Recenze filmu Tomb Raider 2 – zapomeňte na jedničku!

Spíše z profesionálního zájmu než z opravdové touhy jej vidět jsem navštívil nový film s Larou Croft – a byl jsem rád, že jsem tak učinil. Protože nový Tomb Raider přináší několik podstatných změn oproti prvnímu, obecně hodně slabému dílu. Tomb Raider 2 nabízí lepší příběh, lepší akční scény, lepší hudbu a lepší zážitek, o který se s vámi podělím v této recenzi.

Režie: Jan de Bont
Námět/scénář: Dean Georgaris
Hrají: Angelina Jolie, Gerard Butler, Noah Taylor, Ciarán Hinds
Hudba: Alan Silvestri, různí interpreti

Tomb Raider je hodně dobrá hra. Jako všechny ostatní, které již mají svá léta, vypadá dnes poněkud chudě a hratelnost byla překonána novějšími, vypilovanějšími tituly (mimo jiné pravděpodobně nejlepším dílem série – Tomb Raiderem 4: The Last Revelation). Přesto ještě dnes chápu, když první díl TR ságy zapnu, čím tenkrát okouzlil svět. Nechme stranou na svoji dobu naprosto revoluční technické provedení hry a řekněme si, že TR fascinuje hráče nádherně exotickými lokacemi, dobrodružnou a často strašidelnou atmosférou zapomenutých chrámů i hrobek a také svojí hlavní postavou, vlastně nejslavnější herní postavou v dějinách her vůbec.

Lara Croft je víc, než jen hezká ženská. Má fascinující životopis, nevyčíslitelné bohatství, smysl pro velmi originální humor a především je správným způsobem šílená. I když mě osobně docela vadí její nadlidství podobné Jamesu Bondovi (jak se mám u příběhu bavit, když vím, že hlavní hrdina je nesmrtelný superman? Na druhou stranu se v poslední bondovce podařilo tento dojem slušně potlačit, alespoň v úvodu filmu – řeč je o Dnes neumírej), má zcela evidentně Lara právě ten správný mix vlastností a předpokladů, že si získala srdce mnoha hráčů. Proto je potřeba shlížet na ni s respektem, jakkoliv její pověst pošramotily minimálně dvě špatné hry a jeden hodně slabý film.

Proč vůbec točili dvojku?

Ano: první film s Larou byl nepochybně slabý. Měl úžasnou Angelinu (která dodala 90% přitažlivosti filmu, narozdíl třeba od takové T-X v novém Terminátorovi), nadupanou výpravu, módní soundtrack, spoustu odkazů na hry i výborné triky, ale celkově to byla plytká splácanina s neúnosně nataženými akčními scénami. I dobré hudební videoklipy mají lepší příběh, než původní film Tomb Raider – a když už na konci přišel jeden po všech stránkách povedený okamžik, že se člověku chtělo kvůli němu film zachránit od naprosté nenávisti, zkazila všechno přeslazená hollywoodská vložka s moudrým kázáním milujícího otce v jiné dimenzi (podobné nechutnosti se v závěru nového filmu bát nemusíte!).

Film se tedy líbil mladým divákům (některým – hlavně pubertálním dívkám, které v Laře viděly svůj vzor) a sem tam některý recenzent napsal, že jde o podobně snesitelnou akční zábavu, jako například Mumie. Pardon - řekl bych, že Mumie je proti TR mnohem vtipnější, zábavnější i příběhovější, o soundtracku hodném Oskara nemluvě. Hráči počítačových her již dávno znají příběhy složitější, než z lecjaké tlusté knihy, proto jsme se právem cítili dotčení primitivní splácaninou, kterou nám filmaři nabídli. Nejsme přece žádné stádo nemyslících fanatiků, kteří budou film oslavovat jen proto, že je podle hry a hodně se v něm střílí!

Přesně z těchto důvodů se na TR2 nikdo netěšil. Neznám jediného fanouška Angeliny (ti se raději podívají na její oskarový film nebo na některý z těch, ve kterém je alespoň vidět nahá:-)) nebo herní série TR, který by říkal: „Super! Bude nový Tomb Raider! Musím si zamluvit lístky, tentokrát to určitě bude nářez, jak by mohli dvakrát udělat stejnou blbost?!“.

