Recenze: Final Fantasy Tactics Advance – sága do kapsy

Square alespoň na chvíli vrací ságu Final Fantasy do náruče Nintenda. Mohla se vůbec Final Fantasy Tactics na GBA nepovést? Mají oddaní fanoušci FF další položku k nákupu? Vše zjistíte v naší rozsáhlé recenzi podzimního RPG trháku.

Typ hry: taktické RPG
Výrobce: Square Enix (
Distribuce: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest (

Konec snění

Ačkoliv je redakce Doupěte v oboru konzolí značně osvícená, Game Boy Advance se mezi autory naštěstí tolik nevyskytuje, čímž se předešlo bitce, mnoha vážným zraněním a čerpání už tak prázdného účtu zdravotního pojištění. Takto jsem se k Final Fantasy Tactics Advance (FFTA) dostal bez většího vyhrožování a vydírání a mohu se jenom pošklebovat těm, co příležitost k hraní neměli.

Ten rytíř na slepici je soudce * Cíl mise je jasný

Pokud náhodou netušíte, proč je Final Fantasy (FF) celosvětově tak oblíbená, můžete nakouknout na některé z recenzí, které na Doupěti vyšly (viz. tabulka). Pro majitele GBA je asi nejzajímavější fakt, že FF není na Nintendu žádným nováčkem, naopak na NESu debutovala už v roce 1987 a až do Final Fantasy VI vycházela na SNESu. Teprve sedmý díl se přesunul na PlayStation a založil definitivně kult a světovou FF mánii, jež vyústila mimo jiné v počítači renderovaný film. Z hlediska FFTA je zajímavé i to, že do světa Ivalice se nevydáme poprvé, na PlayStation se už objevil titul s jiným příběhem, ale na podobném principu a to Final Fantasy Tactics.

Final Fantasy na Doupěti

Final Fantasy VIII (PC)
Final Fantasy IX (PS2)
Final Fantasy X (PS2)

Final Fantasy: Squallův hostovaný web

Ponechejme stranou drobné zajímavosti, o nichž stejně většina fandů ví více než já, a podívejme se přímo na hru. Do té nás uvede filmově zpracovaný animovaný úvod, který je opravdu krásný a dokonale vás dostane do nálady. Musím se přiznat, že grafický styl hry mi plně vyhovuje. Izometricky nahlížená manga, jejímž signifikantním znakem je hlavně černá linka kolem postav, patří k tomu nejhezčímu, co jsem na GBA doposavad viděl. Z hlediska originality to není žádná novinka, ale mému oku to lahodí. A nebyli by to autoři Divize 4 ze Square, aby si při úvodní sekvenci nedovolili komiksovo/filmové triky typu dělení obrazovky na více částí. Prostě, start do světa FFTA má grády.

Jste v St. Ivalice noví?

Tak to nejste sami. Marche Radiuju se sotva přistěhoval a hned se připlete do složitých vesnických vztahů místních dětí. Díky tomu se seznámí s tvrdohlavou a předčasně vyspělou Ritz a otloukánkem Mewtem. Všichni se večer sejdou u Marcheho doma a nad tajemnou knihou z antikvariátu fantazírují nad tím, jaké by to bylo „žít někde jinde“. Mewt mimo jiné navrhne, že by chtěl žít v počítačové hře „Final Fantasy“ a pak přečte něco z tajemné knihy, zdobené ornamenty.

S nepřátelskými klany jde i vyjednávat * Popis jedné z misí

Potom se skupinka rozejde a jde se spát. V noci se ale tajemná kniha otevře a městečko St. Ivalice se změní v tajemný kraj Ivalice. Marche se promění v námezdního vojáka a málem způsobí bitku, když nevědomky urazí jednu z nových ras Ivalice – Bangaa, kteří vypadají jako dvounohé ještěrky. Naštěstí mu Moogle (vypadají jako králíci) Montblanc zachrání kůži a poskytne první informace o novém, neznámém světě. Marche se dozví, že Ivalice žije souboji, považovanými za jistý druh sportu se specifickými pravidly a zákony. Po královně a princi jsou v kraji nejmocnější soudci soubojů a klany, jež se jich účastní. Do jednoho takového Marche vstoupí a začíná putování v netradičním taktickém RPG.

