Recenze: Forgotten Realms: Demon Stone - šetříme kostky desetistěnky

RPG her vychází v poslední době pomálu; a těch ze světa Forgotten Realms ještě méně. Ale teď tu jedno máme - a příběh k němu dokonce napsal samotný R. A. Salvatore, autor nejznámnějších knížek z tohoto modulu. Ovšem ani nejlepší příběh nemusí zaručovat dobrou hru. Nemusí, ale může. Přečtěte si následující recenzi a dozvíte se vše, co o Demon Stone potřebujete vědět.

Platforma: PC (existuje i pro PS2 a Xbox)
Typ hry: akční RPG (to rpg čtěte hodně potichu)
Minimální konfigurace: P III 1Ghz, 256MB RAM, 2.8 GB na HDD, 64 MB grafická karta T&L a DX9 kompatibilní
Testovací konfigurace: Athlon 2500XP Barton, 512MB RAM 400Mhz, 64 MB grafická karta Ati Radeon 9500, MB s čipsetem Nforce2
Výrobce hry:
Stormfront Studios
Distributor hry: Atari
Distributor pro ČR: Seven M

R. A. Salvatore

Aby působil příběh a prostředí Demon Stone důvěryhodně jak pro obyčejné přemýšlející hráče, tak i pro pravé fandy AD&D, najali si ve Stormfrontu člověka pro tuto věc jak stvořeného. Bob Salvatore je totiž autorem celé řady knih zabývajících se přímo fenomény "amerického dračího doupěte", jedná se o osobu znalou všemožných modulů a světů, které během posledních desetiletí pro AD&D vznikly. Valná většina jeho děl jsou nyní vysoce hodnocené bestsellery; jedná se zejména o ty, v nichž vystupuje temný elf Drizzt. Pro fajnšmekry musím vzpomenout na klasické RPG Baldurs Gate, kde se právě Drizzt, libující si v používání dvou šavlí, na chvilku mihnul.

Bob se narodil r. 1959 v Massachusetts. Jeho studentská léta výrazně ovlivnila láska k dílu J. R. R. Tolkiena, která ho přesměrovala od počítačů k žurnalistice. Poté co získal bakalářský titul v oboru komunikací se rychle vrhl na studium umění. V roce 1982 začal konečně seriózně psát, z čehož po letech vzešla novela Echoes of the Fourth Magic. Od roku 1988 působí převážně ve službách nakladatelství TSR, autorů hry na hrdiny Advanced Dungeons and Dragons, a píše novely z prostředí světa Forgotten Realms. Mezi jeho známější tvorbu patří, kromě několika s přáteli vytvořených modulů, novely The Icewind Dale Trilogy, The Dark Elf Trilogy, The Cleric Quintet a další.

Salvatore má pozitivní přístup ke hrám, sám ve volných chvílích hraje na konzolích, takže mu jeho malé angažmá v herním průmyslu nejspíše nebylo proti srsti. Bohužel v akční hře jako jest Demon Stone toho ze svého umu nemohl moc demonstrovat. Příběh zabředává do přímočarosti pochlebujících rychlému spádu herního děje, kde se nediskutuje, ale bojuje. Nicméně i tak je velmi příjemné, že se v tomto typu hry nějaký ten příběh, ve kterém se mihnou více či méně předvídatelné zvraty, vůbec vyskytuje.

Detailní informace o Salvatorovi naleznete na jeho osobních stránkách http://www.rasalvatore.com

Dlouho jsme tu neměli pravověrné RPG z prostředí AD&D a jak to tak vypadá, tak si na něj asi ještě nějaký ten rok, či snad věčnost, počkáme. Demon Stone je totiž hra z populárního rodu akčních RPG, které si z komplikovaných pravidel amerického dračího doupěte a komplexního herního světa Forgotten Realms, bere jen to co je nezbytně nutné. Předem tedy varuji všechny fandy her typu Baldurs Gate a podobných "seriózních" počinů, že tu nenajdou asi to pravé ořechové. Což ovšem neznamená že by se nemohli při hraní DS bavit, musí jen přijmout - podobně jako já - krutou akční realitu.

Družina se neseznámila v hospodě ale...

