Recenze: Forza Motorsport 2 – prostě nejlepší

Nejočekávanější hra současnosti pro Xbox 360 konečně dorazila a podle očekávání zabodovala. Forza Motosport s druhým dílem dosáhla na vysněnou metu a sesadila z trůnu dosud nepřekonané Gran Turismo. Tvrzení, že jde o nejlepší závodní hru bez rozdílu platforem, není daleko od pravdy.
Recenze: Forza Motorsport 2 – prostě nejlepší

Platforma: Xbox 360
Žánr: závodní simulátor
Výrobce: 10 Turn
Distributor v ČR: Microsoft
Homepage:
www.forza.net
Lokalizace: české titulky
Cena: 1 699 Kč

Že je v přípravě hit, poznáte v poslední době na Xboxu 360 snadno: Microsoft oznámí, že pro hru připravuje českou lokalizaci. Forza Motorsport 2 patří mezi hrstku vyvolených titulů, které si zahrajete v češtině. To by ještě samo o sobě nemuselo znamenat nic, nebýt velmi povedeného prvního dílu, který už měl na pozici „nejlepší závodní titul ever“ našlápnuto. Dílo by měl dokončit právě nástupce. Prostředků k tomu má dostatek: základy z původní hry byly obohaceny o několik podstatných novinek.

   
Grafika je dobrá, ale k dokonalosti jí něco málo chybí * Kdo nebourá s námi, bourá proti nám * Chvíli po startu...

Forza Motosport se vyznačovala především neuvěřitelným záběrem. Hráči dostali na výběr ze stovek vozů a desítek tratí, přičemž na své si přišli jak vyznavači ryzích arkád, tak i ti jedinci, kteří považují zapnutí libovolného jízdního asistenta za zločin. Forza Motosport 2 pokračuje ve šlépějích svého staršího sourozence. Hra je rozdělena na dva základní režimy: arkádu a kariéru. O odlišnosti obou režimů se snad ani není třeba zmiňovat. Arkáda představuje instantní zábavu, kdy přijdete a bez nějakých větších problémů si můžete okamžitě zahrát, kdežto kariéra je stavěna na desítky hodin intenzivního hraní (klasický systém „vyhraj tohle, dostaneš támhleto“).

Zábava? Nekonečná

Arkáda sama o sobě vydrží na docela dlouhou dobu. Ve Volné jízdě můžete donekonečna v rámci tréninku cvičit ovládání libovolného auta na kterékoliv trati, Časovky zase nenásilnou formou odemykají bonusy (stačí dosahovat předepsaných časů, za což získáváte nová auta do garáže). Pochopitelně chybí protivníci – naštěstí se je podařilo vcelku úspěšně nahradit systémem ghostů. To, že se budete na trati potýkat s ghostem svého auta, je vcelku samozřejmost. Zde se však po připojení na online žebříček můžete srovnávat s kýmkoliv z celého světa. Žebříčky jsou velmi rozsáhlé: u každé trati vidíte seznam těch nejlepších jezdců, kdy na dané trati svého času dosáhli a jaké asistenty při tom měli zapnuté. Okamžitě také můžete libovolného člověka „vyzvat“ na souboj: Forza si na server stahuje ghosty všech závodníků, které následně můžete vyvolat a zkusit s nimi změřit své síly. Pokud se vám jezdit nechce, můžete si vyvolat pouze replay. Ať tak či onak, oceníte v obou případech rychlost komunikace se serverem. Nečeká se prakticky vůbec a i na pomalejším připojení se data ze serveru / na server načtou během několika sekund.