FFTA skutečně není RPG typu Golden Sun. Kdepak, zde vše funguje na zcela odlišném principu, který se podobá spíše Fallout Tactics. Objevíte se na mapě s mnoha prázdnými místy, provázanými cestami. Na tuto mapu si postupně libovolně umístíte různé lokace typu měst, lesů či pouští. Tato místa odemknete vítězstvím v určitých klíčových misích. Zpracování mapy by vám mohly přiblížit okolní obrázky a přirovnání ke stavebnici „lidské tělo“, když vyndáte všechny orgány. Nejprve máte pouze prázdnou schránku (cesty a připravené body pro umístění lokací), kam postupně přidáváte jednotlivé části (hlavní město Cyril, sopka...).

Jakožto vůdce klanu vás budou zajímat města a v nich nacházející se nejdůležitější budova ze všech – hospoda. Tam si můžete poslechnout různé klípky a rady, ale nejdůležitější je možnost získat misi. Mise, to je zaklínadlo celé hry. K dispozici je několik typů: základní jsou mise bojové, do nichž spadají i mise příběhové. Ty tvoří základ hry a k jejich splnění je třeba porazit nepřítele. Tyto mise osobně řídíte a věnuji se jim níže. Dalším typem misí jsou nebojové mise, kam vyšlete jednoho z členů klanu a ten vám pouze podá hlášení, zda misi splnil, či nikoliv.

Těchto misí je překvapivě mnoho, musíte tedy taktizovat v tom, zda můžete zrovna tu kterou postavu tak dlouho postrádat. Doba na splnění misí se různí, někdy je udávána ve dnech (jeden den se rovná jedna cesta na mapě mezi dvěma body) a jindy třeba v bitvách, kdy se vám vyslaná postava vrátí, až vybojujete třeba dvě bitvy. Najdou se tu i mise z dalších kategorií, kde bojujete s konkurenčními klany nebo osvobozujete lokace a získáváte je pod svou správu.

Nejprve si musíte rozmístit své jednotky * Zde vidíte dosah pohybu jednotky

Kromě hospody ve městě Cyril najdete i obchod, o němž asi není třeba se více rozepisovat a zoo, kam můžete uložit chycená monstra. V jiných městech je ještě vězení, kde skončí postavy, jež poruší zákon a nebo třeba obchod s kartami, které fungují jako anti-zákony a můžete tak v boji rušit nebo vytvářet nová pravidla.

Do BOOOOOOJEEEEEEEE!

Marche se vydal do hospody pro misi. Přečetl si něco o pozadí mise (například lov na bandity) a zjistil, jaké jsou podmínky pro splnění mise, jaké vlastnosti jsou od klanu vyžadovány a kolik tato mise stojí. Za každou misi platíte hospodskému „za tip“. Naštěstí odměna, která čítá peníze, zkušenost do hodnocení klanu, předměty a karty, tento poplatek bohatě vynahradí.

Když Marche získá misi, opustí město a přejde si na mapě do lokace, kde se mise odehrává. Bojištěm je izometricky nahlížený čtverec ztvárňující nějaký typ krajiny. V něm už jsou rozmístěni vaši protivníci a na vás je vyslat do boje své vojáky. V první řadě musíme zkontrolovat zákony – ty jsou v kraji Ivalice vším. Zákonem se rozumí nařízení pro daný souboj, které má vždy negativum a pozitivum. Může jít například o zákaz používání mečů a zvýhodnění používání magie nebo zákaz používání příkazu „fight“ a zvýhodnění ostrostřelby, možností je opravdu nepřeberně.

