Recenze: FIFA Street - zapomeňte na pravidla

Nesnášíte pravidla? Štve vás rozhodčí? Máte alergii na trávník? Hnusí se vám dresy? Svazuje vás taktika? Z autů se vám dělá mdlo? A přesto všechno milujete fotbal? Zkuste si zahrát hru FIFA Street. Je totiž docela možné, že vám bude dokonale vyhovovat. A když přiberete pár kamarádů, bude o zábavu postaráno zaručeně.

Multiplayer: ano, 2 hráči
Paměťová karta: 248 kB
Analogové ovládání: vše
Vibrace: vše
Výrobce: EA Canada
Distributor: EA Big

Jen další fotbal?

Ne tak docela. Dovolte nejprve zcela suchý popis. FIFA Street je simulace pouličního fotbalu (kdy by to byl čekal?). Tři hráči plus brankář na každé straně, bez autů, ofsajdů, rozhodčího a podobných blbostí. Vítěz je ten kdo dá dříve pět góĺů, nebo v případě, že hrajete turnaj, ten kdo dá víc gólu před vypršením časového limitu. Hrajete-li kariéru, tým si sestavujete sami, v případě rychlé hry si můžete vybrat z připravených národních týmů.

Na trávě by se ztratil, na asfaltu bude zářit * Tetování, nezbytný doplněk fotbalisty * Každý trik má své jméno

Systém

Na začátku si vyberete, jestli si chcete jen tak začutat nebo se hned pustíte do kariéry. První možnost je jasná, vyberete si svůj tým, tým soupeře, hřiště, obtížnost a hrajete. Nic složitého.
Pokud si chcete zahrát kariéru, vyberete položku Rule the Street a prvním krokem bude vytvoření vlastního hráče. Možnosti úprav jsou široké a jsou rozdělené do tří kategorií. Tělo, hlava a výstroj. Takže kromě základních fyzických parametrů si můžete detailně vymodelovat obličej, zadat tělu vašeho dvojníka veškeré myslitelné barvy či cokoli, co vás jen napadne.

Následuje výběr oblečení. Už na začátku jsou možnosti velmi široké a další uzamčené položky vám prozradí, že spoustu dalších svršků můžete vybojovat později. Z toho je jasné, že oblečení lze měnit kdykoliv vás to napadne. Lze mít všechny hráče v týmu oblečené stejně nebo každého jinak. Abych to shrnul, nepřeberné množství variant vzhledu  hráče by mělo uspokojit opravdu každého.

Poté se přesunete k možnosti vylepšování hráče. Princip je triviální a známý ze spousty jiných her. Za vyhrané utkání dostanete určitý počet „skill bills“ (SB) a ty můžete investovat např. právě do vylepšení hráče. Začínáte se sumou 2000 SB a doporučuji hned od začátku rozdělovat body rovnoměrně mezi všech pět skillů.

Než začnete hrát, musíte ještě sestavit zbytek týmu. Hráči jsou rozděleni do čtyř kategorií. Brankáři, obránci, záložníci a útočníci. Popravdě řečeno, za celou hru jsem nepoznal rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi, gól se dá vstřelit bez problémů i s obráncem. Vybírejte tedy spíše podle čísla, které je hráči přiděleno – vyjadřuje totiž průměrnou hodnotu jeho skillů.

Posledním krokem je výběr loga týmu. Pouhých 19 obrázků sice nenadchne, ale v podstatě na tom vůbec nezáleží.

Když ho nedotáhnete do konce, body se nezapočítají * Opakovačky jsou na vysoké úrovni * Oba týmy mají výhodu „superstřely“

Kariéra pouličního hráče

Čeká vás dvanáct měst na třech kontinentech, v každém minimálně sedm zápasů o to, kdo dá první pět gólů; plus turnaj, ve kterém hrajete dva zápasy na dvakrát tři minuty plus finále na dvakrát pět minut. Budete hrát na asfaltu, kamenné dlažbě i udusané hlíně a jako branky poslouží pár kůlů a síť z řetězů; jinde třeba jen průchod na schodiště. Každé hřiště je něčím typické pro město, ve kterém je umístěno, nebudete mít problém jednotlivá místa od sebe rozlišit už po prvním hraní. Prostředí kolem je velmi živé, po ulicích jezdí auta, kolem stojí diváci... Velmi věrné jsou i zvuky, doporučuji zcela vypnou hudbu během zápasu a poslouchat. Každé město má svou typickou zvukovou kulisu.

