Recenze: Freedom Fighters - akční perla letošního podzimu

Boj proti nadvládě okupantů vás provází hrou Freedom Fighters - titulem, který nás zaujal vynikající atmosférou, týmovým pojetím i precizním hudebním doprovodem. Podzimní hody začínají a my vám přinášíme jeden z prvních chodů - i z neznámé hry se totiž může zrodit srdcervoucí překvapení, které nám tentokráte přináší tvůrci série Hitman.

Typ hry: Akční
Minimální konfigurace: Procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 650 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,3 GHz, 256 MB RAM, 650 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 650 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: IO Interactive (
Vydavatel hry: Electronic Arts (
Distribuce v ČR: Cenega (

Téměř každý národ naší planety zažil boj za svou svobodu a nezávislost - ani země české se nevyhnuly krvavým střetům o svou suverenitu, středověkým válkám a nájezdům křižáků, při nichž padly tisíce nevinných. Hra Freedom Fighters nás přivádí do USA alternativní reality, jejíž hlavní mocenskou roli hraje stále existující Sovětský svaz. Spojené státy americké se tak ocitají pod nadvládou ruských generálů a jejich vedení, v ulicích je patrný strach i obavy z nejisté budoucnosti. Hrstka statečných se však stále nevzdává! Pachutí krve protkaný boj za svobodu tak právě započíná a vy můžete být díky hře Freedom Fighters při tom.

Osudový den

Každý osudový příběh začíná nevinně a právě o to více překvapující jsou pak jeho konečné důsledky - nejinak je tomu také v případě Freedom Fighters. Jen ztěží by tak mohl v další slunečný den svého života Christopher Stone tušit, že právě on se stane bojovníkem za svobodu a v budoucnu i hlavní osobností odboje. Nevinná zakázka v domě jedné z příslušnic a vůdců odporu se však zvrtává v přepadení ruských vojáků a následný únos bratra hlavního hrdiny. Nedobrovolně a bez vlastního přičinění se tak stáváte součástí skupinky rebelů, jejichž početné útoky se snaží podkopat moc a důslednost sovětského velení nad New Yorkem.

Bratr hlavního hrdiny a jeho únos * Za otevření kanálu povětšinou charisma body nezískáváte * A tady ho máme - odhodlaného bojovníka za svobodu!

Po krátkém rendezvous s několika ruskými vojáky a pochopení základních principů hry se tak ocitáte v hlavní základně odboje. Ten má své centrum v podzemí (alespoň v prvních misích hry, poté jste přinuceni k "taktickému přesunu"), kde také plánujete všechny nadcházející úkoly - z počátku vás tak čekají jednoduché mise, ve kterých se po vašem boku objeví minimum spolubojovníků. S postupujícím časem se však v mnoha ohledech mění struktura i průběh veškerých bojů - jak možná tušíte, Freedom Fighters se řadí do škatulky týmových akcí, z čehož vyplývají zřejmé výhody. Ovládat skupinku spolubojovníků je neuvěřitelná výhoda a jedna z hlavních inovací, kterými se Freedom Fighters pyšní.

Vraždění a sabotáž

Cesta k vrcholu je vždy pomalá a jen ti vytrvalí se dočkají zaslouženého úspěchu. Věrni tomuto heslu se vrhnete i vy do prvních misí, které ruské velení nepříjemně podráždí, nikterak významně však nepodkopají jeho suverenitu. Hra je rozdělena do několika pasáží, v rámci každé z nich vás čeká přesně stanovený počet misí - jejich počet se liší, obvykle se však pohybuje v rozmezí 2 - 3. Právě úvodní dvě mise naznačí mnohé o struktuře dalších - vaším úkolem tak bude dobýt jednu z bašt ruského velení (konkrétně poštu, kterou jste měli možnost vidět v demu), následně pak také policejní stanici, která by z taktických a vojenských důvodů neměla zůstat pod kontrolou okupantů.

