Recenze filmu Matrix Reloaded – anime ožívá podruhé

Včera proběhla světová premiéra jednoho z nejočekávanějších filmů roku a tak je vhodná chvíle si povědět, jaký ten Matrix 2 vlastně je. Buďte si jistí, že je výpravnější a viditelně nákladnější, překvapit vás však kromě jiného může relativní úbytek akce, erotické motivy nebo silná orientace na náboženská témata. Jaký tedy vlastně je film Matrix 2: Reloaded? Čtěte dál a nebojte se prozrazení příběhu!

Upozornění: já vím, že se bojíte, co všechno vám tento článek vyzradí z příběhu, který je silnou stránkou tohoto mimořádného filmu. Nebojte se. Klidně čtěte, protože tento článek je (na rozdíl od některých, které vyšly v tištěných časopisech) zodpovědně napsán pro fanoušky Matrixu, kterým bych nerad zkazil zážitek, jaký si po tom dlouhém čekání zaslouží.

Prostě hrané anime... podruhé

Jednu věc bychom si měli ujasnit: jsem velkým fanouškem východního manga-like fenoménu a na rozdíl od překvapivě velké skupiny lidí vím, jak moc je Matrix prostě jen vykradeným japonským anime. Především proto mne první film nešokoval tak jako jiné lidi a je to také důvod, proč ani při sledování „dvojky“ nenastalo u mojí maličkosti ohromení z vývoje příběhu nebo vizuálního stylu a efektů. Co mne však odrovnalo právě tak jako u prvního Matrixe, to byla neuvěřitelná zdatnost představitelů hlavních rolí a geniální choreografie jedinečných soubojů. Zejména Keanu Reeves je ve své roli stále víc neuvěřitelný (ale MUSÍTE v něj věřit!), slyšel jsem názory, že jeho schopnosti související s bojovým uměním díky intenzivnímu tréninku v posledních letech překonávají mnoho dlouholetých mistrů.

Adam a Eva? * Kdo vlastně je ta Vědma doopravdy? Proč toho tolik ví?

Tak, na úvod jsme si podtrhli nejsilnější stránku filmu a pojďme dál. Slavné filmy jako Vetřelci 2 nebo Terminátor 2 si vydobyly úspěch především proto, že nebyly „jen“ mnohem „větší, dražší a akčnější“, ale především tím, že byly dostatečně jiné, než jejich slavní předchůdci, přičemž nezklamaly velkou skupinu původních fanoušků a naopak k ní přidaly nové díky novým prvkům a stylu. Od začátku jsem věděl, že pokud Matrix 2 nemá být jen prázdnou bublinou, bude muset udělat totéž. Naštěstí už když autoři mluvili o koncepci celé trilogie (první film – zrození, druhý film – život a boj, třetí film – smrt), bylo jasné, že mají určitou představu, jak filmy dostatečně odlišit různým laděním.

A tak si hned z kraje povězme to nejdůležitější: Matrix Reloaded není jen „rychlejším, dražším a větším“ pokračováním slavného filmu. Je to přechod originální myšlenky a působivého technického provedení na novou úroveň a celkové myšlenkové i vizuální vyznění je natolik odlišné od prvního filmu, že si budete většinu času v kině myslet něco jako: „Co to je? Tohle má být Matrix? Tohle sem snad nepatří? A co se snaží naznačit tímhle? To snad nemyslí vážně, že všechno bylo vlastně docela jinak?“. Nejdůležitější přitom bude jedna z nejpříjemnějších otázek, jaké si v kině u dobrého filmu můžete klást: „Co se zatraceně stane dál a hlavně: jak to celé skončí?!“. Matrix Reloaded je prostě docela nový zážitek, který ve vás zanechá docela jiné emoce, než původní Matrix. Bohužel se obávám, že jen ztěží může být někomu vysvětleno, co vlastně Matrix Reloaded je. Každý si to musí zjistit sám. Jednou větou si ale povězme, že Matrix 2 je především nádherným filmem o víře, nejen v sebe sama ale i ve smysl vašeho konání a všech věcí vůbec. Matrix 2 je tak trochu moderní parafráze na bibli:-)

Co je nového?

„Upgrady!“ zvolá Neo v jistém okamžiku a není daleko od pravdy. Samozřejmě, že druhý film má větší rozpočet, než první. Jistě – souboje jsou ještě originálnější, ještě víc neuvěřitelné a nepochopitelné. Nekoná se sice odhalení jako v prvním filmu (i když jsou tu jisté tendence naznačit, že by snad mohl existovat i jiný Matrix a že ona „realita“ Země zničené válkou možná není až tak reálná, jak se mohlo původně zdát... ale v těchto bodech je příběh opravdu hodně zamlžený), nicméně zvratů a překvapení je tu skutečně mnoho a některé z nich jsou doopravdy skvělé. To samé už se nedá říct o pointě/závěru celého filmu, to si však nechám až na konec článku.

Tak na kterého si vsadíte? * Tohle už nám Trinity předvedla... ale proti agentovi?

Možná pro vás bude docela zklamáním, že Matrix 2 nepřináší nový revoluční efekt ve stylu bullet time. Upřímně jsem v něco nového doufal, když autoři prohlásili, že ve filmu ukážou cosi, co po nich nikdo nedokáže znovu natočit. Bohužel nejde o novou revoluční technologii, nýbrž o akční scény tak náročné na choreografii + technické provedení, že by někdo byl opravdu blázen, kdyby se něco podobného pokoušel natočit, alespoň do té doby, než se budou filmy běžně točit s virtuálními herci jako Final Fantasy: Spirits Within. Mimochodem moc bych za to nedal, že autoři FF filmu, Square, prodali nějaké ty technologie autorům Matrixu (koneckonců spolu dělali na filmu Final Flight Of Osiris ze série Animatrix), protože některé pasáže Matrixe Reloaded viditelně disponují perfektním digitálním komparsem.

