Recenze: FIFA 2004 - oživení skomírající série?

vytisknout velikost písma
Fotbaloví fanoušci zažívají nejsladší podzim herní historie. Znalci bedlivě vyhlížejí příchod Pro Evolution Soccer 3, konzervativnější jedinci vkládají poslední kapky naděje do "stagnující" série FIFA. Dokázal ročník 2004 vystoupit ze stínu svých předchůdců a přinést změny hodné pokračování? Či se sliby tvůrců rozplynuly v prach? Odpovědí je naše dnešní recenze.
Recenze: FIFA 2004 - oživení skomírající série?

Platforma: PC
Typ hry: Fotbalová simulace
Multiplayer: Ano (s patchem v1.1)
Minimální konfigurace: Procesor 600 MHz, 64 MB RAM, 880 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
http://www.easports.com/games/fifa2004/)
Výrobce hry: EA Sports (http://www.easports.cz/)
Vydavatel hry: Electronic Arts (http://www.ea.com/)
Distribuce v ČR: EA Czech/Conquest (http://www.cqe.cz/)

Z dění v posledních měsících každého roku se stává ohraná písnička. Každý podzim se tak setkáváme s novými výtvory studií EA Sports. Nastává období ostrých diskusí, nadávek a nikdy nekončících sporů. Jen málokterá série se každý rok dočkává tolika rozporuplných a mnohdy odlišných reakcí ze strany recenzentů i herní veřejnosti jako je tomu v případě herní řady FIFA. Pro mnohé se za deset let své existence stala dokonalou ukázkou herní řady, která vykrádá nápady svého konzolového soka Pro Evolution Soccer, jiní ji však vnímají coby jedinou příležitost vychutnat si krásu fotbalového klání na našich PC. Změní se tyto zažité tradice právě letos? FIFA 2004 je stejně jako její předchůdkyně rozporuplnou hrou. Na jedné straně máme tu čest s nepochybně kvalitním a perspektivním titulem, který je však plný zbytečných nedostatků. Snad právě proto nebude nový ročník vnímán hráčskou veřejností jako převratný, názor na něj se bude lišit hráč od hráče. Dnes vám nabídnu pohled svůj - pohled člověka, který od FIFY 2004 očekával mnohé a který konečným výsledkem je (i není) zklamán.

   
Utkání FIFA 2004 vs. hráči začíná! * Slavnostní výkop a souboj může začít * Brankáři se mnohdy natahují a natahují a na míč stejně nedosáhnou

Změna je život

Pamatujete na NHL 2004 a změnu herního systému, kterou nový ročník přinesl? S něčím podobným se rozhodli tvůrci vyrukovat také v případě FIFY 2004. Nový herní systém měl být zárukou úspěchu. Z celé hry je však dobře patrné, že se mu tvůrci věnovali na úkor mnoha dalších stránek svého výtvoru a v některých případech tak nedokázali započatou práci přivést ke zdárnému konci. FIFA 2004 je již na první „ošahání“ v mnoha ohledech opakem svých předchůdců - zapomeňte na sprintující fotbalisty, parádičky a lehké obehrání protihráče, které bylo v předchozích ročnících na denním pořádku. Uznávám, FIFA v minulých letech nabízela efektní a pro oko diváka jistě vděčnou podívanou, přesto měla s fotbalem společného jen pramálo. Změna herního systému tak hře evidentně prospěla. A nebudu jistě sám, kdo nový ročník ohodnotí coby zřejmě nejfotbalovější díl v desetileté historii této herní řady.

Letošní ročník je ve studiích EA Sports ve znamení obran a oslabení útoku a po sérii NHL to dokazuje také nová FIFA. I zde vzrostl význam bránících hráčů, kteří se z postávajících a pokukujících trosek vyvinuly v aktivní a nekompromisní zadáky. Pohodlně přejít přes počítačem řízené hráče či se dokonce dostat do přečíslení je mnohdy až nemožné! Hra se tak "smrskává" v pro někoho nenáviděnou a nikdy nekončící kombinaci, pomalé rozehrávání útoků a hledání nejmenších skulin v obrané zdi soupeřícího týmu. Obrana protivníka připomíná v každém zápase několikačlenný neproniknutelný val, bohužel, i v případě utkání slabších týmů (a nastavené vyšší obtížnosti) se neprůchodnost obran jeví nereálně - nebo snad druhodivizní anglický tým dokáže na své půlce celý zápas úspěšně konkurovat zdrcujícímu útoku Arsenalu?

