Recenze: Finding Neverland - kouzelná hra na city

Dnešní filmový svět produkuje snímky různých kvalit, žánrů i hloubky - a naštěstí se mezi nimi stále najdou výjimečné, jasně se skvoucí perly. Finding Neverland (česky Hledání Země Nezemě) zvolili kritici z National Board Reviews nejlepším filmem roku 2004. Neprohloupili. Nádherný a dojemný příběh se rozplétá v našich kinech a my vám prozradíme, proč ani vás nenechá chladnými.

Finding Neverland (Hledání Země Nezemě)
USA / Velká Británie 2004, Titulky

Distribuce v ČR: SPI International
V kinech od: 3.3.2005
Režie: Marc Forster
Scénář: David Magee
Stopáž: 106 minut
Hrají: Johny Depp, Kate Winslet, Julie Christie, Radha Mitchell, Dustin Hoffman a další

Nedostatek inspirace je pro život umělce jako velká živelná pohroma. J.M. Barrie (Johny Depp) stojí před zkouškou své fantazie, představivosti i všech schopností autora divadelních her. Právě prožívá neúspěšné období, marně hledá uspokojení v nešťastném manželství a ani budoucnost se mu nejeví nejrůžověji. Finding Neverland (7 nominací na Oscara, jedna proměněná - získal sošku za nejlepší hudbu) vypráví příběh muže, který ztratil inspiraci, aby ji v zápětí objevil v životě a osudech rodiny, která konečně naplnila jeho osud. Vypráví ho s citem, který je dnes více než výjimečný.

Vztah dvojice J.M. Barrie a malé Petera je tím, co dodává příběhu na lidskosti

Jedno obyčejné odpoledne

Každý tvůrce má oblíbená místa a zákoutí, kam se vydává přemítat nad nápady a svým dílem. J.M. Barrie (skutečný autor slavné pohádkové knihy Peter Pan) nachází klid a pohodu v parku svého města, sedí na lavičce, s perem v ruce a deníkem na kolenou. Jeho život změní „uvězněné“ dítko pod lavičkou, jeho tři sourozenci a matka, vdova Sylvia Daviesová (Kate Winslet), se kterými se den po neúspěšné premiéře své poslední hry seznámí. Odpoledne protkané improvizovanou scénkou se psem-medvědem v Barriem probudí dětskou chuť fantazírovat, vymýšlet příběhy, které mají srdce a myšlenku, a vy už v té chvíli víte, že rodina Daviesových bude v jeho životě hrát větší roli, než jak by se na první pohled mohlo zdát.

Režisér Marc Foster vás přitom nechá přemítat nad podstatou vztahu, kterou J.M. Barrie k rodině Daviesových má. Je v jeho pozadí ukryta láska k Sylvii, nebo nevinný cit a přátelství k dětem, které Barrieho okouzlily a opět oživily jeho skomírající fantazii? Až do posledních minut snímku nechává režisér všechny možnosti i domněnky nezodpovězené a zpracovává je přitom s takovou lehkostí a citem, že vás na konci filmu vyvrcholením opět překvapí a uzemní. Vývoj postav je vykreslen s přirozeností skutečného života a v žádné pasáži filmu není cítit toporný boj s původní scénáristickou myšlenkou. Vše plyne tak, jako by se děj filmu odehrával po vašem boku.

Zahrajeme si na piráty!

Ano, Finding Neverland je v mnoha ohledech vypočítavý. Ruku na srdce - komu to ale opravdu vadí? Základní kostra a myšlenka filmu je natolik jednoduchá, že jí pravé kouzlo dodává až způsob, jakým je film natočen - způsob, jakým si hraje s vašimi city, jakým spojuje svět fantazie s naší realitou. Výborná hudba, skvělí herci, chytře napsané dialogy, zkrátka vše je postaveno tak, aby jediné oko nezůstalo suché. A daří se to. Při nezapomenutelné větě "That is Neverland" roztávala i poslední srdce a celý sálem se ozývalo šustění kapesníků.

Deppovo mistrovství

Dobrý casting dokáže udělat divy. Věčný svit neposkvrněné mysli byl po scénáristické stránce dokonalým výtvorem, pravou tvář mu však dali teprve herecké výkony Jima Carreyho a Kate Winslet. Podobné pravidlo se dá aplikovat na celou řadu dalších snímků, z nichž mému srdci nejvíce lahodí již rok starých 21 gramů. Finding Neverland potvrzuje herecké mistrovství svých hlavních představitelů. Dustin Hoffman se na plátně příliš neohřeje, několik jeho replik ale nezeje prázdnotou a kombinaci důvěřivého přítele a obchodníka si doslova a do písmene užívá. Budete si ho užívat i vy.

Skopičiny J.M. Barrieho okouzlí i vdovu Daviesovou

Ženská část osazenstva nezklamala, před mistrovstvím svých mužských kolegů ale ztrácí lesk. Kate Winslet neodvádí tak skvostný výkon jako ve Věčném svitu neposkvrněné mysli, lepší herečku na jejím postě si však přesto nedokáži představit - typově se pro postavu vdovy a matky hodí nejlépe ze současného spektra charismatických hereček, které jsou k mání. Její filmové potomstvo naproti tomu dokazuje, že ani dětští herci nemusejí přehrávat, že dokáží věrohodně ztvárnit procítěné scény, stejně jako světu ukázat zdravou dětskou radost a hravost.

Posledním z posledních je Johny Depp. Nedokáži slovy vyjádřit, jakým způsobem si mě Depp za poslední léta získal, jakým způsobem jde jeho herecká kariéra kupředu. Užívá si každého filmu, v němž se za poslední léta objevil, a také Finding Neverland na jeho výkonu stojí i padá. Přesněji řečeno stojí, protože Depp není ani v jednom momentu filmu nepřesvědčivý, či snad méně dokonalý, než jak bychom od něj čekali. Osobně tleskám dvojnásob (Depp se v mém hereckém žebříčku pomalu prokousal na medailové pozice) a jen lituji, že Burtonova Corpse Bride bude animovaná a "pouze" s hlasem Johnyho Deppa - skutečná herecká role by mu pod Burtonovou taktovkou slušela stejně jako v případě Ospalé díry.

Světlé stránky
  • Chytrý, inteligentní a dojímavý příběh
  • Johny Depp a herecké výkony
  • Skvostná hudba
  • Režie a výprava
Temné stránky
  • Někomu může vadit vypočítavost filmu

Síla pocitu

Finding Neverland je krásný film. Něžný, dojímavý, procítěný. Nepochybuji o tom, že pro mnohé bude vypočítavý. Jistě, kalkuluje s tím, že nejste bezduché a bezcitné parodie na člověka, doufá, že se vámi pronikavé osudy jiných lidí pohnou a nenechají vás chladnými. Je od první sekundy až do svého závěru přesně tím snímkem, který prý Hollywood neumí produkovat a který divácí nedokážou docenit. Já ale stále naivně doufám, že ani tentokrát neměli nabubřelí američtí producenti pravdu - že Finding Neverland neupadne v zapomnění.

Scénář: 9/10
Režie: 9/10
Výprava: 9/10