Recenze: film Terminátor 3 – návrat nebo pohřeb?

Říkal že se vrátí a nelhal: je zpátky! Je to dobře nebo špatně? Po více než deseti letech se vrátil stárnoucí Arnold Schwarzenegger, aby znovu hrál „nesmrtelného“ robota, kterým se tolik proslavil. Dokonale uzavřený příběh s nejznámější časovou smyčkou v historii filmů byl znovu otevřen a nám nezbývá, než zhodnotit, jaký že ten nový Terminátor vlastně je.

Terminátor 3: Vzpoura strojů

Režie: Jonathan Mostow
Námět: John Brancato, Michael Ferris, Tedi Sarafian
Scénář: John Brancato, Michael Ferris
Kamera: Don Burgess
Hrají: Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl, Claire Danes, Kristanna Loken
Hudba: Marco Beltrami
Původní název: Terminator 3: Rise of the Machines
Délka: 109 minut
Žánr: sci-fi/ akční thriller
Česká premiéra: 7. srpna 2003

Začátkem 80. let získal fantastický filmový žánr zřejmě neslavnější osobnost své doby. James Cameron, scénárista, producent, ale především vizionář a režisér, který proměnil ve zlato cokoliv, nač sáhl. Trháky jako Propast (dodnes jeden z nejlepších filmů o prvním kontaktu s mimozemšťany), Vetřelci (nejpřekvapivější druhý díl, jaký kdy veleslavná filmová série měla a dodnes nepřekonané dílo o boji s mimozemšťany ve velkém) a především: Terminátor. Dlouho před Skálou (nejvýraznějším akčním filmem naší doby, pokud sem nezapočítáváme sci-fi Matrix) vznikl film, který dokázal navenek působit jako revoluční a všechny smysly zaplavující vizuální podívaná, plná napětí a originální akce, zároveň však dokázal také předat poselství, týkající se osudu a možnosti člověka proti němu bojovat.

V budoucnosti lidé nepotřebují hřbitovy, potřebují zázrak v boji proti strojům

Podobnou formu strhující akce, která nese překvapivě silný příběh a hlubokou myšlenku, dnes najdeme nejen ve Skále, ale také v revoluční hře, která změnila všechny ostatní: Metal Gear Solid 1 + 2 jako kdyby přímo těžil z dvojice filmových Terminátorů – a to jak svojí formou, tak do značné míry i obsahem. Všechny tyto řádky by vám měly pomoci si připomenout, jak zásadní dílo dvojice původních Terminátorů je a že do značné míry ovlivnila i náš, tedy herní, svět. A teď nemám na mysli jen tunu licencovaných her (v čele s revoluční Terminator: Future Shock, bez které bychom dnes zřejmě nehráli 3D akce s myší a Half-Life by vypadal úplně jinak).

Alespoň takhle odmaskovaně vypadá Arnold stejně, jako v prvním filmu

Dvojice filmových Terminátorů dokázala nabídnout něco každému divákovi. Intelektuálové filozofovali nad promyšleností časové smyčky, průměrný divák zíral na triky, které daleko předběhly svoji dobu, všichni byli lehce ohromení věrohodností, se kterou Arnold ztvárnil nemyslící stroj, ty citlivější dojal příběh Sáry a myšlenka o boji s osudem... a většině z nás ulpěly v paměti nějaké ty nezapomenutelné scény, za všechny jmenujme například kovovou kostru, vstávající jako bájný Fénix z ohně vybuchlé cisterny v „jedničce“, nebo honičku motorek a náklaďáku z druhého filmu.

Neznačkový terminátor

Ptáte se, jaká značka třetímu filmu chybí v první řadě? Je to jméno tvůrce obou předchozích filmů. Ať už byly důvody jakékoliv, James Cameron se po natočení Titaniku stáhl a mohli jsme jej vidět pouze jako jednoho z producentů v nedávném (nepovedeném) remake sci-fi Solaris. Fakt, že se Cameron na T3 nepodílel, byl od začátku největší noční můrou fanoušků a nepochybuji, že podobné pocity měli i producenti a filmové studio. Nejspíš především proto trvalo tak dlouho, než se rozhodli přeci jen T3 natočit. Od začátku ale bylo jasné, že bez Jamese bude film docela jiný než oba předchozí a i kdyby byl sebevíc dobrý, riskovala se tím ztráta fanoušků... jenže těch stejně po více než deseti letech zas tak moc nebylo, alespoň to tak zpočátku vypadalo.

Cestování časem je solidní pyrotechnická kratochvíle

Druhou citelnou ztrátou pro film je absence človíčka jménem Brad Fiedel. Pro ty méně vzdělané z vás (hříšníky) vysvětlím, že je to autor hudby k oběma předchozím filmům. A že to panečku byla hudba – když opomineme nadčasový ústřední nápěv (který prorazil i do populární hudby díky kapelám jako Scooter nebo Pfaffendorf), byla hudba k původním terminátorům ohromující a nenapodobitelnou syntézou návykových a leckdy jímavých melodií s atmosférickými zvuky, které produkovaly různé vlastnoručně vyráběné kovové nástroje. Jakkoliv se Marco Beltrami (který je v kurzu především díky úspěšnému soundtracku k dvojici filmů Blade) snažil, povedl se mu sice pěkný ústřední nápěv, ale málo jej využil a velká část OST z T3 nabízí pouze velmi průměrnou „background music“.

