Recenze: Fight Night Round 2 – vždyť dát KO je tak snadné

Ukusování uší, tahání za vlasy a jiné vypečené údery kolikrát můžete shlédnout v televizi při zápasu v boxu. Toto zrovna ve hře Fight Night Round 2 nenajdete, ale jinak obsahuje vše, co správný box má mít. Máte-li neodolatelnou chuť někomu jednu pořádně nasolit, vítejte v ringu.

Platforma: PS 2 (X Box)
Paměťová karta: 512 kB
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano (2 hráči)
Vývojář: EA
Distributor: EA
Distributor v ČR: EA (

Tvrdý sport

Box, to je aspoň pořádný sport. Dva svalnatí upocení chlápci si dávají na malém plácku ohraničeném provazy pořádnou nakládačku. Touží tomu druhému pořádně zmalovat ciferník a pokud možno ho umlátit do bezvědomí nebo rovnou zadupat do země. Což bohužel pravidla zatím nedovolují. Když si pak zápasník po boji pamatuje jméno nejen svoje ale i svoji matinky, jednalo se pro něj o věru podařený večer.

Teď si uhnul, počkej příště * Zažehlování boulí v praxi * Bum! Přímý zásah

Veškeré bojové dění pozorují diváci posedávající kolem ringu. Někteří nenuceně usrkávají ze svého kelímku s colou, zatímco jejich favorit právě přišel o čtyři zuby a krvavé sliny mu tečou po zpocené bradě. Další diváci naopak fandí s pěnou u pusy a krví podlitýma očima a nejradši by viděli protivníka s uraženou hlavou, volně letící do publika, zatímco se jeho tělo pomalu skládá na žíněnku, doprovázené efektním krvotryskem. Což také bohužel pravidla zatím nedovolují. Prostě jak jsem říkal, box je sport pro pořádný chlapy a ne pro slečinky.

Je-li vaším snem si v ringu zaskotačit bez toho, abyste si následně své zuby odnášeli v pytlíku od svačiny nebo ještě hůř, aby vaše chladnoucí tělo bylo odnášeno v černém igelitovém pytli, máte možnost. Stačí se opět spolehnout na vaši oblíbenou herní krabičku s magickým nápisem PS2 a zasunout do hladové mechaniky DVDčko s nápisem Fight Night Round 2. A hned se budete cítit jak v opravdovém ringu.

Hejbeš se jak baletka

Jedním z nejdůležitějších prvků každé hry je bezesporu ovládání a z toho plynoucí hratelnost. Bojovek se to týká o to víc, správný plynulý pohyb po aréně, přesně a svižně dávané údery reagující na správné zmáčknutí tlačítek a tak dál. U FNR2 se tomu podařilo beze zbytku a to víceméně i bez tlačítek.

Prásk! Rovnou do nosu * A teď na bradu * Zahraju mu na žebra jak na xylofon

Nic nedokáže u hry věnované boxu znechutit víc, než nepodařený pohyb po ringu. Zde naštěstí vše funguje jak má a váš borec se hýbe naprosto realisticky a volně. Pomalejším úderům lze prostě uskočit, rychlejším už zase tolik ne. Přesně jak by to mělo být.

Údery nezasazujete pomocí tlačítek a ani tak nemůžete nabušit žádné komba, jak je zvykem u bojovek. K většině úderů zde slouží pravý analog. Rychlý posun páčkou šikmo vpravo vzhůru má za následek rychlý úder pravou rukou. Vlevo šikmo vzhůru znamená rychlý úder tentokrát levačkou. Pomocí různých čtvrt obloučků zasazujete háky a zvedáky, variace na každou ruku. Údery lze s trochou zručnosti i spojovat do kratších komb a dokonce jednotlivé rány lze „natáhnout“ a uštědřit silný superúder.

Při současně zmáčknutém tlačítku R1 směřujete veškeré údery na břicho a hrudník. Pravý analog a R1 obstarávají krytí. To vyžaduje trochu tréninku, protože se nelze krýt globálně, ale pouze danou část těla. Jestli se vám v boji nedaří, klidně uštědřete protivníkovi silný zakázaný úder, třeba loktem, ale riskujete diskvalifikaci. Pokud už jste na pokraji sil a hrozí vám KO, zaklesněte se do protivníka a naberte nových sil.

Ovládaní se prostě povedlo a s trochou snahy nasázíte soupeřovi tolik úderů, že si to za rámeček nedá. Ovšem žádné mlácení jak do pytle nehrozí. Každý borec má energii, po jejímž vyčerpaní razance a kadence úderů klesne a z jasné převahy se může vyklubat nepěkná nakládačka. To ale k boxu patří a FNR 2 přináší skoro věrnou simulaci tohoto brutálního sportu.

