Recenze: Football Manager 2009 – lídr se nemění

Jedno se ani s rokem 2008 nezměnilo: FM2009 je nejlepším fotbalovým manažerem. Letos s množstvím novinek; a také neopravených chyb.
Seznam kapitol
  1. Nový rozměr
  2. Přestupte

Více taktiky, více novinářů

Hovořilo se o rozšíření taktických možností, které se soustředí zejména na pokyny pro jednotlivé hráče prostřednictvím rozhovoru s nimi. Těmi můžete ovlivnit způsob chování toho kterého fotbalisty na hřišti, aby lépe využíval svých předností, nebo aby naopak omezil aktivity, které jeho hru kazí. Týká se to kupříkladu aktivních střelců z delší vzdálenosti, kteří ale nemají dostatečné předpoklady pro vstřelení branky (takže jim střelbu zakážete), nebo naopak hráčů, kteří v tomto ohledu svého potenciálu nevyužívají (a těm to naopak přikážete). To samé se v podstatě týká také tréninků – i zde můžete hráče zaměřit na jednu ze stránek jeho hry.

Větší porci realismu vnáší do hry také před, případně i pozápasové interview s novináři. Na těch jste sérií (bohužel stále se opakujících a často i nelogických) otázek dotazování na své šance, očekávání, nebezpečné hráče nebo případně také na drby ohledně přestupů a vztahy s dalšími manažery.

Okamžitě s nákupem hry také instalujte první patch

Přímý efekt takových tiskovek je mizivý – dolehnout může na tým zbytečný tlak, který uměle navyšujete (např. pokud před prvním ligovým zápasem vyslovíte přesvědčení, že jste jasnými kandidáty na titul), nebo pochvala pro toho kterého hráče (což působí často pozitivně nejen na tohoto fotbalistu, ale i na celý tým, pokud je v rámci mužstva dostatečně oblíbený).

Výraznou kaňkou na rozhovorech s novináři je jejich velké repetetivnost, která se po několika sezónách projeví v otrávení z každé další tiskovky – ty ale naštěstí můžete přenechat na asistentovi. Samozřejmě za předpokladu, že věříte jeho komunikačním dovednostem. Okamžitě s nákupem hry také instalujte první patch – ten totiž mezi vším ostatním odstraňuje právě špatnou stavbu otázek či opakující se dotazy, které by vám jinak lezly na nervy.

Přestupy, alfa i omega úspěchu

Podle oficiálních vyjádření se ročník 2009 pyšni kompletně přepracovaným systémem přestupů. Pravda je někde uprostřed. Nový systém znatelně redukuje množství hráčů, kteří jsou ochotní přestoupit do vašeho týmů – závislost na velikosti platu, který můžete hráči nabídnout, je však přesto evidentní (tzn. nezáleží tolik na částce, kterou máte na přestup k dispozici, ale na maximálním platu, který dokážete hráčům nabídnout).

Tip: Cesta k rychlému zbohatnutí je ve Football Manageru stále stejná – zkupujte talentované české hráče za relativně malé peníze, pomalu je zapracovávejte do sestavy a ve věku 20 nebo 21 let se začněte poohlížet po jejich „odběrateli“. Vždy využijte nabídek od klubů jako AC Milán – ten nejenže je ochotný jít až na trojnásobek původní ceny, ale rád vám ponechá hráče v týmu ještě pro další sezónu.

Rozšířena a lépe vyřešena je také důvěra vedení klubu ve vaši osobu

Odpovídající je také to, že ani špičkový český celek s řadou úspěchů v evropských pohárech neoslovuje světové hvězdy – taková je zkrátka realita dnešních dní a pokud chcete týmy jako Baník nebo Brno procpat mezi evropskou smetánku, budete muset využití cestu zkupování nejlepších českých ligových hráčů a zahraničních talentů.

Co dále se změnilo? V první řadě je k dispozici řada přestupových spekulací, které napoví, o které vaše hráče je zájem – případně o které hráče na trhu je zájem obecně (pak byste totiž o ně měli mít pravděpodobně zájem také vy). Rozšířena a lépe vyřešena je také důvěra vedení klubu ve vaši osobu – jednotlivé oblasti, od nichž se vaše hodnocení odvíjí, jsou odděleny a díky tomu přehlednější. FM2009 se krom toho pyšní dalšími detaily; poprvé můžete hrát za ženu manažerku, přibyly také informace o rozhodčím (jak předzápasové, tzn. statistiky předcházejících utkání, tak jeho pozápasové hodnocení) a našly by se ještě další drobnosti.

Spokojenost? Ovšemže

Ročník 2009 chutná dobře. Hodilo by se ale říci, že nic není dokonalé a také letošní Football Manager má řadu nedostatků. Ovládání hry není dostatečně intuitivní, a pokud má 3D zpracování přiblížit hru i nováčkům, samotná navigace mimo zápasy jejich nadšení okamžitě přibrzdí. Potěší sice řada drobných inovací, jenže ty nejsou dostatečně odladěné a spíše začnou obtěžovat (např. tiskové konference). Nic to ale nemění na skutečnosti, že při pohledu na konkurenci FM2009 stále vede svou mírou realismu a vyladěním řady zásadních oblastí. A nevede náhodou – jeho náskok by se dal dnes počítat ve světelných rocích.

Žánr: Simulátory, Sportovní | Fotbalový manažer
Výrobce: Sports Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. prosince 2008