Nejlepší vlastnost filmu: příběh

Sám jsem to nečekal a nejspíš ani nikdo z vás by nedokázal uhodnout, že právě příběh nového terminátora bude jeho nejsilnější stránkou. Možná je tomu proto, že studio dlouho odkládalo natočení filmu, dokud nemělo v rukou dokonalý scénář. Každopádně příběh T3 je více než dobrý a nechybí mu ani originální nápady (virus, který stroje začnou šířit po síti), ani napětí (perfektní honička v autech nebo začátek války) a především nabízí opět silnou myšlenku v souvislosti s předurčeností osudu, která je dokonce ještě silnější než u původních filmů a způsobí dokonalý obrat v celé historii terminátorů.

T-X je chytřejší, rychlejší a silnější. A hezčí...

Poslední minuty a pointa filmu jsou tak nejlepším, co T3 nabízí, což je velmi příjemné překvapení a rozhodně lepší možnost, než u prvních X-Menů, kde film dobře začínal, pak zadrhával a konec byl více než trapný (totéž v menší míře nabídl přeslazený konec Spielbergova Minority Report). Je to právě závěr T3, který vás na filmu nejvíce překvapí a donutí přemýšlet, přičemž si uvědomíte, jak moc se těšíte na čtverku, která viditelně bude o něčem docela jiném, než předchozí filmy.

Herecké „výkony“

Pokud mám s něčím u T3 problémy, pak jsou to herecké výkony. A soudě podle rozhovorů se známými, kteří kino navštívili společně se mnou, nejsem sám. Především je to John Connor, vypravěč a hlavní hrdina filmu, který opravdu není sympatický. Působí dětinským a anti-chlapským dojmem, ale narozdíl od Leonarda DiCapria u toho není ani sexy, ani milý. Takový Mark Wahlberg například by to zvládl nepochyběl lépe (jeho postava patří k několika málo dobrým důvodům, proč chtít vidět novou Planetu Opic). Stejně tak Claire Danes, která si získala mé srdce výkonem v Romeovi a Julii, má ve filmu nemožně zastaralé a přízemní kostýmy, účes i afektované vystupování, které vás nijak nepřitáhne (narozdíl od takové Milly Jovovich v Resident Evil).

Co všechno se může skrývat v krásné ženě

Zcela samostatnou kapitolou je pak samotný Arnold a jeho protivník, kterého nehraje žádná proslavená, profesionální herečka, nýbrž bývalá modelka. Arnoldovy vrásky jsou v poměrně brzké pasáži filmu zamaskovaný šrámy a zraněními, jeho postava je viditelně stále více než pečlivě udržovaná, ale... zřejmě v souladu se scénářem se jeho terminátor chová poněkud více lidsky, což zcela odporuje všemu, co o těchto strojích víme. Pokud netušíte, o čem mluvím, pak se podívejte na jeho výraz, když se snaží zahnat Johna do letadla a pryč, aby mu neublížil. A i když se maskéři opravdu snažili, vrásky a stáří v mnoha detailních záběrech stejně naleznete, takže bych se docela přimlouval za nahrazení Arnolda jiným hercem pro čtvrtý díl – přece byly stovky (soudě podle výrobního onačení T-1000) typů terminátorů, tak snad nevypadali všichni stejně, ne?

Arnold zestárnul... a navíc se pořádně odřel

Jeho protivník, „terminátorka X“ je stejně kontroverzní, jako robot číslo 1 (-0-1). Krásné tělo je u modelky samozřejmostí, prkennost nejen výrazová patří k terminátorům, jenže... dívat se na krásnou dívku, jak ústy komunikuje s modemem nebo mění ruku na plamenomet je přeci jen poněkud zvláštní zážitek – a to mi potvrdily i divačky, nejen mužská část publika. Samozřejmě je pravda, že více originálně působí nenápadná vizáž štíhlé postavy nezničitelného a nadlidsky silného stroje (než svaly nabušená Arnolodova maličkost, která má sloužit jako maskování jeho strojové síly), ale to jaksi lépe fungovalo o Roberta Patricka a jeho T-1000 v Terminátorovi 2, než zde.

Neslané nemastné duo hlavních hrdinů

Běžná „šokující“ výprava a triky

Vzhledem k rozpočtu filmu, jeho jménu a faktu, že o triky se opět postaralo studio ILM a Stan Winston, nemusíte pochybovat o vizuální přitažlivosti. Triky jsou efektní, věrohodné a je jich zase o něco více, než v předchozích filmech. Bohužel zde skutečně chybí ruka a oko Jamese Camerona, který by – jak již napsal někdo přede mnou – dodal filmu onu jednu nebo více scén, na které bychom už nezapomněli. Takhle film vizuálně poněkud zapadá mezi tvrdou konkurencí v podobě Matrixe a Pána prstenů, kteří jsou oba nepochybně natočeni po všech stránkách lépe. Docela bych se nebál nad T3 vyzdvihnout i takové Hvězdné války, pokud jde o podívanou. Uvidíme nicméně, kdo se zhostí čtvrtého terminátora, který se podle všeho bude celý odehrávat na bitevním poli v budoucí válce lidí a strojů.

Scénář: 9/10
Režie: 7/10
Hudba: 6/10
Výprava: 9/10
Herecké výkony: 6/10

Nový terminátor je docela jiný, než jeho předchůdci. Jiný režisér, nová hudba, noví herci, nový příběh, nová myšlenka... je toho hodně a těžko říct, co z toho filmu víc prospělo nebo uškodilo. Navzdory tomu nelze jedním dechem říct, že nový terminátor je horší, než ty „klasické“. Především výborná pointa a závěr filmu způsobí, že nebudete odcházet z kina znudění nebo příliš zklamaní. A navíc: přeci jen jde o jeden z nejvýpravnějších a vizuálně nejpřitažlivějších filmů roku.

Diskuze (88) Další článek: Sedm screenů českého zázraku Hidden & Dangerous 2

Témata článku: , , , , , , , , , , ,