Recenze: Full Spectrum Warrior - zakladatel nového žánru

Poslední dobou se objevuje jen minimum her, které jsou nějakým způsobem nové a originální. Ještě méně je projektů, které zakládají dosud neexistující žánr. Full Spectrum Warrior má tu čest být jedním z nich. Nevěříte? Přečtěte si naši recenzi, snad vás o tom přesvědčí.

Typ hry: taktická strategie
Multiplayer: ano, kooperativní multiplayer pro 2 hráče
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 64 MB grafická karta s hardwarovou podporou DirectX 8.1
Doporučená konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 2 GB na HDD, 128 MB grafická karta s hardwarovou podporou DirectX 8.1
Testovací konfigurace: Procesor 2,6 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GeForce 4 Ti4200
Výrobce hry: Pandemic Studios (
Distributor hry: THQ (
Distribuce v ČR: CD Projekt (

Když se podíváte na screenshoty kolem, jistě vás jako první napadne, že Full Spectrum Warrior je akční hra na způsob Delta Force, viděná z pohledu třetí osoby. Máte pravdu, ale ne tak docela. Když teď napíši, že se jedná o strategii a seznámím vás se skutečností, že tak, jak hru vidíte na obrázcích, ji budete skutečně hrát, asi si poklepete na čelo. Ale ne vždy je dobré spoléhat na první dojem. Ono to totiž opravdu funguje, a to více než dobře. Takže do jakého to žánru FSW vůbec patří? Do žádného. Tedy do žádného, který by až doteď existoval. Asi v tom teď máte pěkný zmatek, tak to vezmeme hezky po pořádku.

Velitel vaší jednotky * Partička Zekistánských teroristů * Takhle se vám v intru všichni představí

Jak to všechno začalo

Multiplayer

Full Spectrum Warrior nabízí kooperativní multiplayer pro dva hráče, přičemž každý ovládá jeden z týmů a společně postupují misemi z kampaně. Je to jistě dobrý nápad, ovšem využije jej asi jen málo lidí. Podle mého názoru by FSW nepřítomnost multiplayeru nijak nepoškodila, nabízí totiž spoustu zábavy i pokud budete hrát sami a tento jeden mód pro více hráčů neberme jako nedostatek, ale jako něco navíc.

Full Spectrum Warrior původně vůbec neměl být počítačovou hrou. Byl vyvíjen jako simulátor pro americkou armádu, na kterém si měli velitelé menších týmů zlepšovat svoji taktiku boje a schopnost kooperace s jinými týmy. Poté se vývojářské studio rozhodlo tento projekt trochu upravit pro běžného hráče a vydat jako klasickou hru, za což mu můžeme být všichni vděční. Premiéru si FSW odbyl na Xboxu. Novináři, ale také hráči, jej přijali s velkým nadšením, a tak vznikla konverze na PC, na niž právě čtete recenzi.

Systém hry zůstal skoro od počátku stejný – ovládáte dva týmy po čtyřech mužích a pouze díky jejich vzájemné kooperaci úspěšně plníte různé mise. Jak už bylo řečeno, vše sledujete z pohledu třetí osoby a zrovna ovládanému týmu dáváte rozkazy. Z toho plyne, že nikdy během hry nebudete přímo ovládat žádného vojáka. Prostě vydáte rozkaz celému týmu a ten jej splní. Tento fakt si uvědomíte hlavně v situacích, kdy chcete zabít nějakého nepřítele; to totiž probíhá tak, že týmu zadáte jeho palebný sektor, nikoliv mu nenařídíte zabít toho či tamtoho vojáka, jak bývá zvykem u klasických strategií.

Historické reálie a prostředí

Příběh FSW se odehrává v Zekistánu, imaginárním státě ležícím mezi Afghánistánem a Pákistánem. Ve druhé polovině 20. století byl Zekistán okupován sovětskou armádou, stejně jako sousední Afghánistán. S tím se však jeho obyvatelé nechtěli smířit a tak vedli (za vydatné pomoci USA a CIA) partyzánskou válku proti Sovětům. Po pádu SSSR v Zekistánu vypukla občanská válka o moc, tu nakonec vyhrál fundamentalista Al Afad. Jakmile se chopil moci, začal vyvražďovat původní etnikum, což se samozřejmě nelíbí OSN a apeluje na sesazení Al Afada z jeho diktátorského křesla.

Krásná raní procházka na čerstvém vzduchu... * ...se změní na boj o přežití * Vyletí ptáček

Po operacích USA v Afghánistánu a Iráku Al Afad osobně zve do své země všechny sympatizanty Talibanu a režimu Sadáma Husajna a hodlá je plně podporovat při dalších teroristických útocích na cíle po celém světě. To už samozřejmě OSN a NATO dochází trpělivost a rozhodnou se zahájit přímý útok na režim Al Afada. Celou operaci vedou USA s pomocí pěti spojenců (mezi nimi je i Česká Republika). Po prvních 72 hodinách války je zničena velká část Zekistánské armády a OSN do země vysílá humanitární pomoc a několik vojenských jednotek, které mají zajistit bezpečnost humanitárních pracovníků. No a jednou z nich je právě ta vaše.

