Zachránit své království jako velitel rebelských oddílů a postupně si získávat přátelství vojáků. Přesně to je náplní Fire Emblem.
Znáte takové to podivné mrazení v zádech, jež naznačuje, že se za chvíli stane něco mimořádného, na co budete vzpomínat ještě několik měsíců či let? Ano? Tak přesně tento pocit jsem měl při zasunutí kartičky s nápisem Fire Emblem do svého Nintenda DS. Ani jsem nevěděl proč. O hře jsem předtím nic nevěděl, schválně jsem si nezjišťoval žádné informace o tom, co můžu čekat, abych náhodou nepřišel o překvapení, která hra ukrývá. Nechal jsem se překvapit možná až moc, protože jsem o několik desítek minut později sbíral čelist z podlahy.
Fire Emblem na první pohled působí podobným dojmem, jako Advance Wars, na druhý pohled však odhaluje nebývalý přesah. Z prvních informací i obrázků se může zdát, že je hra jen další tahovou strategií, ostatně jí také je, ovšem obsahuje ještě mnohem více. Jejím hlavním trumfem není žádné výjimečné ovládání, převratné taktické možnosti ani super inovativní prvky. Kdeže. To, co dělá Fire Emblem mimořádným, jsou hlavně jedinečné charaktery a od nich se odvíjející emotivní rozhovory.
TIP: Zbraně se opotřebováním nenávratně ničí – hlídejte si jejich stav a ujistěte se, že vzácné zbraně používáte skutečně jen při vzácných příležitostech.
Jakmile překonáte úvodní šok ze zavalení textem, jenž zrovna u tahové strategie není příliš obvyklý, okamžitě začnete hltat každé písmenko. Na displeji vašeho NDS se totiž už po pěti minutách rozjíždí příběh plný hořkosti a zrady, stejně jako lásky a věrnosti.
Fire Emblem je mimořádný díky jedinečným charakterům
Princ Marth - hlavní hrdina hry, neohrožený bojovník, geniální stratég a hlavně poslední potomek královského rodu, který může svírat legendární meč Falchion a jeho prostřednictvím zničit starodávné zlo. |
Na dlouhých 25 kapitol se vžijete do role prince Martha, který během několika minut přijde o otce, sestru i království a je nucen urychleně svou říši opustit. Jakmile se úspěšně probije z obklíčení vojsk nepřátel i bývalých spojenců, slavnostně slibuje, že se vrátí a pomstí veškerou křivdu.
Čas léčí všechny rány
O deset let později se na ostrově, kde princ Marth jako chlapec nalezl útočiště, vyloďují pirátské oddíly. Hlavní hrdina v sobě nemůže zapřít slavnou bojovnickou krev a pouští se s nepřáteli do křížku. Po několika tuhých bojích se mu daří po boku několika věrných vojáků zvítězit a boj za osvobození celého bájného kontinentu Akaneia může začít. Cesta je dlouhá, pro postavy dokonce i trnitá, ale pro hráče znamená jen jedno – neuvěřitelnou porci zábavy při řešení taktických dilemat.
S přibývajícími kilometry v nohou se totiž bude postupně rozšiřovat i družina charakterů, které by za vás strčily i ruku do ohně. To s sebou přináší jak pozitivní stránky, tak i nepopulární volby. Hra vám totiž nedovolí vzít s sebou do bitevní vřavy celou vaši početnou armádu, ale pouze její menší část.
Ve hře se vyskytuje několik speciálních povolání
Upřímně mohu říct, že už výběr jednotek je obtížný úkol. I když máte celou mapu dokonale přečtenou včetně rozmístění nepřátel, může se stát, že vám do zad vpadnou nepřátelské posily, na které nebudete ani v nejmenším připraveni.
Princezna Shiida – dcera krále, který Marthovi nabídl útočiště poté, co se k jeho otci a říši obrátili všichni zády. Je považována za jednu z nejhezčích žen na kontinentu Alteia, zdání křehkosti však zrovna v jejím případě klame – jedná se o nebezpečnou jezdkyni na Pegasi, okřídleném psu. |
S vybranými postavami musíte totiž vydržet po celou misi a posouvat je jako pěšáky po šachovnici, naučit se znát jejich silné i slabé stránky a vybavit je patřičnými zbraněmi. Ano, čtete dobře, ve Fire Emblem naleznete i bohatý výčet zbraní, které mohou jednotlivé charaktery používat. Hra staví na jednoduchém RPG systému, kdy rozděluje zbraně a předměty do šesti kategorií. A postava, jež se chce danou zbraní ohánět, musí spadat do škatulky cvičených v boji se zbraněmi dané kategorie. To, jaká jednotka ve výsledku je, ovlivňují také statistiky, jež se drobně vylepšují s každou novou úrovní.
Statistika nuda není
I když systém zezačátku vypadá hodně složitě, po několika soubojích již nebudete vědět, že jste na něj někdy dštili síru. Přes spoustu tříd se systém dá zjednodušit na známé kámen-nůžky-papír, kdy kámen je kopím, nůžky jsou mečem a papír se stává sekerou. Souboje jsou pak ještě rozvinuty zapojením lučištníků, léčivé a destruktivní magie. Zmíněné tři veličiny fungují tak, jak by od nich asi každý čekal – postavy s těmito schopnostmi se hodí spíše do zadních linií, kde podporují čelní útok buď přímo, anebo uzdravováním vašich vojáků.
Ve hře se také vyskytuje několik speciálních povolání, jejichž cílem je nabídnout širší taktické možnosti. Jezdci na pegasech, dracích či těžce obrněný paladin vás nejspíše příliš nepřekvapí, ale mohou se prokázat jako cenní spojenci díky své velké rychlosti či výdrži.
TIP: I když vám Marth nesmí zemřít, nebojte se ho v boji používat – je platným bojovníkem.
To samé platí i o nebojových povoláních. Např. klerik totiž dokáže kromě léčení i teleportovat jednu postavu na libovolné místo na mapě, čímž se otevírají ne dvířka, ale přímo vrata pro nové strategické manévry. Zapomenout nesmím ani na zloděje, jehož prsty nenechají na pokoji ani desetkrát uzamčenou truhlici, která obsahuje cenné artefakty či přímo peníze.
Dostupné pro:
3DS
Žánr:
Strategie | tahová strategie
Výrobce:
Intelligent Systems
Začátek prodeje:
2009
- Taktické prvky
- Výběr jednotek před misí
- Možnost dokončit téměř každou bitvu bezeztrát
- Jedinečné charaktery
- Příběh
- RPG prvky
- Náhoda v soubojích
- Občas nutno postupovat metodou pokus omyl
- Vítězství se vždy dosahuje pomocí volby obsadit