Recenze: film Úžasňákovi

Pixar opět útočí na naše kinosály. Hlavními hrdiny jsou tentokrát Úžasňákovi; na první pohled normální rodinka z předměstí, ale na ten druhý skupinka superhrdinů, kteří si svým elánem a ulítlostí v ničem nezadají ani s tou největší komiksovou elitou - to vše v nádherné počítačové animaci. Připravte se, je na čase vyrazit do kina.
Recenze: film Úžasňákovi

Bob Parr kdysi býval jedním z největších světových supehrdinů – pod pseudonymem Pan Úžasňák každý den zachraňoval životy a sváděl boje se zlými padouchy. Nyní však pracuje jako likvidátor škod v pojišťovně a jediné souboje, které svádí, jsou s časem a vzrůstající nadváhou. Když jej (spolu se všemi ostatními legendárními bojovníky proti zločinu) před patnácti lety donutil sled nešťastných omylů a pošetilých soudních sporů pověsit superoblek na hřebík, přijal totiž i se svou ženou Helen (Paní Úžasňáková) občanskou totožnost.

Nyní se snaží se svými třemi dětmi žít normálním životem. Bob má ale neochvějné nutkání vrátit se do akce, k čemuž dostane příležitost v okamžiku, kdy jej tajemná zpráva povolá ke splnění přísně tajného úkolu na vzdáleném ostrově. Když pak zjistí, že za celým tajemstvím stojí génius zločinu a jeho ďábelská pomsta, vydává se zbytek rodiny Úžasňákových na záchrannou akci, která je příslibem nevídaných soubojů důvtipu a superschopností.

Není tomu tak dávno, co ještě slovo Pixar nic neznamenalo. Maximálně jednou za čas někdo vyplodil větu typu „jo, to je ta firma, co pomáhá Disneymu s výrobou filmů“. Časy se ale mění a pohled diváků také. Dnes už by nikdo podobně prázdnou větu neřekl.

Pixar svými filmy dokázal, že přívěšek jménem Disney pro ně není důležitý a mají ho pouze z trpělivosti a úcty ke kresleným filmům. Vzhledem k tomu, že tento pohár ale přetekl, jsou Úžasňákovi předposledním filmem, který pod hlavičkou Disney vzniká. Pak nás čekají ještě Cars a poté už bude mít Pixar volnou ruku. Vzhledem k tomu, jak kvalitní tvůrčí tým tahle společnost má, je jasné, že se o budoucnost Pixar a kvalitních animovaných filmečků rozhodně nemusíme bát.

Lidi z Pixaru totiž nejen jejich práce baví, ale především rozumí filmu a vědí, jak tvořit poutavé a zajímavé příběhy postavené na osvědčených klišé. Ať už vezmou provařené téma strašidel, oživlých hraček a nebo dlouhé cesty po hledání ztraceného syna, dodají každému příběhu lehkost, vtip, laskavost a švih, který z průměrné látky vytvoří unikátní podívanou.

A Úžasňákovi nejen že jdou touto cestou, ale v rámci pixarovského žánru přinášejí i některé změny. Pixar totiž vůbec poprvé upouští od pohádkových postaviček a jako hlavní hrdiny má tentokrát zástupce lidské rasy. Narozdíl od Final Fantasy: Spirit Within ale není ve filmu snaha o co nejrealističtější vizuální ztvárnění lidí (na to Pixar upřímně kašle a postavy úmyslně pojímá jako komikové karikatury), ale jde o propracování jednotlivých charakterů. A z tohoto hlediska jsou Úžasňákovi naprostým vrcholem animovaného filmu, protože Úžasňákovi nejsou pouhé postavičky, ale skutečné bytosti, které mohou plně konkurovat svým živým kolegům.

