Recenze: Fritz 8 – šachový program se vším všudy?

Šachy v dnešní podobě spatřily světlo světa někdy v průběhu 16. století. Snad nejpřevratnější novinkou následujících staletí se staly „stroje“, ovládající tuto hru na vyšší či nižší úrovni. Poslední generaci „umělého“ protivníka máme nyní před sebou. Co dokáže nabídnout FRITZ 8 začátečníkům i zkušeným matadorům? A vyplatí se vám investice do tohoto výtvoru?

Typ hry: Šachy
Multiplayer: Ano, 2 hráči
Minimální konfigurace: Procesor 100 MHz, 32 MB RAM, 500 MB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 500 MB na HDD
Výrobce hry: ChessBase GmbH (
Distribuce v ČR: US Action (
Cena: 999,- Kč

Hned v perexu jsem položil jednoduchou otázku. Chlubí se FRITZ 8 něčím, co lze považovat za dostatečný argument a důvod jeho nákupu? Pokud máte šachy „jen“ rádi, čas od času si je zahrajete a ke štěstí vám to stačí, pak asi není důvod o podobné investici byť jen uvažovat. V dnešní „internetové“ době lze i v útrobách internetu najít zdarma mnoho kvalitních šachových programů, které dokáží průměrně dobrého hráče minimálně potrápit. A s živými lidmi si konec konců můžete zahrát na živo.

Tak copak to tu máme?

Situace je tedy velmi prostá. Pokud to s „hrou králů“ myslíte vážně, o FRITZovi byste měli začít velmi vážně uvažovat. Přitom nehraje roli, zda-li zatím jen mlhavě tušíte, že kůň táhne do L a dát mat je cílem hry nebo jestli hrajete v klubech a s přehledem vyhráváte soutěže – tenhle program má pro každého něco. Nováčkům tak nabízí různé tréninky zahájení, středních částí hry i koncovek. Můžete si také zapnout „trenéra“, který vás bude v průběhu hry upozorňovat na chyby a který vám udělí množství rad. Pro pokročilé hráče je určena analýza dohrané partie, mimo to si mohou projít rozsáhlou (obsahuje cca 320.000 partií) databázi historických her světových mistrů. A experti si mohou zahrát proti počítači různé simultánky, časovky…

Šachy... * Šachy... * Zase šachy... Co chcete slyšet? :o)

Samozřejmostí je možnost nastavit si schopnosti vašeho soupeře – jeho úroveň (FRITZ 8 je hodnocen 2753 body Elo, což odpovídá úrovni nejlepších světových velmistrů), styl hry, míru chybování a podobně. Partie si můžete ukládat, můžete tu aktuálně rozehranou nechat dohrát počítač, pokud již na to sami nemáte čas. Lze si také vybrat mezi klasickou šachovnicí a 3D šachovnicí, zvolit barvy a styl figur, ukládat si své hry, nechávat počítač, ať se z nich učí vaši taktiku. Zdlouhavé hry pak příjemně ozvláštní hudba – na výběr máte pět Bachových skladeb. Podtrženo sečteno na vás čeká mnoho více či méně užitečných možností a funkcí.

Čeština, moje řeč…

FRITZ 8 vychází kompletně přeložený do češtiny. A tím myslím nejen menu, ale i všechny rady trenéra, analýzy nebo namluvené komentáře ke hře. Jen necháte-li si oznamovat tahy, uslyšíte angličtinu. Zastavíme se u hodnocení kvalit dabingu a namluvených komentářů. Na jednu stranu je zapotřebí ocenit snahu autorů: všechny hlášky či průpovídky, kterými FRITZ komentuje svou i vaši hru, nadabovali do češtiny v „lehce humorném“ stylu. Na stranu druhou, jejich vtipnost je často infantilní a při hře spíše ruší. Naštěstí se však komentáře dají vypnout, což také vřele doporučuji.

Tak takhle nějak vypadá databáze her * Nastavení soupeřova stylu je vpravdě názorné * Moc hezké, ale nepřehledné...

Menu je sice na první pohled jasné a přehledné, pokud však budete potřebovat nastavit nějakou méně obvyklou funkci, počítejte s tím, že její vyhledání vám může zabrat pěkných pár minut - to je prostě cena za kvalitu (nebo kvantitu?).

Temná strana síly

Bohužel, ne všechno na FRITZovi je opravdu dokonalé. O komentářách již byla řeč. Nejde jen o to, že jsou většinou opravdu hloupé (počítač používá hlášky jako „Tak ty seš na holky, parde?“ při ohrožení dámy a podobně), ale navíc kecá prakticky v jednom kuse – což byste u živého hráče rozhodně netolerovali. Ale jak už jsem zmínil výše, dají se jeho nevkusné komentáře vypnout.

Další věcí je trenér. Ve většině případů lze jeho rady považovat za dobré a téměř pokaždé dokáže své dobře míněné připomínky logicky odůvodnit; i přesto se nevyhnete situacím, při nichž vám stroze oznámí, že děláte chybu – a vysvětlení žádné. K něčemu podobnému dochází ve složitějších situacích, kdy by se ne příliš zkušeným a pokročilým hráčům (tedy těm, kteří budou trenéra nejspíše používat) nějaké vysvětlení hodilo dvojnásob. Navíc čas od času radí špatně – dva tahy před tím, než jsem jednu z her ukončil neodvratným matem (šach s jedinou možností úniku a pak mat), mě varoval, že si nechávám odkrytého střelce, kterého jsem však už opravdu nepotřeboval.

3D šachovnice je v praxi opravdu téměř k ničemu * I když její stará verze je o něco přehlednější * Trenér v akci

O poznání závažnější chybou je však bohužel skutečnost, že některé části programu nebyly přeloženy do češtiny – pokud si tedy například budete chtít nacvičit zahájení nebo koncovky, názvy jednotlivých variant budou v němčině. Databáze her, taktik a strategií zase pro změnu v angličtině.

• Čeština
  • Rozsáhlé databáze her (cca 320 000 partií)
  • Možnost hrát přes internet