Recenze: Freedom Force vs. The Third Reich – comicsový nášup podruhé

Na původní díl dnes už série Freedom Force si patrně vzpomene jen málokdo. Koneckonců, comicsoví hrdinové u nás nebývají tak vděčným tématem jako v případě mnoha jiných zemí. Zmiňovaný titul si ale i přesto své věrné fanoušky našel, a ti na něj nedají v žádném případě dopustit. A pokud máte rádi kvalitní strategie a Freedom Force ještě neznáte, neváhejte a svou chybu urychleně napravte.

Typ hry: Strategie
Multiplayer: Ano (internet + LAN)
Minimální konfigurace: CPU 733 Mhz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: CPU 1,8 Ghz, 256 MB RAM, 700 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 700 MB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Irrational Games (
Distributor hry: Vivendi (

Je tomu už hezkých pár let, co zkušení Irrational Games (v jejich portfoliu můžeme najít například System Shock 2, v nejbližších týdnech pak přibude SWAT 4) předvedli hernímu světu svůj mix žánrů jménem Freedom Force. Svým dítkem okouzlili nejen spousty hráčů, ale zejména herní recenzenty, kteří titulu neváhali udělit mnohdy až neobvykle vysoká hodnocení. Comicsoví hrdinové nezůstali své papírové předloze nic dlužni, a bylo víceméně otázkou času, kdy přijde na řadu dlouho očekávané herní pokračování. Ta chvíle konečně nastala a pro natěšené fanoušky, ať už se jedná o příznivce comicsu nebo hry (úplně nejlépe obojího), nastává po dlouhé době opět svátek. Tak ho pojďme oslavovat…

Podzemní řežba – jedna z prvních misí * Názorná ukázka bitvy se sněžnými muži * Čeká nás další velký souboj

Staří známí

Již název Freedom Force vs. The Third Reich dává tušit, že tentokrát opustíme příjemná šedesátá léta. Ale to je jedno - svět má opět potíže a ke slovu přicházejí staří známí hrdinové z organizace Freedom Force. Příběh nás zavede do temného období Druhé světové války (Third Reich = Třetí říše), kde se budete muset postavit proti opravdovým zloduchům, včetně špíny nejvyšší – samotného Hitlera. Vše je pochopitelně parodií, to jen abychom si rozuměli.

Freedom Force jsou opět mixem strategie ochucené o špetku RPG prvků. Na hru se díváte z ptačího pohledu, což skrývá hned několik výhod. Ta nejpodstatnější se týká přehlednosti - vše je krásně viditelné a orientace je tak značně ulehčená. Další věc, kterou jsem vítal s nadšením, je možnost kdykoli během dění hru zapauzovat a příští tah si v klidu a pořádně promyslet. Někomu možná bude zpočátku dělat problémy kamera, která si přímo říká o zkrocení. Během několika misí si však zvyknete, a brzy zapomenete, že s ní nějaké problémy vůbec kdy byly. Chcete to jen trpělivost.

Ostatně slůvko trpělivost hraje ve Freedom Force podstatnou roli, a i když se vám hra zezačátku může zdát jakákoliv, dejte jí i sobě čas a nakonec sami uvidíte. Odměnou vám budou zajímavá herní prostředí (plně interaktivní), spousta nepřátel a dlouhé hodiny zábavy. Co víc si hráč vlastně může přát?

To jsou oni, vaši hrdinové * Váš hrdina může po nepříteli hodit cokoliv, od běžné zdi… * …až po vozík naložený kameny

Hrdinové z comicsů

Jednotlivé mise jsou navrženy dosti šíleným způsobem, a už dlouho jsem na něco podobného nenarazil. Představte si situaci, kdy proti vám stojí skupinka německých oficírů. Co uděláte? Jednoduše popoženete svou latexovou postavičku do vzduchu, stylově si k nepříteli doletíte, a nějakým speciálním útokem zneškodníte. Celého bojového aktu si všimnou sněžní muži (ne, tohle vážně není přehnané) a přidají rozjeté bitce ještě více na úchylnosti. Až tohle po těch letech zase spatříte, nestačíte se (stejně jako já) divit. Považovat za zápor to ale rozhodně nemůžeme ani v nejmenším. Jednak za to může haprující stroj ovládající časoprostor, a pak také nesmíme zapomenout, že je to comics. A v tom je možné opravdu cokoliv.