   
Starší, ale pěkná - i taková auta se najdou ve Forze 2 * Jeden z nejnepřehlednějších pohledů na trať :-) * Kolo na kolo

Třetí možností v arkádovém režimu jsou exhibiční závody. Rozdíl oproti time trialu je snad jen v tom, že si nemůžete vybrat vozidlo a jezdí se na kratší vzdálenosti. Hlavním lákadlem je ale pochopitelně režim kariéry. Ten jde samozřejmě do větší hloubky než všechny arkádové režimy dohromady, což potvrzují už úvodní minuty, kdy si musíte zvolit jeden ze tří domácích regionů. Je to sice omezení, naštěstí v tomto případě vcelku příjemné. Na výběr máte z Evropy, Ameriky a Japonska – svou volbou přitom neovlivníte skladbu tratí (jako např. v TOCA), ale vozový park, který budete mít k dispozici. Jako Evropani budete mít výraznou slevu na auta všech evropských značek, což hlavně ze začátku ovlivní různorodost vašeho vozového parku. Žádná jiná než domácí auta si jednoduše nebudete moct dovolit. A to povede k čemu? Samozřejmě k větší motivaci – čím rychleji se na závodišti prosadíte, tím větší počet aut vám stihne pod řidičskými rukavicemi projít; nemluvě o tom, že jezdit pouze ve vozech jednoho světadílu by mohla být po chvilce nuda – japonská vozidla jsou přece jen jiná než ta auta, která známé z evropských silnic.

Auta? Licencovaná

Celkově můžete narazit na více než 300 různých modelů aut, které jsou rozděleny do deseti výkonnostních skupin a čtyř tříd (A až D, přičemž A skupinu tvoří elitní auta, k nimž se probojujete až na samý závěr, a „déčka“ jsou obyčejné silniční vozy, které v mnoha případech vídáte i několikrát denně na vlastní oči). Vozový park je opravdu široký a konečně si v něm mohou vybrat opravdu všichni. 300 je úctyhodné číslo, ještě víc ale potěší, že se vývojáři soustředili na všechna myslitelná i nemyslitelná odvětví automobilového průmyslu. Přítomny jsou tak již zmíněné normální vozy, závodní speciály (např. vítěz posledních závodů Le Mans Audi H8), formule, klasické sportovní vozy i luxusní auta. Poměr mezi auty, které můžete eventuálně potkat na normálních silnicích, a závodními speciály je přibližně 1:1. Asi polovina vozů pochází ze známých okruhových seriálů (F1, FIA GT, Le Mans Series…)

   
Modrá barva mi nosí štěstí * And the winner is...  * Peugeot? Peugeot!

V tak obrovském počtu vozidel je pochopitelně obtížné se orientovat, a tak tvůrci přistoupili na přehledný systém: každé auto je ohodnoceno na základě výkonu, maximální rychlosti a několika dalších hodnot. Prakticky okamžitě tak můžete provést srovnání mezi jednotlivými vozy a vybrat si pro sebe ten nejlepší. Pokud si nějaký vůz oblíbíte, existuje zde možnost tuningu – vyhrané peníze nemusíte odkládat bokem a šetřit neustále na nová auta, můžete je rovnou investovat do vylepšení vozu stávajícího. U tuningu se ostatně vyplatí malá zastávka. Konečně totiž na rozdíl od jiných her nejde o nepodstatný bonus, kde se všechny změny projevují spíše opticky než výkonnostně. Forza Motosport 2 v tomto ohledu stoprocentně čerpá ze skutečnosti. Co to znamená? Nemusí nutně platit, že čím více peněž do svého miláčka investujete, tím lepší budete na trati. Musíte také vědět, kam je třeba peníze vrazit.

Tratě? Různorodé

Výběr tratí je stejně široký a pestrý. Celkem na vás čeká na 50 různých tratí, přičemž pouze 8 z nich je vytvořeno na základě skutečné předlohy. Všechny licencované tratě byly vymodelovány do nejmenších detailů tak, aby vypadaly jako skutečné (virtuální Nürburgring nemají od skutečného šanci poznat ani jezdci, kteří se na této trati měli možnost projet). Autoři v tomto případě opět vystihli, co je potřeba: tratě založené na reálných podkladech vás nalákají možností jezdit na silnicích, které znáte z televizních přenosů; smyšlená závodiště zase překvapují nevyzpytatelnou strukturou a netradičními prostředími.

