Recenze: FIFA Manager 06 - každý fotbalu rozumí

Co Čech, to trenér. Tohle pořekadlo si můžete klidně potvrdit při jakémkoliv zápase v libovolném sportu při návštěvě nejbližší hospody. Každý z přítomných ví nejlépe, co by na postu trenéra udělal. Pak si doma pustíte FIFA Manager a zjistíte, že to není tak jednouché.

Typ hry: fotbalový manažer
Minimální konfigurace: Pentium 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: EA Sports (
Vydavatel: Electronic Arts (
Distributor v ČR: EA Czech (
Fanweb:

"Dobrý den. Jsem Pettka Lathspel a rád bych dělal trenéra Vašemu mužstvu. Jsem mladý, jazykově nadaný a myslím si, že to zvládnu." Po takovéto žádosti jsem ani nečekal, že budu pozván na pohovor, ale někde se stalo něco nepředvídatelného a já se stal přímo manažerem celku. Budu se muset trochu rozkoukat, vždyť mi spadla do klína spousta povinností a celé družstvo visí jen na mých schopnostech.

Manažerská kariéra

Takhle nějak by mohl FIFA Manager 06 začínat. Jako zelenáč se vrháte do kariéry manažera těch nejlepších fotbalových týmů planety, však kdo by nechtěl dělat trenéra hvězdám světového formátu. Hned zpočátku si můžete vybrat mezi kariérou a volbou týmu dle vlastní libosti. Trochu jsem byl překvapen, když mi po zadání znalosti češtiny a angličtiny bylo nabídnuto místo v druhé izraelské lize. Ale každý musí někde začínat.

Loga lig které jsou zastoupeny reálnými hráči * Drby, drby a nic než drby * Největší prodej týdne byl zadarmo

Zde bych se také pozastavil nad klasickým problémem FIFA Manageru, kde zaostává za konkurencí. I když nabízí třeba i onu zmíněnou druhou izraelskou ligu, jen několik slavných týmů má své reálné hvězdy, stejně jako jen některé země mají nižší soutěže. Můžete lehce pochopit, že Česká Republika mezi vyvolené nepatří a tak si musíte vystačit s typicky českou Premier Division. Jména celků by člověk ještě znal, stejně jako jména trenérů, ale jakmile se podíváte na znaky týmů, tak pouze Sigma se Spartou mají své.

Hnedle vám také dojde, že jména hráčů budou smyšlená, takže pokud nehrajete za nějaký velkoklub, musíte si zvykat na neznámá jména. Zase je třeba říci, že si s nimi hráči vyhráli a v českých barvách poznáte jména česká, znalci španělštiny poznají klasická jména ve španělské lize a podobně. A ač je hra v angličtině, jména hráčů si zachovávají státní fonty, takže se o háčky, čárky a různé jiné krucánky nemusíte bát.

Ha, spousta nových mailů. Viditelně vedení používá elektronikou poštu ke komunikaci se všemi, takže moje schránka se asi brzy stane mým domovem. Teda asi až tím druhým, po magazínu Fotballworld, pomocí kterého se dozvím úplně vše. Dokonce tam píší, že jsem byl přijat do klubu. Sotva jsem začal, hned jsem slavný. To abych vydal nějaké tiskové prohlášení.

Musí být přehledná

Základem FIFA Manageru je přehlednost. Jakmile se naučíte používat hlavně pravé tlačítko myši, jste za vodou. S jeho pomocí se rychle dostanete do potřebného menu a nastavení, takže zjištění, že má některý z vašich svěřenců problémy se sebevědomím, řešíte pomocí trojice rázných kliků. Velmi rychle se vám struktura menu dostane do krve a pak už jen v rychlosti kontrolujete tu barvu dresu, jinde zase kontrakt vaší hvězdy.

Brno si klade jako cíl horní půlku tabulky, ještě aby se tak dařilo i ve skutečnosti * Bojový tanec po gólu * Néé, on uklouzl v koupelněéé!

Je jen na vás, jakou hloubku simulace si vyberete. Pokud se rádi hrabete v každém detailu, máte možnost. A i v průběhu hry můžete daná rozhodnutí změnit. Pokud zjistíte, že počítačem ovládaný týmový obchod nenese jak si představujete, zkuste jej vést sami. Máte toho naopak moc a ani nevíte, kterému z vašich hráčů končí smlouva? Vyberte na to pomocníka, který vše zařídí za vás.

Kdyby byl FIFA Manager mým prvním fotbalovým manažerem asi bych byl překvapen množstvím jednotlivých vlastností každého fotbalisty. Zkušenosti mi však ukazují, že je jich právě tak akorát. Nemusíte se zabývat detaily, jako je délka nehtů na levém palci u nohy, ale zase vidíte důležité schopnosti jednoznačně vyjádřeny. Zpočátku sice můžete lehce tápat nad významem některých čísel, ale po chvíli hraní znáte své fotbalisty zpaměti i s přezdívkami.

