Recenze: Formula One 06 - pomalými krůčky k dokonalosti?

Sony získala v licenci formule 1 silného spojence, jenž jí pomáhá ovládnout svět motorismu - přičteme-li jí k dobru nepřekonatelné Gran Turismo, těžko hledat důvod, proč by měl fanoušek závodění přesedlat k jiné (konzolové) stáji. Čas je ale nepřítelem dlouhých sérií. Podařilo se Formula One důstojně zakončit své působení na současné generaci herních konzolí?

Platforma: PS2
Vibrace: Ano
Analogové ovládání: Ano
Multiplayer: Ano
Žánr: Formulové závody
Výrobce: Sony
Vydavatel: Sony
Distributor v ČR: Sony Czech

Jako se mění svět kolem nás, mění se i královna motoristického sportu. Situace posledních let ale musí být pro nezasvěceného diváka více než nepřehledná. Množství změn, neustálé hádky, polemiky, vyhrožování si i hrozba konkurenční formulové série. To vše ale jako voda odplyne v okamžiku, kdy se na vašem přijímači rozsvítí její virtuální sestřička. Sony patřičně využívá licence formule 1 a jako každý rok nám i letos servíruje svou vizi formulových závodů. A nám opět nezbývá, než jí zatleskat.

Cesta do pekel?

Při pohledu na zvolenou strategii "co rok, to hra" vyplouvají v případě Formula 1 skepse a obavy. Všichni známe osud sérií jako FIFA nebo NHL, které se v posledních letech dočkaly často svízelných přechodů od jednoho nápadu k druhému; ale obě postrádaly skutečně zásadní vylepšení, nad kterými by mohl recenzent zatleskat a s čistým svědomím doporučit všem hráčům, aby štědře rozevřeli své peněženky. Formula One se stejného dojmu nevyvarovala, ba ani nemohla. Vylepšovat závodění formulových vozů jde jen velmi těžko. Čím se tedy ročník 06 liší od předchozího? Zásluha tentokrát nepatří pánům vývojářům, ale přímo sportu jako takovému.

Renault letos vládne - proto malá reklama na začátku (PS: Stále věříme v Schumacherovo vítězství ;-)

Největší rozdíly pocítíte právě v oblasti pravidel. Zpět jsou výměny pneumatik při zastávce v boxech, zůstává řada nepopulárních rozhodnutí jako penalizace za předčasnou výměnu motoru apod. Samozřejmostí je kompletní přehlídka všech závodních tratí přesně tak, aby odpovídaly letošní sezóně, a jako vždy můžeme polemizovat nad "herní" sílou některých jezdců a stájí (jenž zkrátka neodpovídají současnému vývoji šampionátu). Pokud vás ale Formula One 06 nečím dokáže překvapit a přitáhnout k obrazovkám televizorů, je to závodní víkend a také běžné, na první pohled nezáživné testování.

Testujeme dnes a denně

Ne, nedělám si legraci. Testování mimo závodní víkend je základním pilířem ve vývoji monopostu, stejně jako v pilování hráčových schopností. Nejenže si tedy na vlastní kůži vyzkoušíte každý záhyb trati, kdy se můžete poctivým tréninkem naučit dokonalý průjezd většinou zatáček (téměř každý okruh zná takovou zatáčku, jež vás může stát i více než půl sekundy - a to je ve formulovém světě nebezpečně velké číslo). Samotné testování probíhá logicky a nikterak nepřekvapí ty z vás, kteří formulový svět znají: testují se jednotlivé části a aspekty monopostu (pneumatiky, motor, soustředíte se na nastavení podvozku, přítlaku a dalších detailů, jejichž dokonalým sladěním dáte dohromady správné nastavení vozu). Formula One 06 navíc přináší mód kariéry, v němž si můžete probojovat cestu z řadového testovacího pilota až k titulu mistra světa. Samozřejmě, pokud budete dostatečně dobří.