   
Jak vidno, Van Nistelrooy nebere faul svého soupeře zrovna s nadhledem * Nejlepší hráč Manchesteru United aneb Ryan Giggs v akci! * Nový systém zahrávání rohů v praxi, přichází výběr jednoho ze tří nabíhajících hráčů

Zpomalení hry, střelba a rozhodčí

Celková retardace hry má své klady i zápory. Je mi jasné, že mnohé z vás nebude lákat neustálá kombinace a pomalé akce. Naštěstí i zde existuje několik možností, jak zrychlit hru a rozvášnit fanoušky. Kromě využití nové funkce Off The Ball (o ní ještě později) je účinné také přenášení hry z jedné strany na druhou, individuality ve vašem týmu si pak mohou vyšlápnout na obránce v souboji jeden na jednoho. Žádná z těchto taktik však svou účinností nepřekoná klasický "ťukec", který jednoduše symbolizuje letošní ročník série FIFA. I přes jisté výhrady k novému systému hry mi však poslední díl skutečně připomínal kopanou, tedy její moderní kombinační styl, který praktikuje například anglický Arsenal (mnohdy označovaný za nejmoderněji hrající mužstvo světa).

Prapodivná (jinak ji opravdu nelze označit) je však v novém ročníku střelba - narozdíl od těch minulých nemáte přesnou kontrolu nad směrem míče ani jeho razancí, ve vápně střely míří takřka vždy do spodní části branky a ani rány z dálky nepůsobí příliš realisticky. Soudě dle mnohých ohlasů nesdílím podobný pocit pouze já a tak je i střelba jasným úkazem toho, jak málo času věnovali tvůrci betatestování a vychytání všech mušek. Autoři se však doslova „vyřádili“ na rozhodčích - posuzování faulů je opět rozporuplné (a to zejména v případě pokutových kopů), o čemž vás často přesvědčí opakované záběry odpískaného střetu. Pozitivně mohu hodnotit pouze udělování karet, červenou si tak skutečně neodnesete za běžný či nechtěný faul, ale spíše za likvidační zákrok.

   
Hráči jsou s rozhodčím ochotni vášnivě debatovat, jeho rozhodnutí všaknezmění (nejedná-li se o českou ligu) * Pekelné soustředění při pokutovém kopu * Faul před vápnem není nejlepším způsobem, jak řešit únik soupeře

Ovládání hráčů bez míče

Jak již bylo zmíněno, několikačlenná zeď obránců je vždy a všude hlavní překážkou v tvorbě překrásných fotbalových akcí, při nichž se rozehřeje srdíčko každého správného fanouška. Snad i proto je hráči nově umožněno ovládat několik fotbalistů bez míče, nabíhat s nimi do vhodných míst a chytrými uličkami je posílat do vyložených šancí. Tolik proklamovaná změna však ztrácí svůj šmrnc při hře na klávesnici, kde je ovládání spoluhráčů takřka nemožné - jsem si však jist, že tuto inovaci ocení majitele kvalitních gamepadů či konzolové verze nové FIFY 2004. S podobně ovládanými hráči lze totiž skutečně provádět oku lahodící akce a prožitek ze hry se tak násobí.

Číslo 2004 v názvu letošního ročníku je také definitivním koncem frustrace z neubráněných rohových kopů, které jsme v předchozích dvou letech tolik nenáviděli. Poslední díl série přichází z očekávanou změnou a přiznám se, že mně osobně se velmi zamlouvá. Rohy tak nově nehledají přesně postavené hráče, ale určené místo ve velkém vápně - po výběru jednoho z několika možných stylů jejich zahrání (nechybí kratší i přetažený centr atd.) a následném určení jednoho ze tří hráčů připravených ke skórování, se stáváte přímo hlavičkujícím. V jeho kůži se musíte zbavit obránce a s dobrým načasováním odehrát centr - dodržíte-li vše výše řečené, zvyšuje se vaše šance na vstřelení gólu. Při bránění nastává opačná situace a vy se tak vtělujete do bránícího hráče, který musí protivníkovi zabránit v naběhnutí na centr. Podtrženo sečteno, systém rohů (i dalších centrů a přímých kopů z pole, které využívají stejný princip) tak získal nový a já se nebojím říct povedený náboj.

