Recenze: Formula ONE 2003 - hra na obě strany

Jak se ukázalo, letošní konzolové F1 závody s oficiální licencí tak trochu hrají na obě strany: snaží se zalíbit hardcore fanouškům i příležitostným hráčům. Pokud vás zajímá, jaké metody k tomu používají, nezbývá vám nic jiného, než pročtení naší recenze, kterou jsme pro vás za divokého řevu motorů připravili!

Multiplayer: ano, maximálně 2 hráči
Paměťová karta: minimálně 370 KB
Analogové ovládání: ano
Vibrace: ano
Výrobce: Sony
Distributor: Sony

Distributor v ČR: ATC (www.atcomp.cz)
Od 3 let

Závody Formule 1 nejsou mým obvyklým písečkem, na kterém bych si se svojí PS2 rochnil, ale pro jednou jsem si řekl, že to zkusím. Neočekávejte proto nějak extrémně fundované rozebírání toho, jak je ta která Formule realisticky provedená nebo jak její jízdní vlastnosti odpovídají těm reálným. Na druhou stranu zrovna u téhle hry toho ani není třeba. Zásady typu Ferrari je lepší než Bar a podobně se hra drží – a ten zbytek… No, však se k tomu dostaneme.

Grafika

O grafice se dá mluvit ze dvou různých pohledů. První z nich je pohledem na jednotlivé závodničky, jak se prohánějí po trati. Ty jsou totiž velice zdařilé – chvílemi máte bezmála pocit, že jste doopravdy „tam“. Na autech vidíte všechny z televize tak dobře známé detaily, na přístrojové desce všechno bliká, svítí a ukazuje tak jak má… I vzhled samotné trati je velmi přesvědčivý – silnice se lesknou, na trávnících zůstávají stopy po kolech, na tribunách sedí 2D diváci… No prostě krása.

 

Klasická situace těsně po startu * Povšimněte si ztráty na konci 1. kola. Klasická situace na nezajeté trati

Druhý pohled je již o něco horší. Je to pohled na to, jak vypadají samotné trávníky, písky a silnice. V čem je problém? Inu, to máte jednoduché. Tyto plochy jsou zcela evidentně texturované pro to, abyste je viděli někde na okraji zorného pole ve vysokých rychlostech. Takže když už se vám nedej bože stane, že se nějak ocitnete na trávníku, raději se moc nerozhlížejte. Mohli byste získat dojem, že jste se nějakým nedopatřením ocitli v F1, které se na vašem PC tak radostně proháněly někdy kolem roku 1993.

Realističnost

Jak jsem již poznamenal výše, nebudu se pouštět do rozborů toho, jak přesně odpovídají jednotlivá auta svým reálným předlohám (velmi přesně). Budu se zabývat tou realističností, kterou může vidět každý hráč. Začnu u tratí samotných. Samozřejmostí je, že tratě odpovídají realitě velmi přesně. Ale „jen“ tratě samotné. Ne, nechci teď začít tvrdit, že nějaká ta tribuna stojí o kousek jinde než by měla nebo něco podobného. Teď mám na mysli věc, která by se pracovně dala nazvat „zkratky“. O co jde?

 

Že by mlha? * Okolí trati v praxi: Vrtulník

Zjednodušeně řečeno o tohle: Pokud znáte například italskou trať, tak určitě si vybavíte, že kousek za startem je malá V zatáčka vpravo a pak zpět na původní rovinku. Normálně je po vnitřní straně oblouku naskládaná spousta pneumatik a podobného harampádí pro případ, že by nastaly nějaké problémy. Ale tady ne…

Tady nejen že silnice vede (kromě zmiňované odbočky) i rovně, ale v cestě vám nestojí nic jiného nežli pár kuželů, používaných k označení prací na silnici. A co z toho? Například v oné zmiňované Itálii se dá na takovýchto zkratkách (ne všechny jsou takto nápadné, ale jsou tu i místa, kde se vyplatí si zatáčku „střihnout“ po trávě) nahnat kolem 12 sekund na kolo. Takže pokud jedete dobře, znáte tyto zkratky a neuděláte žádnou chybu, není problém na této trati vyhrát s formulí stáje Bar s bezmála minutovým náskokem na druhého Sumachera.

A takovéto zkratky nejsou jen v Itálii – na každé trati je alespoň jedno takovéto místo. Další problematickou záležitostí je vaše vlastní závodnička. Někdy není problém projet ostrou 90° zatáčku v 90km/h, jindy se vám ale stane, že ať se budete snažit sebevíc, bude široký 60° oblouk skoro nevytočitelný i při 45 km/h. Ale to naštěstí není až tak častý problém, takže se s ním dá smířit.