Druhá šance

Když jsem seděl v kině, snažil jsem se pročistit si hlavu: „Neodsuzuj film předem, stojí za ním jiný režisér, jiní autoři, nový tým lidí, kteří chápu chyby jedničky a natočili něco jiného. Neodsuzuj předem něco, co jsi neviděl do konce!“. Musím říct, že hned úvodní minuty filmu mi mou snahu zapomenout na minulost usnadnily: film začíná mimořádně povedenou ústřední hudbou (kýčovitou melodií, ale působivě profesionálním provedením), smrtí kladných postav a nádhernými záběry (na přírodu do značné míry vsadil třeba i takový Pán Prstenů a divili byste se , jak to funguje - hlavně na starší diváky) exotické krajiny. Usadil jsem se hlouběji do křesla a začal zvažovat možnost, že by nový Tomb Raider mohl být slušný film.

Zvláštní znamení Lařiny zbraně: nikdy nemine * Zvláštní znamení Lary: velké... rty

A než jsem si to stačil uvědomit, začal jsem se dobře bavit. Tak nějak mne to třísklo po palici, když jsem čekal od filmu běžné filmově-béčkové vězení v ruské divočině, kde bude pár zmučených ubožáků naříkat – a místo toho jsem uviděl nápravné zařízení přelidněné odsouzenými, když začala akční scéna a já s jistou nelibostí očekával rychlé střihy a dravou hudbu kombinovanou s rachotem zbraní – místo toho se záběry zpomalily a hudba procítěně obkreslila osudový boj o život jako například v Pánovi prstenů. Nový Tomb Raider mne prostě překvapoval s každou další minutou a když se mne pokusil můj doprovod vyrušit z čím dál napjatějšího sledování filmu, nevěnoval jsem mu prakticky žádnou pozornost.

NOVÝ Tomb Raider

Takže to shrnu: nový Tomb Raider mne strhnul, protože je jiný, než jsem (a troufnu si odhadnout, že mnoho dalších lidí se mnou) čekal. Film má sice podobný příběh, jako předchozí díl (nebo libovolný Indiana Jones kombinovaný s Jamesem Bondem), ale staví na docela jiných příběhových atributech – v čele s odhalováním opravdu přitažlivého tajemství a pak také vztahem, který sice spojuje dvě hodně nereálné lidské osobnosti, ale zato nabízí zajímavé a nečekané proplétání jejich vztahů.

Silným prvkem jsou originální akční scény, kterým výrazně napomáhá zmíněný netypický styl, jakým jsou natočeny – zpomalené záběry a procítěná hudba z nich činí působivou podívanou, které sice chybí vizionářské oko a nápady Johna Woo, přesto jsem se nemohl ubránit lehkému ohromení, když jsem viděl pasáž s masakrem při bitvě mezi černošškými domorodci a speciálními jednotkami soukromé armády zloducha. Stejně tak se mi hodně líbila přestřelka v Hong Kongu a řada dalších akčních pasáží, kterými je film naplněn (jen box se žralokem patří do kategorie obecně neuznaných vtípků, jako je třeba Legolas na skateboardu). Pryč je trapná a bezduchá klipovost prvního filmu, akce v TR2 stojí za vidění, i když to zrovna není Matrix xy.

Je to Hamlet? Ne, Lařin parťák! * Zloduch a jeho pravá (černá) ruka

Když byla řeč o nápadech, mezi nejlepší řadím fakt, že ve filmu umírají postavy, od kterých bych to ani nečekal a tak se daří vytvořit poměrně solidní napínavou atmosféru, která vás sice nemusí strhnout jako například film 7even, ale rozhodně budete minimálně trochu zvědaví a nejistí, jak to vlastně všechno dopadne. Mezi silné okamžiky filmu dále patří hodně originální a působivá pasáž s oživlými stromy, které elegantně překonávají kritizované enty z Pána prstenů. Monstra, ve které se promění stromy v Údolí stínů v TR2, jsou nádherná, originální a klidně bych je zasadil do Silent Hillu 4 – nedělala by tam ostudu.

