Recenze: Film Návrat krále – svět se změnil

Všichni na něj šli nebo jdou a kdo ještě ne, ten jim závidí. Film naší doby, představující maximální umění Hollywoodských čarodějů, nejvýpravnější, nejemotivnější, nejmasovější. Samá nej – a přece některé recenze nekončí „nej ohodnocením“, jak by se dalo logicky očekávat. Proč? Co je na závěru trilogie Pán Prstenů špatně?

Režie: Peter Jackson
Scénář: Peter Jackson, Fran Walsh, Stephen Sinclair, Philippa Boyens
Produkce: Peter Jackson, Tim Sanders, Fran Walsh
Speciální efekty: WETA, řídí Mark Stetson
Návrhy postav, scén: Alan Lee, John Howe
Hudba: Howard Shore - více zde
Hrají: Elijah Wood, Ian McKellen, Liv Tyler, Viggo Mortensen, Cate Blanchett…

2003, USA, 201 min.
Fantasy, od 12 let, české titulky

Mí rodiče nikdy nečetli Tolkiena, do kina nechodí kvůli zdravotním problémům, první dva díly filmového Pána prstenů viděli jenom na videokazetách. Přesto mi včera zavolali a říkají: „Ty jdeš na Návrat krále? To ti závidíme... chceme jít taky, hned tenhle víkend – seženeš nám lístky?“. Zíral jsem na telefon – TAK silná je reklama a hype okolo třetího LOTR filmu? Co se asi bude dít v kinech a ve frontách na lístky (Brno je prý vyprodáno na několik dní dopředu)? Co se asi bude dít v diskuzích pod recenzemi? A hlavně – jak mám takovou recenzi napsat?

Sladkosti pro oči

Situaci trochu usnadňuje fakt, že jde již o třetí díl série, na kterou jsme si za poslední dva roky docela zvykli a dobře ji známe – minimálně všichni čtenáři Doupěte nepochybně ví, kdo je ten „jako Hobbit vysoký, zarostlý a kulatý“ režisér Peter Jackson, že o natočení Pána prstenů snil celý život, že film natočil se svými novozélandskými kolegy za přispění know-how a peněz z Hollywoodu... že Howard Shore dal dohromady epický soundtrack, který někomu úplně neladí na první poslech, ale všichni ho milují, když jdou na film po dvacáté...

Hrdinský velkofilm, jaký jste ještě neviděli

Pro nezaujatého diváka je zřejmě nejvýraznější vlastností trilogie její vizuální stránka. Pán prstenů je epický válečný velkofilm, ve kterém nebojují jen mnohatisícové armády nádherně vyzbrojených a oblečených válečníků, ale také různé neexistující bytosti, jako ohromné oživlé stromy, gigantičtí „mamuti“, černí draci (Nazghůlové), obří vlci (Vrrci) a tak dále – když se „nedotčený“ člověk podívá na ukázku z Pána prstenů, vidí vizuální podívanou a triky, jaké ještě nespatřil (vše působí mnohem velkolepěji také díky více realistickému podání, než najdete v jediné konkurenci – přebarveném světě Hvězdných válek, které jsou z hlediska příběhu a zážitku někde docela jinde).

Bitvy v Návratu krále nemají konkurenci

Z tohoto pohledu je Návrat krále dokonalý. Sázka na jistotu. Nemůžete nikoho vytáhnout do kina, aniž by vám na konci řekl, že se mu výprava filmu nelíbila – v Návratu krále válka lidí a Sauronových temných armád vrcholí, bitvy jsou dost možná největší, jaké filmová historie pamatuje, navíc doprovázené řadou (z designérského hlediska) dokonale vymyšlených barevných a světelných efektů, které vám jednoduše vyrazí dech. Návrat krále je prostě ohromující velkofilm, který asi na pohled zaujme úplně každého. Jenže řada lidí v mém okolí se na něj těší úplně z jiného důvodu, než jsou triky nebo výprava.

