Recenze: Final Fantasy III – Chybějící kousek FF skládačky konečně u nás

Pokud máte rádi sérii Final Fantasy, jistě víte, že všechny starší díly existují na všemožné herní platformy a jsou lehce dostupné téměř kdekoliv. Všechny až na FF III, která se nikdy nedostala mimo Japonsko a na jinou konzoli než NES. Nyní však přichází její triumfální návrat.
Recenze: Final Fantasy III  –  Chybějící kousek FF skládačky konečně u nás

Platforma: NDS
Typ hry: japonské RPG
Multiplayer: ne (pouze možnost posílání dopisů)
Výrobce: Square-Enix (
Vydavatel: Square-Enix (
Distributor v ČR: Conquest (

Když poprvé spustíte Final Fantasy III (dále FF III) na svém NDSku, jen těžko uvěříte, že tato hra je starší víc jak patnáct let. Když uvidíte úvodní animované intro s orchestrální hudbou, budete dokonce pochybovat, že opravdu držíte pouze NDS. Čtyři hrdinové, prohánějící se na svých chocobech a následující impozantní bitva s drakem přes dvě obrazovky vás uvedou do světa, kde rovnováha mezi Krystaly světla a temnoty byla porušena. Do světa, který čeká na čtyři Válečníky světla, kteří s pomocí krystalů dokáží nastolit tuto rovnováhu zpět a zabránit nejhoršímu.

Válečníci světla, svět vás potřebuje!

Úžasné intro se nemusí bát ani srovnání s nejlepšími animacemi současné doby

Příběh FF III začíná v malé vesničce jménem Ur, kde vyrůstá sirotek Luneth. Ten při velkém zemětřesení spadne do temné díry a najde tajemný krystal. Krystal mu řekne o nebezpečí, které hrozí současnému světu a svěří mu složitý úkol jeho záchrany. Ke zvědavému Lunethovi, s touhou po dobrodružství, se ještě připojí jeho stydlivý přítel Arc, odvážná kovářova dcera Refia a hrdý rytíř Ingus. Ačkoliv hlavní příběhová linie se od původní verze téměř nezměnila, bylo přidáno několik scén, které rozvíjejí osobnosti hlavních hrdinů. Ti totiž nahradili bezejmenné Válečníky světla.

Je čas odejít do světa *Arc to v dětství neměl lehké * První povolání v akci

I přesto nečekejte žádné příběhové a emotivní orgie podobné novějším dílům FF. Příběh sice zaujme a hlavní i vedlejší charaktery si lehce zamilujete, ale jeho primárním účelem je propojení mnoha různorodých dungeonů. Nejvíce času totiž strávíte bojováním v mnoha náhodných bitvách a vylepšováním vaší party. FF III patří ke staré škole tuhých RPG, ve kterých se vám lehce stane, že v posledním patře jeskyně po několika hodinách bez uložení prostě umřete. Těžká obtížnost může odradit mnohé hráče předem a další v průběhu, protože častá smrt obzvláště u bosů na dně dungeonu dokáže hodně naštvat. Uložit hru můžete pouze na světové mapě, nebo kdekoliv na jeden dočasný save, který se po nahrání ihned smaže. Dočasný save se obzvláště hodí v případě, že musíte naléhavě přestat hrát uprostřed dungeonu.

Nééé, už zase smrt!

Výběr povolání se časem zvětší * Všichni v království trpí strašnou kletbou * Jediné využití horního displeje je na světovou mapu

Bojování ve FF III je ale hlavně díky job-systému návykové a věřím, že stejně jako já nepřestanete minimálně, dokud neuvidíte všechna povolání. Každý ze členů party začíná jako freelancer. V průběhu hry získáte něco přes dvacet povolání s různými schopnostmi a vlastnostmi (například samuraj, učenec, dragoun, viking…) a záleží jen na vás, jakou strategii pro vaši partu zvolíte. Během hry můžete samozřejmě povolání postav měnit a věřím, že stejně jako já je měnit budete. Zkoumání různých taktik s různou kombinací povolání je podle mě jedním z největších taháků FF III.