Příběh

Zápletka je klasicky Indiano-Jonesovská: nastala mimořádná konstelace a příležitost otevřít jedno z největších tajemství planety. Tentokrát je to Kolébka života, místo, ve kterém před milióny let zázračně vznikl život a kde se podle legendy ukrývá Pandořina skříňka, obsahující síly, stojící za tímto „zázrakem“. Samozřejmě je přítomen zloduch (šlo by to i bez něj, ale než budou mít filmy příběh jako Xenosága, to si asi ještě počkáme:-)), který chce nadpřirozenou sílu zneužít a obětovat tomu mnoho nevinných lidí. Jednou z největších slabin filmu je bohužel právě dokonale nezajímavá postava zloducha, který se nezmůže na jediný opravdu zajímavý nebo originální kousek, kterým by člověka zaujal.

Lara. Je morká. Mňam:-) * Přestřelka v džungli patří mezi překvapivé scény

Lara tentokrát neprojde dobrodružstvím sama, ale celou dobu se jí bude držet sidekick a parťák, který pomáhá nejen zveličit akční scény, ale především udržuje s hlavní hrdinkou vztah, který není originální, přesto však příjemně neodhadnutelný. Navíc je Lařin „spolubojovník“ zajímavá postava, která sice nemá hloubku, zato jí rozhodně nemůžete upřít přitažlivý styl. Příběh dále staví na odhalování působivě podané Kolébky života a ve finále se dočkáte poměrně originálního a překvapivého rozuzlení (i když jsou mezi námi tací, kterým je pointa jasná po jistém výroku postavy v prvních patnácti minutách filmu, jsou tohle spíš výjimky, které by místo na Tomb Raidera měly chodit na docela jiné filmy).

Proč je Lara cool?

I kdybyste všechny moje argumenty smetli ze stolu a trvali na svém, že je nový Tomb Raider stejná splácanina jako ten původní, stále musíte uznat, že samotná postava Lary v podání Angeliny nemá chybu. Angelina Jolie našla svoji osudovou roli a nemyslím si, že by si mohla zrovna dvakrát stěžovat – vždyť co může být lepší pocit, než stát se dokonalou módní i sexuální ikonou své doby? Krása, inteligence, dokonalé kostýmy a nejpokročilejší technické hračičky, Lara to má všechno v malíčku a málokomu nepřipadne taková kombinace přitažlivá (a nadpřirozená:-)).

Akční scéna v laboratoři se také povedla * Sedm (a více) statečných na cestě ke Kolébce života

Samotnému mi ale trochu vadí, že druhý díl - ještě více než první - udělal z Lary supermana s nadlidskými schopnostmi – mám problémy se s takovou postavou sžít a myslím, že tvorba postav nejen ve filmech již dávno překonala ono primitivní škatulkování, kterým je Lara – bohyně poznamenána. Mnohem víc by se mi líbilo, kdyby Lara byla „obyčejná“ ženská, jako byl Indy „obyčejný“ chlap, často nešikovný, bezradný, komický – a lidský. Neříkejte, že jste neměli Indyho rádi! Lara je čím dál víc neprůstřelná a vždy chladnokrevná slečna Bondová, která tím ztrácí na přitažlivosti. Kde jsou ty časy původní hry, kde byla Lara děvčetem z bohaté rodiny, které zešílelo při havárii v horách?

Recenze filmu Tomb Raider 2

Myslím si, že jiné recenze filmu budou kritičtější, než ta moje. Na druhou stranu jsme nedávno v soutěži o vstupenky měli na Doupěti citáty z některých zahraničních recenzí, které film obdivovaly stejně jako já. Proč? Je to otázka úhlu pohledu, jako ostatně vždy. Někteří z vás by třeba chtěli film s pořádnou myšlenkou, originálním pojetím a nezapomenutelným kouzlem. Pak ale nesmí být překvapeni, když svůj ideál nenajdou v Tomb Raiderovi 2.

Já si ani netroufal očekávat standardně zábavný hollywoodský velevýpravný epos, který by nenutil přemýšlet a místo toho příjemně „popcornově“ bavil – a přesně toho se mi dostalo. Připadal jsem si jako spokojený zákazník McDonalda, který nikdy nebude mít pořádný rozhled, ale zato vždy dostane za své peníze přesně to, co chtěl. A to mi přijde jako mnohem víc, než co se od Tomb Raidera 2 obecně očekávalo. Třetí díl? Jasně, už se těším!

Scénář: 7/10
Režie: 7/10
Herecké výkony: 5/10