Recenze: Frontlines: Fuel of War – v předních liniích

Zásoby nerostných surovin se nebezpečně tenčí, a přestože si to všichni dobře uvědomujeme, se situací nic neděláme. Nejvíce lidstvo tíží nedostatek ropy, představitelé nejmocnějších států se tedy rozhodnou jednat. Nečekejte ale využití alternativních paliv, nýbrž třetí světovou válku o zbytek onoho nerostného bohatství.

Platforma: PC, X360
Typ hry: Akční
Multiplayer: ano, 64 hráčů
Minimální konfigurace: Pentium 4 2,8 GHz, 1 GB RAM, nVidia 6800GT nebo ATI X800XT, 8 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Intel Core2 E6400 2,13 GHz, nVidia 8600GTX nebo ATI X2600, 8 GB na HDD
Testovací konfigurace: Core 2 Duo E6750 2,67 GHz, 2 GB RAM, Gefroce 8800 GTS 320 MB
Výrobce: Kaos Studios (
Vydavatel: THQ (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Děj nové multiplayerové akční řežby ve stylu slavné série Battlefield jsem již nakousl v úvodu. Lidé si namísto namáhání šedé kůry mozkové vedoucí k vyřešení zásadní otázky, jak se bez ropy obejít, našli způsob daleko jednodušší a méně namáhající. Roku 2024 se světové mocnosti začínají spojovat a připravovat své armády na boj o zbytek suroviny, v té době vzácnější než samotné zlato, či dokonce i sůl. Svět se rozděluje na dvě strany – Západní koalici (USA a EU) a tzv. koalici Rudé hvězdy, kam nepatří nikdo jiný než Rusko a Čina. Není radno zahálet, pusťme se do boje.

A tumáš * Jde to i za roh * Robůtku, podej si je

U ryze multiplayerových her jste si již zvykli, že singleplayerem se většinou myslí boj proti počítačem řízeným, často tupým nepřátelům. Autoři z Kaos Studios (mimochodem na své pažbě mají zářez za vynikající Desert Combat pro Battlefield 1942) si jednoho rána řekli: „Proč bychom nevyužili dobře vypadající zápletku i pro singleplayer?“ A tak tedy konali.

Hra určená pro jednoho hráče nabízí celkem osm na sebe navazujících misí a každá z nich vás připraví na internetová klání trochu jinak. V první z nich si vystačíte se stylem á la Rambo, v druhé se dostane na tzv. drony a v dalších se vyřádíte s těžkou technikou. Atmosféra vás během chvilky naprosto pohltí a ani jednou nezaznamenáte pocit nudy. Jen zamrzí neduhy s umělou inteligencí počítačem řízených postaviček: spojencům sice jde zadávat jednoduché rozkazy, ale oni spíše vykonávají úlohu dekorativní, a vložit jim do rukou vlastní život opravdu nedoporučuji.

Hlavně nenápadně * Vzhůru do nekonečna * Znaven bojem

Nepřátelé inteligence také o moc více nepobrali. Pravda, snaží se krýt za jakoukoliv překážkou, docela často vám ale se sborovým „bé, bé“ naběhnou pod hlaveň jako tupé ovečky. Problém by to zas tak velký nebyl, kdyby ovečkoidní protivníci neměli často schopnosti supermana. Sniper vás přes půl mapy obdaruje kulkou do hlavy dříve, než si ho vůbec stačíte všimnout, nehledě na to, že byste sami tak daleko ani nedostřelili.

Přední linie nejsou jen samotným názvem hry, ale hrají důležitou roli. Na bojišti je rozmístěno na několik strategických bodů, které máte rozkázáno dobýt. Učiníte tak, a území vašeho týmu se o něco rozroste, přední linie se posunou blíže k nepříteli, a vy tímto způsobem zatlačujete soupeře až do těsného kouta mapy, kde ho následně zašlápnete jako ošklivého švába. Body slouží také jako místa pro respawn v případě vaší smrti, po níž vás otravuje nepříjemné načítání mapy.

Jen pojďte * Tak co si dneska dáte? * Jedeme

Největší novinkou jsou bezesporu droni. Jedná se o dálkově řízené RC modely obohacené o zbraňový systém. Model helikoptéry je vybaven raketkami ničícími techniku nepřítele stejně dobře jako osamoceného vojáka nabroušenou vrtulí. Autíčko se sebedestrukčním mechanismem zase v klidu navedete pod tank, jenž stiskem levého myšítka „rozeberete“ na tisíce kousků. Těžký kulomet na kolečkách se hodí ve chvíli, kdy vás nepřítel drží pod těžkou krycí palbou. Nevýhodou těchto vychytávek je omezený dosah vysílačky a vaše zranitelnost – během ovládání se tak musíte dobře zašít, aby si vás nepodal i ten nejhorší hráč na serveru.