Monako je nádherná trať, kterou si budete často a rádi vychutnávat * Největší slastí je předjíždění a souboje kolo na kolo

Pokud právě otáčíte oči v sloup a na mysl se vám dere slovo nuda (přece nebudete jen tupě kroužit a testovat), pak nejste správnou cílovkou formulových závodů - bohužel. Vy ostatní ale jásejte - Formula One 06 je vůbec nejpropracovanějším dílem série, jenž dá všem (skutečným) fanouškům prostor, aby si dokonale vychutnali svůj milovaný sport. Navíc se osvědčuje v televizi komplikovaná, v herním ztvárnění naopak nebývale vyvážená kvalifikace. Narozdíl od dřívějšího jediného kola je letošní sezóna ve znamení tří, 15 minut dlouhých kvalifikací, při nichž jsou ze startovního pole postupně vyřazovány skupinky závodníků. Odpadá tím známá "souhra okolností", která byla u minulého formátu polovinou úspěchu - zde se musíte snažit stále, od začátku až do konce, nehledě na pravidlo o přiznaném množství paliva. Zkrátka a dobře, co je nepřehledné na obrazovce, v Formula One 06 oceníte. Musím ale přiznat, že i ve svém okolí jsem narazil na příznivce jednoduchosti a přehlednosti loňského formátu - nenechejte se ale podobně pochybovačnými názory ovlivnit ;-).

Jak vylepšit dokonalé?

Tím ale pohled na zásadní změny končí. Jistě, mohu zmínit svěží vítr v podobě nových formulových stájí, dočkali jsme se i zajímavých "škatulata, hejbejte se" v oblasti pilotů. Nic z toho ale nemá na závodění zásadní vliv. Jádro Formula One 06 je v zásadě totožné s loňským ročníkem a pokud srovnám otázku herního zážitku, jen těžko bych našel výraznějších rozdílů. Není to vada na kráse, není to důvod ke smutku - už loňský ročník byl téměř dokonalý a ten letošní ve vyšlápnuté cestičce pokračuje. Jakkoliv to v případě některých sportovních sérií vadí, zde nikoliv - už díky obrovské variabilitě hratelnosti. Můžete měnit počasí, počet kol (vždy se ale dočkáte zastávky v boxech), věnovat se detailnímu nastavení prakticky všech komponent, nebo si naopak vypomoci řadou ulehčení. Jaká bude formule 1 ve vaší PS2, je jen a pouze na vás.

Webber letos není terčem televizních kamer - spíše jeho mladý konkurent ve stejné stáji * Alonso až na 20. místě? Nevídaný pohled * K dispozici je celá řada pohledů, abyste měli situaci "pod kontrolou"

• Technické zpracování
  • Testování
  • Mód kariéry
  • Multiplayer
  • Chybí výraznější oživení série
  • PS2 i PSP verze jsou jen malý předkrm - v přípravě je i verze pro PS3

Na vás také je, zda-li využijete poslední, očekávané inovace - tou je možnost vzájemného hraní mezi majiteli PS2 a PSP verze hry (nicméně v našich končinách půjde zřejmě o jednu ze zajímavých, ale nedoceněných novinek). Jako vždy se můžete spolehnout také na kvalitní technologickou stránku, ke které nemám sebemenších výhrad (vše funguje - grafikou a zvuky počínaje, a skvělým komentářem konče). A já pomalu končím. Ročník 06 neztrácí nic z kvality svých předchůdců a vám nabídne desítky hodin spokojeného zážitku. I proto nerad přiznávám, že stále vzhlížím k očekávané PS3 verzi. Jaká bude? Na to si odpovíme až za několik měsíců.

Čekali jsme kvalitu a opět jsme se jí dočkali. Pokud ale vlastníte některý z předchozích dílů série a nezbožňujete formuli 1 více než cokoliv jiného, pak dobře zvažte, zda Formula One 06 nebude ve vaší sbírce přebývat.