Misí nabízí Freedom Force opravdu požehnaně, a jejich zpracování je přinejmenším zajímavé. Se svými hrdiny budete prožívat dobrodružství například v podezřele klidném nočním městečku, letadly bombardovaném bojišti nebo v podzemním úkrytu, ve kterém budete muset mimo jiné osvobodit několik svých nejbližších. Úkoly plníte s postavami známými z prvního dílu, jmenovitě se jedná třeba o silného vůdce Minutemana, jeho věrnou společnici Alchemiss nebo ohnivého El Diabla. No a pokud by vám snad nabízené postavičky do vašeho speciálního týmu z nějakého důvodu neseděly, není nic jednoduššího než si vytvořit své vlastní.

Kapitolkou samou pro sebe je rozhodně umělá inteligence nepřátel. Hráč má na výběr ze šesti stupňů obtížnosti a každý se drží v rámci pravidel tam, kde má. Pokud zvolíte nejnižší možnou hodnotu, hraní pro vás bude patrně hodně snadné, naopak zvolíte-li stupeň nejvyšší, stává se hra prakticky nehratelnou. Občasné drobné chyby v inteligenci nepřátel se dají tolerovat, a celkově považuji tuto stránku hry za velmi dobře vyváženou.

Občas musíte zničit opravdové zvláštnosti * Cesta je volná! * Boss je konečně poražen

Ten umí to a ten zas tohle

Nebyly by to správní comicsoví hrdinové, pokud by neoplývali nějakými zvláštními schopnostmi. Freedom Force pochopitelně nejsou výjimkou a vaši svěřenci toho zvládnou opravdu hodně; dokáží létat, neuvěřitelně rychle běhat - a pochopitelně také bojovat, což je složka vůbec nejdůležitější. Proti nepřátelům můžete používat spoustu bojových chvatů, speciálních střel a ti nejsilnější mohou jako zbraň používat objekty tvořící součást herní plochy. Vše co se „povaluje“ na zemi se dá použít, a je úplně jedno jestli se jedná o semafor, zeď nebo dokonce odstavené auto. Vlastnosti zde vypsané pochopitelně nezvládne jen jedna postava,  a proto je velice praktické hrdiny různě kombinovat.

Pokud kariéra omrzí, zachraňuje situaci ještě speciální mód Rumble Room a standardně také multiplayer. Rumble Room dává už z názvu tušit, oč zde půjde. Vyberete svou a protivníkovu stranu (bojovníky) a na jedné z mnoha map si jen tak pro nic za nic bojujete – nic nového, a bohužel také nic moc zábavného. To samé co Rumble Room nabízí i klasický multiplayer, pouze s tím rozdílem, že hrajete proti „živým“ hráčům. Na výběr je tu několik módů a pokud narazíte na opravdu kvalitní hráče, dá se v jejich přítomnosti strávit klidně i celé příjemné odpoledne.

Před každou misí můžete projít důkladný briefing * S vaším hrdinou si můžete vyletět třeba na střechu * O každé postavě se dozvíte plno důležitých informací

Nejen pro fanoušky

Technické zpracování je jen lehce nadprůměrné. Grafika je klasicky renderovaná, a pocit, že hrajete comicsovou hru, zažijete pouze u poměrně častých animací, které jsou prokládány po každé úspěšně dohrané misi. Celkově se nejedná o nic zázračného, od grafické stránky hry jsem popravdě čekal trošičku více. Hudební zpracování se autorům také příliš nepovedlo a po celou dobu hraní mi připadalo jako dost suché, zvuky se naopak docela povedly. Situaci nezachraňuje bohužel ani dabing, který působí hodně amatérsky a výkony některých aktérů znějí dosti tragicky.

• Hratelnost
  • Design a zpracování misí
  • Výběr mnoha postav
  • Multiplayer
  • Místy technické zpracování
  • Občasný „výpadek“ UI
  • Přílišná podobnost s prvním dílem

Chyby v technickém zpracování však celkovou povedenost titulu ohrozit nemohou. Freedom Force vs. Third Reich srší nápady, originálním příběhem a především skvělou hratelností, která se nepočítá na hodiny ani na dny. Komu se zalíbil první díl, ten už má nejspíše jasno, ostatní příznivci strategií by o koupi hry měli začít uvažovat.

Hudba: 6/10

Skvělá strategická hra, která dokáže na pořádně dlouhou dobu zabavit. Pro fanoušky prvního dílu rozhodně povinnost, pro ostatní možnost koupě kvalitního titulu – určitě neprohloupíte.