Recenze: Freight Tycoon CZ – kde zítra znamená již předevčírem

Existují různé hry. Průměrné, u nichž se člověk pobaví, nadprůměrné, ke kterým se i vrátí, dokonce existují i výjimečné tituly, opěvované recenzenty po staletí a dávány jako herní modly. A pak je zde i Freight Tycoon.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Freight Tycoon
  • PC: 450 Kč
  • Platforma: PC
    Žánr: budovatelská strategie
    Vydavatel: 1C (

Nemějte mě za pokrytce, rozhodně neodsuzuji od pohledu vše, co pochází ze země s níž jsme měli být na věčné časy (empiricky ověřená hodnota věčných časů je čtyřicet let). Jen v případě Freight Tycoon jsem měl dostatek důvodů se hry obávat ještě dříve, než jsem se vůbec dostal do první mise. A, jak se později ukázalo, výsledek sice nebyl tak hrozný, jak to zprvu vypadalo, ale vítězné vavříny zůstávají vesele na krabici s nápisem Transport Tycoon.

Zajímalo by mě, co se tak dlouho načítá * Peníze, peníze, spousta peněz! * Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš

Jako správný recenzent jsem byl ostražitý již od samotné instalace. První varovná kontrolka se mi v hlavě rozsvítila s přidáváním ochranného software, protože se Starforce jsem se již nějakou tu chvíli nesetkal. Ostatně se není moc čemu divit, když na této v poslední době již nechvalně proslulé ochraně snad trénují začínající piráti. Nu což, instalujte, řekl jsem si, abych byl o chvíli později zase překvapen dalším poplašným signálem. U nastavování přes spuštěním hry totiž chyběly popisky jednotlivých polí a byly nahrazeny pouze názvy proměnných pro lokalizaci.

O pár chvil a několik chyb později jsem odhalil důvod tohoto prapodivného chování. Při tvorbě zástupců při instalaci totiž autoři zapomněli, že součástí cesty k souboru bývá i první lomítko za dvojtečkou, takže nastoupil klasický postup „Urob si sám.“ Úžasné, nečekané, fenomenální, co by člověk za své peníze nechtěl, s trochou snahy se hra dokonce i rozjede. Intro bývá přeci dobrý základ, který vtáhne do děje, vzhůru na něj. Ale ouha, úvodní animace sice ve hře je, naláká však jedině na poblíž stojící postel a příjemný čas strávený v ní.

Věhlasné sídlo věhlasné společnosti * Koupím si Concorde, nebo Kondor? * A ve třetím kvartálu se čísla dostala do citlivých míst

Pokrok sice kráčí dál, ale i tak mi vzpomínky na doby dávno minulé, kdy si člověk mohl nechat o intru jen zdát, dodaly dostatek odvahy proniknout do hry samotné. Rychlá zkouška tutoriálu, všechno je jednoduché a jasné, pohodička. Rozjíždím první misi, zkouším právě naučené postupy a alespoň z části fungují. I cvičený šimpanz by dokázal ve Freight Tycoonu vést společnost k nebetyčným ziskům. O deset minut později mise slavnostně končí hláškou o splnění úkolu a v menu se objevuje možnost zvolit si cíl další. Posunul jsem se o pár let blíže současnosti a za deset minuto opět není co řešit. Třetí mise už zabere díky špatnému rozhodnutí na začátku celou čtvrthodinu, ale dvacítka map do kampaně neslibuje zábavu na dlouhé jarní večery.

Jistou záchranu pak skýtají samostatné scénáře, které nejsou limitovány úkoly, ale provedou vás silniční nákladní přepravou od poloviny minulého století až do roku 2020. Stejně jako v kampani budujete svoji dopravní kancelář se vším všudy. Ať už se jedná o sídlo firmy, garáže s techniky, nákup nových náklaďáků a kamionů, řidičů k nim, nebo přijímání vlastních zakázek na přepravu, staráte se o náklad svých klientů a oni se vám odměňují slušným množstvím peněz, občas až přehnaným.