Jak vidíte, autoři vytvářením „reálií“ strávili jistě hodně času a rozhodně to není na škodu. Hra začíná 24. 9. 2004 ráno a končí o 12 hodin později. Ano, celá kampaň spočívá v absolvování dvanácti po sobě jdoucích hodin působení vaší jednotky v Zekistánu. Mise na sebe plynule navazují a všechny se odehrávají v různých částech jednoho anonymního města s typickou východní architekturou. Nyní se jistě ozvou hlasy namítající, že FSW nabízí pouze jedno prostředí a za celou dobu hraní se nepodíváte někam jinam, než do ulic jednoho arabského města a k tomu „zažijete“ pouze úsek 12 hodin, i když vojenské operace jistě trvají mnohem déle. Ovšem k tomuto názoru mám výhradu – toto pojetí hry je velice autentické a moc se mi líbí. V podstatě si je můžete představit jako seriál 24 hodin, v principu jde o to úplně stejné.

Náplně misí

No a co se za těch dvanáct hodin stane? Vše začíná skvěle vyrenderovaným intrem, ve kterém vám jsou ve zkratce představeni členové Alfa a Bravo týmu. Jejich momentálním úkolem je chránit konvoj s humanitární pomocí, ten je však napaden a od tohoto okamžiku začíná vaše účinkování ve hře. Zdá se, že Al Afad má ve městě spoustu přívrženců, kteří neváhají použít jakýchkoliv metod k usmrcení kohokoli, kdo doma nemá modlitební kobereček. Hráčovým úkolem je jejich likvidace. V každé z následujícího tuctu misí splníte spoustu různých úkolů, které vám váš velitel postupně svěřuje prostřednictvím vysílačky.

Alfa tým zajišťuje okolí hlavní budovy letiště... * ...zatímco Rangers se postarají o situaci uvnitř * Stačí menší výbuch a terorista je venku

Rozhodně se při tom nebudete nudit. Někdy musíte zajišťovat bezpečný a ničím nerušený průjezd konvoje určitým sektorem, potom budete dobíjet nepřátelské pozice, jindy využijete vzdušné podpory k rozstřílení nepřátelských tanků, občas zachráníte odříznutou jednotku NATO, která je pod těžkou palbou... Stereotypu se tedy určitě bát nemusíte. Během vaší poutě kampaní navíc několikrát dostanete pod své velení navíc i třetí tým a tím pádem se možnosti využití různých taktik ještě rozšíří.

Jistě vás zajímá, jakým stylem se FSW hraje a jak moc je složité dosáhnout splnění mise. Odpověď je vcelku jednoduchá: taktika, taktika, a ještě jednou taktika... Právě na ní je založen váš úspěch. Musíte využívat obou týmů naráz a kombinovat různé možnosti hry a prostředí, abyste dosáhli kýžené smrti nepřítele, a to i v případě, že je pouze jeden a vás je celkem osm. Teď to zní trochu divně, ale jestliže je nějaký Al Afadův voják schován za překážkou (třeba za zátarasem z pytlů s pískem) a váš tým stojí proti němu taktéž schován za překážkou (například za autem), můžete po sobě navzájem střílet třeba dvě hodiny, ale nikdo nezemře.

Jediným řešením situace je krycí palba týmu za autem na nepřítele a přitom se druhým týmem nějak dostat do lepšího střeleckého úhlu (nejlépe nepřítele úplně obejít :)). Ze začátku vám možná bude dělat problémy, než si na systém hry zvyknete, občas se dostanete do situací, které vám budou připadat jako nějaké logické puzzly, avšak od půlky hry budete naladěni přesně na její vlně a toho, co vám nabízí, si budete užívat plnými doušky. V pozdějších fázích hry bude trochu přituhovat díky protivníkům vyzbrojeným výbušninami a granáty, ale i na ty se dá vyzrát. Dohrát kampaň FSW vám zabere na standardní obtížnost asi 12-15 hodin a vše vyvrcholí efektní destrukcí Al Afada :).

Zbraně a jiné vojenské pomůcky

Nabídku zbraní můžu prohlásit za standardní: poloautomatická puška třídy M, kulomet M249 SAW, přídavný granátomet M203, klasické granáty a dýmovnice na vaší straně a klasické AK-47, raketomety RPG a další sovětské zbraně na straně Zekistánu. Mezi vaše vybavení dále patří GPS, což je velice užitečná hračička. Nejenže se s ní nikdy neztratíte :), ale dokonce si můžete vyžádat letecký průzkum oblasti, ve které se nacházíte, a všichni objevení nepřátelé dostanou svoji ikonku s přesným umístěním na mapě. Dále se ve hře nachází spousta vojenské techniky, ať už se jedná o vrtulníky, tanky, nebo americké Hummery. Bohužel nemůžete nic z toho ovládat, přesto ale má každý stroj ve hře svůj neoddiskutovatelný význam.