   
Schválně, kolik vidíte aut: 3, nebo 4? Odpověď po odkliknutí náhledu* Září jako sluníčko * Kdo s koho

Ať už jste na jakékoliv trati a v jakémkoliv autě, vždy budete čelit náporu sedmi soupeřů. Původně se hovořilo o dvanácti závodních na trati, což se z aktuálního pohledu jeví jako lepší varianta – především v multiplayeru se závodní pole okamžitě po startu roztrhá. Pokud jste dobří, bez problémů si svůj náskok udržíte; platí to ale i naopak, takže se méně zkušení jezdci mohou jen stěží dostat na první příčky. Proč se počet jezdců nakonec zastavil na čísle osm tvůrci zdůvodňují tvrzením, že by hra při vyšším počtu aut nebyla tak plynulá a občas bychom museli čelit nepříjemnému sekání. Pokud by tomu bylo opravdu tak, není si v tom případě nač stěžovat – Forza 2 jede jako po másle, bez jediného škubnutí.

Jedeme? Jedeeeeeem

A jak vypadá samotná jízda? Záleží na tom, ve kterém módu se rozhodnete jezdit. V případě arkády není problém kdekoliv a kdykoliv nabourat, auto vydrží prakticky vše. Můžete ovlivňovat různé parametry a aktivovat / vypínat jízdní asistenty, takže i při hraní v arkádovém režimu si, v případě zájmu, užijete realismus. V kariéře už to pochopitelně vypadá jinak – nemůžete si před závody vybírat, jak moc (ne)realistické budou. Jde se tradiční cestou od nejlehčích podniků s pomalými auty a nepříliš realistickým jízdním modelem až k superspeciálům, při jejichž ovládání vám nebude dělat společnost byť jediný asistent.

Nebudu daleko od pravdy, když označím jízdní model za dokonalý. Dobrý dojem podporuje také vynikající ovládání, které je maximálně intuitiviní, jak to máme rádi. Forza 2 ale nemá konkurenci z jiných důvodů. Především z toho, že nejde o hardcore simulátor. Vše je maximálně realistické, ovšem také snadno naučitelné. Platí totéž co u skutečného auta – nesmíte ze začátku kašlat na trénink, abyste později mohli u jízdy třeba i jíst nebo se škrábat nohou na hlavě. Mainstream přístupný všem.

Světlé stránky hry
  • Vydrží nekonečně dlouho
  • Fyzikální a jízdní model vozů
  • Vhodné i pro začátečníky
  • Český překlad
  • Nepřeberné množství vozů a tratí
  • Online možnosti
Temné stránky hry
  • Grafika je "jen" skvělá, nikoliv revoluční :-)

Pro nikoho asi nebude překvapením, že Forza vyniká i po technické stránce. Grafice chybí k dokonalosti opravdu jen málo a i když zdaleka nejde o takovou revoluci, jak avizovali autoři, je se neustále na co dívat. Modely vozů jsou patřičně detailní, okolí tratí jakbysmet, dokonce se pokocháte 3D diváky – žádnými 2D modely, které všichni důvěrně známe například z Colina. Soundtrack je patřičně našlápnutý, vhodně podkresluje adrenalinovou atmosféru. Zvuky věrné.

Opravdu nejlepší?

Pokud jste četli předchozí řádky, verdikt pro vás nebude těžké odhadnout: kromě jedné malé narážky na velkohubost tvůrců v odstavci o grafice jsem pouze chválil. Forza Motorsport 2 si chválu skutečně zaslouží: jde o skvělý závodní titul po všech stránkách. Možnosti singleplayeru vydrží navěky, multiplayer zážitky ještě rozšíří, jízdní model je tak akorát realistický, nabídka vozového parku široká, motivace neubývá ani po sto závodech, stále je o co bojovat… co víc byste si ještě od závodního titulu mohli přát? Forza v současnosti nemá konkurenta; uvidíme, jak odpoví Gran Turismo 5.

Hratelnost: 9/10
Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10

Kdo má Xbox 360, musí si pořídit i Forza Motorsport 2. Kdo Xbox 360 ještě nemá, má konečně pádný důvod pro jeho koupi. Lepší závodní titul momentálně na žádné jiné platformě neseženete.

Celkové hodnocení: 9,4/10

Dostupné pro: X360
Žánr: Simulátory, Závodní
Výrobce: Microsoft Game Studios | Webové stránky hry

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A