Recenze: film Obchodník se smrtí

Ve světě je v oběhu více než 550 miliónů zbraní. To je jedna zbraň na každého dvanáctého člověka na Zemi. Jediná otázka zní... Jak vyzbrojíme těch zbývajících jedenáct?

Akční/Thriller
USA, 2005, 122 min
Režie: Andrew Niccol
Hrají: Nicolas Cage, Ethan Hawke, Jared Leto, Bridget Moynahan, Eamonn Walker, Ian Holm, Donald Sutherland

Film Lord of War, jak se snímek jmenuje v originále, neměl rozhodně lehkou cestu. Nejdříve se studiu podařilo získat Hollywoodskou hvězdu Nicolase Cage, tím se však jejich představy nenaplnily. Byli rozhodnuti natočit film ukazující na korupci v nelegálním vývozu zbraní. Na tom by nebylo nic tak mimořádného, kdyby se při tom tak silně neopírali do americké vlády. Poukazuje totiž na fakta, který nikdo nechce veřejně prezentovat. USA je totiž největším vývozcem zbraní na světě.

Proto – kromě finančního stresu – měl snímek problém s vydáním do kin v mnoha státech. Nakonec se vše podařilo a Obchodník se smrtí v těchto dnech brázdí kina po celém světě. Jak se povedl?

Film a skutečnost

Věděli jste, že film Lord of War měl, podle jistých informací, tak vážné finanční problémy, že na něj musela hlavní hvězda, Nicolas Cage, přispívat ze své vlastní kapsy? V konkrétních číslech měl například hlavní výtvarník Vincent Puzo na zakreslení všech míst ve filmu (kde je zobrazeno třináct států téměř všech kontinentů světa) „pouhých“ 50 miliónů dolarů.

Že je Lord of War natočený podle skutečné události jsme si již řekli. Jen těžko si však asi dokážete představit, jak daleko autoři s reálnostmi ve filmu zašli. Podle jejich slov opravdu existuje dokumentace, ve kterých se dočtete o stejných praktikách, jaké jsme mohli vidět ve filmu. Co je však hlavní – ústřední postava snímku Yuri Orlov opravdu existuje. V nynější době se podle neoficiálních informací ukrývá někde v afrických státech nebo Sýrii. Mnoho zajímavých informací také naleznete na oficiálních stránkách filmu http://www.lordofwarthemovie.com.

Lítost, soucit a mír… slova, která neznám

Od první minuty filmu vás film nepustí. Rozhodně si nedělám iluze o nadnesenosti většiny scén, ale i přesto mi věta „Based on the true story“ na konci filmu nedala spát. Nejde tak ani o úplatky a korupci prolínající se celým filmem, jako spíše o jeho bezradnou atmosféru. Jako by vám od počátku říkal: „Nedělám si servítky, takhle to ve světě je.“

Samozřejmě se do filmového zpracování musela dostat herecká hvězda (splněno), spousta výbuchů a akčních scén (splněno) a několik nesrovnalostí, které by se v reálu asi nestaly (splněno na 50%). I přes tento fakt je Obchodník se smrtí jedním z nejméně mírumilovných filmů poslední doby a nejde ani tak o počet vystřelených kulek za scénu jako o vyřčená slova a prezentované skutečnosti.

Opravdu nerad bych vás připravil o nějaké překvapení ve spletitém příběhu. Ten totiž tvoří přibližně asi polovinu dojmů z filmu. Kladných dojmů. Dalších 30 % pak dává herecký výkon hlavního hrdiny Yuri Orlova (v podání Nicolase Cage). Příběh nám představuje (často jen z povídání hlavní postavy) dva malé kluky (kromě Yuriho ještě jeho bratr), z kterých se stali velcí překupníci se zbraněmi. Děj nás provází od dávné minulosti až do současných konfliktů.

Nic však netrvá věčně a tak se do příběhu rychle zapojuje nepodplatitelný agent Interpolu Jack Valentine, který Yurimu znepříjemňuje život. Uvidíte spoustu úhybných manévrů při převozu zbraní, zběsilých honiček a především psychického boje hlavního hrdiny se sebou samým. Děj plný zvratů jak má být.

Dejte mi špičkového herce a udělám hvězdný film

Andrew Niccol – režisér filmu – dostal špičkového herce a udělal špičkový film. Nicolas Cage je ikona Hollywoodu a i v Lord of War se představuje v tom nejlepším světle. Úchvatné balancování mezi sarkasmem, vtipem a kamennou tváří během celého filmu vás srazí do kolen. Abych však jen nebásnily nad hlavní rolí; kromě zmiňované hvězdy si ve filmu zahrál například Ethan Hawke (agent Interpolu Jack Valentine), Jared Leto (bratr Yuriho – Vitaly Orlov) nebo krásná modelka a zároveň manželka hlavního hrdiny Ava Fontaine (Bridget Moynahan).

Pokud vám jména nic konkrétního neříkají, nezoufejte. Většina herců již má své odehráno, což se na snímku projevilo kladným způsobem. Hawkemu role agenta sedla jako ušitá a z Bridget udělali v maskérně opravdovou krásku. Pokud si zakládáte na precizních rozhovorech a neváznoucích scénách, je Obchodník se smrtí ukázkou perfektně odvedené práce. Žádné strojené dialogy nebo natahované scény. Ty dvě hodinky vám utečou až přespříliš rychle a vy smutně koukáte na titulky a prosíte o přídavek.

Suma sumárum

Když ke všemu výše zmíněnému přidáte dobrou kameru, několik opravdu výborných nápadů a vtipných poznámek hlavního hrdiny a především zcela nečekaný a vše podtrhávající konec filmu, vyjde vám snímek jaký jsme tu již dlouho neměli. Nejedná se o zběsilé přestřelky, které by museli držet Obchodníka se smrtí nad vodou. Stačí když na vás zatlačí perfektní atmosféra úzkosti a beznaděje odehrávající se v chudých zemích po celém světě. Projdete si státy Afriky, Rusko, samotný střed dění USA ale i nejrůznější státy Asie. Yuri Orlov se žádným pravidlem neřídí a prodává všem a cokoliv chtějí.

Světlé stránky filmu
  • dech beroucí příběh, navíc podle skutečné události
  • herecké výkony, především Nicolas Cage
  • stálé napětí během celého filmu, nikdy nevíte, co se stane
  • bez servítek předkládá skutečnost o vývozu zbraní z USA
Temné stránky filmu
  • druhá část filmu poněkud příběhově ztrácí
  • pravděpodobně se nebude točit pokračování

Lord of War není komerční boom ani nezaujatý propadák. Je to ve všech ohledech kvalitní film ukazující věci, které nikdo nechtěl zveřejnit. Pokud se chcete výborně pobavit, užít si podívanou s hvězdným obsazením, mimořádnými hereckými výkony a přitom se i něco nového dozvědět o vývozu „černých zbraní“, neváhejte. Litovat nebudete.

Scénář: 9/10
Režie: 9/10
Výprava: 8/10