí autentičtěji, fotbalověji
  • Atmosféra
  • Nepříliš povedené soupisky a statistiky hráčů
  • Menu a intro
  • Absence tréninku
  • Umělá inteligence

Jedinečný zážitek umocněný spoustou chyb

Z nové FIFY mám opravdu jedinečný pocit - celá hra dvaadvaceti hráčů na travnatém hřišti působí fotbalověji, zážitek ze hry je nesrovnatelný a atmosféra autentičtější. Autorům ze společnosti EA Sports se po několika nevydařených pokusech konečně podařilo přinést dostatek tvůrčích inovací, které samy o sobě postačují jako důvod zakoupení hry FIFA 2003. Na druhou stranu - tak obrovské množství nedostatků, nesrovnalostí a drobných chybiček, které se podařilo zakomponovat do letošní FIFY, se jen tak nevidí. Je opravdu škoda, že se autoři více nezaměřili na vybalancování umělé inteligence, nevytvořili přehlednější herní menu, koukatelnější intro, a také nekladli větší důraz na kvalitu použitých soupisek.

I přesto mi nezbývá než ukončit naší recenzi pozitivně - byla by opravdu škoda, aby kvůli změti chyb upadl ročník 2003 v zapomnění. Působí mnohem fotbalověji než kterýkoliv jeho předchozí kolega, může se chlubit povedeným kabátem a co více, překvapí i znalce minulých her série.

Zvuky: 9/10

Narvěte na svá ladná těla dres, nazujte kopačky a poklusem pospíchejte do nejbližšího obchodu, neb letošní ročník série FIFA by všem pravým fotbalovým fanouškům ve sbírce rozhodně chybět neměl. Hra samotná za těch pár korun, především díky mnoha skvělým inovacím, novému systému hry a i přes množství chyb, opravdu stojí.

Celkové hodnocení: 8,5/10