Miřte až na vrchol

Pro všechny, co se chtějí co nejrychleji vrhnout do ringu a někomu namlátit, i když to napoprvé končí většinou naopak, tu je mód Play Now, kdy si stačí zvolit borce, ring a může se jít na věc. Když už jsem u těch borců, jsou rozděleni do šesti váhových kategorií a najdete tu mnohá zvučná jména. Přičemž Muhamada Aliho by mohli znát i hráči boxu neholdující.

Hmm, dobrý kryt * Vydrbu ti hlavu, frajere * Pořádný trénink je nejdůležitější

Poněkud hodnotnějším módem bych ale určil kariéru. V ní se probojováváte od úplného dna, kdy se dva borci řežou v provizorním ringu někde za stodolou za pár šupů, po absolutní profi špičku, což znamená luxusní arény plné snobů a šestimístné odměny za výhru. Kariéra je o to sladší, když si svého borce vytvoříte ku obrazu svému. V editoru, který by se dal komplexností přirovnat k těm v golfech s Tigerem Woodsem, si lze naprosto volně upravit vlastního boxera, do těch nejmenších detailů.

Jako motivace k dalšímu postupu slouží vyhrané peníze, za které si pořídit můžete kde co. Lepší trenýrky, boxerky nebo třeba i hezčí slečny v plavkách, co oznamují začátky kol. Mezi každým zápasem se lze zúčastnit i různých trénikových miniher. Mlácení do pytle, posilování a další. Nejsou tu jen na okrasu, díky nim si zvyšojete atributy svého borce.

V přestávkách mezi koly narazíte i na další minihru. V ní zastavujete krvácení a zažehlujete boule, které váš šampion utržil v boji. Je možno tuto pasáž sice provádět automaticky, ale pokud se jí věnujete sami, dočkáte se mnohdy lepších výsledků. Pokud vaše vizáž utrpí během boje moc velké škody, znamená to automaticky vhození ručníku do ringu a tím pádem vaší prohru.

Klidně můžete mít sil a energie k dalšímu boji dost, ale pokud přes nateklé oči už nic nevidíte a místo nosu máte krvavou Niagáru, konec vás nemine. A tomu lze předejít právě zažehlováním boulí a zastavováním krvácení. Další zábavný prvek přidávající na reálnosti hry.

Jak z televizního přenosu

Na reálnosti nic neubírá ani technické zpracování, ba naopak. Veškeří bojovníci vypadají naprosto výborně, poznáte na nich skoro každý sval. K dokonalosti chybí snad jen detailnější textury. Naprosto famózní jsou animace úderů, hlava se po inkasování naklání přesně jak má a boxer má ve tváří vepsán řádně bolestivý výraz. Od borců odstřikuje po ráně pot, po pořádné pecce se dočkáte i krve. Když přidáme realistické zvuky, dočkáme se sugestivního a hodně surového zážitku.

Veškeré ringy a arény vypadají také velmi detailně, poněkud horší to však bývá s okolím. Hlavně diváci mohli doznat zlepšení. Na druhou stranu, slečny v bikinách oznamující nové kolo jsou k nakousnutí :-). Když vzpomenu na ty zrůdičky vydávané za roztleskávačky v posledním Maddenu - škoda mluvit.

Zvuky už jsem trochu nakousl, veškerý ruch v ringu a kolem něj, skandování diváků, vzdychání boxerů – vše skvělé. Jen komentář, ačkoliv kvalitní, má tendence se opakovat a brzo se oposlouchá. Za hudbu do menu byl vybrán jakýsi hip-hop, což není zrovna můj šálek čaje. Poněkud evokuje, že box je sport černochů, ale atmosféru podbarvuje velmi slušně. Přesto si myslím, že v jiných sportech od EA mají hudební podklad lépe vybraný.

Cink. Ring volný

Fight Night Round 2 patří mezi nejlepší hry věnované boxu. Dokonce bych se nebál říct, že se v současné době jedná o nejlepší zpracování tohoto sportu. I když věřím, že box nemá v oblibě tolik lidí jako jiné sporty nebo bojovky, hra si své fanoušky zcela jistě najde. Vyzdvihnout musím inovativní způsob zasazování úderů a ovládání celkově. Navíc ani po technické stránce nelze vytknout víc, než pár malých broučků.

• Kariéra
  • Ovládání
  • Zvuky a grafika