Film je i podstatně realističtější a v mnohém si nezadá s klasickými komiksovými filmy (schválně zapátrejte v paměti, ve kterém kresleném filmu jste viděli hlavní postavu krvácet… Anime se nepočítá;). Celkem invenční je i fakt, že v tomhle kresleném filmu běžně umírají takzvaní pěšáci. Znáte je dobře - to jsou takové ty nepodstatné tahové figurky zlé (a vlastně nejen té) strany, které nemají přílišnou dějovou životnost.

Světlé stránky filmu
  • Humor
  • Dabing
  • Nadhled
  • Příběh
  • John
Temné stránky filmu
  • Občasná nerozhodnost, zda je to tah na bránu dětského a nebo dospělého diváka

Úžasňákovi ovšem nejsou pouhou poctou komikovým filmům, ale především klasických hraným filmům starých zlatých časů (původní Star Wars, Indiana Jones...). Láská tvůrců k příběhům agenta Jamese Bonda je čitelná z každého druhého políčka. Technické hračičky, padouch schovaný na uzavřeném (a značně vychytaném) ostrově a vyšperkovaná akce dává vzpomenout na „best off 007“, jen s tím rozdílem, že Úžasňákovi nejsou omezení ničím jiným než fantazií a střízlivostí tvůrců; a ti mají naštěstí obojího přesně tu pravou míru.

Neměl jsem bohužel možnost vidět film v originále, takže nemůžu porovnávat, ale dabing jako takový je nejen velmi kvalitní, co se intonace a obsazení týče, ale obsahuje i několik perliček, které titulky nepochytí. Metál za zásluhy by si zasloužil především nápad obsadit Radka Johna do role reportéra, který komentuje situaci okolo hrdinů. Když John svým neopakovatelným trhaným hlasem pronese „Jsou mezi námi“, musí i zavilý odpůrce televize Nova jednoduše vyprsknout smíchy. Můžu vám zaručit, že po tomhle filmu už se nikdy nebudete na Na vlastní oči koukat stejným způsobem. Lahůdkou pro znalce je pak zmínka o Baldýnském, který se konečně dočkal v nějakém filmu patřičného uznání:)

S tím vším, co jsem napsal, se však pojí určité ale. A to toho rázu, že Úžasňákovi v žádném případě nejsou film určený dětskému publiku. To sice bude spokojené přehršlí barev a rychlou akcí (která, snad právě kvůli capartům, je někdy až příliš dlouhá), ale film stěží pochopí. Úžasňákovi ocení především milovníci klasických dobrodružných filmů, příběhu Jamese Bonda a komiksů. A takovou kombinaci bych mezi dětmi skutečně nehledal. Navíc je to film i, na poměry animáků, poměrně násilný a upřímně netuším, co si dítě odnese ze scény, ve které je dětské figuríně stříleno do hlavy z několika kulometů (já osobně jsem se upřímně bavil:)

Úžasňákovi tak opět posouvají animovaný film o stupínek blíže dospělému publiku, ale k plnému (takzvaně shrekovskému) uspokojení tu stále něco chybí. V některých scénách je pořád příliš čitelná kolísavost tvůrců, komu je vlastně film určen. Ale možná je to pouze mými přehnanými nároky. Úžasňákovi jsou tak jako tak jedním z nejlepších filmů letošního roku a rozhodně by si je nikdo neměl nechat ujít. Akorát mě trošku mrzí, že doba, kdy jsem na konci kresleného filmu slzel dojetím a zároveň se musel smát radostí, je nejspíš nenávratně pryč. A právě proto „jenom“ devět z deseti.

Scénář: 9/10
Režie: 9/10
Kamera: 9/10
Střih: 10/10
Hudba: 10/10
Herecké výkony (dabing): 9/10
Výprava: 9/10

Úžasňákovi jsou výborný film s jedinou vadou na kráse: Snaha autorů zavděčit se všem (v tomto případě dětským i dospělým divákům) jim nedovolila využít potenciál příběhu naplno. Ale i tak vznikl jeden z nejlepších filmů tohoto roku.

Celkové hodnocení: 9/10