Na splnění nařízení dohlíží soudce, který sice jezdí na slepici, ale jinak je přesně jako ten fotbalový. Zápas odpíská a má pravomoc udělovat žluté a červené karty – červenou dostanete, když nepovoleným způsobem vyřadíte protivníka z boje. A s červenou kartou skončí provinilá postava ve vězení, odkud se musí vykoupit nebo si to „odsedět“.

Nyní už zbývá jenom umístit členy klanu v počtu, který je danou misi povolen. Na výběr máte z pěti různých ras, přičemž každá má jisté možnosti ve výběru povolání. Blízký kontakt vyznává voják, válečník, či mnich, který patří k silnějším postavám. Z větší vzdálenosti zpravidla útočí bílý/černý mág, lukostřelec nebo vládce zvířat.

Na zákony existují anti-zákony * Report po návratu ze samostatné mise

Na začátku máte na výběr z osmi povolání. Povolání není žádný problém změnit, ovšem ovlivní to, jakou zbroj a zbraně může postava nosit a jaké speciální schopnosti používat. Jelikož jsme v RPG, má postava jisté základní vlastnosti, což je obrana a útok normální a magický, body pohybu a schopnost vyhnout se útoku. Speciální schopnosti se postava učí a to, dle mého zdání, velmi sympatickým způsobem.

Jak už jsem psal, každé povolání může použít určitý okruh vybavení, například bílý mág má k dispozici rozličné hole. A každá hůl umí jedno kouzlo. Představte si, jak by takový kouzelník byl neužitečný, jelikož do boje si můžete brát jenom jednu zbraň. Ovšem používáním kouzla se mág učí a po dosažení určitého stupně už kouzlo umí sám o sobě a vy mu můžete dát jinou zbraň s dalším kouzlem.

Podobné vlastnosti mají i zbraně ostatních povolání, v boji tedy i voják nemusí použít jenom příkaz „fight“, ale i „battle tech“, který zahrnuje speciální schopnosti, například útok, který sebere postiženému i peníze. Zloděj pro změnu umí ukrást zkušenost nebo zbroj, lukostřelec umí protivníka znehybnit nebo oslepit... Možností je najednou velmi mnoho. Naučit se lze i komba, která můžete vykonávat díky „soudcovským bodům“. Ty získáte za zabití protivníka a za splnění nějakého zákonu – pakliže například zakouzlíte Oheň, který je pro daný souboj zvýhodněn, dostanete soudcovský bod, aniž byste museli protivníka vyřadit. Body můžete utratit i za „rasové útoky“. Každá rasa má svého boha  a s jeho pomocí může zasáhnout všechny protivníky na ploše. Jde o jedno z nejsilnějších kouzel.

RPG systém v FFTA je úžasně zábavný a velmi dobře propracovaný. Při souboji máte skutečně možnost strategického vyžití. Nutnost uvažovat předem samozřejmě roste s počtem misí na vašem kontě. Hra jich nabízí celkem 300, počítejte ovšem s tím, že jde o celkový počet misí, tedy včetně těch, kam pouze pošlete člena klanu a na vyřešení se dále nijak nepodílíte.

Abych se ještě nevzdaloval od soubojů, ty jsou kolové, na řadu jdou postavy podle své rychlosti. To je poněkud sporné, jelikož často narazíte na mise, kde jsou protivníci na stejné nebo nižší úrovni a stejně skoro všichni útočí před vámi. Na začátku mise máte vždy své postavy shromážděné na malém území a pokud například dobýváte kopec, není pro nepřátelské kouzelníky problém popojít a doslova vás bombardovat.