   
Sólista a miláček ochozů Del Piero střílí gól * Tak kterého z nabíhajících hráčů si vyberete? * Pavel Nedvěd umí nejen dobře střílet a přihrávat, ale také rozehrávat auty

Staňte se manažerem

Absenci některých světových turnajů a soutěží má letos hráčské obci vynahradit inovace, po které jsme společně dlouhá léta volali. Řeč je o módu kariéry, tedy možnosti stát se manažerem i trenérem vybraného klubu. Kariér mód nepřináší příliš propracovaný koncept, i přesto svou nabídkou potěší. Hned na počátku vašeho manažerského dobrodružství jste tak postaveni před úkol výběru vhodného mužstva, jehož osud bude do vašich rukou vložen na jedinou sezónu - teprve konkrétní výsledky ukážou, zda-li s vámi vedení týmu smlouvu prodlouží. Vaše počínání je pak doslova a do písmene provázeno snahou o získání prestiže. Právě ta určuje ve hře kvalitu manažera a přímo se odvozuje od vaší schopnosti plnit zadaný plán, přesněji seznam několika úkolů, které obdržíte na počátku každé sezóny.

Stát se prestižním a uznávaným manažerem je jistě výzva, kterou mnozí z nás nepohrdnou. Co vše však můžete svým rozhodnutím ovlivnit? Vynechejme otázku taktiky a sestavy týmu, která spíše přísluší trenérovi, a přejděme k chodu týmu. Z pozice manažera samozřejmě zajišťujete výměnu a nákup nových hráčů a nutno podotknout, že již samotná peněžní nabídka na koupi nové posily vás stojí cenné body z vašeho kreditu. Body můžete mimo jiné používat pro zajištění individuálního tréninku vašich hvězd a z již dobrého fotbalisty udělat skutečnou hvězdu. A protože sport je z velké části o psychice, nechybí ani zajištění psychologa. Bohužel, tím výčet prakticky končí - chybí možnost uzavírat smlouvy, blíže se starat o rozpočet, ovlivňovat cenu lístků na zápasy a tak podobně. Snaha se jistě cení, ale zpracování módu kariéry zkrátka a dobře vázne. Tvůrci nám nabídli naprosté minimum a ponechali si otevřená vrátka pro další ročníky, které se jistě po stránce manažerské dočkají více než drobných vylepšení.

   
Del Piero ještě jednou, tentokráte v přátelském obětí s českým miláčkem Pavlem Nedvědem * Radujme se, český reprezentační tým zvítězil nad Argentinou! * Zaplněný stadion Manchesteru United je fotbalovým chrámem

Počítačem řízený protivník

Jak jinak než rozporuplné jsou mé dojmy z úrovně počítačem řízených protivníků, tedy přesněji řečeno z umělé inteligence. Pominu stereotypní a nikdy se neměnící styl hry počítačem řízeného týmu, na který nemá vliv rozmístění hráčů ani různorodá strategie, a přejdu rovnou k nejpalčivějšímu problému. Tím je nulové využití stran. Protivníci tlačí všechny své útoky nahuštěným středem - jejich kombinace je však smrtelně přesná a protože na vaše vlastní automaticky řízené hráče zkrátka není spoleh, musíte se i s bráněním z větší části vypořádat sami. Naopak výborné je chování protihráčů při bránění, zhuštěný prostor několika obránců a stahujících se záložníků vám dává minimum prostoru pro střelbu i rychlejší kombinaci.

Co tedy nová FIFA skutečně nabízí? Kariér mód je jistě příjemným osvěžením a to je třeba zdůraznit, díky chabé nabídce funkcí (chudší než v případě stejné inovace v NHL 2004) vás však nemotivuje do dalších sezón. A právě nedostatek chuti překonávat soupeře i v dalších sezónách je obecně problém celé hry - již po dlouhou dobu jsem neměl po týdnu hraní nového ročníku tak silný pocit, že jsem se všech slastí hry i jejich neduhů nabažil. Důvod? I přes pozitivní změny je hlavním problémem nedostatek doplňujících turnajů, které jakoby zmizely a ani nabídka ligových soutěží mě zkrátka nedokázala uspokojit. A to jsem opomenul zmínit otřesné a frustrující menu, které je snad rok od roku nepřehlednější a ve výsledku méně použitelné.