Emoce

Peter Jackson, režisér filmu, miluje knižní předlohu celý svůj život. Jeho láska a city se nepochybně promítly do výsledné podoby filmu, protože od prvního dílu sálá atmosférou a silnými postavami, které si většina lidí rychle zamilovala. Samozřejmě na tom má lví podíl geniální spisovatelský um pana Tolkiena, to však nic nemění na tom, že převedení silných momentů knihy na plátno v této síle je mistrovské dílo režiséra a herců.

Pán prstenů - Peter Jackson

Na hlavní hrdiny už asi nezapomeneme, pro všechny zůstane role v Pánovi prstenů "tou životní"

Pokud jste u předchozích dvou dílů necítili nic zvláštního při smrti Boromira nebo zdánlivé smrti té či oné postavy ve Dvou věžích, u Návratu krále se vám možná nepodaří si odstup udržet. Již soundtrack filmu naznačoval, že se bude hrát na city – místo válečných pochodů obsahuje mnohem více teskných melodií. Stejně tak trailer dohnal některé mé kamarádky skoro k slzám dokonalým sladěním hudby a emotivních slov z úst postav i sloganů.

Král Aragorn a princezna Eowyn... láska nebo úcta?

Návrat krále je jednoznačně nádherný zážitek pro všechny, kdo mají rádi hrdiny trilogie. Nade všemi ční charismatický vůdce lidí, král Aragorn, po boku mu stojí nezapomenutelný kamarád, jakého asi málokdo z nás v životě bude mít – Sam s jeho oddaností příteli až za hrob, moudrý čaroděj Gandalf, říkající tradičně přesně to, co potřebujete slyšet, Faramir, neprávem opomínaný hrdina, nádherně smířený s nespravedlivostí osudu, krásná Eowyn, odhodlaná bránit své blízké navzdory své „ženské slabosti“, připomínané i těmi nejbližšími... všechny tyto postavy získají v Návratu krále prostor v extrémně silných momentech na téma základních stavebních kamenů lidského světa: přátelství, láska, oddanost, smrt... v kombinaci s bezchybnými hereckými výkony (mysleli jste si, že se už nemohou překonat... a oni se překonali :-)), údernou silou vizuálních kouzel a maximálně epické, vážné a melodické hudby dokáže Návrat krále vykouzlit zážitek, jaký si běžný divák odnese z málokterého filmu. Nekupujte si popcorn! Nejspíš na něj brzy zapomenete a škoda peněz :-).

Statečného Sama nemůžete nemilovat

O čem je Návrat Krále?

Těžko věřit, že jsou ještě lidé, kteří třetí díl nečetli – ale jsou a je jich hodně. Pro ně tedy stručně shrnu, oč se jedná. Pán prstenů vrcholí třetím dílem, ve kterém se středověký svět mýtické Středozemě vrhne do gigantické války dobra proti zlu. Tato válka spojí lidi, pohádkové lesní elfy a mluvící stromy, chrabré trpaslíky a další proti strašlivým démonům, zlým lidem v jejich službách, armádám skřetů a vlkodlaků i další havěti.

Liv Tylerová jako zosobnění křehké krásy elfí "víly"

Návrat krále sleduje nezapomenutelné bitvy ve finále této gigantické války, přičemž střídá monumentální masové bitvy s dramaty několika osobitých postav a hrdinů. Celým příběhem probíhá ústřední motiv obyčejného človíčka s dobrým srdcem (Frodo), který prochází domovinou všeho zla s prokletým magickým prstenem, postupně ovládajícím jeho mysl. Co dokáže udělat moc (zde do značné míry interpretovaná jako zlo) s lidmi, to je jedna z nejsilnějších a nejnapínavěji vykreslených myšlenek příběhu. Příběh je to napínavý, silný a nezapomenutelný – v podání třetího filmu to platí trojnásobně.

A co fanoušci?

Docela speciální sorta lidí, která zná Tolkienovy knihy tam a nazpátky zpaměti, se dělí na dvě skupiny – ta první měla již roky svoji vizi, co je na knihách nejdůležitější a jak by se měly případně zfilmovat – které scény jsou hlavní a tak dále. Na jejich výtky jsme si již zvykli, takže asi nikoho nepřekvapí nadávky z jejich strany: „Není tam svrhnutí Sarumana z Orthanku! Atd... ).

