Recenze: film Superman se vrací – návrat moderního mesiáše

Celých dvacet šest let trvalo od doby, kdy na plátna kin napsoledy zavítal hrdina z největších a výsledný produkt stál za víc než starou belu. Nakolik se režiserovi Bryanu Singerovi podařilo navrátit Supermanovi zašlý lesk se dozvíte v kinech. A nebo v naší recenzi.

Superman Returns
Žánr
: Akční
Země původu: USA, Austrálie 2006
Délka: 154 minuty
Režie: Bryan Singer
Scénář: Michael Dougherty a Dan Harris
Hudba: John Ottman, John Williams
Hrají: Brandon Routh, Kate Bosworth, Kevin Spacey, James Mardsen, Parker Posey, Frank Langella, Sam Hauntington, Kal Penn, Marlon Brando

Super muž

Není většího superhrdiny než Supermana. A to nejen proto, že ve svém jméně nese těžce zprofanované slovo super. Muž z oceli se zrodil už v třicátých letech minulého století a za svůj papírový život si prošel celou řadu změn, vzestupů, pádů a stejně jako spousta dalších hrdinů se podíval  pěkně zblízka podíval do očí smrti. Ovšem nebudeme se pouštět na nedozírnou hladinu comixů s touto megaikonou a pravým zosobněním výrazu superhrdina. Na to tu jsou daleko fundovanější média. Nás může zajímat jedno. Superman není jako většina okostýmovaných bojovníků se zlem.

Pokud se zaměříme jen na nejsvatější trojici Superman, Batman a Spiderman, vyjde nám muž v modré pláštěnce zdánlivě jako ten nejštastnější charakter. Sice je posledním své rasy, ale na Zemi jej všichni milují (pochopitelně kromě jeho protivníků). Neskrývá se za maskou, noviny o něm píšou jen v dobrém, nemá problémy s policií, netíží ho temná minulost. Jeho síly takřka neznají hranic, prastará lidská touha umět létat se jej netýká, protože dokáže brázdit oblaka nadzvukovou rychlostí. A lidé vzhlížejí k nebi ubezpečeni, že tam někde je on, jejich spasitel, který přijde v případě jejich ohrožení. Přesně v těchto barvách vymalovaly Supermana legendární filmy s Christopherem Reevem v hlavní roli. A právě na první dva filmy se snažil navázat Bryan Singer se svým Superman se vrací.

Po několik dlouhých let chyběla Zemi Supermanova ochrana. Vědci objevili existenci planety Krypton, hrdinova rodiště, a ten nedokázal potlačit svoji touhu zjistit, zda je opravdu posledním žijícím kryptoňanem. Po svém návratu z dlouhé výpravy se snaží vrátit vše do původních kolejí, jenže za dobu jeho absence se mnohé změnilo. Podaří se mu sice coby Clarku Kentovi získat zpět své místo redaktora v novinách Daily Planet, jenže žena jeho snů Lois Lanová si mezitím našla nového přítele, s kterým má dokonce pětiletého syna. Navíc se jí podařilo získat Pulitzerovu cenu za článek: „ Proč svět nepotřebuje Supermana.“ Na scéně nesmí chybět ani Supermanova nemesis – Lex Luthor, který se dostal z vězení a pracuje na dalším plánu vedoucím k vlastnímu obohacení. A taky, pravda, ke zničení (téměř) celého světa.

Možná vás překvapí fakt, že Bryan Singer, jenž přinesl se svými Xmeny renesanci do filmových zpracování comixů, k novému materiálu přistoupil ze zcela jiného úhlu. I když sice režisér otevřeně přiznával, že chce navázat na Donnerovu vizi Supermana, až tak věrný převod čekal málokdo. Celý Superman se vrací je totiž takové velmi příjemné retro s vizuálními efekty za milióny. I když ve filmu najdeme celou řádku akčních sekvencí, celek plyne daleko volnějším tempem. Místo divoké honičky za hlavním superpadouchem sledujeme spíše snahu Clarka navázat vztah s Lois a  reakce na návrat Supermana.  Film si i dost pohrává s myšlenkou osamělosti hlavního hrdiny ve světe, jenž ve skutečnosti není jeho. A s trochou pozornosti narazíte na odkazy připodobňující Supermana jako novodobého Ježíše. Nebo tak aspoň některé scény vyznívají.

Ovšem nesmí chybět i odkazy na Supermanovo univerzum, předchozí filmy a nezbytné vtípky zahrnující i okřídlené: „Je to pták? Je to letadlo?“  Je trochu škoda, Singerovi občas lehce ulítne kontinuita děje, což fanoušky může vytočit k nepříčetnosti. Zápletka přináší typickou dávku klišé, kdy je vám jasné hned od začátku, co se bude dít dál, ovšem je to přesně to, co jsem od nového Supermana očekával. Dění na plátně s neúprosnou vytrvalostí ukusuje další a další minuty ze své stopáže a celé ty dvě a půl hodiny vám uplynou jako voda.

Svůj díl na tom mají i dobře vybraní herci, kteří odvedli solidní práci. Hlavně Brandon Routh si dokáže zachovat tu Reevovskou Supermanovost po celou dobu a co by Clark Kent je zase dokonalým příkladem uťáplého nemluvného mladíka. Úžasně na něm vypadá i typicky ulíznuté vlasy s jednou kudrlinkou volně padající do čela, která nesmí chybět za žádných okolností, i když zrovna Superman proletěl oceánem. Kate Bosworth občas trochu postrádá tu dravost Lois Laneové, kterou disponovala třeba seriálová Teri Hatcher o filmové Margot Kidder nemluvě. Ovšem aspoň se na ni dobře dívá. Lex Luthor ztvárněný Krevinem Spaceym je exemplární „pěknej hajzl, ale ve filmu se mu tolik prostoru nedostává. Zmínit musím i Jamese Mardesena (hrál Cyclopse v Xmenech) co by snoubence Lois. Na rozdíl od většiny týpků, co překáží hlavním protagonistům ve společné lásce, je ten jím ztvárněná velký sympaťák a bezva chlap, až se budete ptát, zda si vlastně zaslouží být ve skutečnosti „tím druhým“.

Super i po letech

Superman se vrací stál rekordních 261 milionů dolarů a ať si říká kdo chce, co chce je tam ta spousta peněz vidět. I když to nemusí být tak zřejmé, jako u nějakých monumentálních sci-fi projektů. Třeba jedna z prvních scén, kdy Superman zachraňuje letadlo zatraceně dobře. A to můžu říci o zbytku  podobných scén. Zmínit musím i samotný let Supermana, který nikdy nevypadal věrněji. Nejen samotné fičení nadzvukovou rychlostí skrz mračna, ale i pouhé vznášení se na místě.

Světlé stránky
  • Atmosféra
  • Příjemné retro
  • Superman a Lex Luthor
  • Povedené vizuální efekty
  • Spousta různých narážek
Temné stránky
  • Pomalejší tempo
  • Slabší zápletka

Dá se říci, že režisér Singer přinesl atmosféru Supermana sedmdesátých let oděnou do kabátku současnosti. Ostatně to vám musí být jasné už při úvodních titulcích, prolítávajících galaxiemi za zvuků původního Williamsova soundtracku. Pokud jste očekávali velké změny jako v případě Batman Begins či Spidermanovskou zběsilou akci, odejdete z kina zklamáni, možná až znechuceni. Ovšem pro plnou dávku Supermanovského lesku si nemůžete zajít nikam jinam, než do kina na Superman se vrací.

Scénář: 7/10
Režie: 8/10
Výprava: 9/10