Recenze: Flatout 2 - nejrychleji a nejzběsileji

Arkádovým závodům na PC v podstatě kraluje série Need for Speed. Na konzolích má aspoň konkurenci ve hrách jako Project Gotham Racing a Burnout, ale na PC jasnou hegemonii narušil snad až Flatout. Teď je tu druhý díl a ze svých ambicí rozhodně neslevil.
Recenze: Flatout 2 - nejrychleji a nejzběsileji

David SlámaPlatforma: PC, PS2, Xbox
Typ hry: arkádové závody
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 1,1 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 1,1 GB na HDD
Výrobce: Bugbear Entertainment (http://www.bugbear.fi/)
Vydavatel: Empire Interactive (
http://www.empireinteractive.com/)
Distributor v ČR: TopCD (
http://www.topcd.cz/)
Homepage:
http://www.flatoutgame.com/
Předobjednat hru na shop.Doupe.cz

Pakliže chcete svůj počítač zneužít k naplnění svých řidičských choutek, nebo jen nechcete přirozenou jízdou venku obdržet příliš „bludišťáků“, máte před sebou zcela základní volbu. Chcete realistický zážitek z jízdy, nutnost volantu, co nejvěrnější chování vozu - nebo šílenost na odreagování, kde si vystačíte s klávesnicí a fyzikálními znalostmi na úrovni prvního stupně základky? Jistěže můžete zvolit prakticky cokoli mezi tím, ale nakonec stejně nejspíš sáhnete po jednom z extrémů.

V druhé kategorii je prakticky jasno – osobní preference jednotlivých her se různí, nicméně titul Need for Speed je společný. Přes více či méně úspěšné pokusy jako třeba Juiced, je NFS arkádovou sérií číslo jedna. Před rokem a půl se objevil Flatout a nabídl slušnou alternativu. Jistěže srovnání Flatoutu a NFS není úplně jednoduché, neboť Flatout staví spíše na odkazu her jako stařičké Destruction Derby či novějších PGR a především Burnout, ale v zásadě mají obě hry mnoho společného. Některé věci jsou však citelně jiné – to, čím je pro poslední díly NFS tuning, je pro Flatout destrukce. Auta, soupeřů, okolí, ba i řidiče. Nasedněte a na bezpečnostní pásy raději zapomeňte rovnou.

  
Bum! * Prásk! * Hm... Třísk?

Pane instruktor, brzda je to vpravo?

První Flatout vás mohl z nějakého důvodu minout, nebo už prostě nemusí mít místo ve vaší paměti. Připomeňme si tedy, že šlo o silně arkádové závody anonymních „muscle cars“ využívající osobité fyziky, takřka kompletní zničitelnosti vozidel i prostředí, zdařilého soundtracku a povedené AI k vytvoření návykové hratelnosti. Mladší bráška ve spoustě věcí staršího sourozence následuje, nicméně mu finští autoři dali do vínku dostatek novinek, aby se hráč neměl důvod cítit ošizen. Vlastně se výrazné inovace dočkalo snad vše vyjma grafického zpracování, což ovšem není na škodu, jak si ukážeme později.

Největší změny se dočkala páteř hry – mód kariéry. Asi nejvíce kritizovaná součást původního Flatoutu se tak změnila k nepoznání a je nad čím plesat. Základem je generální oprava vozového parku. Flatout se vyznačoval závoděním s pochybnými vraky kdysi možná pyšných automobilů, druhý díl představuje tři závodní kategorie.

  
Nově přibylo závodění v interiérech * Teď zmáčknu nitro a... ááá * Jen počkej, jak tě trefím

Třída Derby pokračuje v tradici oprýskaných vraků, jež ovšem tradičně disponují proklatě silnými motory. Auta sportovní třídy dělají názvu své kategorie čest, přestože hrdé značky sponzorů všude na kapotě dlouho nevydrží. Cestovní auta jsou... cestovní auta, i když na první pohled silně opečovávaná svými majiteli. Flatout 2 stejně jako jeho předchůdce nedisponuje licencí na značky, nicméně pod jmény jako Scorpion, Speedevil či Sparrowhawk poznáte značnou podobnost s vozy jako Dodge Viper, Mustang nebo třeba některý z modelů Ferrari. Podstatné je, že každá třída má jen pro sebe 8-10 pohárů o 3-6 závodech, což dohromady dělá... No, fakt hodně závodů.

Zkratkou? Sice dál, ale za to horší cesta

Flatout 2 chladnokrevně opouští prostředí známé z prvního dílu a představuje devatero lokací, přičemž v každé nalezneme od tří do šesti tratí (to je najednou čísel). Mezi místa pro závodění patří lesy, pole, arény, odvodňovací kanály, město, poušť, ovál závodů Nascar, klasické závodní tratě a arény pro Destruction Derby. A některé arény vskutku stojí za to – závodit na parkovišti supermarketu, rozestavěném mrakodrapu nebo třeba u opuštěné benzinové pumpy se stále plnými nádržemi prostě má své kouzlo.

Design tratí je velkým zklamáním. Okruhy jsou zaměřené na rychlost, prakticky chybí techničtější pasáže. Základem je velké množství rovných úseků pro maximalizaci rychlosti závodění. Nicméně to, co autoři „odflákli“ na cestách, vynahradili na prostředí. V lese narazíte na spoustu dřevěných klád, ve městě zase na obchůdky a výlohy, v kanálech na tuny haraburdí... stručně řečeno všude je spousta věcí, která zavazí a jde rozbít, nebo nezavazí, což ale není problém změnit. První ze záludností závodění ve Flatout 2 je neskutečné množství překážek, s nimiž se musíte vyrovnat.