   
Rozehrání přímého kopu, který… skončí gólem! * Kariér mód a jeho nepoužitelné menu * Fotka nového anglického mistra!

Těšme se, konkurence přichází

Změny zpracování jsou letos spíše kosmetického rázu. Až na drobné detaily je tedy vše stejné jako loni, v případě grafiky si zaslouží pochvalu propracované stadiony a především obličeje jednotlivých fotbalistů - skutečné hvězdy bez problémů rozeznáte od "tuctových" hráčů již letmým pohledem. Na vysoké úrovni zůstává shodně komentář s ozvučením (škoda jen, že právě komentář zaostává o několik sekund za skutečným děním). Letošní výběr songů sloužících coby hudební doprovod mě nijak zvláště neoslovil.

Světlé stránky hry
  • Hra se více blíží realitě
  • Systém přihrávek
  • Nový systém rohů
  • Ovládání hráčů bez míče
  • Jako každý rok skvělé zpracování
  • Kariér mód (za to, že zde vůbec je)
  • Vcelku přesné statistiky hráčů
  • Věrné tváře známých fotbalistů
  • Patch v1.1, který opravuje některé chyby a přidává podporu multiplayeru
Temné stránky hry
  • Komplikovanější ovládání, které by mohlo některým hráčům činit potíže
  • Umělá inteligence protihráčů
  • Nedostatky v novém herním systému a střelbě
  • Chybí Liga mistrů a další pohárové soutěže
  • Drobné chybičky ve jménech klubů atd.
  • Opožďující se komentář
  • Kariér mód (za slabou nabídku funkcí a úkolů, které vás nemotivují do dalších sezón)
  • Nesmyslný výběr českých zástupců v Rest of the World

Každý rok se scénář opakuje a každých 12 měsíců prožíváme stejné rozčarování nad kvalitou titulů proslulé firmy EA Sports. Originální pojetí, myšlenka i změny, to vše se pojí s desítkami zbytečných chyb, k jejichž odstranění by postačil jeden či dva zkušení betatesteři. Více než kdy jindy tak mám právě v případě ročníků 2004 pocit, že je výsledný produkt pouze polovinou započaté práce - kdybychom tvůrcům věnovali několik měsíců navíc (a porušili ono památné vydání v měsících říjnu/listopadu), možná by mé (a mnohdy jistě i vaše pocity) byly o mnoho lepší. Ani tím však nechci říct, že by FIFA 2004 byla špatnou hrou - naopak, nabízí jedno z nejrealističtějších podání kopané v historii fotbalových simulací na PC a již z tohoto důvodu si oprávněně zaslouží pozornost každého fanouška. Jenže - a to musíme vzít v potaz - na monitory našich PC útočí konverze třetího dílu zřejmě nejslavnější fotbalové série Pro Evolution Soccer. Dokáže Konami porazit svého odvěkého rivala? To je otázka, na kterou společně s vámi odpovíme již za několik týdnů.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10

Nejfotbalovější kousek série je přehlídkou zajímavých nápadů, zbytečných chyb a nedotaženého konceptu. Přes všechnu snahu a jistě pozitivní změny se tak ambice posledního ročníku série FIFA zastavily na bodě sedm - vyšší hodnocení si totiž zkrátka a dobře letošní díl nezaslouží.

Celkové hodnocení: 7/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Sportovní | Fotbal
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry
  • Hra se více blíží realitě
  • Systém přihrávek
  • Nový systém rohů
  • Ovládání hráčů bez míče
  • Jako každý rok skvělé zpracování
  • Kariér mód (za to, že zde vůbec je)
  • Vcelku přesné statistiky hráčů
  • Věrné tváře známých fotbalistů
  • Patch v1.1, který opravuje některé chyby a přidává podporu multiplayeru
  • Komplikovanější ovládání, které by mohlo některým hráčům činit potíže
  • Umělá inteligence protihráčů
  • Nedostatky v novém herním systému a střelbě
  • Chybí Liga mistrů a další pohárové soutěže
  • Drobné chybičky ve jménech klubů atd.
  • Opožďující se komentář
  • Kariér mód (za slabou nabídku funkcí a úkolů, které vás nemotivují do dalších sezón)
  • Nesmyslný výběr českých zástupců v Rest of the World

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |