Recenze: Futurama – zábavná parodie na všechno

Pokud znáte animovaný seriál Futurama od autora oblíbených Simpsonových, pak jistě tušíte, co můžete čekat od první počítačové hry se stejným názvem. Jelikož samotná seriálová předloha paroduje všechny herní žánry, nabídne i hra, posvěcená původním autorským týmem seriálu, vše od zuřivé střílečky po zábavnou plošinovku. Komu je tento mimořádný mix určen? Čtěte v naší recenzi.

Futurama je geniální filmové dílo, navíc je nebezpečně návyková (otestováno na mých kamarádech, kamarádkách i rodičích:-)) a pokud snad máte blízký vztah ke klasickým sci-fi filmům a počítačovým hrám, pak není pochyb, že dostane i vás. Stylová kreslená parodie na výše zmíněné dokázala vedle inteligentního a originálního humoru vdechnout život velmi nepravděpodobné skupince antihrdinů z doručovatelské meziplanetární služby Planet Express.

To malé stvoření v kleci je nejžravější bytost ve vesmíru * Filip Fry alias Max Payne * Grafika je stylová a působivá

A tito hrdinové si prorazili svoji cestu od televizního seriálu rovnou do hry pro PlayStation 2. Zda udělá radost fanouškům nebo i ostatním, to se dozvíte na následujících řádcích.

Šílený příběh

Autorem scénáře ke hře není nikdo jiný, než autor televizního seriálu: Matt Groening, jehož geniálně zvrácená mysl již zrodila u nás známější rodinku populárních Simpsonových. Díky tomu překypuje herní příběh úchylnými nápady a řadou smrtících gagů, přesně jak byste to čekali od regulérního dílu tohoto mimořádného seriálu.

Leela a její vražedné kung-fu * Předpověď počasí na povrchu slunce: slunečno celý týden * Hop na plošinku... však to znáte

Hned na začátku prodá přestárlý vědec a majitel doručovatelské společnosti Planet Express akcie svojí firmy „dobrotivé mamince“, která tím získá poslední potřebná procenta světového trhu, aby se stala oficiálním majitelem a vládcem většiny světa. Samozřejmě okamžitě nastolí krutovládu obrovské armády robotů a pokud se nechcete stát jejími doživotními otroky společně se zbytkem lidské rasy, nezbývá než naskočit do rakety, vyletět do vesmíru a najít způsob, jak cestovat v čase:-). O motivaci hráče je tedy postaráno desítkami minut mimořádně povedeného komediálního příběhu.

Leela: „Cože? Profesore, vy jste prodal akcie našeho Planet Expressu té podezřelé osobě, vydávající se za dobrotivou matinku všech hodných robotů?!“

Profesor: „Ále co, vždyť se nic nestalo, nedělejte jako kdyby to byl konec světa! Filipe, pusť raději televizi...“

Filip Fry: „Cvak...“

Televize: „...konec světa právě nastal! Dobrotivá matinka skoupila 51% veškerého světového majetku, stala se tak vládkyní země a vyhlásila vládu robotů, kteří právě vyrazili do ulic!“

Profesor: „Všimli jste si někdy, jak má Filip talent pustit televizi zrovna v ten nejméně vhodný okamžik?“

Promíchaná hratelnost

Seriál s přibývajícími díly přestávají táhnout originální nápady a parodie na konkrétní díla (od Tetris přes Star Trek po Galaxians nebo Pac Mana) a začíná být vystavěn na svérázné skupince „hrdinů“, kteří nemají v dějinách televizní zábavy obdoby. Mimozemský lékař, humr Zoidberg, který nerozezná lidského samce od samice, jednooká sexbomba a mimozemšťanka-vlastně-mutantka Leela, nesmrtelný stařec s jednoduchou přezdívkou „profesor“, natvrdlý a extrémně milý člověk z prehistorického 20. století Filip Fry... nu a nakonec můj favorit, kleptománií a náhodnými záchvaty zuřivé destrukce a potřeby zničit svět posedlý robot Bender, který měl původně pouze v továrně u běžícího pásu ohýbat roury.

Bender se umí ohánět * Naštěstí v téhle pustině už toho moc nezničí * Skočit nepříteli na hlavu... to je Mario-styl

Tahle povedená partička je prakticky celá hratelná – v rámci postupu příběhem a úrovněmi budete mít možnost se zhostit ovládání jednotlivých postav, přičemž stejně jako jsou různorodé povahy, ubírá se také každá z nich herním světem za pomoci docela jiného herního stylu. V praxi to znamená, že známá karatistka Leela bude ve svých úrovních skutečně bojovat za pomoci krásně dlouhých nohou a výskoků, drsňák Filip Fry z dvacátého století bude střílet skrz metro a podobné lokace ve stylu Max Payne, kulatou popelnici připomínající robot Bender prochází svými úrovněmi ve stylu oblíbených plošinovek a ztřeštěného Zoidberga čeká nádherně vražedná jízda na prapodivném oři prapodivnou závodní dráhou.

Další oživený komiks

Věrnou podobu s kreslenou předlohou zajistila v poslední době tolik oblíbená technologie cell shadingu (za všechny aktuální hry postavené na této unikátní grafické technologii jmenujme báječnou akci XIII), díky které hra vypadá přesně jako předloha, včetně černých linek, obtahujících pastelově vykreslené objekty a postavy. A že za designem hry stojí stejný tým jako za televizním seriálem, bude se fanoušek cítit jako doma.

Jediné puzzle ve hře* Tolik paprsků, co s tím? * Ufff, co jsem říkal?

Ona hra byla vůbec požehnána účastí kompletního tvůrčího týmu televizního seriálu, takže kromě dokonale padnoucího příběhu a vzhledu nabízí i hlasy všech důvěrně známých (amerických) herců a hudbu i zvuky do puntíku věrné předloze. Hudba samotná pak během úrovní různými hudebními styly a remixy dokonale obkresluje ústřední nápěv Futuramy a kdyby se někde prodávala formou soundtracku, šlo by pro fanoušky jednoznačně o zaručenou koupi.

Povedený kousek

Futurama jako hra se opravdu povedla. Věrná předloze do posledního puntíku, nabízí desítky hodin zábavy napříč desítkami úrovní se střídajícími se herními styly a postavami, takže nemůže začít nudit. Přitom každá pasáž hry (až na poněkud obtížný „závod“ se Zoidbergem, kde se prostě musíte – za podpory nekonečného počtu pokusů a životů – naučit náročnou trasu překážkové dráhy nazpaměť) se dobře hraje, ovládání, kamera, herní úkoly i obtížnost jsou dokonale vybalancované, aby člověk vše zvládnul – pokud se ovšem soustředí.

• Různé herní styly za různé postavy
  • 100% převedení předlohy do hry
  • Zábavný a vtipný příběh, plný nečekaných zvratů
  • Ovládání, kamera, hratelnost
  • Pro fanoušky povinnost
  • Desítky úrovní neprojdete za jedno odpoledne
  • Obtížnější závody se Zoidbergem
  • Většina vtipů vyžaduje znalost angličtiny

Snad jen u některých her ze studia Walta Disneyho dosáhla komiksová hopsačko-střílečka na tak vysokou úroveň kvality a zábavy... nebo že by to bylo přituhujícími podmínkami na trhu s počítačovými hrami a videohrami? Ne, navzdory stále dražšímu vývoji her nás některé tituly (naposledy například příšerná hra podle filmu Terminátor 3) nadále přesvědčují, že si těch kvalitních máme vážit. Futurama je jedním z těch kvalitních, takže si jí važte a rozhodně ji zkuste i v případě, že neznáte seriálovou předlohu.

Obrovský robot a šéfík úrovně: „Zemřu stejným způsobem, jakým jsem žil: jako obrovský robot!“

Zvuk: 10/10
Hudba: 10/10

Vynikající převedení předlohy do hry – různorodý, zábavný, originální a po všech stránkách dokonale ošetřený vzor arkádovité hratelnosti, který patří do sbírky každého majitele PlayStation 2. Znalost angličtiny navíc znamená umocnění zábavnosti hry směrem k dokonalosti.

Celkové hodnocení: 9/10