GPS, praktická to součást vašeho vybavení * Jdeme na to! * Každý voják si musí bystře hlídat svůj sektor

Ovládáním kupředu

Nyní trochu netradičně přejdu rovnou k ovládání hry, protože vás jistě zajímá, jak se s ním autoři vyrovnali, zvláště když se jedná o konverzi z konzole. Ačkoliv bude chvilinku trvat, než vám přijde úplně do krve, je naprosto intuitivní a nemůže být snad ani vyřešeno lépe. V podstatě používáte jen několik tlačítek, která jsou podle své funkce logicky uspořádaná a snad nikdy se vám nestane, že byste tápali, kteréže to tlačítko máte právě použít. Samozřejmě nemůžu zapomenout na myš, která zastává nejdůležitější funkce – pohyb týmu a nastavení jeho palebného sektoru.

Technická stránka věci

Začnu tím, co vás zaujme asi jako první, což je grafika. Ta je na celkem dobré úrovni, modely postav a zbraní jsou detailní a prostředí hry na tom není o moc hůře. Textury jsou taktéž pěkné a autentické, jen bych měl výhrady k otexturování amerických tanků Bradley. Ty mi připadají jako namalované a k ostatním realistickým texturám mi moc nesedí.

Hudba je stylová a skvěle umocňuje atmosféru hry, není ani vtíravá či rušivá a určitě nikoho neurazí. Zvuky jsou velmi kvalitní a nemám jim co vytknout. Na celé zvukové stránce hry je ale snad nejlepší její dabing, který neztrácí jiskru a vtip, přitom působí dost autenticky.

Hardwarové nároky jsou přiměřené tomu, co FSW na monitoru předvádí, ale celkově můžu říct, že je dobře optimalizovaný. Ještě se zmíním o tom, že Full Spectrum Warrior u nás vychází v české verzi, tedy přesněji řečeno s českými titulky. V překladu jsem nezaznamenal žádné chyby nebo nedostatky, což je skvělou zprávou pro ty, kteří příliš neholdují cizím jazykům.

Není všechno zlato, co se třpytí

Až do teď jsem na FSW pěl slova chvály, ovšem každá mince má dvě strany a Full Spectrum Warrior není výjimkou. Tím hlavním nedostatkem je umělá inteligence. Nepřátelé se mi občas zdáli až příliš nascriptovaní a tupí. Na druhou stranu ale v jiných situacích zase excelovali, navzájem se kryli a stahovali se z mého dostřelu. Ale rozhodně nemůžu říct, že by mi několik podobných případů zkazilo dobrý pocit z hraní. Spíše bych řekl, že nejvíc výsledný dojem kazila určitá demence mých vlastních vojáků.

Na začátku mise se dozvíte, co vás čeká... * ...ovšem s raketometem nikdo nepočítal * Sejměte ho dřiv než on dostane nás!

Občas jsem jim dal rozkaz střílet na nepřítele (v jeho těsné blízkosti a žádný z nás nebyl za nějakou překážkou), oni zalícili, ale na stisk spouště jaksi zapomněli. To, že nepřátelský voják se otočil a s výstřelem neváhal, snad nemusím psát...

Do této situace jsem se během hraní dostal několikrát, což mě celkem mrzí, protože jinak by byl můj dojem ze hry téměř dokonalý. Dalším smutným faktem je, že když jsem byl schovaný za nějakým objektem, který mi poskytoval krytí a chtěl jsem po nepříteli hodit granát, můj voják jej hodit neváhal, ovšem opomenul výšku mého krytu (vrak osobního auta) a granát se od něj prostě odrazil přímo pod nohy jeho majitele. Toto autoři mohli ošetřit, protože házení granátů za roh funguje skvěle – voják vykoukne, hodí granát a opět se skryje.

• Hratelnost
  • Autentičnost
  • Originalita
  • V některých situacích slabší AI

Suma sumárum

Pokud všechno shrnu a sečtu, vyjde mi skvělá hra, kterou Full Spectrum Warrior bezpochyby je. Nejen, že přináší spoustu nového, ale dokonce se patrně stává zakladatelem nového žánru – taktických strategií hraných z pohledu třetí osoby. Ten, kdo má rád taktické střílečky ala Rainbow Six, nebo strategie ve stylu Commandos, si FSW nesmí nechat v žádném případě ujít, stejně tak nikdo, kdo se vyžívá ve válečných hrách, zvláště těch z aktuálních konfliktů. Vy, co se před spaním modlíte k Doomu, Quakeovi nebo Serious Samovi, se raději Full Spectrum Warrior obloukem vyhněte :).

Zvuky: 9/10

Full Spectrum Warrior je velice originální, přináší spoustu nového a neměl by chybět ve sbírce žádnému správnému hráči taktických her.

Žánr: Akce, Strategie