Detailní pohledy do kanceláří * A na hromady nových zpráv, které se nedají filtrovat

Přijde mi, že kdybych svým vozům zadal delší zakázky, můžu klidně odejít uvařit si oběd a ve hře se prakticky nic nezmění. Řidiči zkrátka jezdí se zbožím tam a zpátky, občas se jim sice auto porouchá, ale s tím stejně nic neuděláte, jen počkáte, až jej opraví. Časem je ve hře jen děsně málo možností, jak ji nějak výrazněji ovlivnit. Vybudujete dopravní impérium a pak se již jen staráte o nové a nové zakázky pro své vozy, jakmile splní ty staré.

Možná si řeknete, že s přísunem peněz můžete vozový park rozšiřovat klidně do nekonečna, ale ono tomu až tak není. Existuje sice i jakýsi v podstatě reálný limit nabídky a poptávky, kdy můžete mít nedostatek zakázek, ale tento problém řeší samostatné rozšiřování závodů závisející na objemu přepraveného zboží. Zboží by sice bylo, ale není jej jak naložit, protože veškerá vozidla stojí ve frontách před jednotlivými podniky jako když se za komunismu prodávaly banány. A protože je většina zakázek časově omezených, může se vám stát, že namísto zisků platíte jen smluvní pokuty za pozdní dodání surovin.

Pak ale zákonitě vzniká otázka, proč že se to máte vůbec za majetkem honit, když jej ve větším objemu v podstatě nevyužijete. Opomenu-li upevňování sebevědomí nad horentními částkami, které může vaše společnost vydělat, již moc motivace nezbývá. Jedině tak můžete rozšiřovat a vylepšovat kanceláře vaší firmy, čímž se zvýší efektivita vašich operací, ale jakmile zakoupíte všechna možná vylepšení, těžko budete hledat nějakou výzvu. Je sice pěkné, že souboje s konkurencí probíhají čistě na ekonomické rovině, ale člověk je tvor povahy zlomyslné a rád se aspoň pobaví neúspěchy protivníka. Tady však jen společně obě firmy rostou a ovlivňují pouze délku front před továrnami.

Kladivo, syn a obří ponožka * Dodávka s hnojem pro Diamantový kopec * Super, a to je vše?

Co z toho, že můžete pořídit desítky a stovky vozů, když je pak nemáte jak využít? K čemu je dobré, že můžete školit své řidiče k ovládání různých návěsů, když stejně nejde školit právě najímané šoféry, právě ty, u nichž nějakou klíčovou specializaci potřebujete? Jak má člověk hledat detaily o zakázkách, pokud je ještě němá získané, aby si pak mohl vybrat? A proč je většina akcí v herním rozhraní vyřešena zcela neprakticky? Na tyto, a mnohé další, otázky se budete najít odpověď po celou dobu hraní. Častěji však budete uvažovat, proč vlastně hrajete něco, kde jen tupě opakovaně zadáváte zakázky svým rozjetým vozům, nemůžete přitom ani do dvanáctitunového nákladního prostoru dát šest a pět tun ze dvou zakázek, a vůbec jde všechno tak nějak samo.

• Je to tycoon
    • Dá se získat spousta paněz
    • Cena
    • Chyby již od instalace
    • Není snad ani potřeba hráče
    • Často až komplikující jednoduchost rozhraní
    • Časová smyčka, kterou se hra vyskytla

Snad nejvýraznějším pozitivem celé hry je kompletní česká lokalizace.A to, nechci urážet těžký úděl překladatelů, textů ve hře mnoho není a na další animované sekvence mimo intra, nebo aspoň poutavé dialogy, můžete zapomenout. Stejně tak můžete při nastavování grafiky, kdy se probíráte různými možnostmi, zapomenout na jakoukoliv optimalizaci. Na mém vcelku novém stroji se hra sice nesekala, ale ukazatel snímků za vteřinu byl podezřele nízko na to, co hra předvádí. Pokud by hra vyšla v dobách Transport Tycoon, aspoň po technické stránce by jej o něco předčila, ale již se nepohybuji v minulém tisíciletí. A pokud se ani vy nechystáte do minulosti, může vás tato hra klidně minout.

Grafika: 4/10
    Hudba: 3/10
    Zvuky: 3/10
    Hratelnost: 4/10

Freight Tycoon je výjimečný kousek, který jako by přišel časovou smyčkou. A v Rusku, tam je prostě všechno možné. Jen bych někdy raději vyzkoušel hry z opačné strany časové osy, tady se nepodařilo ani vytvořit atmosféru starých klasik. I když, za tu cenu, co by člověk chtěl?

Celkové hodnocení: 4/10