Recenze: film Fantastická čtyřka

Co se stane když dáte dohromady gumu, oheň, skálu a energetické výboje? Doma to nezkoušejte, ale v kině vypadá tato čtverka velice slušně, možná i Fantasticky. Pojďte s námi proto do dalšího komiksového dobrodružství.
Recenze: film Fantastická čtyřka

Akční / Sci-Fi / Fantasy / Dobrodružný
USA / Německo, 2005, 106 min
Režie: Tim Story
Hrají: Ioan Gruffudd, Jessica Alba, Michael Chikliss, Chris Evans, Julian McMahon, Kerry Washington, Maria Menounos, Laurie Holden

Komiksy se na nás v dnešní době hrnou ze všech stran a tak není divu, že se v nich kde kdo může přestat orientovat. Zelený Hulk, červený Hellboy, černý Batman a sarkastický Constantine. A jaké spojení použít v případě Fantastic Four? Výtečný komiks a mírně nadprůměrný film. Nic víc, nic míň. Berte nebo nechte ležet. My se přikláníme spíše k názoru berte. Proč?

Jak už to u podobných filmů bývá, i zde máte na začátku příběhu několik (relativně) normálních lidí, kteří však zažijí značně nenormální situaci, která je obdaří nějakými abnormálními schopnostmi. Ty, jak už to u klaďasů bývá, vždy využijí s dobrými úmysly proti nemravným šmejdům, které ve velkém finále slavně porazí. To ví ale každé malé dítě, proto se posuňme konkrétně k Fantastic Four. Zde se popsaná situace ze začátku opakuje a typický scénář obohacuje pouze to, že hrdinové jsou ve filmu hned čtyři (to asi nebude podle názvu objev roku).

Historie komiksu Fantastic Four

Tento neobvyklý komiks spatřil světlo světa již v roce 1961. Dá se brát jako přímá reakce vydavatelství Marvel na konkurenční knihu Justice League od DC Comix. Ta spojila všechny jejich známé hrdiny a vytvořila nový příběh. Marvel tedy dal za úkol Stan Leemu vymyslet námět na komiks. Ten už měl však plné zuby otřepaných klišé a tak se rozhodl pro revoluční krok. Napsal příběh o čtveřici hrdinů, kteří se neschovávají za žádnou masku a všichni lidé znají jejich pravou identitu. Vytvořil příběh o legendách, o Fantastic Four.

Další neobvyklostí je pak vztah Reeda Richardse a Sue Storm – ti se vezmou a později spolu budou mít dokonce dítě, což je v komiksu vskutku nevídaná věc.

Čtyřka k pohledání

Reed Richards, Ben Grimm a sourozenci Sue a Johny Storm si chtěli splnit svůj životní sen – účastnit se expedice do středu kosmické bouře. Jejich plány vychází jen dokud Reed nezjistí chybu v odhadech rychlosti bouře, která je během několika sekund zachvátí a změní jejich DNA, čímž získají nadpřirozené schopnosti. Z Reeda se stane Pan Fantastický, který si dokáže omotat ruku kolem nohy, kterou má jen tak mimochodem přehozenou za krkem, takže flexibilita ve všech (ano slečny, ve všech) směrech. Ben to má horší, protože bouře změnila jeho DNA tak, že se nyní musí dívat v zrcadle na velkou hordu kamenů (z toho příliš nelichotivá přezdívka The Thing – Věc), jeho výhodou je však obrovitá síla. Sue se stala Neviditelnou ženou, takže podstatu jejích schopností asi tušíte sami. K tomu ještě ovládá energetické pole a výboje. Její bratr Johny si zase začal říkat Lidská pochodeň a získal schopnost levitace. To máme kompletní představení kladných hrdinů, takže se pojďme vrhnout na samotný film.

Z celého snímku budete mít od začátku smíšené pocity. Ano, objevování získaných schopností hrdinů je zajímavé a především zábavné, záporňák je viditelný od druhé sekundy na míle daleko a románek hlavního hrdiny a krásné Jessicy Alby je také atraktivní (všichni víme kvůli čemu), aby vás udržel stále napjaté. Avšak nějak zde chybí napětí nebo překvapení. Všechno je předvídatelné a až na pár menších příběhových zvratů (ty vám samozřejmě prozradit nemůžeme) nabízí zcela plochý zážitek. Pokud se vám líbily komiksy (myslíme jejich zfilmování) jako Sin City nebo Constantine a od Fantastické čtyřky čekáte něco podobného, jděte rovnou o dům dál. Film totiž neoplývá tak zdrcují a bez nadsázky posazenou atmosférou a ani brutalita se v něm neobjevuje. Zato pokud jste si zamilovali Spidermana a podobné, je tu velká pravděpodobnost, že se u filmu budete výtečně bavit.

Johny, supernova je špatná

Herecké výkony bych hodnotil jako povedené a žádná viditelně nadstavovaná kaše vás nečeká. Jessica Alba byla výrazně přirozenější ve filmu Sin City, ale to je otázka vkusu a role. Typický záporňák v podobě Juliana McMahone se do své role vžil naplno a podle toho vypadají i jeho výkony ve filmu. Ioan Gruffudd hraje v čele Fantastické čtyřky moudrého a vždy se orientujícího klaďase, který vše vyřeší. Michael Chikliss se s vlastním obličejem ve filmu moc neukáže (ten nahradí většinu času stylově oškrábané kameny), což ale jeho herecké kvality nesráží. A nejlepší nakonec, čímž beze sporu je skvěle sarkastický a „dětský“ Chris Evans. Ten si v kůži Johnyho zahrál typického frajírka, avšak dokázal jej podat tak, aby výsledná postava nevypadala jako hlupák.

Trochu mě zarážela skutečnost, že se ve filmu prakticky neobjevily žádné vedlejší role, čímž je děj ochuzen o boční příběhové linie. Pokud se však do hlavních hrdinů řádně „zažerete, nic vám chybět nebude a z kina budete odcházet s úsměvem na rtech. A tak to má být.

Fantastic fun?

Na Fantastic Four jsem šel s velkým očekáváním a menšími obavami, které se nakonec potvrdily. Bojové scény jsou příjemným obohacením toho, co známe z jiných titulů – souboje více spolupracujících hrdinů jsou samozřejmě zajímavější, ale na druhou stranu se jich ve filmu zase tolik nedočkáte. Herecké výkony sedly téměř a většinu času si budete připadat jako uprostřed dění. U Fantastické čtyřky si prostě musíte zvyknout na to, že téměř jakákoliv pochvala, má i své ale…

Světlé stránky filmu
  • schopnosti a spolupráce hrdinů
  • závěrečný souboj
  • herecké výkony (především Chris Evans)
  • pár zvratů v příběhu
Temné stránky filmu
  • občas mírně zmatené rozhovory
  • nepříliš originální příběh
  • totální absence vedlejších postav

Pokud vám sedí podobný styl filmů (Spiderman), nebudete od této čtyřky očekávat příliš mnoho a zajímá vás, co se stane když zchladíte prudce rozžhavenou ocel, dobře se u filmu pobavíte a těch pár drobných vad na kráse mu rádi odpustíte. Pokud vám ale více sedí atmosférické trháky bez nadsazeného přístupu, investici do tohoto filmu bych příliš nedoporučoval a raději dejte své peníze za další shlédnutí skvělého filmu Sin City. Jak jsem říkal, berte nebo nechte ležet. Nyní již víte jak to myslím a tak je rozhodnutí čistě na vás.

Scénář: 7/10
Režie: 8/10
Výprava: 8/10