Recenze: FIFA Street 3 – hra dvou tváří
  • Platforma: Xbox 360, PS3, NDS
    Žánr: Fotbalová simulace
    Multiplayer: Ano, 1-4
    Výrobce: EA Sports (
    Vydavatel: EA Sports (
    Distributor v ČR: EA Czech (

Kdysi dávno, v dobách sportovní nadvlády molochu jménem EA Sports, bylo oblíbené kriticky útočit na téměř každou značku z jeho dílny. Kanadským vývojářům jsme vyčítali nejen málo snahy, ale i sprostý kalkul. Jak se od té doby obraz série FIFA změnil! Žádné tradice, jen tvrdé lokty a snaha prosadit se s vlastní vizí v bujném konkurenčním prostředí. FIFA 08 to dotáhla na nejprodávanější hru minulého roku ve Velké Británii, nová FIFA Street má oživit myšlenku zápasů na zaprášených pláccích městských předměstí. S třetím dílem jsme strávili dlouhé hodiny: je dobrou hrou, nebo zaříkávačem peněženek?

Jako z komiksu

Na první pohled je překvapivě vším, jen ne tím, co bychom od série čekali. Základy hry jsou vyzděny enginem z NBA Live 08, který jako jediný splňoval potřeby vývojářů na vytvoření skromnější kopané, v níž je zásadní driblování s míčem. Podobnost s basketbalovým bratránkem naštěstí začíná a končí s grafikou, která je navíc odlišně stylizována. Vynikají především hráči jako takoví: lépe řečeno jejich karikatury, které si můžete prohlédnout z obrázků. Obří Crouch je zde veleobří, střízlík Rosický superstřízlíkem a hromotluk Rooney Goliášem.

Správně: díky licenci jsou všechna fotbalová esa přítomna, a to shodou okolností také prostřednictvím národních týmů, mezi nimiž nechybí ani ten český. Poměrně nezvyklý je ale klíč, s jakým vznikly jednotlivé „kluby“. Zatímco dělení na veterány či mladé talenty je přirozené, mnohé týmy byly vytvořeny na základě neočekávaných kritérií. Víte, proč je Rosický ve společnosti C. Ronalda, Ricarda, Ribéryho či Raula? Ano, příjmení všech hráčů (překvapivě) začíná stejným písmenem. Pravda, může jít o účelový příklad a v jiných příkladech jsou týmy sestaveny za použití logiky: a nechybí ani zcela zásadní reprezentace, jejichž význam ve zdejším světě (pochopitelně ochuzeném o ligové soutěže) roste.

Jisté je, že žádného ze známých hráčů na hřišti nepřehlédnete a i přes jejich karikaturní ztvárnění je mezi jinými prozradí také typické pohyby, které EA Sports zkrátka umí: a pokud jde o prezentaci, může jim konkurovat jen málokdo. Hvězdní fotbalisté jsou podle svých schopností zároveň děleni do čtyř kategorií. Tricksters umí skvěle vodit míč a kličkovat, Finishers jsou bezchybní i kliničtí v zakončení, Playmakers vypomohou přesnými přihrávkami a konečně Enforcers poslouží jako výborný základ obrany, když soupeře snadno obehrají o míč.

Praxe je proto velmi podobná realitě, s níž se setkáváme na trávnících po celé Evropě. Nemotora Koller není rychlík, jeho kličky jsou průhledné, přesto dokáže přesně a tvrdě střílet. Rosický je správný český štírek s dobrou přihrávkou a univerzálové jako Samuel Eto´o nebo Ronaldinho zkrátka umí vše. Otázkou je: potřebujete vyvážený tým? Odpověď je spíše negativní. K úspěchu postačí dobrý brankář, výborný technik a jeden bourač do obrany. Vybalancování jednotlivých „rolí“ není bezchybné a kategorie jako Playmakers prakticky pozbývá na významu: kličkování a schopnost odebírat míče hraje na malém plácku mnohem zásadnější roli.

Menší hřiště, více gólů

Malý plácek z kočičáků, okolo nízká zídka a výhled na Karlův most? Idylka každého z nás, kdo by si chtěl začutat za slunného dne poblíž jedné z domén tuzemských dějin: a také jedna z lokací, do nichž ve hře zavítáte. Situování zápasů mimo haly do sice statického, přesto však atraktivního, prostředí měst či přístavů se povedlo na jedničku. Zápas pod Karlovým mostem má zkrátka unikátní atmosféru – stejně jako zbylá, historicky laděná hřiště.