Ačkoliv se již první Matrix pokusil dát světu jakousi hlubší myšlenku (do jisté míry se mu to skutečně podařilo) a v pozadí spektakulární podívané načrtnout cosi jako poučení o lidských schopnostech a síle víry sama v sebe, oproti druhému filmu to nic nebylo. Hlavní změnou je tedy ono překvapení v podobě hlubších (nebo alespoň HODNĚ abstraktních a komplikovaných) myšlenek, které dodávají filmu novou vážnost, hloubku a rozměr. Matrix Reloaded je překvapivě epickým vyprávěním, které za sebou nechává poněkdu černobílou a pohádkovou bitvu dobra a zla z Hvězdných válek a velmi silně se snaží o sesazení Pána Prstenů, pokud jde o záběr a výpravnost.

Tak co nám odhalíš teď? Zase máš nějaké lentilky? * Krásná a nebezpečná... prostě ženská, no:-)

Ta bitva dobra se zlem - osobně považuji za jednu z nejlepších stránek „dvojky“ skutečnost, že proti sobě nebojují jen lidé a stroje nebo rebelové a agenti – je tu mnoho různých stran a některé z nich pro vás budou velkým překvapením, to vám mohu slíbit. Především podoba ultimátního zloducha a konkrétní scéna setkání s ním v závěru filmu je skutečně vynikající, originální a kromě fanoušků Xenogears pro všechny šokující, svým způsobem jde o největší odhalení celého filmu.

O čem to zhruba je?

Předpokládám, že původní Matrix znáte všichni nazpaměť (jsme na Doupěti, koneckonců, ne na stránkách Přemka Podlahy). Nuže druhý film logicky vypráví o nové éře odboje lidí proti strojům, která logicky přeroste ve velkou otevřenou válku, jak v samotném Matrixu, tak v reálném světě kolem něj. Uprostřed toho budou oblíbené postavy z původního filmu, které nad ostatním davem vyčnívají jako poloviční bohové a dokonalé legendy (těmi jsou koneckonců i doopravdy). Film se svojí atmosférou příjemně přibližuje oblíbenému tématu a atmosféře Terminátorů, nicméně na problematiku „stroje nám mají sloužit“ nahlíží z docela jiné, mnohem zajímavější perspektivy, kde jen ztěží zadržíte lehké sympatie k (alespoň některým) ze zlých hochů. Celý film samozřejmě spěje k monumentální závěrečné bitvě – té se ale dočkáme až ve trojce, je mi líto. Vlastně...

Co je největší zklamání?

Pokud vás rozčílil konec libovolného Pána prstenů, pokud jste v závěru Epizody 2 Hvězdných válek chtěli zoufale vědět víc, připravte se na to, že Matrix 2 vás zničí. Ano, film má svoji pointu, působivé finále a rozuzlení, ale to je paradoxně tak černočerné, že se budete sami sebe ptát, co vlastně v té trojce kromě oné slíbené smrti bude. Navíc je úplně poslední scéna v Matrix Reloaded něco jako závěr libovolného pozdějšího dílu seriálu Evangelion – takhle otevřenou scénou by si nedovolila skončit žádná španělská telenovela pro ospalé babičky, protože by u nich mohlo dojít k selhání srdce.

Copak to předvádějí ti vlasatí pánové? * Tak tahle pasáž filmu je nabitá sexem až po okraj!

Druhým problémem pro nejednoho diváka jistě bude i přehnané očekávání. Matrix byl natolik mimořádný a jedinečný film/zážitek, že lidé půjdou na druhý díl s očekáváním nadpřirozeného zázraku, kterým prostě Matrix Reloaded není. Je to jen Matrix, který už ztratil výhodu prvního šoku, nahradil ji však ještě údernějším a monumentálnějším soundtrackem (nenechte si jej ujít! Lepší dvoj - CD asi letos na trhu nenajdete), mnohem složitějšími bitvami, hlubším příběhem, velkolepějšími triky a atmosférou důvěrně známého a milovaného zeleno-černého světa.

Věřte si... a skočte!

Nepochybuji o tom, že všichni, kdo čtou tyto řádky zde, za sklem monitoru na internetovém magazínu, se na Matrix Reloaded půjdou podívat (v Brně půjde několik šťastlivců zadarmo díky naší soutěži:-). Já se upřímně těším na vaše názory a diskuzi, která potom nevyhnutelně nastane. Věřím, že vás můj článek a názor pomohl obrnit před nepříjemným zklamáním z něčeho, čeho se vám nedostane a pokud si někdy v průběhu sledování filmu nebo po jeho shlédnutí vzpomenete na má slova s pocitem „něco na tom bude“, pak jsem rád, že jsem zde o svém zážitku neplácal nadarmo. Přijďte si tedy potom popovídat v naší diskuzi o tom, co ve vás Matrix „elektornická bible“ Reloaded zanechal za pocity.

A pokud snad budete šílet zoufalstvím z touhy vidět a vědět po shlédnutí „dvojky“ víc, pak vězte, že vazby na hru Enter The Matrix, z jejíhož hraní vám Doupě přineslo první dojmy jako první internetový magazín u nás, jsou tak dokonalé, že právě zde si můžete vybít svoji touhu po více informacích, více bojových scénách (pro hru bylo exkluzivně natočeno mnoho scén přímo během natáčení filmu!!!) a více Matrixu.

Na závěr si neodpustím drobný vzkaz jisté osůbce: „Neo, já věřím!“

Diskuze (26) Další článek: E3 2003: Nové video a screenshoty Jedi Knight III: Jedi Academy!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,