Bílý mág v podání Arca… *Učenec v podání Refie… *a Mnich v podání Inguse

Po bitvě, která probíhá klasicky na tahy, získáváte zkušenosti zvyšující level postav a také body, co zvyšují level povolání postav (díky vyššímu levelu povolání mohou například mágové používat silnější kouzla). Bohužel, schopnosti různých povolání jedné postavy mezi sebou nelze nijak kombinovat jako například ve FF V. Pokud chcete využívat schopnosti jako například bílou magii, nezbývá vám nic jiného než z jedné postavy bílého mága udělat. Job-systém třetího dílu sice není tak propracovaný jako podobné systémy některého z pokračování (přece jen je to vlastně jejich dědeček), ale i tak se od něj nedokážete odtrhnout.

No nejsou roztomilí?

Tím, co vás ale hned na první pohled připoutá k FF III, je především grafika. Na rozdíl od všech ostatních konverzí byla u FF III kompletně předělaná – a to do 3D. Ať už jde o městečka, hrady, roztomilé charaktery, oblečení u jednotlivých povolání (každá postava vypadá ve stejném povolání úplně jinak) či efekty při bitvě, všechno je barevné a okouzlující. Sice se to trochu projevilo na nahrávacích časech (hlavně u bitvy), ale ten pohled za to mírné zdržení stojí – přesvědčete se sami na obrázcích. Všude můžete i zoomovat, abyste odhalili skryté chodby, ale poté už grafika tak úžasně nevypadá – NDS má holt svoje hranice.

NDS – konzole mnoha možností

Ve FF III se poprvé objevili summonové *Fanovský překlad NES verze *Artwork Válečníků světla

Díky tomu, že se tvůrci nakonec rozhodli FF III předělat pro vele-úspěšné NDS (původně měla být pro PS 2), otevřely se jim mimo jiné možnosti využívání dvou displejů a dotykového dolního displeje. Využití první z nich je spíše rozpačité – horní displej slouží k zobrazení mapy světa, ale po většinu času na něm nic není. S dotykovým displejem se tvůrci poprali mnohem lépe. Stylus lze použít místo tlačítek pro ovládání celé hry. Při bitvě je ale jistější vrátit se především kvůli zaměřování příšer k tlačítkům. Nebyla opomenuta ani možnost připojení NDS k bezdrátové síti. Využívá se při vedlejším questu posílání dopisů – pomocí posílání dopisů svým přátelům můžete získat několik bonusových předmětů a skryté povolání.

Vítězná póza po bitvě *Luneth ještě netuší, co ho čeká… *Smím prosit?

Předělávka Final Fantasy III pro NDS se povedla. Roztomilá grafika, co zachovává atmosféru starých FF i ve 3D, skvěle doplňující melodická hudba, návykový systém povolání a zábava na několik desítek hodin již slaví úspěch po celém světě. Pokud jí odpustíte pár chybek, věřím, že si vás i přes poměrně těžkou obtížnost a vysokou dávku trpělivosti, kterou vyžaduje, získá. A pokud se vám zalíbí, můžete se již teď těšit na předělávku FF IV na NDS, která byla nedávno ohlášená.

Příběh: 7,5/10
Obtížnost: 8/10
Job-systém: 8/10

• Skvělá kompletně předělaná grafika
  • Přes dvacet různorodých povolání
  • Sympatické hlavní i vedlejší charaktery
  • Absence save-pointů v dungeonech
  • Většinou nevyužitý horní displej
  • Postihy při změně povolání

Poslední Final Fantasy, kterou jste si mimo Japonsko ještě nikdy nemohli zahrát, rozhodně nezklame všechny fanoušky RPGček, kteří mají rádi výzvy Čeká vás několik desítek hodin zábavy a to vše ve slušivém grafickém kabátku. Co si přát víc?

Dostupné pro: 3DS, iPhone
Žánr: RPG
Výrobce: Square Enix | Webové stránky hry