Efekty kouzel jsou oku lahodící * Mise splněna

Jinak je hra až podivuhodně vyvážená a jakmile máte k dispozici karty s anti-zákony, díky nimž můžete negovat nařízení pro daný souboj a ještě přidávat svá vlastní, nic vám nebrání v zajištění rovných podmínek. Stratégům „velkého“ kalibru ale zřejmě bude vadit relativně malé bojiště, kde dochází k okamžitému střetu místo složitých příprav a přesunu jednotek. Má to své opodstatnění – bitvy netrvají moc dlouho, což je u GBA důležitá vlastnost.

Začal boj a můj černý mág se dostal na řadu. Jelikož se mi na ploše shromáždili nějací nepřátele vedle sebe, chci je zasáhnout všechny. Vyberu kouzla a zkusím, jestli jsou v dosahu – hra funguje na čtvercovém systému, jež je pro její účely plně postačující. U izometrického pohledu by hexy značně mátly. Zjistím, že nepřátelé v dosahu nejsou, příkazem „move“ se přiblížím a vyberu kouzlo, které zasáhne co nejvíce čtverců. Je-li to možné, přesunu se tak, aby ke mě byli protivníci zády, zvýší se tak pravděpodobnost zásahu. Kouzlo provedeno, protivníci zasaženi, zkušenost přidělena, určím směr pohledu postavy a pokračuje další.

Když zrovna nebojujete

Boj tvoří devadesát procent hry. Mimo boj toho v FFTA moc nenajdete. Dá se říct, že tím trpí i herní příběh. Ačkoliv se kolem příběhových misí dočkáte nějakých dialogů, není toho mnoho. Rozvláčností rozhovorů Golden Sun 2 hra skutečně netrpí. Vzhledem k tomu, jakým způsobem mě naladil úvod do hry, jsem tímto mírně zklamán. I na tak malém prostoru dokáží autoři částečně vykreslit postavy a jejich motivaci a vnitřní boj. Ale když víte, že dokáží víc...

Díky tomu si ve hře neužijete moc prostor, která jsou mimo bojiště. I proto jsem grafice dal níže uvedené hodnocení, ačkoliv se trefuje přesně do mého vkusu. Další bod si můžete strhnout ti z vás, co si pamatujete SNES, grafika totiž značně navazuje na Final Fantasy tituly z této konzole a dost obtížně by se dala nazývat originální. Já jsem v hodnocení přihlédnul k tomu, že hráčská základna u nás nečítá stovky, spíše desítky majitelů SNESu a většina současných majitelů GBA asi podobně porovnávat nebude.

• Příjemná grafika
  • 300 misí
  • Propracovaný herní systém
  • Velice návykové
  • Bitvy trvají relativně krátkou dobu
  • Bitvy lze přerušit a hru uložit
  • Příběh mohl být více prokreslený
  • Málo lokací mimo bitvy
  • Hledání v inventory je někdy zdlouhavé

O něco horší je to se zvukovým a hudebním doprovodem. Kvality jistě má, hudba mi ani po třinácti hodinách hraní netrhala uši, skřeky postav se mi nezprotivily, ale... Rozhodně nečekejte bohatou zásobu desítek hudebních motivů a ruchů, počítejte spíše v jednotkách. Najdou se i výjimky, když reproduktor například nečekaně vypustí „tekoucí řeku“, ale běžné to skutečně není.

Fantazie vás dostane

Fanoušci série Final Fantasy si mohou udělat další zářez. Final Fantasy Tactics Advance patří k nejlepším hrám na GBA současnosti. Nabízí kvalitní vývoj postav a propracovaný bojový systém. Dobu potřebnou k dohrání odhaduji na nějakých čtyřicet hodin. Po sedmnácti hodinách hraní mám na kontě svého klanu přes šedesát misí. A rozhodně FFTA neodložím jen tak. Hru vracím až za čtyři dny a spát můžu koneckonců později. Tak si pospěšte do obchodu, já si jdu hrát.

Zvuk: 7/10
Hratelnost: 10/10

Veni vidi vici. Taktické RPG na GBA má svého krále - Final Fantasy Tactics Advance.