Recenze: Final Fantasy V Advance – Osud vesmíru ve vaší kapse

Sotva vychladla GBA karta s první ze trojce legendárních SNESových Final Fantasy - IV, již na nás z pultů mrká další. Final Fantasy V, ve své době slavná hlavně díky propracovanému job-systému a epickému příběhu, se dočkala dalšího vylepšení grafiky, hudby a překladu. Bude to ale spolu s několika bonusy stačit na udržení pozornosti současného hráče? Dozvíte se v naší recenzi.

Platforma: Game Boy Advance
Typ hry: japonské RPG
Ukládání pozice na kartu: ano
Výrobce: Square-Enix (
Vydavatel: Square-Enix (
Distributor v ČR: Conquest (

S Final Fantasy V (dále FF V) jsme se v Evropě poprvé mohli setkat teprve nedávno - v roce 2002 na Playstationu - a to i přesto, že od jejího prvního vydání v Japonsku pro SNES již uplynulo víc než deset let. Verze pro PSX trpěla několika neduhy (hlavně delší nahrávací časy), které znemožňovaly si tuto klasickou RPG perlu vychutnat, jak se patří. Snad i proto (anebo spíše kvůli snaze Square-Enixu vytěžit ze starých pecek co nejvíce peněz, dokud to jde J) tu dnes máme kapesní verzi pro GBA, pro který se podle mě SNESové FF v jejich téměř původní podobě hodí nejvíce. Pojďme se podívat, co za lákadla pro nás tvůrci připravili tentokrát.

Vybírání povolání je dilema… * Uprostřed těžké bitvy není čas na zaváhání * Ifrit nesmí chybět v žádné FF

Mágové, bojovníci a ti ostatní

Jedním z největších lákadel je samozřejmě samotná FF V, která ve své době přinesla několik revolučních přístupů hlavně v oblasti hratelnosti a bojového systému. Hlavně díky němu se stala neuvěřitelně populární. Jeho jádrem je job-systém (systém povolání) ze třetího dílu s mnoha vylepšeními a změnami. Každé ze čtyř postav, které při bitvě ovládáte, vyberete jedno z mnoha povolání s různými schopnostmi a vlastnostmi. Výběr je opravdu obrovský – od klasických různobarevných mágů (černý, bílý, červený, modrý), přes magické a obyčejné bojovníky či samuraje se dostanete až k bardovi, tanečníkovi, chemikovi, střelci a dalším.

Sám na pustém ostrově… * Ups, to nevypadá dobře * Destrukce je ve FF V na každém rohu

FF V Advance také obsahuje čtyři zbrusu nová povolání (oracle, necromancer, canoneer a gladiator), ke kterým se sice dostanete až na konci hry, ale i tak rozhodně stojí za vyzkoušení – třeba hned ve zbrusu novém hlubokém dungeonu, který se odemkne po dokončení hry. Jednotlivým postavám můžete povolání kdykoliv bez postihů měnit a zajímavě je spolu kombinovat. Po bitvě totiž kromě klasických zkušeností, díky kterým postavám přibývá level, dostáváte i tzv. ABP body, díky kterým leveluje povolání dané postavy. Na každém levelu se postava naučí nějakou schopnost daného povolání, kterou pak lze používat, i když má momentálně povolání jiné.

Modrý, časový a černý mág – pro každou postavu jiný kostým * Poznáte, kdo je kdo?

Bohužel, až na speciální povolání lze používat pouze jednu vlastnost jiného povolání, než kterým zrovna postava je. I tak se ale nabízí mnoho zajímavých a unikátních kombinací, vaší fantazii se žádné meze nekladou. Ovšem pozor, při špatné kombinaci s vámi bosové bez slitování zametou a vám nezbude nic jiného než pár hodin pobíhat po dungeonu a získávat ABP body na jiné schopnosti, nebo zkušenosti na vyšší level postav. FF V je známá pro svou obtížnost, takže se můžete těšit na mnohé výzvy jak v podobě povinných, tak i bonusových bosů (například proslulá Omega).

Design postav dělal uznávaný umělec Yoshitaka Amano – Faris, Gilgamesh, Exdeath

Vzhůru za expy!

