Recenze: Football Manager 2005 – drahý update sestav?

,,Jak to kopeš, sakra?!! Jdeš dolů z hřiště, kamaráde! Tak, koho já teď místo tebe nasadím? Zkusím Ole Gunaara, ten tam jednoho fíka šoupne!“ Podobně emotivní situace zažíval snad každý, kdo kdy okusil počítačový Championship manager. Dnes vám přinášíme recenzi jeho nástupce. Představujeme vám nový Football manager 2005!

Typ hry: Sportovní manažer
Minimální konfigurace: Procesor 600Mhz, 128MB RAM, 650MB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 1,8Ghz, 256MB RAM, 650MB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2GHz, 512MB RAM, 650MB na HDD, 128MB grafická karta
Výrobce hry: Sports Interactive
Vadavatel hry: Sega
Distribuce v ČR: CD Projekt

Obecně se fotbalové manažery teší velké oblibě nejen mezi sportovními příznivci, ale i mezi těmi, kteří by si rádi na vlastní kůži vyzkoušeli složitost úlohy manažera sportovního klubu. Tisíce hráčů, stovky klubů a zápasů, desítky úkolů a miliony liber – to vše k hrám tohoto typu neodmyslitelně patří. Mezi špičkové tituly tohoto žánru vždy patřila série Championship Manager. Nabízela precizní zpracování statistik a herního systému. Každý díl této série trhal rekordy v prodejnosti a hra se vždy několik měsíců držela na špici žebříčků nejen ve Velké Británii.

No ták! Dej!*Zmatek před brankou*To, že má Doupě zastoupení i v profesionálním fotbalu, jsem se dozvěděl až z tohoto screenshotu

Letos dvakrát

Je tomu téměř třičtvrtě roku, co se firma Eidos nepohodla se Sports Interactive a s hráči fotbalových manažerů to chvíli vypadalo zle. Výsledkem tohoto sporu totiž bylo zrušení série Championship Manager. Vypadalo to tedy, že čtvrtý díl stejnojmenné hry bude tím posledním. Spásou fanoušků této série se však stala společnost Sega, která se chopila úlohy distribuce namísto společnosti Eidos.

Společnost Sports Interactive tak nakonec z celého sporu vyšlá lépe, neboť jí zůstal engine hry i práva na všechny statistiky. Zdálo by se, že Eidos na celém sporu prodělal, jenže na rozdíl od Sports Interactive, Eidosu zůstala práva na vytvoření dalšího pokračování této skvělé hry. Letos tedy došlo k zajímavému paradoxu – dvě společnosti, jež se podílely na vývoji jedné hry, se teď vydaly každá vlastní cestou. Dočkáme se tedy dvou her – první z nich je dnes recenzovaný Football Manager 2005 od Sports Interactive a druhou z nich bude Championship Manager 5 od společnosti Eidos.

Autoři Football Manageru 2005 slibovali 14000 týmů, z nich 3000 bude hratelných, 235000 hráčů ze 145 zemí a já nevím co všechno ještě. Musím si však položit zásadní otázku: ,,Je to vůbec podstatné a změní se tím něco? Změní se něco tím, že ve hře bude o sedm lig a sedm tisíc hráčů víc?“ Tak na to jsem byl moc zvědavý a bohužel se mé obavy vyplnily.

Podrobné statistiky o hráči*Základní sestava Maccabi Haifa*nastavení tréninkového plánu

Nový kabátek

Nepřímý pokračovatel úspěšné série se mnoha inovací nedočkal. Až na nepatrné novinky v systému ovládání a interface se nic převratného nekoná. Oproti minulým dílům je celé herní prostředí laděno do světlejších barev a pozadí zdobí pravý anglický trávník. Mírných změn doznalo i umístění tabulek se statistikami a šipek, jež složí k orientaci v menu. Snadněji ovladatelná a lépe viditelná jsou i tlačítka pro ovládání v sezónním menu. V minulém ročníku se mi zpočátku často stávalo, že jsem přeskakoval z nastavení tréninkového systému do úplně jiných nastavení, než jsem chtěl – tlačítka na levém boku menu totiž dost splývala. Herní menu je v FM 2005 naštěstí dobře ovladatelné a pohodlné.

Poté, co nastavíte nezbytné osobní údaje, můžete naplno rozjet sezónu, respektive přípravu na sezónu. Od trenéra budete dostávat pravidelné informace o zdravotním stavu jednotlivých hráčů. Zprávy, jež obdržíte, se však budou týkat především formy a dovedností hráčů. Návrhy na prodej či výměnu hráčů jsou samozřejmostí. Situace však často bývá i opačná – stěžují si hráči. Hned po mém nástupu jsem dostal na stůl stížnost asi od osmi hráčů na trenérovy praktiky a způsob jednání a tak jsem byl, v zájmu spokojenosti hráčů, nucen udělit trenérovi vyhazov. Pan Rio Ferdinand si pak mohl řádně oddychnout, neboť právě on si stěžoval nejvíc.

U každého hráče samozřejmě najdete i spoustu statistik. Počínaje hráčovou schopností hrát v defenzívě či hrát rohy, až po schopnost adaptovat se v daném klubu. Celkem u každého z hráčů najdete něco přes čtyřicet takovýchto položek. Každému z nich pak můžete zadat specielní pokyny, jež bude během zápasu plnit. A tak jsem desítky a desítky minut strávil jen nad tím, kdo bude v Rangers zahrávat standartní situace a kdo rohy.