Virtuální bojiště je vcelku velké a uzpůsobené až pro 64 hráčů. Bez dopravních prostředků byste vzdálenost od jednotlivých strategických bodů překonávali jen s obtížemi. I když se hra odehrává v budoucnosti, vozový park i arzenál čítá stále stejné kusy: proháníte se v humvee s kulometem, tanku, obrněném transportéru a nechybí ani helikoptéra. Přepínání mezi pozicemi v dopravním prostředku je samozřejmostí. Dobrou zprávou je také jedinečnost jednotlivých typů techniky. Ze spojeneckého tanku pálíte vedle klasických projektilů také ze zbrani podobné granátometu, obrněnci rusů se musí spokojit s klasickým kulometem. Podobně je to s na dálku ovládanými drony. Jedna strana spíše spoléhá na útočnou helikoptéru, druhá na zákeřné autíčko.

Vypusťte krakena * Mírumilovný model * Čekej, až zamířím

Jak bývá ve hrách podobného zaměření zvykem, je pro vás připraveno několik povolání, žádné překvapení však nečekejte, autoři vsadili na šest osvědčených. Samopalu s granátometem si užijete v kůži Assaulta, rozsévat zkázu kulometem vám umožní Heavy Assault, trpěliví jedinci určitě sáhnou po Sniperovi, obrněnou techniku pošlete na onen svět jako Anti-Vehicle, plížíte-li se s C4 a provádíte-li záškodnické akce, jste členem Special Ops, a boje tváří v tvář prožíváte s napumpovanou brokovnicí s chlapci z Close Combat.

Dále vás čeká výběr role v týmu, určující vaše zaměření. Doktorem a opravářem v jednom se stanete vybráním si role Ground Support – do vybavení vám pak přibude nástroj, pomocí něhož opravíte kteroukoliv techniku a pomůžete spojeneckým vojákům. EMP Tech se specializuje na infiltraci pozic nepřítele, výhodou mu je neviditelnost vůči radaru. S drony si užijete jen a pouze jako Drone Tech a vzdušnou podporu zavolá jedině Air Support. Nicméně o oblíbeném odemykání nových zbraní a vylepšení známém z Battlefieldu si můžete jen nechat zdát. Za skutky na bojišti jste odměňovány body, odemknout se vám však podaří tři vylepšení pro každou z rolí a to je vše.

• Droni
  • Audiovizuální zpracování
  • Příběh
  • Atmosféra
  • Umělá inteligence
  • Respawn
  • Nic nového

Tvůrce je třeba pochválit za skvělé ovládání celého titulu. Přestože se jedná o počin multiplatformní (zahrají si ho kromě PCčkářů majitelé Xboxu 360 a Playstationu 3), ovládání je velice intuitivní a rychle přejde do krve. Jezdit s tankem či humvee vám nebude dělat ani napoprvé žádné problémy a snadnou ovladatelností dronů budete až překvapeni. Audovizuální stránce není co vytknout, o grafickou stránku hry se stará stále více využívaný Unreal 3 engine a je to vidět. Pyšníte-li se slušnější herní sestavou (či vlastníte-li konzoli), těšte se na všechny známé moderní efekty a skvělou podívanou, ti s hardwarem léty zaprášeným nemusí smutnit, jelikož hru rozjedou i na starších strojích. Na mé sestavě s Geforce 8800GTS s pouhými 320 MB grafické paměti a 2 GB RAM jsem si efekty vychutnával na nejvyšší možné nastavení a snímky za vteřinu nepadaly ani při těch největších bitvách pod hodnotu 28, čímž jsem byl sám mile překvapen. Osobně se mi zdály barvy pestřejší a hra celkově taková „kreslenější“, což ale není na škodu.

Frontlines: Fuel of War se za sebe rozhodně stydět nemůžou, ve hře více hráčů se vyrovnají nedávno vydanému Quake Wars i sérii Battlefield. U multiplayeru se budete bavit bez přestávky několik hodin, i když kromě dronů nepřináší nic nového, podobně vás zabaví i singleplayer.

Ovládání: 8/10
Originalita: 4/10
Atmosféra: 8/10