  
Se nás to zase sešlo... * Kdo zůstane chvíli takhle stát, má to spočítané * Studie podvozků ala Flatout 2

Ale pane strážníku, oni taky jeli rychle

Druhou záludností je, že na trati nejste sami a je to sakra znát. NFS se snažil schopnosti hráče spíše než vyváženou AI protivníků vyvažovat podvůdkem jménem „catch up“. Nejedná se o nic nového, nadržování autům vzadu a zpomalování aut vpředu je v podstatě standardní součástí závodních her už dlouho. Nejsem si zcela jistý, jestli je to tak i u Flatout 2, respektive přítomnost oné funkce předpokládám, ale nejsem tak úplně s to ji dokázat.

V NFS bylo často snadné ujet soupeřům a pak už jet nudně osamocen. Ve Flatout se ale díky agresivitě soupeřů, jejich schopnostem a track designu prakticky stále něco děje. A jen tak něco to není. Soupeři se rvou o vítězství nejen s vámi, ale nešetří ani sebe navzájem. Kolikrát tak můžete k dobrému umístění přijít jako slepec k houslím, když se před vámi semele masakr, jemuž se stačíte vyhnout.

Navíc vaši soupeři nejsou anonymní sbírka jedniček a nul. Sedmero řidičů má nejen svůj pěkně vymodelovaný ksichtík, ale především osobitý styl jízdy, jež na trati neomylně rozeznáte. Někdo se tak dere za vítězstvím co nejrychleji to jde, jiný si zase užívá kvalit karoserie svého vozu a sestřelí cokoli, co se mu připlete do cesty, a pro jistotu i něco navíc. Pocit ze závodění je tak o poznání osobnější než tomu obvykle bývá.

  
Známé to tvary, že? * No jaký mám auto... červený, ftuningu a komplet na hlínách voe * Mám si zakrýt oči, nebo držet volant?

Hod řidičem na cíl? Proč ne

První Flatout se vyznačoval zajímavou a dosud neviděnou feaurkou – řidič poměrně ochotně opouštěl své sedadlo za účelem nedobrovolné exkurze po okolí, doprovázené zdařilou aplikací ragdoll technologie. Zrovna tento aspekt hry se dočkal docela ostré kritky, proto jsou u druhého dílu tyto výlety citelně omezeny, ovšem jádro celé věci spočívá ve speciálních disciplínách, které jsou tím umožněny.

Jejich počet se oproti prvnímu dílu zdvojnásobil a vyrostl tak na celý tucet. O co vlastně jde a na co se můžete těšit? Mezi disciplínami je klasický skok do výšky, házení žabek po vodní hladině, šipky, bowling, basketbal, baseball nebo třeba osobitá střelba fotbalových přímých kopů. Je myslím zbytečné zmiňovat, že ve všech minihrách je projektilem právě řidič vašeho vozu.

  
Autoři si se světlem docela vyhráli * Za tohle bude spousta "bludišťáků" * Jsem dodržoval povolenou rychlost a ten za mnou nedodržel bezpečnostní vzdálenost...

Šachový praporek

Grafické zpracování Flatoutu vás k židli rozhodně nepřimrazí, na druhou stranu autoři ze svého enginu ždímou maximum a stále pohlednou grafiku si užijete i na slabších strojích. Ovšem je potřeba vyzdvihnout zvukovou stránku hry, především pak soundtrack – v tracklistu jsou k zahlédnutí i jména jako Megadeth, Rob Zombie či Papa Roach.

Vývojáři z Bugbear pozorně naslouchali hlasům svých hráčů a udělali druhý Flatout podle jejich představ. Spousty aut, hromada nových tratí, kopec závodů a pečlivě připravené prostředí spolu s praštěnými minihrami vytváří silně výbušný mix zábavy a hratelnosti. Hra je zaměřena na destrukci a tomu je přizpůsoben perfektní model poškození – dokonce se nyní všemožné nárazy projevují i na podvozku, takže dojetí do cíle nemusí být tak snadné; pakliže jste na svoji plechovku zlí moc, dočkáte se dokonce efektního výbuchu a potupného konce.

Světlé stránky hry
  • velké množství aut, tratí a závodů
  • obsáhlá a povedená kariéra
  • AI protihráčů
  • ragdoll minihry
  • soundtrack
  • design překážek na trati
Temné stránky hry
  • grafické zpracování
  • design tratí z hlediska trasy, po níž jedete
  • absence licencí

Pakliže chcete na horké letní dny něco nenáročného na odreagování, je Flatout 2 přesně pro vás. Zdařilá závodní hra, která si na nic nehraje a bere sama sebe s náležitou nadsázkou se jen tak nevidí – a už vůbec ne s českými titulky a za perfektní necelé tři stovky.

Grafika: 8/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 8/10

Poctivě udělané pokračování osobitých arkádových závodů, v nichž je první starostí dojet, byť třeba s vrakem. Máte-li náladu na adrenalinovou akci v osobité závodní hře, neváhejte.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Závodní | Destrukční závody
Výrobce: Bugbear Entertainment | Webové stránky hry
  • velké množství aut, tratí a závodů
  • obsáhlá a povedená kariéra
  • AI protihráčů
  • ragdoll minihry
  • soundtrack
  • design překážek na trati
  • grafické zpracování
  • design tratí z hlediska trasy, po níž jedete
  • absence licencí

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

dnes | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |