Recenze: film Sametoví vrazi – černé duše

Nový český film sliboval v upoutávkách akční podívanou, jež rozhodně nepatří mezi tradiční domény našich tvůrců. Pro jednu z nich si Česká Televize „vypůjčila“ hudbu Hanse Zimmera a my se obávali, že Sametoví vrazi budou trapnou snahou o „český světový akční film“. O to větší bylo naše překvapení, že ve filmu o akci zase tolik nejde. Více se můžete dozvědět v recenzi naší nové kolegyně.

Režie: Jiří Svoboda
Scénář: Jiří Svoboda
Kamera: Martin Šácha
Střih: Adam Dvořák
Hudba: Jiří Chlumecký
Hrají: Michal Dlouhý, Jan Dolanský, Richard Krajčo, Alice Veselá-Bendová a další

Film Sametoví vrazi pojednává o sérii vražd, které se skutečně staly. Režisér Jiří Svoboda zachytil fantaskní příběh o zločinu, lásce a zradě a snažil se především vyjádřit temné stránky jeho hlavních postav. Chtěl nám svým filmem přiblížit tzv. “orlické vraždy“ z let 1991- 1993, kdy byla těla obětí  nalezena na dně Orlické přehrady. Docela mě překvapilo, že si vybral tak obtížné téma. Možná se chtěl odlišit od „klasických“ smyšlených příběhů a natočit něco hlubšího, co poukazuje na chování současné lidské společnosti a na změnu jejích hodnot. Peníze jsou podle něj v této chvíli cennější než lidský život nebo láska.

Praha, matka neřesti

Převážná část filmu se odehrává v Praze, kde začínají zločiny Karla Hrubeše (Michal Dlouhý), který je členem jednotky URNA a podílí se na mnoha nelegálních obchodech, Ludvíka Křížka (Jan Dolanský), který je obyčejným poskokem vlivného mafiána a mnoha dalších, kteří se poddali touze po penězích. Dochází k nelegálním prodejům zbraní a začíná se projevovat zkorumpovanost našeho státu. Film mne opravdu vtáhl v okamžiku, kdy jednoho večera narazí Karel Hrubeš při svém pravidelném večerním tréninku na Ivetu Nagyovou (Alice Veselá). Po vášnivé noci nic nekončí, naopak začíná. Pomalu se mezi nimi vytváří velmi silný vztah.

Igor Chvalkovský a Ludvík Křížek, stáhnou vás s sebou...

Série vražd začíná po nevydařeném obchodu mezi Ludvíkem Křížkem, Karlem Hrubešem a Igorem Chvalkovským (Richard Krajčo), což je celkem známý obchodník se vším, co je ilegální- hlavně se zbraněmi. Ludvík podnikatele Igora zabije a Karel mu pomůže zbavit se těla. Přijde mi, že Ludvík vlastně ani neřeší, jakého člověka zabil, proč ho zabil nebo jestli mu to vůbec k něčemu bude. Prostě zabije a hotovo, víc ho nezajímá. A právě tohle je jeden z důvodů, proč se pro mě postava Ludvíka Křížka stává tou nejodpornější postavou ve filmu.

Na každého jednou dojde

Karlova sestra Irena je typ “lehčí“ ženy, která myslí pouze na sex a na peníze. Jelikož její manžel nedosahuje kvalit, jakých by podle ní měl a navíc brání důležitému obchodu jejího nového milence, podnikatele Vynechala, je velmi lehce odstraněn. Vynechal má tedy volnou cestu k tomu, aby si mohl otevřít svůj vysněný podnik. Po pár dalších vraždách a nelegálním obchodování získá Vynechal potřebné peníze a podnik se stává splněným přáním. Po bouřlivé oslavě si spravedlnost najde viníky a Karel Hrubeš končí po autonehodě ochrnutý - na vozíčku. A v tuto chvíli bych chtěla zmínit, která postava se pro mě stala tou „nejlepší“. Byla to samozřejmě Iveta, která se Karla nevzdala ani po jeho naléhání, starala se o něj a milovala ho tak, že za hranicí její lásky už nebylo nic.

Navzdory reklamní kampani film za akční označit nelze

Z Karla se na vozíčku stává naprosto jiný člověk. Ztrácí se jeho vyrovnanost i jistota a naopak propadá zoufalství a depresím. Po neúspěšném shánění peněz na operaci se uzavírá do sebe a při nátlaku policie se chce ke všemu přiznat a vzít vinu na sebe. Často také hovoří o sebevraždě a nejednou se o ní pokusí. Absurdní na tom celém je, že Karel nezabil ani jednou. Pomáhal chystat vraždy, zbavovat se těl, to ano… ale spoušť zmáčknout nedokázal. Nebyl slaboch, to rozhodně ne, ale při velké míře optimismu můžeme doufat, že se v něm přeci jenom projevilo ještě kousek lidskosti.

Trocha psychologie

Film má mnoho vedlejších příběhů a snaží se popsat každou postavu ze špatné, ale i z dobré stránky, její život, myšlení a změny v psychice. Tak například když se zaměříme na Ludvíka Křížka - na pohled sympatický člověk, který nekonečně miluje svou ženu a syna, vzorný otec… a z druhé strany blázen, vrah a člověk, jehož myšlení mi není doteď vcelku jasné. Za schizofrenika ho považovat nemůžu, ale nějakou poruchou jistě trpěl. Proč by se jinak po vraždách několika osob tvářil stále jako neviňátko? A nebo proč by je vůbec spáchal?

Vynechal spolu s Ivetou  (Alice Veselá), Irenou a mnoha dalšími, oslavil zisk svého nového podniku

Další osobou, která pro mě není moc pochopitelná, je Irenin manžel. Tichý, trpící, neškodný, žijící v hanbě. Někdo z vás by si možná řekl- srab! Proč se nechává podvádět a nic s tím nedělá? Jenže já si naopak myslím, že z určitého pohledu je vcelku odvážný. On trpí proto, aby udržel svou rodinu a uchránil svého syna. Velmi mě tedy mrzí, jak nakonec dopadne.

Pražské podsvětí... a druhý zprava Igor Chvalkovský (Richard Krajčo)

Myslím si, že tvůrci tohoto filmu se podařilo vystihnout momenty, které jsem již zmiňovala na začátku. Zcela přesně vylíčil  změny v životních hodnotách lidí, kdy se peníze dostaly před lásku nebo dokonce i před lidský život. Líbilo se mi také obsazení všech rolí. Chtěla bych vyzdvihnout herecký výkon Alice Veselé. Před shlédnutím tohoto filmu jsem jí znala pouze jako vypočítavou potvoru Simonu ze seriálu Rodinná pouta, kde svůj talent asi nemohla pořádně předvést, ale ve filmu Sametoví vrazi mě zaujala. Možná jsem byla ovlivněná i její rolí v tomto filmu, ale vážně byla skvělá. Pocity zoufalství, radosti a naděje hrála vskutku perfektně.

Světlé stránky filmu
  • výborné herecké obsazení
  • silná hudba