 

Vrn vrrrrrn.... * Zatáčka v dohledu. O co, že mě ti dva vyšoupnou z trati jako na derby?

Horší už je to se situacemi, kdy dojde k vážné kolizi. To, že najedete-li svým předním kolem na něčí zadní vás nijak nerozhodí (mimochodem je to jeden z nejbezpečnějších způsobů, jak se soupeře zbavit – stačí šikovně zabrat a dostane hodiny), ačkoliv v reálu by to pro vás znamenalo minimálně konec závodu, to bych ještě pochopil. Ale to, že když už se katapultujete do vzduchu, lítá vaše autíčko jako polystyrénová maketa, mě už poněkud zarazilo. Jednou jsem se takovýmto karambolem hned po startu dostal z 20 pozice na 8, ale to by ještě šlo. Ovšem v okamžiku, kdy jsem koly přistál na dvou vedle sebe jedoucích závodničkách a po nich normálně sjel, jsem si už připadal spíš jako v GTA3 než v realistickém simulátoru závodů F1.

Ovšem největším problémem jsou vaši soupeři. Pochopím ledasco, ale to, co se děje na startovním poli (a místy i později v závodu) mi jaksi uniká. Místy to vypadá, že autoři jaksi pozapomněli na to, že programují hru s F1 a poněkud si ji spletli s nějakými silničními underground závody. O co jde? Řeknu to asi takhle. V životě jsem neviděl, že by se během závodů F1 stalo, aby do sebe jezdci naráželi, vytlačovali se z trati či se přímo snažili vyřadit se navzájem ze závodu zničením vozu soupeře – až dokud jsem nehrál FormulaONE2003. Ne že by si to dovolovali mezi sebou vzájemně. Zato po vás jsou jak psi po uzeném. A kdyby jen soupeři – ale klidně i váš stájový kolega do vás zezadu v plné rychlosti napálí, vytlačí z trati a otočí do protisměru a pak spokojeně odjede.

 

Ještě kousek a budu... Sedmej!!! * Déšť déšť déšť déšť déšť déšť...

To celé je ovšem zabaleno ve víceméně reálném světě F1 – jezdíte závody se vším všudy (všechny ty rozjezdy a časovky až po samotný závod), do sluchátek vám váš kouč pokřikuje důležité informace typu „Za chvíli to začne, nahoď motor“,  „Jsi mimo trať!!!“ a „Jo! Seš první!!!“ (mimochodem, jeho hlas je pro všechny stáje shodný) a vůbec si chvílemi připadáte opravdu jako TAM.

Zábava

Ale aby se neřeklo, že je to všechno jen tak. Sice je možné nastavit si spoustu věcí – od pneumatik a seřízení automatické převodovky až po nejmenší detaily – ale celkově je hra pojata spíše arkádovitěji, víceméně opravdu ve stylu těch starých formulek. Takže sice ti nej nej nej fanoušci závodů F1 si budou připadat poněkud ochuzeni o realistický zážitek z řízení stroje svých snů, ale my obyčejní hráči tak dostáváme příležitost si zase jednou vyzkoušet, jaké to asi je sedět v nejrychlejších autech současnosti.

Světlé stránky hry
  • poněkud arkádovitější, čili přístupná i ne-hardcore hráčům
  • reálné tratě s reálnými jezdci v reálných formulích
Temné stránky hry
  • poněkud arkádovitější pojetí odradí hardcore hráče
  • zvrhlá fyzika i počítačoví jezdci
  • ovládání páčkami jaksi není to pravé ořechové

Na druhou stranu právě tyto hardcore fanoušky F1 by Fone2003 měla přitáhnout tím, že jim dává možnost prohánět se po skutečných tratích v kůži skutečných jezdců v jejich skutečných strojích. Čili pro každého se najde něco, co by ho mělo zabavit na nějaký ten pátek… K tomu přidejte klasický PS2 multiplayer s rozpůlenou obrazovkou, možnost vykašlat se na všechny ty serepetičky kolem a jen jezdit a závodit a dostanete vcelku zábavnou hru, jakou Fone2003 určitě je.

Grafika: 6/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 7/10

Pro hardcore hráče přináší Fone2003 reálné tratě, stáje i jezdce, pro ostatní trochu zjednodušený model závodů F1. Zajímavá, třebas ne dokonalá hra…

Celkové hodnocení: 7/10

Diskuze (10) Další článek: Jeho Veličenstvo Gran Turismo 4

Témata článku: , , , , , , , , , ,