Světlé stránky filmu
  • výprava, triky, kostýmy, design, architektira
  • epická a melodická hudba
  • herecké výkony
  • citlivá režie, emotivní podkreslení
  • závěrečná píseň Annie Lenox
  • solidní adaptace geniální knihy
  • současná špička hollywoodské produkce
  • ještě nás čeká "prodloužená" DVD verze!
Temné stránky filmu
  • poněkud natažený a přeslazený konec
  • soundtrack se musí poslouchat víckrát
  • fanouškům bude pár scén chybět
  • (pro některé diváky) akrobatické vystoupení Legolase
  • další díly nebudou :-(

Druhá skupina jsou fanoušci Tolkiena a příběhu Pána prstenů, kteří jsou šťastní, že se film takhle povedl a na Návrat krále se těší jako na nic na světě. Pro ně je i hodnocení 11/10 málo (tuhle mě dojala jedna z jejich recenzí, kde autor píše, jak "řval jako dítě" nejen kvůli kráse a síle filmu, ale také díky vědomí, že tohle je konec, poslední díl...), myslím, že filmu „odpustí“ i lehce rozpačitý a natahovaný konec (já sám jsem doufal, že bude temnější a údernější, podle toho, co Peter Jackson sliboval v rozhovorech... nicméně když se zamyslíte nad tím, že Šedé přístavy jsou v podstatě hřbitov, smrt, pak to dává lepší smysl :-)).

Zkrácená verze filmu pro kina?

Jak asi víte, trilogie postupně vychází také na DVD a to ve dvou verzích – jedna je tzv. prodloužená, doplněná o zhruba 45 minut dalších záběrů, akčních scén i dialogů. Vzhledem k tomu, že jsem obě verze obou prvních filmů viděl mnohokrát, mám na tuhle záležitost vlastní názor, že je to naopak: „prodloužená verze“ na DVD je ta jediná pravá, která dává dokonalý smysl a má skutečně to správné kouzlo perfektně sestavené skládačky příběhu (prodloužená verze, to není pár minutových scén navíc, ale desítky, ne-li stovky citlivě vsunutých záběrů a dialogů, dávajících dohromady mnohem hlubší a působivější film).

Z toho pohledu je v kinech jakási zkrácená, zjednodušená verze pro celou rodinu, která moc nenutí k přemýšlení – ale také nemá to správné kouzlo dokonale promyšleného a uceleného epického příběhu. Pokud jste měli možnost tyto verze alespoň u jednoho filmu porovnat, pak věřím, že mi dáte za pravdu. Není tedy divu, že na „prodlouženou“ verzi DVD se bude čekat jako na žádné DVD v historii – přeci jen to největší finále nejsilnější filmové ságy moderní doby se odehraje právě tam.

Jít (znovu) nebo nejít (znovu)?

Pán prstenů je mimořádně silný příběh a závěrečný film monumentální filmové ságy lze snadno označit jako filmový zážitek roku, ne-li víc. Skloubení dokonalé knihy, extrémně nadšeného – a schopného – režiséra, geniálního skladatele hudby, trikových kouzelníků s největším rozpočtem na světě, nádherné novozélandské přírody, která na plátně ohromí sama od sebe (i bez armád prohánějících se po jejích pláních) a hereckých výkonů, které by zasloužily Oskara jeden vedle druhého... to všechno funguje jako kladivo, které vám zabuší na všechny smysly způsobem nanejvýš příjemným.

Scénář: 9/10
Režie: 10/10
Kamera: 10/10
Výprava: 10/10
Herecké výkony: 10/10

Samozřejmě není možné natočit film (nebo udělat cokoliv jiného) tak, aby se to líbilo všem, ale věřím tomu, že komerční úspěch i hodnocení v recenzích mých kolegů po celém světě (a nebo třeba předávání Oskarů) dá zapravdu mým slovům, že v roce 2004 se česká kina dočkala nejlepšího filmu roku hned v prvním měsíci. A od čeho máme maximální hodnocení, když ne proto, aby jej dostal ten nejlepší?

Celkové hodnocení: 10/10