Dynamický vstup do této, v líbivém 3D hávu oděné fantasy hry, si odbudete v kůži bojovníka Ranneka, který provádí tak trochu nedobrovolnou exkurzi spálených trosek vesnice plné bojující orčí havěti. Místo házení kostkou desetistěnkou na iniciativu se Rannek chopí iniciativy raději sám a to nejlépe šviháním mečem na všechny strany. Hra vám dá dostatek času na seznámení se základními ovládacími prvky, kterých není mnoho - bohatě si vystačíte s chůzí a sekáním. K Rannekovi se brzy přidruží zlodějka Zhai, která se dokáže skrývat ve stínech a provádět záludné útoky ze zálohy. Žádný Metal Gear Zhai se ale nekoná, plížení ve stínu nenajde, kromě k tomu přímo určených míst, větší uplatnění. Aby byla družina kompletní, vypadne z portálu jak na zavolanou kouzelník Illius. Netřeba zmiňovat, že způsob, kterým hra vyplivne tři hlavní hrdiny na scénu je mírně zmatený.

Kouzelnická věž jak má být * Všechno se vysvětluje * Tři veteráni

K tomu, aby jste se o čerstvě představené trojce dozvěděli trochu víc, musíte buď počkat, až si o sobě samy postavy vymění informace v pozdějších fázich hry, nebo nahlédnout do manuálu, kde jsou ty samé věci týkající se jejich minulosti napsány. Dozvíte se tak, že je člověčí bojovník Rannek deprimovaný vlastním selháním, když jeho špatný odhad uvrhnul nevinné do náručí krvežíznivých trollů. Zhai zase od narození čelila v elfí vesničce rasismu, neb je napůl temná elfka - Drow a napůl obyčejná elfka. Illius pro změnu zklamal rodinu, když se vrhnul místo na dráhu bojovníka na studium magie. Narychlo slepená družina zatím netuší, jaká temná síla je přitáhla všechny na jedno místo a spojila jejich osudy, och jak poetické.

Levitující Ygorl * Zhai přeskakuje pasti * Potvory brzy skončí v jezírku uprostřed

Na bojišti plném mrtvol a hořících trosek se naši hrdinové ani nestihnou ohřát a už jsou donuceni k útěku před červeným dráčkem do tajemných starých dolů, kapitoly druhé. Jen počkej draku, ještě dostaneš co ti patří, tuší správně hráč. Souboj s drakem je ale ještě několik kapitol vzdálen, tak nepředbíhejme. Nyní se tedy nacházíme v dolech, kde dřímá mocný artefakt - Demon Stone. Do tohoto kamene byly před lety zakleti dva hlavní záporňáci - Ygorl a Cireka, odsouzeni vést spolu věčný boj. Nutno podotknout, že naši tři hrdinové nemají zatím ani potuchy o tom, co dělají a tak nechtěně odstraněním (jak jinak než tří pečetí) tuto kletbu zruší.

Démoni jsou tak osvobozeni a mají se čile k činu, kromě zničení jeden druhého usilují také o ovládnutí Faerunu. Ygorl ovládá početnou armádu Slaadů - mohutných ještěrovitých bytostí, které dokáže povolat kamkoli do své blízkosti. Cireka, zastupitelka rasy Githyanki a nynější majitelka meče, o který projevuje Ygorl velký zájem, má oproti němu nevýhodu, nemůže si kumpány povolávat kam se jí zachce, ale musí k tomu používat portály. Oba zástupci pravděpodobně zmateně zlého přesvědčení (soudím tak na základě popisu přesvědčení z ADaDpravidel) oplývají velkou mocí, kterou kdyby bývali spojili, Faerun by již dávno padl... Vzájemný boj, během kterého stihnou zpustošit nemalý kousek země, má ale přednost, což dává naší trojce šanci na záchranu světa.

Mág se chystá vyskočit z okna * Bodáme * Sekáme

Úkolem číslo jedna se tak pro hráče stává uvržení zla zpět tam, odkud bylo vysvobozeno, neb se jeho samotná likvidace jeví nad síly smrtelníka. Družina si proto přijde říci o pomoc kouzelníkovi Khelbenovi, který kdysi sám hlavní dva zlouny zaklel a jak jim sdělí - pro opakování rituálu bude třeba nalézt nový démonický kámen. Mág pak stačí popřát jen šťastnou cestu a sám skončí nešťasten ve spárech pomstychtivého Ygorla. Družina jde tedy opět do boje (jako kdyby někdy dělala něco jiného) a osud Faerunu leží na jejich bedrech - jak hráčovi po každé porážce připomene sympatický hlas. Záchrana světa je ohrané téma, ale i v intencích ohranosti lze dosáhnout určitého pokroku, takže se připravt,e že to možná celé dopadne jinak, než byste čekali. Příběh této hry má totiž na svědomí spisovatel R. A. Salvatore, o němž si můžete přečíst více informací v rámečku.

Hradba přeplněná orky * Netradiční úklid hradby * Někomu se to nelíbí

V další kapitole se dočtete nejen podrobnosti o grafice a dalších herních aspektech, ale i jak recenzent hru ohodnotil.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,