Starý dobrý CM

Stejně jako u starších dílů Championship Manageru, i zde budete mít možnost do hloubky upravovat trenérovy způsoby přípravy týmu na zápasy. Sestavení tréninkového programu není zrovna jednoduchou záležitostí. Ne každému hráči totiž vyhovuje daný tréninkový rozvrh či jeho obsah. Sami můžete hráčům sestavit tréninkový plán dle uvážení. Od tohoto velice podstatného faktu se pak odvíjí celkový průběh sezóny. Budou-li hráči z tréninků chodit domů unavení, jejich forma půjde rychlým způsobem dolů, což se negativním způsobem projeví na výsledcích a herní činnosti týmu. To může opět vyvolat hromadnou stížnost hráčů na trenéra, což většinou končí opětovným vyhazovem trenéra, nebo hráče. Ptáte se, proč bych měl kvůli nespokojenosti hráčů s trenérem kádru vyhodit ze soupisky právě hráče? Zde je potřeba trochu pátrat. Po opakované stížnosti některých hráčů na trenéra jsem si prohlédnul podrobné statistiky jednotlivých hráčů a zjistil jsem zajímavou věc. Herní morálka hlavního organizátora petice za odvolání kouče byla na úrovni hráčů ruské hokejové reprezentace. Poté, co jsem tohoto herního ,,chuligána“ vyhodil z týmu, vše opět přešlo do normálu a spokojenost hráčů začala stoupat. To se projevilo i na počtu nově uzavřených kontraktů s hráči.

Představení týmů*Plat 400 liber týdně? To není málo!*Muži v ofsajdu

Oproti loňskému ročníku se zlepšila i komunikace mezi manažerem a zbytkem nehráčské části týmu. Budete dostávat o mnoho více zpráv ze zahraničních lig a pohárů, více zpráv očekávejte i od scoutů. To s sebou přináší i jednu nepříjemnost - průběh neherních dnů. Prokousávání se neherními dny je teď o mnoho složitější a delší, budete zavalováni ohromným množstvím zpráv, z nichž nejméně polovina je, nebojím se říct, zbytečná. Jak totiž souvisí předsezónní příprava Liverpoolu s tím, že Qatar remizoval v přátelském utkání s Ohňovou Zemí výsledkem 2:2? Dopomůže snad tohle k lepší náladě v týmu? Stane se díky tomu Baroš králem střelců? Nebo když mě hra informovala o tom, že má kuvaitský reprezentant natažené tříslo. Nepotřebné informace na vás hra bude chrlit téměř neustále. Ano, fotbalový manažer má být podrobnou a precizní záležitostí, ale v mezích normy!

• Zlepšený interface
  • Hratelnost
  • Nesnesitelně dlouhé načítání
  • Přehnaná snaha hry informovat vás o všem
  • Stále starý CM4

Co se týče samotných zápasů, tak zde vše zůstává při starém, což je jen dobře. Nic totiž nenahradí kouzlo modrých a červených koleček na ošoupaném podloží! Na grafiku není proč si stěžovat, ta je přehledná a v CM má svou tradici. Příznivci 3D grafiky nechť si počkají na nový TCM, ale ten sem netahejme. Mírně vylepšen byl komentář zápasů, který je teď je bohatší o mnoho termínů a herních frází. Audiovizuální zpracování nebylo u této série nikdy vážným problémem. Horší je to s loadováním. Největším kamenem úrazu hry je načítání hry, přičemž čím více lig rozjíždíte, tím delší a neúnosnější je jeho délka. Budete-li chtít rozehrát více lig najednou, vaše čekání na novou hru odhaduji na takových dvanáct minut.

Zklamání?

FM 2005 obsahuje spoustu lig včetně té české (konkrétně první a druhou nejvyšší). Sestavy, statistiky a atributy jsou u jednotlivých hráčů pochopitelně aktualizované a hra nabízí, stejně jako její předchůdci, hodiny skvělé zábavy a přemýšlení. Přesto se však nemohu zbavit dojmu, že FM 2005 není ničím výjimečný. Pár novinek přinesl, to ano, ale nic významného. Lepší komunikace mezi manažerem a trenérem, lepší herní menu, hra vám také bude předkládat podrobnější předzápasové statistiky, ale to je asi tak vše. Stejně mnoho zábavy najdete v CM4 s nejnovějším updatem sestav.

Jak se hraje ve světě?*Slavný Mancheter prohrává*Reprezentace v plné parádě

Football manager 2005 bezpochyby patří mezi nejpropracovanější a nejlepší manažery na trhu, ale nijak významně se neliší od svého předchůdce, což není nejlepší vizitka pro nový titul. Zkusme počkat na nový Championship manager 5, třeba dopadne lépe.

(Nám se do rukou dostal anglický originál přímo od výrobce, hra však u nás vyjde plně lokalizovaná do češtiny díky společnosti CD Projekt).

Zábavnost: 9/10

Nový fotbalový manažer od Sports Interactive. Nabízí sice hodiny kvalitní zábavy, ale nepřináší žádné významné novinky. Proto hodnotím tak, jak hodnotím.