Recenze: film Doom - peklo už není jen hra

Tak nám zfilmovali další hru… tentokrát je to ale rovnou TA hra, největší legenda v akčním žánru a zakladatel moderního žánru stříleček z vlastního pohledu. Nakolik je film věrný předloze a hlavně zda jde o kvalitní zábavu, to si povíme v dnešní recenzi.

Doom, USA (natočeno v ČR), 2005
Režie:
Andrzej Bartkowiak
Scénář: Dave Callaham
Hrají: Rosamund Pike, Dwayne „The Rock“ Johnson, Richard Brake, Karl Urban

Martin Zavřel:

Považuji se za hardcore hráče. Hraji od útlého dětství a dodnes tomu věnuji několik hodin denně, pokud je to jen trochu možné. Dospíval jsem spolu s herním průmyslem a moje nároky na jednotlivé hry se stávaly a stávají vyšší s každým dalším trhákem i propadákem. Jedna legenda ze starých časů je ovšem nedotknutelná. Pokud se nad tím zamyslím, zcela určitě jsem s žádnou jinou hrou ve svém životě nestrávil tolik hodin. Všechny ty roky a roky v útrobách základny na Marsu zaplavené démony z Pekla se měnila pouze hudba v pozadí - podle toho, zda jsem hrál na PC, X32, PSX, N64 nebo GBA. Jedna legenda vypálila do mých očí obrazy, které odtamtud nikdy nezmizí. Její jméno je Doom.

Ne, to není zmenšený model pro domácí autodráhu, to je skutečná základna na Marsu... nebo ne?

Ještě než film v sále začali promítat (čemuž předcházelo netypické zablikání a náhlý výpadek světel… náhoda?), bylo mi jasné, že jsem jedním z „cílové skupiny“ daného kousku. Film Doom je zcela jasně a čitelně zaměřen na fanoušky a znalce předlohy. A jelikož málokdo z nich jej nemiluje, je pro nás velice těžké si připustit, že to zkrátka není dobrý film. Člověku zkrátka poskočí srdce radostí, když místo planety Země v logu společnosti Universal na začátku filmu vidí Mars. A za hlubokých strašidelných tónů během záběrů na nevyzpytatelnou vesmírnou prázdnotu hlas vypravěče několika věty uvádí příběh jedné vědecké základny, kde se věci pokazily.

Alespoň že hlavní ženská postava je sexy a hrdinové mají nějaké to charisma

Ještě když se na plátně vynořuje sympaticky stylizovaný (jednotlivá písmena tvoří koridory a pohybující se dveře základny) nápis Doom, běží fanouškovi mráz po zádech, jako kdyby spatřil vytouženou životní lásku. Jenže neskutečně béčkové a kýčovité záběry na panicky pobíhající vědce v bílých pláštích vám rychle seberou naději. Svým způsobem prvních pár minut filmu odhalí vzorec pro celý film. Příběh a scénář jednotlivých scén nejen že jsou jednoduché. Jsou hlavně hloupé. Všechno jste to už stokrát viděli v akčních a hororových filmech z osmdesátých let. Sem tam se mihne dialog, který není replikou ze starých filmů na VHS, ale místo toho se snaží vtipně odkazovat na hru (vojáci hlásí začátek mise slovy „hra začíná“ atd.). Jednotlivé postavy jsou tak šablonovité, že na první pohled víte, kdo je napsaný podle jakého vzoru z jiného filmu (inspirací byla notoricky známá díla jako Vetřelci nebo Predátor)... žádný z herců vlastně díky scénáři nemá šanci pořádně hrát. Nejhorším znásilněním příběhu je ale samotná hlavní zápletka.

Vědci na Marsu našli archeologické vykopávky dávno mrtvé humanoidní civilizace. Součásti vykopávek je dimenzionální brána. Ostatky obyvatel mají o jeden chromozom v genech oproti nám navíc. Ten jim dává buď božské schopnosti nebo z nich činí démonická monstra – podle toho, jestli jsou jejich duše „dobré nebo zlé“. Vědci chromozom naočkují do jednoho z „dobrovolníků“, ten se promění na monstrum a začne vraždit a infikovat ostatní. Tématika satanismu a fascinující, biomechanické podání Pekla se nekoná. Lidé z id Software s Johnem Carmackem v čele se právě kvůli tomu chtěli od filmu výrazně distancovat, ale nakonec se (bez nějakého nadšení) svezli se silnou marketingovou mašinérií (jejich účast na prezentacích filmu na herních veletrzích a speciálních premiérách). Možná to nakonec vzali jako levnou parodii ve stylu starých filmů Sama Riamiho (Evil Dead) nebo Petera Jacksona (Bad Taste, Braindead). Problém je že úsměvná hloupost filmu není vtipná záměrně, takže člověk musí být schopen velkého nadhledu, aby se mohl smát. Zvlášť pokud jste hardcore fanoušek.

Zas*aně velkou pušku (odborný termín z předlohy) je třeba uchopit s náležitou úctou

Přitom ony krátké okamžiky, kdy si říkáte „ano, ano, to je ono…“ existují, jenom jsou vždycky po nějaké chvíli ukončeny pocity „…ech, tak zase nic, no“. Třeba využití některých reálií, zbraní nebo monster ze hry je poměrně inteligentně vtipné. Občas se nějaký ten záběr podobá hře (veškerý design vychází z třetího dílu hry) do té míry, až si uvědomíte, jak realistická dnes herní grafika je (nebo jak málo realistické jsou triky ve filmu). Co mne ovšem vysloveně potěšilo, je hojně diskutovaná pasáž z pohledu vlastních očí. Kdyby mi už asi stokrát nevyzradili ostatní novináři, co přesně jsou ty vychytávky v dané pasáži, určitě bych si ji ve filmu užil s překvapeným úsměvem na tváři. Možná už jsem hrami příliš deformovaný, ale uvědomil jsem si, že by mne film mnohem více bavil, kdyby byl celý vyprávěný touto metodou „vlastních očí“. Tam alespoň člověk cítil onu opravdu blízkou a věrnou vazbu na hru - a nekazily to zoufalé dialogy nebo snaha o herecké výkony. Byla to prostě brutální akce s pěknými efekty (i když grafika je místy horší, než v samotné hře Doom 3).

