Recenze: film Punisher

Zabili mu rodinu. On se nyní s lebkou na hrudi vydává za vrahy, aby vykonal svou pomstu. V adaptaci uznávaného komiksu proti sobě stojí Thomas Jane a John Travolta, pod režijní taktovkou debutujícího Jonathana Hensleigha. Co myslíte, stojí to za podívání? Uvidíme.
Recenze: film Punisher

Frank Kastle je tajný agent. Po svém posledním úkolu, kdy předstíral smrt, má být přemístěn do Londýna, společně se svou ženou a synem. Před tím si ale ještě vyrazil na rodinnou sešlost, kde po dlouhých letech potkává všechny své blízké. Během večera na oslavu vtrhnou ozbrojení muži a všechny vyvraždí. Tedy skoro všechny; Frank přežije. A tak se vydává na krvavou cestu, aby pomstil své blízké.

Komiks Punisher (jehož filmová reinkarnace je u nás uváděna na kazety jako Kat, což je název, který mě irituje a tudíž ho odmítám používat) je známý černým humorem, nekompromisností hlavního hrdiny a hektolitry krve. Film tyto daná pravidla ctí tak napůl. Jonathan Hensleigh je poměrně zkušený scenárista (kupříkladu Smrtonosná past 3), ale co se režie týče, je Punisher jeho prvním počinem. Hned z kraje nutno podotknout, že ne úplně špatným. Ale je prostě vidět, že nemá zkušenosti. Navíc si pro svůj debut nevybral zrovna nejšťastnější látku, protože komiksová atmosféra se už sama o sobě vyvolává těžko, tím spíš, když hlavní hrdina je „pouhý člověk“. Krom úvodních titulků tak nemá film s klasickými komiksovými filmy naprosto nic společného a spíše evokuje zábavná béčka 80tých let.

Je veliká škoda, že se Hensleigh nedrží jednoho stylu. Někdy svému hrdinovy dopřeje tu pravou ironickou pomstu; a jindy jakoby zapomněl, s kým má vlastně tu čest. Katastrofální je především nekrvavý úvodní masakr, který by mohl být klidně puštěn malým dětem, aniž by hrozila újma. Vynikající je naopak střet s Rusem a závěrečné zúčtování, kde naštve leda tak vykradení Vrány. Hodně filmu pomáhá i Thomas Jane v roli Punishera, který má sice do psychologické věrohodnosti Spider-Mana daleko, ale umí vyjádřit očima bolest i ironii.

Je tu však jiný problém. Hensleigh sice napsal slušný příběh a pojal dobře akční scény, ale těch za prvé příliš není a za druhé je spojují dialogy, které jsou naprosto příšerné. Mnohdy jsem upřímně netušil, zda je vyřčená věta myšlena vážně a nebo jde o pouhou recesi, ale ke svému smutku jsem nakonec musel uznat, že jde o to první. Postavy se plácají v rádoby smysluplných větách, ale povětšinou budí akorát úsměv.

Světlé stránky filmu
  • Souboje
  • Thomas Jane když nemluví
  • Příběh
  • Humor
Temné stránky filmu
  • dialogy
  • Thomas Jane když mluví
  • soundtrack
  • John Travolta
  • Úvodní masakr

Možná největším zklamáním celého filmu ale je John Travolta. Travolta úplně zapomněl na své roztomilé maniaky (viz Tváří v tvář) a patrně v záchvatu naděje, že by se mohl přiblížit zlodušské velikosti Alana Rickmana (Smrtonosná past), vybavil svého zloducha minimalistickým chováním. Díky tomu je však nevýrazný až běda a jedním z těch nejpodstatnějších důvodů, proč Punisher u nás putuje přímo na video. K záporům patří též soundtrack, který se do filmu prostě nehodí a v mnoha momentech vyloženě ruší.

Punisher tak zůstává nevýraznou adaptací skvělého komiksu. Adaptací, která sice není jako film úplně špatná (a pokud jí budete brát jako nenáročné akční béčko, patrně budete i spokojení), ale jako adaptace kultovního drsoně trestuhodně průměrná.

Scénář: 5/10
Režie: 6/10
Kamera: 6/10