Stejně jako v populární Vesničce mé střediskové, i zde vám hrozí, že se budete kochat na úkor dění na hřišti. Ve FIFA Street 3 zvládli grafici a designéři vše od dokonalého karikaturního vzhledu postav až po živé ztvárnění nápaditých lokací, které i přes svůj kreslený nádech zůstávají podobné reálným vzorům. Prakticky vše bylo laděno do živých pastelových barev, jako by mělo být kopání do míče někde na ulici tou nejzábavnější věcí v životě

Naštěstí to není jen grafika, kdo se hlásí o pozornost. Když jsme na začátku prvního večera vzali do rukou dva ovladače, byli jsme překvapeni, jak zábavná může FIFA Street 3 být. Potěší už samo ovládání, do něhož EA vložilo další špetku invence. Za všemi kličkami a parádičkami se skrývá práce s pravým analogem, který v posledních hrách kanadských vývojářů nachází stále výraznějšího využití. Rychlým pohybem do strany uděláte soupeři kličku, po chvíli budete soupeřům sázet housličky a po delší době v klidu přecházet přes dva i tři hráče. Jen tak dál, konečně má člověk pocit, že kromě grafiky jde vývojářům také o další posun v hratelnosti.

Ostatní aspekty ovládání vychází z toho, co již důvěrně známe: tlačítko A poslouží pro přihrávku po zemi (a pokus o odebrání míče soupeři), X pro přihrávku vzduchem (pro skluz v obraně) a B ke střele. Pravým triggerem sprintujete, LB slouží k přepínání mezi hráči. Další speciality? Snad jen Gamebreaker mód, jež aktivujete naplněním ukazatele v horní části obrazovky. Poslouží k tomu provádění kliček a dalších parádiček pro diváky. Jakmile se ukazatel naplní, můžete režim aktivovat: vaši hráči jsou v okamžiku rychlejší, úspěšní při přecházení jeden na jednoho a jejich střely jsou téměř k nezastavení. Okamžitá účinnost Gamebreaker módu je nezanedbatelná a jako všechny podobné druhy legálního „cheatování“, i zde můžete Gamebreaker milovat, nebo nenávidět. Zařadil bych se k druhé kategorii: předvádění parádiček kouskuje hru, gól díky Gamebreakeru dokáže rozhodnout jinak obdivuhodně vyrovnanou partii.

Pro jednoho? Jen kopec nudy

FIFA Street 3 je po hratelnostní stránce dobře vyvážena, a zejména v prvních minutách jako by neobsahovala žádných nedostatků. EA se podařilo vyvážit všechny ostatní prvky směrem k zábavné hře, což dokonale vyniká při hře více hráčů. Ne nadarmo to byla právě FIFA, kdo si pro sebe uzurpoval únorové večery v redakci Oficiálního Xbox magazínu. Jakmile však zůstane druhý ovladač k Xboxu opuštěn, vše se stáčí k horšímu…

EA se museli poprat s chybějícími ligovými i pohárovými soutěžemi: což, přiznejme si, není úkol z kategorie jednoduchých. Nerozhodli se pro cestu smyšlených ligových soutěží či fiktivních mistrovství jednotlivých kontinentů: místo toho nabízejí formu úkolově orientovaných zápasů. Jednou musíte jako první vstřelit 5 branek hlavičkou či z voleje, jindy dát několik gólů při aktivovaném Gamebreakeru nebo jednoduše přestřílet soupeře tak, abyste na konci časového limitu vedli byť jen o jedinou branku. Udělali by však lépe, kdyby v otázce chybějících soutěží improvizovali. Úkoly jsou stereotypní a invenčně prázdné (celá kampaň složená z devíti částí se točí okolo pouhých šesti úkolů!), obtížnost nízká a k tomu všemu je kampaň uměle protahována. Nač je mi desetiminutový zápas o maximum gólů? Je rozdíl vyhrát 15:4 po deseti minutách, nebo 7:3 po pěti?

• Dobré zpracování a grafika
    • Karikaturní pojetí hráčů
    • Skvělý multiplayer
    • Povedené lokace z celého světa
    • Nezáživná kampaň
    • Při hře proti AI po delší době stereotypní
    • Zbytečně účinný Gamebreaker

V konečné fázi je hra pro jednoho hráče jen uměle protahována, čímž roste znechucení a nepotěší ani příjemná odměna v podobě snadného sbírání Achievementů, jichž získáte za několik hodin „velké“ stovky (harvesteři do pozoru!). Podstatné je, že FIFA Street 3 nevystoupila ze svého stínu: stále je spíše drobnou minihrou, která by dobře zapadla jako bonus k plnohodnotnému dílu, než samostatnou značkou s právem „na život“. Pokud však nepatříte mezi notorické fanoušky plnohodnotného fotbalu, nehodláte trávit večery osamoceni před obrazovkou snahou zdokonalit své herně-manažerské schopnosti, ale naopak toužíte po nenáročné zábavě s partou kamarádů, našli jste svého fotbalového favorita.

FIFA Street 3 je hrou dvou tváří. Výborný multiplayer versus nezáživná hra pro jednoho hráče. Více než samostatná krabice by jí však slušela nálepka „bonusového obsahu“ k FIFA 09.

Celkové hodnocení: 6,3/10

Dostupné pro: X360, PS3