Co si kritiku rozhodně nezaslouží, to je hudba. Clint Mansel (proslavila ho hlavně hudba k filmu Requiem pro sen a k traileru na Dvě věže) dal dohromady pestrou hudební kulisu, měnící zajímavě polohu od našlápnutých kytarových rifů po melodickou ambientní elektroniku s příjemně mrazivým nábojem. Škoda, že atmosféru filmu to nezachránilo. Dobrých nápadů je tam hodně, ale celek je disfunkční a spíše humorný či nudný, než strašidelný a napínavý. Závěrečný souboj navíc vypadá trapněji než souboje ze starých levných filmů Johna Woo. Mrzí mne to a moc. Filmy Mortal Kombat nebo Resident Evil působí proti Doomu jako BFG proti pistoli. Naděje pro filmy podle her by teď mohla nést jméno Peter Jackson (má pod palcem natáčení filmu Halo na Novém Zélandu)... ani ten Silent Hill nevypadá podle prvních fotek špatně.

Scénář: 4/10
Režie: 4/10
Výprava: 6/10
Herecké výkony: 4/10

Přes všechnu kritiku není pochyb, že fanoušek si tenhle film zkrátka nenechá ujít. Nezbývá než mu poradit, ať nečeká vůbec nic jiného, než bezmyšlenkovitou a naivní, či přímo parodickou zábavu.

Celkové hodnocení: 5/10

Martin Boček:

...výzkumníci na Rudé planetě nešťastnou náhodou otevřou brány a spustí tak peklo. Legie stvůr z nočních můr neznámého původu číhají za každým rohem a plíží se nespočetnými místnostmi a tunely stanice, zabíjejíc posledních pár přeživších. Ďábelské zoo démonů, Impů, Baronů a Hell Knightů ovládlo Olduvai... (http://www.doommovie.com/)

Co prosím? Tak nějak mám pocit, že jsem právě viděl jiný film. Musel jsem se splést, protože tohle, tohle jsem neviděl určitě. Toho bych si všimnul. Impů jsem za celou dobu zaregistroval asi pět, pak ještě zástupy zombií, jednoho pinky demona, nějaké ty civilisty, pár vojáků... A víc nic.

Slibovaná filmová bomba se odkládá, akční film se nekoná. Máme tu rádobyhororové cosi s několika málo akčními scénami nevalné kvality, jednu obstojnou pasáž z pohledu první osoby o délce asi pěti minut a s finální bitkou, za kterou by se musel stydět i film Motra vs Godzila vs King Ghidorah.

Autoři totiž nejen slibují něco, co nikdy nenatočili, ale i to, co dokázali uvést do našich kin, je jedna velká chrochtobůznost. Logika děje? Prosím vás, co to je? Děj? K čemu? Logické chování postav? Co prosím? Podobnost s hrou? Kde???

Celý film má totiž s hrou společných přesně šest a půl věci. Za prvé – jméno Carmac. Ve filmu se tak jmenuje hlavní vědec, který řídil výzkumnou stanici. Za druhé – těch pár výše zmíněných potvor. Za třetí – asi pětiminutovou sekvenci z pohledu první osoby o masakru přesně ve stylu hry. Sama o sobě není nic moc, ale v kontextu zbytku filmu se jedná o velmi příjemné zpestření. Za čtvrté – zbraně. Ty jsou hře opravdu podobné. Za páté – tmu. Té si užijete opravdu dost, přesně jako ve hře. Za šesté – jméno. A ta půlka? To je za prostředí, které se snaží připodobnit Doomu 3, ale ačkoli vizuálně není zas tak daleko, celkový dojem na mě působil dosti odlišně.

Střílí se ve filmu docela dost, ale nějak to není zábavné

Pokud se divíte, že jste v předchozím odstavci nenašli příběh, tak asi oprávněně. Snad každý očekával, že film bude o tom, o čem jsou všechny hry – o otevření bran pekelných a o boji s hordami démonů za záchranu Země. Ve filmu by seděla leda ta záchrana, zbytek příběhu spíš připomíná Resident Evil, ovšem hodně pokroucený, hodně zmatený a hlavně – hodně, hodně nelogický. Bohužel ani jedno k Doomovi nesedí.

Většina filmů kategorie B se před unuděním diváka k smrti chrání dravou, rychlou akcí. Na plátně se sice neděje nic smysluplného, ale aspoň to má spád a děje se alespoň něco. A u filmu podle nejslavnější střílečky všech dob jsem tak nějak čekal, že té akce bude hodně. Ale ouha. Ono jí je tam málo, zoufale málo. A když už tam nějaká je, je většinou špatně zahraná, natočená i sestříhaná. Jediným relativně světlým momentem je ona pasáž z vlastního pohledu, která nabízí instantní akci. A jak jsem ji, když byla prezentována samostatně na GC v Lipsku, haněl, tak ji nyní vyzdvihuji. Jednoznačně se jedná o nejlepší moment celého filmu. Bohužel...

A výsledek? Film, za který bych nedal ani 20,- Kč v půjčovně.

Scénář: 1/10
Režie: 3/10