Recenze: film Shrek 2 – zeleně krásný film!

Milovali jsme ho pro jeho náladovost, zapšklost, ale především dobré srdce, které povýšilo lásku nad ostatní nebezpečí. Shrek, na první pohled odporný zlobr a postrach okolí, který se stal miláčkem publika po celém světě. Svým inteligentním humorem a romantickou zápletkou nás poprvé uzemnil. Podaří se to i druhému dílu? Připravte si vidle a sudlice, hon na zeleného zlobra začíná!

Shrek 2
USA 2004, Dabing/Titulky

Distribuce v ČR: Bontonfilm
V kinech od: 8.7.2004
Režie: Kelly Asbury, Conrad Vernon, Andrew Adamson
Scénář: J. David Stem, Joe Stillman, David N. Weiss
Hudba: Harry Gregson-Williams
Stopáž: 105 minut
Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Antonio Banderas, John Lithgow, Rupert Everett, Jennifer Saunders, John Cleese, Julie Andrews, Conrad Vernon

Bylo nebylo, v království za Sedmero horami žila krásná, půvabná a neodolatelná princezna Fiona. Osud tomu však chtěl, aby byla již od svého dětství zužována strašlivou kletbou, kterou mohl navždy prolomit jen krásný a vyvolený princ. Nic však není tak, jak sudičky (a v našem případě konkrétně - promiňte mi to slovo - "nenažraná" Dobrá víla) plánovaly. Místo navoněného prince s plavou hřívou na hlavě si získal přízeň i lásku princezny zelený zlobr Shrek. Náš milý přítel se nyní vrací s novou dávkou dobrodružství a my se vám v této recenzi pokusíme odpovědět na otázku, zda-li máte (či dokonce musíte) být u toho.

Jsem zelený a stejně jsem krásný!

Více než půl miliardy na výdělcích, tomu už se panečku říká pádný důvod pro přípravu jakéhokoliv pokračování. Když k tomu připočteme cenný oscarový úspěch, nenašel se ve studiích DreamWorks snad ani jeden jediný producent (či dokonce ani pro nás bezvýznamná uklízečka), který by o stvoření druhého dílu animovaného filmu Shrek pochyboval. Dvojka tak na sebe logicky nenechala dlouho čekat a my ji máme možnost od minulého čtvrtka spatřit také v českých kinech: konkrétně ve dvou verzích, dabované a s titulky. Ale nepředbíhejme.

Šťastné shledání v bažině

Druhý pohled na Shreka 2

Když jsem poprvé viděl Shreka, řekl jsem si: "Ano, přesně takhle má vypadat pohádka!" Byla vtipná, měla skvělý příběh a šťastný konec. Shrek 2 není jiný. Vztah mezi Shrekem a Fionou přešel do nové fáze a to s sebou vždy nese i nové problémy. A tak se společně s oslíkem vydají na tu nejvtipnější pohádkovou cestu. Přestal jsem u čísla 12, když jsem se snažil spočítat, kolik filmů je ve Shrekovi 2 parodovaných. Vše završil dojemný pohádkový konec. Druhý den jsem však musel do kina znovu. Z předešlého dne jsem z toho příliš neměl, neboť jsem přes polovinu filmu strávil v slzách smíchu. Vřele Shreka 2 doporučuji! Pokud máte možnost shlédnout verzi s titulky, zážitek bude dvojnásobný!

Alan Jarrar

Pamětníci jistě nezapomněli na konec prvního dílu a řádně ztřeštěnou svatbu "zelené" Fiony se "zeleným" Shrekem. Jak to tak bývá, po svatbě přichází svatební cesta a po svatební cestě - ano, tušíte správně - problémy. Nikoliv však partnerské hádky (byť i na ty dojde a ukápne nejedna slzička z tváře Fioniny), ale pozvání nevěstinných rodičů do království za Sedmero horami, kde se Shrekova vyvolená narodila. Marné jsou protesty našeho hrdiny (pevná je totiž ruka ženy) a tak se oba vydávají na dlouhou, předlohou cestu – už z názvu totiž vyplývá, že do království za Sedmero horami to bude pěkná "štreka". A tušíte správně, nebudou sami. Doprovod jim dělá náš oblíbený oslík, jehož výřečnost a přirozený nadhled by mu mohla závidět leckterá osobnost české politické scény.

Yo soy Kocour v botách, seňor!

Nemůžeme jim to mít za zlé. Z krásné princezny se stala zrůdná zlobryně a po jejím boku stojí neméně "povedený" manžel. Šok rodičů je tedy na místě, reakce pana otce však již nikoliv. Na nebohého Shreka tak právě on a Dobrá víla, která ve filmu ztělesňuje stranu zla (klasický kontrast - nic není na první pohled tak dobré, jak by se mohlo zdát), pošlou nájemného vraha, sympatického tělem i duší. Ti bystřejší z vás již pochopili, o koho jde. Ano, mluvím o Kocourovi v botách, nezaměnitelně ztvárněného známým Antonio Banderasem!

Nezapomenutelná dvojice Kocour v botách a Oslík, soupeřící o Shrekovu přízeň

Milá kočička či horká španělská krev? Kocour v botách je ve filmu postavou mnoha tváří a právě on je nejvýznačnějším důkazem přirozeného důrazu, který tvůrci správně kladli na charakter a charisma jednotlivých postav. Nejsou to jen kreslené pohádkové stvůry, ale až do detailů se lidem podobající bytosti, jejichž ztvárnění od dob prvního dílu opět o kousek pokročilo. Jinak však druhý díl v otázce příběhu kráčí ve šlépějích svého předchůdce. Znovu se tak dočkáme zrazeného a o síle Fioniny lásky pochybujícího Shreka i stejně romantického a pro mnohé i dojemného vyvrcholení, které k pohádce pro všechny věkové kategorie bezpochyby patří.