První pohárový zápas. Jsem nervózní, jak mandelinka před první postřikem. Sice si v lize vedeme celkem dobře, ale tady je to rychlá smrt. Stačí jedno zaváhání a jsme venku. A pak budu bez prémií. Ještě poslední poplácání chlapců po zádech, několik povzbudivých slov a jdu si sednout na střídačku. To zase budou nervy.

Aby se vůbec dožil zápasu

Ať už si nastavíte, že chcete skákat po dnech, nebo týdnech, dříve, nebo později, dojdete k zápasu. Rozhodně doporučuji alespoň jeden zápas sledovat celý, v přímém přenosu. Ne, že by byla grafika nějaká dechberoucí, ale zjistíte tak o svém mužstvu rozhodně více, než pouhým čtením výsledků. Protože je každá zápas generován přímo při přehrávání, neuvidíte žádné předem připravené situace, ze kterých by vždy padl gól, když k tomu má podle předpočítaného výsledku dojít.

A tohle je aspoň na žlutou kartu! * Jak? Pro koho? Já nic! * A už je to i v novinách

Navíc i v průběhu zápasu je vaše pozice nesmírně důležitá, není nic přednějšího, než přijít o poločase do šatny a s každým hráčem si promluvit. Zvedne jim to sebevědomí, nebo naopak srazí hlavu z oblaků, a budou pak hrát mnohem lépe. A to se ani nezmiňuji o změně taktiky v průběhu zápasu, nebo střídání, kdy obojí považuji za základ trenérských dovedností. A alespoň mě zápasy pohltily, sledoval jsem každou šanci, při tyčkách si rval vlasy a góly oslavoval. Některé věci sice nejsou ideální, ale v zápalu boje je jednouše přehlédnete.

Avšak nejen zápasy živ je klub, takže mezi nimi můžete organizovat tréninky, kontrolovat dorostence, nebo se starat o klubové zázemí. Ať už budováním různých klubových zařízení, nebo zvelebováním stadionu, staráte se o rozkvět vašeho týmu. Ten vás za každý úspěch náležitě ocení, ale pokud vaše výsledky budou slabé, klidně se s vámi rozloučí.

Jsme nejlepší, jsme nejlepší, jsme nejlepší. Podařilo se. Po několika letech dřiny jsem se svým klubem vyhrál jak pohár ligový, tak i Ligu Mistrů. Jediné, co mi chybí do sbírky, je trofej z Mistrovství světa, ale už za dva roky tam s nároďákem jedu. Z nýmanda se stal celosvětově proslulý trenér a ve vitríně se mi válí jedna trofej vedle druhé.

A porazil i své nejbližší

Nejlepší hraní však přichází v okamžiku, kdy si ke hře sedne více lidí. Bojujete spolu v jedné lize, trumfujete se výsledky, společně oslavujete vítězství jednoho a truchlíte u porážky druhého. Hra nabízí i bonifikaci za rychlé hraní, stejně jako časová omezení, takže ani ve větším počtu není nouze o motivaci k rychlé hře. Stejně, jakmile se jednou naučíte základy, vše běží jak na běžícím páse.

Připravíme si bojový posez * No nejsou to krasavci? Chcete je? * Dole je fanouškovská anketa o počtu kaprů pro rozhodčí

Do toho všeho vám hraje hudba jako od EA. Jasně, jedná se o hru od EA, ale jen je třeba podotknout, že stejně jako v jiných titulech vám melodie zůstanou v hlavě i po vypnutí a jakmile zjistíte, že se s danou melodií i probouzíte, je vám jasné, o čem mluvím. Zvuky v menu snad ani nepotřebujete a v zápase si připadáte jako u televize. Nic neruší, všechno je na svém místě, jak má být.

• Přitažlivé zápasy
  • Chytlavá hudba
  • Kvalitní zvuky
  • Srozumitelné rozhraní
  • Hromada různých lig
  • Smyšlená jména v menších klubech
  • Hodně tyček v zápasech
  • Hardwarová náročnost při více ligách

Rozsáhlostí statistik FIFA Manager své konkurenty sice nepřekonává, ale v jiných ohledech je jim vyrovnaným konkurentem, kdy záleží už jen na vašem vkusu, kde vám ovládání lépe sedne pod ruku. Já si libuji zde, ale pokud je vaše míst jinde, je to pochopitelné. Peloton fotbalových manažerů máme krásně srovnaný a jen na vás záleží, který že to vyhraje závěrečný únik.

Zvuky: 9/10

Velmi chytlavý fotbalový manažer s pochopitelným ovládáním, silným multiplayerem a smyšlenými jmény v menších celcích. Důstojná konkurence pro Football Manager i jiné.

V další kapitole se dočkáte malé obrázkové ukázky startu sezóny