Isabella je jednou z hlavních postav příběhu * Pohled na mapu a trojici doposud nesplněných misí * Osvobodíme uvězněné bojovníky

Přestože první dvě mise (které jsou v pravém slova smyslu různými oblastmi New Yorku) naznačí příjemné zpestření v podobě jejich vzájemného propojení, tato inovace jejich úspěšným dokončením definitivně mizí - a to je rozhodně škoda. Struktura misí a především zadaných úkolů se v průběhu hry příliš neliší - mimo hlavního cíle většiny z nich (to jest vyzdvižení americké zástavy na některou z budov) budete osvobozovat vězně a další osoby, likvidovat předměty i osoby a plnit další rozličné výmysly vašeho velení. Bohužel, většina těchto úkolů zůstává nepovinná a jejich plnění se tak můžete obloukem vyhnout (ti pečlivější z vás obdrží na oplátku charisma body, jejichž využití však rozebereme až dále). Právě v tomto ohledu se drobné zaváhání ze strany tvůrců projevuje coby jedna z největších vad Freedom Fighters. Řeč je samozřejmě o délce - na nejlehčí obtížnost se dokážete se sovětskými okupanty vypořádat za 5 - 7 hodin, na těžší pak v době okolo 10 hodin. Díky absenci multiplayeru je právě délka hlavní vadou na kráse bojovníků za svobodu.

Vůdce odporu v akci!

Christopher Stone je v mnoha ohledech výjimečným vůdcem - nehovoří za něj taktické myšlení a propracovaný strategický plán útoku, nýbrž skutečné činy! V jeho roli se tak stanete součástí většiny bojů. Scenérie sledujete klasicky z pohledu třetí osoby, pro IO Interactive je novinkou pohled přes rameno a tím i detail zamířených objektů. Ten se provádí stiskem pravého tlačítka myši a s sebou přináší především výhodu přesnější střelby i přiblížení před vámi se nacházejících vojáků a objektů. Chris však není přesný střelec (ani voják z povolání, který by jím měl být) a tak vám bude jeho muška mnohdy spíše na obtíž.

Jak vidíte, herní prostředí je opravdu detailně zpracováno * Výbuch helikoptéry * Propagandistické zprávy a soudružka komentátorka

Není snad třeba zdůrazňovat zřejmé - tedy fakt, že Chrisova smrt se rovná i konci hry. O současném zdraví a stavu hlavního hrdiny vás tak informuje indikátor na obrazovce, v případě jeho zásahů a zranění obrazovka na moment zčervená. Kontrolovat můžete mimo jiné také pohyb a stav ostatních jednotek skupiny, poslední indikátor pak vyjadřuje současnou úroveň vašeho charisma. Pokud jsem se v prvních dojmech zmiňoval o absenci ukládání, pak musím své původní tvrzení opravit - ukládání je k dispozici, byť pouze v omezené míře. Ukládat tak můžete u libovolného kanálu (zní to vtipně, ale je to tak - kanalizace jako takové využíváte k přesunu do různých částí New Yorku), všechny stavy jsou však k dispozici pouze po dobu hraní dané mise - její předčasné ukončení se rovná také odstranění všech uložených pozic.

Televizní zprávy coby zdroj informací

Propaganda je jednou z hlavních zbraní sovětského vedení a jak se sami přesvědčíte v průběhu Freedom Fighters, naivita, namyšlenost a hloupé přesvědčení je pro velení ruského vojska denním chlebem. Originalita se však cení a tak jsem byl příjemně překvapen způsobem, jakým se tvůrci rozhodli šířit střípky a útržky příběhu - důležitým zdrojem informací se tak staly propagandistické ruské zprávy, v nichž soudružka zpravodajka informuje o nejnovějším dění v New Yorku. Zpočátku se tak budete dovídat o nesmyslnosti rebelských útoků a o jejich brzkém rozdrcení, později na vás čekají odhodlané projevy sovětských vojevůdců. I sám Chris se na několik okamžiků stane televizní hvězdou - v okamžiku, kdy se vám i podřízeným vojákům podaří dobýt pečlivě obsazené centrum místní televizní stanice. Charismatický a procítěný projev, ve kterém ubezpečí lid o odhodlání bojovat, vzbudí v obyvatelích New Yorku národní hrdost a ochotu postavit se proti sovětským vojákům. Příběh v těchto momentech graduje a s ním přichází také poslední, logicky nejtěžší mise hry.

Pohled na noční New York je doslova okouzlující * Čtveřice pečlivě naslouchajících spolubojovníků * Šplhám na věž, odkud za několik okamžiků spáchám atentát!

Narozdíl od jiných akční her ubylo na významu zbraní - hlavní hrdina (stejně jako jeho kolegové) může držet pouze jednu obouruční zbraň, což je v dnešních akčních hrách prvek dosti nevídaný. Na své pouti hrou tak kromě brokovnice, pistole či lehkého kulometu narazíte také na raketomet, jehož využití se však prakticky nedočkáte. Užitečným pomocníkem pak mohou být oblíbené Molotov koktejly či granáty, které však nedokáží konkurovat stacionárním těžkým kulometům.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,