Království Far Far Away

Shrek 2 navíc oplývá humorem, který je na americkou konzumní produkci (tedy na její silnou většinu) nezvykle inteligentní. Vezměme si třeba takové království za Sedmero horami, nebo-li v originále království Far Far Away. Autorský tým Adamson, Asbury a Vernon jej stvořil coby dokonalou pohádkovou kopii Hollywoodu, s jeho snobským i komerčním nádechem, který vás ovane již při první letmé návštěvě. Dnešní americký svět svobody (zahalený do formy „užitečného" kapitalismu a globalizace) zde reprezentuje například rychlé občerstvení McMnich, které nabízí ty nejchutnější a nejlevnější pochutiny široko daleko :-).

Z výrazů rodičů je patrné, že je jejich nový zeť příliš nenadchnul

Shrek 2 však není jen přehlídkou vtipů, z nichž tvůrci poskládali film a tak se nemusíte obávat, že by vznikl paskvil podobný domácím propadákům (a ostudě české kinematografie), Troškově výtvorům Kameňák 1 a 2. Humor se prolíná příběhem se stejnou ladností jako v prvním díle a přitom nijak nezlehčuje myšlenku i zápletku hlavní dějové linie. Shrek 2 dle očekávání obsahuje množství odkazů na nejrůznější filmové novinky i snímky postarší, které snad netřeba rozebírat - nerad bych vás připravil o dlouhé minuty smíchu, které se v kinech povalí nejen z vašich úst. Genialitu jednotlivých scén s nádechem parodie i humoru však dokáže průměrný divák ocenit až po druhém či třetím shlédnutí druhého dílu. O důvod víc, proč se vypravit do kina hned několikrát.

Dabing aneb lekce z kvality

Není to obraz, není to ani hudba, co dělá Shreka jedinečným výtvorem ve světě animovaných filmů. Hlubokou poklonu si totiž právem zaslouží především původní anglický dabing. Mike Myers alias Shrek či Cameron Diaz alias Fiona opět odvádějí skvělý výkon, který od nich pamětníci jedničky čekali - opravdovými hvězdami je však dvojice Oslík a Kocour v botách, jichž se zhostili nezapomenutelní Eddie Murphy a Antonio Banderas. Banderasův španělský přízvuk je zkrátka a dobře k sežraní a opět musíme pochválit tvůrce za výběr herců, jimž nelehký úkol namluvení postav svěřili. Bravo!

No je snad tenhle hezoun krásnější než náš zelený přítel?

Dabing je základem, hudba pak potřebnou omáčkou. Soundtrack Shreka 2 je napěchovaný rozmanitými motivy a nepochybně si své příznivce najde i coby samostatný výběr - zejména úvodní skladba Accidentally in Love má jasné předpoklady k tomu stát se hitem. Méně patrné jsou tentokráte změny v animaci. Styl grafiky je samozřejmě shodný s prvním dílem, až teprve jednotlivé detaily (mimo jiné například efekty počasí) vás přesvědčí o tom, že ani v této oblasti tvůrci nezaháleli. Naopak, učinili velký krok dopředu, ze kterého budou těžit také v plánovaném třetím a čtvrtém pokračování.

Světlé stránky filmu
  • Příběh
  • Dabing
  • Vtípky a parodie
  • Postava Kocoura v botách
  • Hudební doprovod
Temné stránky filmu
  • Žádné výraznější změny
  • Vytratil se moment překvapení, kterým nás jednička uzemnila

Zelená je barva naše!

Nemusím být prorokem, abych druhému dílu předpověděl celosvětových úspěch (ten už se konec konců dostavuje nyní) i množství ocenění, kterých se bezpochyby dočká. A zcela jistě po právu. Je opravdu báječné sledovat, že i v dnešní době může být komerční produkt dělán s láskou, kterou tvůrci do pokračování vložili - a skoro jako by jim bylo líto, že celé dobrodružství Shreka 2 museli zakončit již po 105 minutách. Patří jim náš dík za vytvoření filmu, který neboří bariéry lidského chápání, není přecpán vznešenými ideály a hodnotnými myšlenkami - ale který pobaví a ke kterému se budeme rádi, spokojeně vracet. Kdo pochyboval, že po Hledá se Nemo nás letos čeká ještě o mnoho kvalitnější animovaný film, se nyní dočkal rázné odpovědi. A kdo pochyboval, že humor z dnešních snímků nadobro vymizel, ten by měl kino navštívit právě teď, kdy mu pořádnou "dávku" dopřeje právě druhý Shrek!

A jen malý dodatek - Shrek 2 je do českých kin distribuován s českým dabingem i ve verzi s titulky, která je však k vidění jen ve vybraných multiplexech (z 31 kopií jsou pouze 4 s titulky, zbytek s českým dabingem - nová móda, která bohužel nadšeného fanouška nepotěší). Máte-li možnost výběru, neváhejte a zvolte anglický originál. Všechno ostatní se rovná filmové sebevraždě.

Scénář: 9/10
Režie: 9/10
Kamera: 9/10