V mnoha a mnoha náhodných soubojích, kterými se budete muset (pokud chcete hru úspěšně dokončit) protlouct, se ve FF V setkáváme se také s ATB (active time battle) systémem reálného ubíhání času v bitvách. Tento systém se v různých mutacích používá ve všech novějších dílech série a přináší do bitev spád a dynamičnost. Příšery totiž nečekají, až se rozhodnete, co uděláte, ale bez milosti na vás útočí kdykoliv. Jistého zpomalení lze dosáhnout zapnutím čekání při vybírání magie a předmětu v menu, kde se dá nastavit i celková rychlost bitev. Vypnout či zapnout lze i ATB ukazatel, který udává, kolik času přibližně zbývá do tahu jednotlivých postav. Nebojte se také, že když umřete uprostřed dungeonu, nebo budete muset přerušit hru, čeká vás celý znovu – save-pointy jsou všude šikovně rozmístěné a quick-save máte také k dispozici.

Geomág vypadá, jako by se chystal do postele * Bestiář plný příšer od Nomury * FF V skladby vyšly v mnoha verzích a úpravách

I přes velký počet náhodných bitev vás FF V neomrzí – a to především díky krátkému přechodu do nich a krátkým, ale pěkným efektům i u těch nejsilnějších kouzel a summonů. Jistým zpomalením se sice GBA verze nevyhnula (obzvláště při pohybu na světové mapě se vzducholodí, nebo při pohybu po hradech s mnoha efekty), ale bitvy příjemně odsýpají – většinu z nich máte za sebou po pár sekundách. Vybírání schopností a povolání do nich je také neuvěřitelně návykové, takže jakmile jednou s FF V začnete, je těžké se odtrhnout. K tomu dopomáhá kromě svižných bitev i epický příběh a zábavné charaktery.

Procestujete hluboké jeskyně, starobylé ruiny i velkolepé hrady

Pojďme spolu zachránit svět!

I když se pětka na rozdíl od FF IV více než na drama a osobnosti postav soustředí na propracovanost bojového systému, neznamená to, že by v ní chyběl tradiční velkolepý epický děj. Tím vás bude provázet trochu cynický dobrodruh Bartz, něžná a hodná princezna Lenna, odvážný velitel pirátů Faris a starší muž se ztrátou paměti Galuf. Základní sestava party se na rozdíl od čtvrtého dílu, kde se postavy střídají každou chvilku, téměř nezmění. Věřím ale, že si je stejně jako já zamilujete a budete se s nimi smát mnoha vtípkům během hry. I přes to, že FF V obsahuje mnoho smrti a zkázy, je totiž příběh laděn spíše komediálně.

Pozadí u bitev byla vylepšena * Knihovna ukrývá kromě jiného i summona Ifrita * Vesnice jsou plné skrytých chodeb

Vše začíná, když kousek od místa, kde táboří Bartz spolu se svým věrným chocobem, dopadne meteor. U něj najde Bartz krásnou dívku v nesnázích a co by to byl za hlavního hrdinu, kdyby jí nepomohl. Lenna, jež je princeznou větrného království Tycoon zrovna míří do chrámu větru, kam se před ní vydal její otec zjistit, proč vítr slábne. K Lenně a Bartzovi se připojí i Galuf, který si pamatuje jen to, že musí jít do onoho chrámu. Ačkoliv děj vypadá jednoduše, rozjede se ve velkém stylu a dočkáte se několika zvratů a emotivních událostí. Mnoho dějových scén se vám ale nemusí při prvním dohrání podařit objevit, protože se spustí jen na určitém místě v určitou dobu. Také díky několika skrytým summonům, nepovinným dungeonům a mnoha vedlejším questům objevíte při každém dalším hraní něco nového.

• Nový kvalitní překlad
  • Vylepšená grafika
  • Geniální job-systém a čtyři nová povolání
  • Občasné bloudění
  • Jednodušší přímočarý příběh
  • Místy mírná zpomalení hry

FF V Advance si užijete ještě víc díky novému kvalitnějšímu překladu, vylepšené grafice (včetně portrétů postav u dialogů) a nově re-mixované hudbě od mistra Nobua Uematsu. Obzvláště grafiku musím vyzdvihnout, protože tvůrci dokáží s „pár“ pixely vyobrazit opravdu impozantní události. Klasickým bonusem pro nové verze starých FF se stal bestiář, který nechybí ani tentokrát. Všechny skladby si po dohrání můžete pouštět ve speciálním přehrávači. Sečteno a podtrženo je konverze pro GBA zatím nejlepší konverzí FF V, a tak se všem otevírá možnost zahrát si jedno z nejlepších RPG všech dob v kompaktní a kvalitní podobě.

Příběh: 7,5/10
Znovu-hratelnost :9/10
Návykovost: 8/10

FF V je příjemným zavzpomínáním na staré časy na cesty. Konverze se povedla a pro milovníky old-schoolových RPG, kteří FF V ještě nehráli, je téměř povinností. Čeká na vás epický příběh, parta sympatických charakterů a legendární job-systém.

Jízdní řády Bileto