Na turnaj se dostanete jen v případě, že máte určitou hotovost SB. Navíc musí mít váš tým určitou hodnotu, která vyjadřuje průměr čísel hráčů ve vašem týmu. Postup je tedy pro začátek jasný. V zápasech vybojovat co nejvíc SB a vylepšovat vytvořeného hráče. Pro případ, že by to nestačilo, nabízí každé město položku Upgrade team. O co jde? Vyberete si ze seznamu jedno z pěti hráčů a vyzvete jeho tým na souboj, Pokud vyhrajete, hráč se stává členem vašeho týmu. Háček je v tom, že na výzvu některých hráčů  musíte mít také určitý počet SB. Tím pádem na začátku nebude sahat po Ronaldovi, ale spokojíte se s Helguerou.

Zkoušejte střílet i z dálky, občas to projde * Hra večer pod lampou, pamatujete na to z dětství? * Rio jste asi poznali, ne?

Zápas

Jedna omletá fráze říká, že kořením fotbalu jsou góly. Pro street fotbal to sice platí taky, ale je tu ještě jedna důležitější přísada. Parádičky, triky, blbinky... říkejte tomu jak chcete, tohle je v této hře to hlavní. Nestačí jen utéct po křídle, mnohem efektnější (a i efektivnější) je obhodit bránícího hráče, třeba ťuknutím míče o plot nebo přehozením přes hlavu. Jednotlivé triky budete skládat do comb a  získávat za ně body. Nejvíc je samozřejmě za gól, ale pokud jej vstřelíte po několika parádičkách, je hodnocen o poznání lépe. Body se vám sčítají a ve chvíli, kdy naplníte určitý počet, dostanete možnost jedné „superstřely“, která znamená téměř stoprocentní gól. Body se také počítají do závěrečného hodnocení, které určuje, kolik dostanete za zápas SB.

Pravidla

Tohle bude nejkratší kapitola. Na pravidla můžete s klidem zapomenou. Faulujte je co se do nich vejde, přihrávejte do ofsajdu, dělejte, co se vám zlíbí... Není tady nikdo, kdo by to pískal.

Intro je sice líbivé, ale ničím zvlášť nezaujme * Fotbalisti, co k tomu dál psát? * Na jednotnost dresů se tady moc nehraje

Obtížnost

Klasika. Ze začátku vám budou stačit průměrní hráči a pár triků během zápasu. V posledních městech už budete muset mít v týmu opravdové hvězdy a vaše prsty budou muset rozehrát na ovladači skutečný koncert. Obtížnost jde samozřejmě přizpůsobit v nastavení, na nejvyšší stupeň po vás protivník půjde opravdu tvrdě, faulů bude více a místa na parády méně.

Multiplayer

Pokud je singleplayer zábavný, pro multiplayer to platí několikanásobně. Několik večerů se známými mě přesvědčilo, že tohle je přesně hra pro společnost, v níž většina ještě nedržela PS2 ovladač v ruce a přesto si chce zahrát. Krátké a rychlé zápasy, spousta efektní podívané, při které se nenudí ani diváci... To vše dělá z této hry ideální zábavu pro večer s přáteli a PS2.

• licence
  • parády a finty
  • multiplayer
  • nudný soundtrack
  • singleplayer mohl být delší

Tak jak?

Musím se přiznat, že jsem k tomuto titulu přistupoval značně skepticky. FIFA série pro mě poslední tři roky stále ztrácí na kvalitě a proto jsem ani od FIFA Street nečekal žádný přelom. Potkalo mě však velké překvapení. FIFA Street je zábavná a nabízí nový pohled na fotbal. Přidejte k tomu licencované hráče, výbornou grafiku a zvuk a máte atraktivní titul, který vám a vašim přátelům poskytne moře zábavy.

Zvuk: 8/10
Hudba: 6/10

Příjemná zábava na dlouhé večery; a možná dokonce lepí fotbal než klasická FIFA.